Lapsen ADHD

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jenni87
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

jenni87

Aktiivinen jäsen
05.04.2005
5 405
0
36
En periaatteessa siis tykkää, että nykyään heti pieninkin vilkkaus saa ihmiset epäilemään lapsen adhd:ta, mutta kieltämättä se tänään tuli mieleeni...

Kun puistossa se oli yks puoli minuuttia ja lapsi oli alasti, ja lähti karkuun juoksemaan...

Eikä ollut siis ensimmäinen kerta. Lapsi on aina ollut vilkas ja eläväinen, ikää 3,5-vuotta.

Ja toisaalta, niin on pikkusiskokin. Keskittyy mm. puistossa hiekkalaatikolla istumisen tai keinumisen sijaan kiipeämään joko puiston aidan yli pois, tai vaihtoehtoisesti yrittää aidan ali... En tiedä onko nämä normaaleja juttuja, mutta en ole ikinä ennen tälläisiin lapsiin törmännyt.

Missä menee "normaalin" vilkkauden raja?

Alkuperäinen kirjoittaja jenni87:
En periaatteessa siis tykkää, että nykyään heti pieninkin vilkkaus saa ihmiset epäilemään lapsen adhd:ta, mutta kieltämättä se tänään tuli mieleeni...

Kun puistossa se oli yks puoli minuuttia ja lapsi oli alasti, ja lähti karkuun juoksemaan...

Eikä ollut siis ensimmäinen kerta. Lapsi on aina ollut vilkas ja eläväinen, ikää 3,5-vuotta.

Ja toisaalta, niin on pikkusiskokin. Keskittyy mm. puistossa hiekkalaatikolla istumisen tai keinumisen sijaan kiipeämään joko puiston aidan yli pois, tai vaihtoehtoisesti yrittää aidan ali... En tiedä onko nämä normaaleja juttuja, mutta en ole ikinä ennen tälläisiin lapsiin törmännyt.

Missä menee "normaalin" vilkkauden raja?

Kuulostaa normaalilta.

Mäkin mietin tuota, että missä sitten menee se "normaalin" vilkkauden raja... mun poika on vilkas, mut taitaa olla silti normaali viikari, kun jaksaa keskittyä johonkin Esim. palapeliin ja pysyä paikallansa. Ja mikä sitten on vain ylivilkkautta? Koska se on adhd?

Tuohon alastomuuteen... joillakin lapsilla saattaa olla vain semmoinen kausi... Muutamia esimerkkejä: veljen poika, naapurin poika, oma poika... en tiedä onko tytöillä' niin tuota, mut mä tunnen näitä viuhahtelija poikia

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mäkin mietin tuota, että missä sitten menee se "normaalin" vilkkauden raja... mun poika on vilkas, mut taitaa olla silti normaali viikari, kun jaksaa keskittyä johonkin Esim. palapeliin ja pysyä paikallansa. Ja mikä sitten on vain ylivilkkautta? Koska se on adhd?

Ei ne asiantuntijatkaan aina tiedä. Turhaan sitä täältä kysyt.

no adhd on enemmän se ettei lapsi osaa keskeytyä mihinkään ja jos lapsi osaa sen tehdä edes joskus niin kaikki pitäis olla ok,ei tarvi etsia diagnoosia itse,mielummin tiedustelee neuvolassa,ainakin se mitä olit kertanut vaikuttaa että sinulla on normaali vilkas lapsi ja vilkas lapsi on paljon parempi kuin eristäytynyt

Alkuperäinen kirjoittaja Savanna:
no adhd on enemmän se ettei lapsi osaa keskeytyä mihinkään ja jos lapsi osaa sen tehdä edes joskus niin kaikki pitäis olla ok,ei tarvi etsia diagnoosia itse,mielummin tiedustelee neuvolassa,ainakin se mitä olit kertanut vaikuttaa että sinulla on normaali vilkas lapsi ja vilkas lapsi on paljon parempi kuin eristäytynyt

Olen samaa mieltä, mutta nyt kun mietin niin tuntuu että lapsi ei nykyään pysty keskittymään oikeastaan mihinkään, mutta ennen on kyllä pystynyt esimerkiksi videoita katsomaan hetken.

Toisaalta, lapsi saattaa olla sellanen, että tarvis hirveästi ympärille ns. "virikkeitä." Ja nyt kun kesällä ei ole edes kerhoa niin energia purkautuu tollalailla...

Olen samaa mieltä, mutta nyt kun mietin niin tuntuu että lapsi ei nykyään pysty keskittymään oikeastaan mihinkään, mutta ennen on kyllä pystynyt esimerkiksi videoita katsomaan hetken.

Toisaalta, lapsi saattaa olla sellanen, että tarvis hirveästi ympärille ns. "virikkeitä." Ja nyt kun kesällä ei ole edes kerhoa niin energia purkautuu tollalailla...
Ikä myös vaikuttaa paljon =) televisio ei vaan enää kiinosta.Leikkikö hän muuten edes joskus?

Ikä myös vaikuttaa paljon =) televisio ei vaan enää kiinosta.Leikkikö hän muuten edes joskus?

Hän on aina ollut huono leikkimään juuri mitään, lelut eivät ole kiinnostaneet, eivätkä edelleen juuri kiinnosta, mutta nyt kun mietin niin leikki hän yksi päivä "muumilaaksoa" raahaten kaikkia peittoja ja tyynyjä huoneeseensa...

