Lapselle väliviivallinen nimi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nutu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meidän pojan nimessä on väliviiva ja häntä kutsutaan koko nimellä. Joka paikassa silti oletetaan, et vain eka nimi olisi käytössä. Ollaan istuttu mm lääkärin odotustilassa ihmettelemässä miksei kukaan nouse, kun kutsutaan ja tajuttu sen jälkeen, että lääkäri tarkoitti meitä. Halusimme vähän pitemmän nimen ja käytämme tosiaan koko nimeä. Jos olisimme halunneet meidän "Nico-Jessicasta" pelkän Nicon, niin olisimme jättäneet väliviivan pois. En ymmärrä miksi pitää antaa kaksiosainen nimi, jos sitä ei käytetä.

Alkuperäinen kirjoittaja minun mielipiteeni vain...:
En ole koskaan ymmärtänyt väliviivallisia nimiä... Tulee mieleen ettei vanhemmat ole osanneet päättää! Ja millä niitä sitten pitäisi kutsua? Vainko sillä ensimmäisellä nimellä? Kuulostaa niin dorkalle kun äidit sitten huutelevat Aada-Josefiinojaan....

Miksei voi antaa yhtä nimeä, se toinen sitten toiseksi nimeksi???
Mä taas mielummin antaisin kutsua itseäni molemmilla nimillä, kuin aina selitellä että se on sitten se kakkonen, se kutsumanimi...

Ja päätin jo ajat sitten, ett omille lapsilleni en moista kiusankappaletta ikinä anna, väliviivallista nimeä. Just selviän omastani, koska oon sen verran periaatteen ihminen ett nimeäni en vaihdakaan..

Hiirimatto: Siis käykö joskus noinkin päin?!? IHANA KUULLA!!! Mä olen tässä vuoden miettinyt tytyn nimen hankaluutta yms. ja nyt kuulen ekan kerran et joku miettii myös asiaa toisesta suunnasta, kiva kuulla. Mulle itselleni on lapsena lisätty koko väliviiva ja sen jälkeinen nimi etunimen ja toisen nimen väliin... Voi sitä siis muuttaa vaik lapsi on jo isompikin! Tosin olenkohan siksi niin hukassa tämän nimi-asian kanssa, kun omaa nimeäni on muuteltu =D

Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
En ole koskaan ymmärtänyt väliviivallisia nimiä... Tulee mieleen ettei vanhemmat ole osanneet päättää! Ja millä niitä sitten pitäisi kutsua? Vainko sillä ensimmäisellä nimellä? Kuulostaa niin dorkalle kun äidit sitten huutelevat Aada-Josefiinojaan....

Mä taas mielummin antaisin kutsua itseäni molemmilla nimillä, kuin aina selitellä että se on sitten se kakkonen, se kutsumanimi...

Ja päätin jo ajat sitten, ett omille lapsilleni en moista kiusankappaletta ikinä anna, väliviivallista nimeä. Just selviän omastani, koska oon sen verran periaatteen ihminen ett nimeäni en vaihdakaan..

Onko sun nimi Neiti-Nasu? ja Nasuksi kuitenkin kutsutaan? :D

Alkuperäinen kirjoittaja hih:
Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:

Onko sun nimi Neiti-Nasu? ja Nasuksi kuitenkin kutsutaan? :D

Joo, suunnilleen niin. Järjestys on sama. :D :laugh:

Tunnen kaksi Hanna-Elinaa, toista pitää kutsua Hannaksi ja toista Elinaksi. Opettajan näkökulmasta tuollaiset nimet on hankalia kun se pieni ekaluokkalainen ensimmäisenä päivänä ei aina uskalla kertoa millä nimellä haluaa itseään kutsuttavan ja sitten tulee prästä päin kirje äidiltä että lapsen nimi on sanottu väärin.

Omalle lapselleni annoin ehdottomasti nimen jota ei voi kirjoittaa tai lausua väärin.

