Lapsellinen 5-vuotias??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja IamWeasel
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

IamWeasel

Aktiivinen jäsen
14.09.2006
8 088
0
36
En uskonu pohtivani tällästä.. Kun mä olen sitä mieltä, että 5-vuotias saa ja pitääkin olla vielä lapsellinen.. Mutta nyt on kaveri meillä ekaa kertaa kylässä ja sivukorvalla kuuntelen juttuja, jotenkin omani jutut on niin lapsellisia verrattuna kaveriin :ashamed: Meidän poika kun ei ole koskaan edes pleikkaria pelannut saati tiedä noista mitään, jutut myös on sitä luokkaa.. Jotenkin tuntuu ja pelottaa, että onko meidän poika sitten liian vähän saanut "elää" , eikä pysy enää noiden ikäistensä perässä? ei tuo tiedä mitä tarkoittaa keulia tai vetää pataan, jutut menee sillä ihan ohi :( enkä mä ole antanut pojan olla vielä yksin ulkona, sen takia kaveri tuli sit meille. Mistä sitä sitten tietää, millon lapsi on valmis jäämään yksin ulos?

Tuo on ihan totta että esikoinen on paljon ns. lapsellisempi tietyn ikäisenä mitä perässäseuraaja, etenkin jos sattuu olemaan samaa sukupuolta olevat peräkkäin. Pienempi ottaa mallia isommastaan joka asiassa.

En pidä omaa 5½-vuotiastani mitenkään liian lapsellisena. Lapsi hän on, ja saa lapsekas ollakin - KUULUU olla lapsekas. Pleikkareita yms ei pelaa, ulkoilee kyllä yksin.

Mitä tuohon yksin ulkoiluun tulee, niin sehän riippuu täysin asuinalueesta ja -muodosta. Meillä on tällainen suojaisa ja rauhallinen pientaloalue, ei läpikulkuliikennettä, naapurit tuttuja, jne. Sinne uskallan mainiosti päästää omat lapseni. Jos asuisimme puolen kilometrin päässä kerrostaloissa, niin en päästäisi edes esikoista ulos ilman aikuista, saatikka kuopusta. Lapsen luonne ratkaisee myös: jos on kova karkaamaan ja unohtaa sovitut rajat nanosekunnissa, niin tietenkään ei voi päästää ulos. Meillä molemmat ovat muistaneet, missä saa olla ja missä ei.

Meijän tyttö on kai sit kans lapsellinen,kun aikasemmin kuuntelin toisten saman ikästen juttuja niin oli niin erilaisia ja tuntuvat isommilta. Meijän tyttö on alkanut nyt kuukaus sit olemaan yksin ulkona ja voi sanoo et on muuttunut ja menee jo vähän samaa rataa kun muut ikäisensäkki. Ennen oli hiljainen ja ei oikeen kiinnostanut leikit muiden kanssa,mutta nykysin menee tekemään tuttavuutta jokaisen lapsen kanssa :D

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
En pidä omaa 5½-vuotiastani mitenkään liian lapsellisena. Lapsi hän on, ja saa lapsekas ollakin - KUULUU olla lapsekas. Pleikkareita yms ei pelaa, ulkoilee kyllä yksin.

Mitä tuohon yksin ulkoiluun tulee, niin sehän riippuu täysin asuinalueesta ja -muodosta. Meillä on tällainen suojaisa ja rauhallinen pientaloalue, ei läpikulkuliikennettä, naapurit tuttuja, jne. Sinne uskallan mainiosti päästää omat lapseni. Jos asuisimme puolen kilometrin päässä kerrostaloissa, niin en päästäisi edes esikoista ulos ilman aikuista, saatikka kuopusta. Lapsen luonne ratkaisee myös: jos on kova karkaamaan ja unohtaa sovitut rajat nanosekunnissa, niin tietenkään ei voi päästää ulos. Meillä molemmat ovat muistaneet, missä saa olla ja missä ei.

Näin minäkin oon ajatellut aiemmin, nyt en oikeasti tiedä mitä mä ajattelen. Kun pelottaa sekin, että miten tuo saa kavereita ja kiusataanko sitä, kun on vähän "hidas" noissa jutuissa vielä. Ehkä se siitä vielä oppii.

Poika on yleensä varovainen ja huolellinen, mun vanhempien omakotitalopihassa on kyllä saanut olla itekseen ja hyvin se siellä pihassa pysyy, mutta me asutaan kerrostalossa, meidän asunto on talon takapihalle päin, en pysty mitenkään seuraamaan kotoa, mitä lapseni touhuaa pihalla. Ja pihassa on luonnollisesti parkkipaikka, vieressä menee autotie, joka on melkoisen vilkas, linja-autoja menee puolen tunnin välein jne. Niin ja uimalampikin on ihan vieressä..Toisaalta luotan kyllä lapseen, ettei se tuosta lähde, mutta kun en voi olla 100% varma, tuskin kukaan voi?

