Lapsen ADHD

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jenni87
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

jenni87

Aktiivinen jäsen
05.04.2005
5 405
0
36
En periaatteessa siis tykkää, että nykyään heti pieninkin vilkkaus saa ihmiset epäilemään lapsen adhd:ta, mutta kieltämättä se tänään tuli mieleeni...

Kun puistossa se oli yks puoli minuuttia ja lapsi oli alasti, ja lähti karkuun juoksemaan...

Eikä ollut siis ensimmäinen kerta. Lapsi on aina ollut vilkas ja eläväinen, ikää 3,5-vuotta.

Ja toisaalta, niin on pikkusiskokin. Keskittyy mm. puistossa hiekkalaatikolla istumisen tai keinumisen sijaan kiipeämään joko puiston aidan yli pois, tai vaihtoehtoisesti yrittää aidan ali... En tiedä onko nämä normaaleja juttuja, mutta en ole ikinä ennen tälläisiin lapsiin törmännyt.

Missä menee "normaalin" vilkkauden raja?

Tätä minäkin oon miettiny. Syyskuussa 3 täyttävä tyttö on tosi vilkas, pikkuveli on huomattavasti rauhallisempi. Jaksaa kyllä vaihtelevasti keskittyä esim. syömiseen tai piirtämiseen.

Vilkkaus ei välttämättä tarkoita ADHD:tä. Itse olen hyvin inattentiivinen lähes täysin ilman ylivilkkaus häiriötä ja poika -jolla kyllä ei ole diagnoosia- on myös useimmiten "liian rauhallinen". Keskittymiskyvyttömyys on vilkkautta merkittävämpi oire. Kyllähän nuo pikkuihmiset normalistikin kerkeäväisiä on, mutta tarvittaessa toisinaan keskittyvätkin johonkin -ylikeskittymättä kuitenkaan, mikä myös voi olla merkki tarkkaavaisuushäiriöstä.

Meidän duracel on 5v ja ajattelin ottaa vilkkauden puheeksi seuraavalla neurokäynnillä (lapsella myös epilepsia ja kontrollikäynnit kerran vuodessa).

http://www.adhd-liitto.fi/ADHD.htm

Toi 3,5-vuotias keskittyi pienempänä esimerkiksi videoiden ääreen, mutta musta tuntuu ettei nykyään enää pysty keskittymään niihin. Samaten tuntuu syömisen kanssa, että ei pysty paikallaan istumaan ja syömään, vaan kesken syömisen kokoajan kävis jossain, esim pissalla...

Siis ennen on pystynyt keskittymäänkin ja nyt tuntuu ettei pysty.