Hän on aina ollut huono leikkimään juuri mitään, lelut eivät ole kiinnostaneet, eivätkä edelleen juuri kiinnosta, mutta nyt kun mietin niin leikki hän yksi päivä "muumilaaksoa" raahaten kaikkia peittoja ja tyynyjä huoneeseensa...
Hän on poikka,eikö?Sitten on ihan varmasti kaikki hyvin,mun kaverilla oli todella vilkas poika,mulla itselläkin meni pää sekaisin kun he olivat meijän luona,hän ei ollut sekuntia ilman että pakko liikua ,hyppätä,huuta :x mutta nyt hän on viis vuotias ja ihan kuin jotain ihme tapahtunut hänen kanssa,ihan erilainen.
Vielä sanon että jos epäileet niin kokeilee kalaöljy voit vaikka kysyä aptekkista kuinka paljon saa antaa jos esin lapsi on todella vilkas,se auta todella monelle ja iän kanssa hän muutu ;) :hug:

Ei ole noin selkeää. Adhd-ihminen saattaa uppoutua kiinnostaviin asioihn tuntikausiksi.

http://www.adhd-center.com/index2.html lisäinfoa tuolta

Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Lela-Pala-Tute:

Ei ole noin selkeää. Adhd-ihminen saattaa uppoutua kiinnostaviin asioihn tuntikausiksi.

http://www.adhd-center.com/index2.html lisäinfoa tuolta

Juu ei todellakaan noin selkeää, että jos ei keskity niin silloin on adhd. Tunnen montakin adhd-lasta ja suurinosa pystyy keskittymään erinomaisesti vaikkas mihin. =)

Alkuperäinen kirjoittaja Charlottis74:
Vireystason ylläpito voikin vaatia kommervenkkejä...

Meillä muuten on tuntunut auttavan lääkeannostuksen nosto =)

Hienoa! Toivottavasti saatte sen titrattua sopivaksi. =)

Meillä Hekalla on "adhd-istuin" käytössä. Siis sellainen littanan jumppapallon tapainen tyyny, jolla voi paikoillaan vemppua muita häiritsemättä. Ja jokunen muu jippo.

Alkuperäinen kirjoittaja Charlottis74:
Vireystason ylläpito voikin vaatia kommervenkkejä...

Meillä muuten on tuntunut auttavan lääkeannostuksen nosto =)

Hienoa! Toivottavasti saatte sen titrattua sopivaksi. =)

Meillä Hekalla on "adhd-istuin" käytössä. Siis sellainen littanan jumppapallon tapainen tyyny, jolla voi paikoillaan vemppua muita häiritsemättä. Ja jokunen muu jippo.

Onko se muuten koulussa käytössä? meidän töissä ei oikein voi sellaisia käyttää, kun luokka on mitä on,, tai siis oli enhän minä enää siellä ole töissä.

Vilkkaus ei välttämättä tarkoita ADHD:tä. Itse olen hyvin inattentiivinen lähes täysin ilman ylivilkkaus häiriötä ja poika -jolla kyllä ei ole diagnoosia- on myös useimmiten "liian rauhallinen". Keskittymiskyvyttömyys on vilkkautta merkittävämpi oire. Kyllähän nuo pikkuihmiset normalistikin kerkeäväisiä on, mutta tarvittaessa toisinaan keskittyvätkin johonkin -ylikeskittymättä kuitenkaan, mikä myös voi olla merkki tarkkaavaisuushäiriöstä.

Lainasi tuohon itseäni tuosta toisesta ketjusta (sama aloitus oli aiemmin kahdesti)
Ja tosiaan, meillä taistellaan enempikin tuon ylikeskittymisen kanssa kiinnostavissa asioissa ja epäkiinostavat kuitataan jollain toissijaispuuhailulla -hah, termi jolla mut yläasteella määriteltiin, olen toissijaispuuhailija...teen jotain edes vähän kivaa, mitä pystyy salaa tekemään muita häiritsemättä, kun en kertakaikkiaan pysty keskittymään siihen mitä itäis tehdä :saint:

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:
Onko se muuten koulussa käytössä? meidän töissä ei oikein voi sellaisia käyttää, kun luokka on mitä on,, tai siis oli enhän minä enää siellä ole töissä.

Nimenomaan koulussa. =) Ja joskus muovailuvahan pala kädessä nysvättävänä.

Tule käymään ja tutustumaan ihan huviksesi syksyllä. :)

Nimenomaan koulussa. =) Ja joskus muovailuvahan pala kädessä nysvättävänä.

Tule käymään ja tutustumaan ihan huviksesi syksyllä. :)

Hitsin pimpula kun olis kivaa, mutta mulla saattaa olla jotakin muuta syksyllä, niinkuin joku vauva tai sellanen,, :D

Hitsin pimpula kun olis kivaa, mutta mulla saattaa olla jotakin muuta syksyllä, niinkuin joku vauva tai sellanen,, :D

Eivät toukat liikkumista estä :D tiesinkin tuosta. Ja jos hyvin menee, koulu pysyy siellä maailman tappiin saakka.

Jonsered kysymys sulle. Onko totta että ne lääkkeet maistuu pahalle? Kun poika ei tahtois niitä oikeen ottaa veden kanssa kun maistuvat pahalta? Sillä ei mee ihan hyvin nuo taplettien nielemiset yleensäkään?

Yhteistyössä