Mäkin pidän meidän 4,5-vuotiasta vielä aika lapsellisena, ja hyvä niin! Ei hänkään pelaa pleikkaria, mitä nyt kerran kuussa jotain Pikku Kakkosen pelejä. Ei ymmärrä tuota pihaslangia ollenkaan eikä isompien leikkejä. Yksin ei pääse ulos vielä pitkään aikaan, sillä asutaan kerrostalossa ja vielä sen verran korkealla, ettei täältä edes ehdi heti hätiin, jos jotain sattuu. Tiekin kulkee tuosta vierestä ja ulkona voi liikkua kaikennäköistä porukkaa.

Mitä kauemmin lapset pysyy lapsellisina, sen parempi. Kyllä ne ehtii sitten isompana... :)

Alkuperäinen kirjoittaja IamWeasel:
me asutaan kerrostalossa, meidän asunto on talon takapihalle päin, en pysty mitenkään seuraamaan kotoa, mitä lapseni touhuaa pihalla. Ja pihassa on luonnollisesti parkkipaikka, vieressä menee autotie, joka on melkoisen vilkas, linja-autoja menee puolen tunnin välein jne. Niin ja uimalampikin on ihan vieressä..Toisaalta luotan kyllä lapseen, ettei se tuosta lähde, mutta kun en voi olla 100% varma, tuskin kukaan voi?

Vaikka luotankin esikoiseeni 100% niin siltikään en päästäisi häntä yksin ulos kuvailemassasi ympäristössä.
Tarkkaavaisuus herpaantuu tms, ja lapsi on auton alla tai vedessä :| , lisäksi ohi/läpikulkua on paljon (?) ja ns. outoja kasvoja myös.

Onko se sun 5v esikoinen? Jos on niin ymmärrän hyvin aatoksesi jotka oli mulla varmaan samoja ekan kanssa :) Nyt kun meillä on kolmonen jo tossa iässä niin meillä on pelikkari jota on pelannu isompien kanssa sekä yksin myös tämä nyt 5 vuotias ja 2v:kin yrittää kynnelle kyetä :D ei sillä että se olis joka päivistä huvia, mut silloin tällöin ja ikätasolle sopivia pelejä.
Tosta ulkouilusta riippuu pihasta, asuin alueesta ja lapsesta milloin on valmis ulkoilemaan yksin. Asutaan kerrostalossa josta ei näe pihalle ja meidän 5v joka siis tänä vuonna täyttää 6v on nyt keväästä ulkoillu yksin tai kaverin kanssa omalla pihalle, mut muualle ei saa lähteä.

me asutaan kerrostalossa, meidän asunto on talon takapihalle päin, en pysty mitenkään seuraamaan kotoa, mitä lapseni touhuaa pihalla. Ja pihassa on luonnollisesti parkkipaikka, vieressä menee autotie, joka on melkoisen vilkas, linja-autoja menee puolen tunnin välein jne. Niin ja uimalampikin on ihan vieressä..Toisaalta luotan kyllä lapseen, ettei se tuosta lähde, mutta kun en voi olla 100% varma, tuskin kukaan voi?

Vaikka luotankin esikoiseeni 100% niin siltikään en päästäisi häntä yksin ulos kuvailemassasi ympäristössä.
Tarkkaavaisuus herpaantuu tms, ja lapsi on auton alla tai vedessä :| , lisäksi ohi/läpikulkua on paljon (?) ja ns. outoja kasvoja myös.

Nonii tätä miekin olen ollu mieltä, etten laskisi ulos kun vaaroja on niin paljon. Mutta kun nuo naapurin 4-5-vuotiaat on tossa pihalla ja meidän poika on ainoo joka ei saa olla ja lapset kyselee miksei se oo, niin alkaa tässä ite miettiä, onko se vika minussa kun en uskalla päästää :ashamed:

Nonii tätä miekin olen ollu mieltä, etten laskisi ulos kun vaaroja on niin paljon. Mutta kun nuo naapurin 4-5-vuotiaat on tossa pihalla ja meidän poika on ainoo joka ei saa olla ja lapset kyselee miksei se oo, niin alkaa tässä ite miettiä, onko se vika minussa kun en uskalla päästää :ashamed:

Tuntuu siltä, että sä olet se järkevä äiti teidän talossa... :)
Vai näkeekö niiden muiden vanhemmat kotoaan leikkipihalle?

Tuntuu siltä, että sä olet se järkevä äiti teidän talossa... :)
Vai näkeekö niiden muiden vanhemmat kotoaan leikkipihalle?

No ei näe, kun näiden isompien asuntojen ikkunat on kaikki talon takapihalle, eli ihan samalla suunnalla meillä on parvekkeet, me asutaan vaan ylempänä kuin muut.. Taloyhtiön piha on kyllä melko iso, ja siis meidän pihan reuna päättyy tuohon isompaan autotiehen, onhan tää ruusupensailla rajattu, mutta pihan läpi menee kävelypolku ja ruusupensas"aidassa" on tietenkin aukko siinä kohtaa. Etupihalla (jonne en siis näe lainkaan) on se parkkipaikka ja sieltä pääsee myös sitten sinne lammelle ja kioskille ym ym.. Eli mä en ole ylihysteerinen pumpulissa lapsensa kasvattava hössöäiti? :ashamed: Vaan kenties normiäiti jonka lapsesta kasvaa nössö uusavuton? :ashamed:

Yhteistyössä