Enna-Lyydia

Lenni-Kalle
Onni-Mikael
Dani-Mikael
Luka-Kristian

Noita ensimmäisiä nimiä kyllä tulee mieleen vaikka kuinka paljon, mutta niihin onkin vaikeampi keksiä se jälkimmäinen nimi :/

Mä olen aina pitänyt väliviivallisia nimiä jotenkin hankalina, enkä edes harkinnut sellaista omalle lapselleni. Myös yksiosaisista nimistä päädyttiin kaksitavuiseen, jotta nimi olisi mahdollisimman helppo ja kätevä lausua. Eikä niin helposti tulisi kaikenlaisia lempinimiväännöksiä. Tuossa ap:n tapauksessa kyllä antaisin toisellekin lapselle väliviivallisen nimen, koska kaikilla muillakin on. Outoa olisi jos yhdellä olisikin muista täysin poikkeava nimi.

Taika-Tuulia vois olla yks hyvä vaihtoehto, Milla-Mariasta tulee mieleen Milla-Magia =)
Ville-Veikko tai Veikko-Joonatan ois kans aika hauskoja..
"Nico-Jessican" vanhemman kans olen samoilla linjoilla siitä et aina jos ei muuta ilmoiteta, niin nimenä toimii KOKO etunimi, eikä vaan viivan etu- tai takaosa. Olen itse oppinut tottelemaan kolmea erilaista nimiyhdistelmää, kun koskaan ei esim. lääkärissä tiedä millä nimellä satutaan sillä hetkellä kutsumaan!
NeitiNasun kannan ymmärrän hyvin, ja sitä välillä pohdinkin et olenko antanut tytylleni liian hankalan nimen. Mut kyllähän nykypäivänä useat nimet kirjoitetaan erilla tavalla kuin lausutaan, joten ei väliviiva ole ehkä kuitenkaan hankalin juttu selittää/kertoa tuntemattomalle...

Alkuperäinen kirjoittaja tt:
Tunnen kaksi Hanna-Elinaa, toista pitää kutsua Hannaksi ja toista Elinaksi. Opettajan näkökulmasta tuollaiset nimet on hankalia kun se pieni ekaluokkalainen ensimmäisenä päivänä ei aina uskalla kertoa millä nimellä haluaa itseään kutsuttavan ja sitten tulee prästä päin kirje äidiltä että lapsen nimi on sanottu väärin.

Omalle lapselleni annoin ehdottomasti nimen jota ei voi kirjoittaa tai lausua väärin.

No mulle on ainakin henkilökohtaisesti ihan sama sanotaanko tyttöä Nellaksi vai Sofiaksi vaiko Nella-Sofiaksi, tyttö kyllä itsensä tunnistaa kutsuttiinpa millä nimellä noista vain :) En silti väitä etteikö tuollaisia tapauksia olisi...

Kaveri tytön nimi on Nea Emilia ja tuo jälkimmäinen siis on kutsumanimi.

No, meillä on toisella lapsella, tytöllä, väliviivallinen nimi, ja molemmat nimet ovat jotakin tarkoittavia nimiä, ja ovat yhdessä aika tavalla eri asia kuin erikseen olisivat olleet. Ja kyllä meillä kutsutaan koko nimellä, lapsi itse kutsuu koko nimellä ja rohkenen kyllä oikaista, jos joku kutsuu vain ensimmäisellä nimellä. Pojalla on sitten vain yksi nimi, eli se jolla kutsutaan.

Pulpetin toisella puolella työskentelevänä tiedän, että kaavakkeisiin kyllä laitetaan koulua varten ihan selvästi se, miksi lasta kutsutaan, yhdysnimet eivät ole siellä mikään ongelma. Enemmänkin ongelma on, jos luokassa on vaikka neljä samannimistä lasta, joka on opelle ja lapsille aika rassaavaa. Mieluummin sanon vaikka hankalammankin nimen kuin aina esim. sukunimen etunimen perään, että tiedetään vaikka ketä Nooraa tarkoitetaan. Yhdysnimisillä harvoin on luokalla kaimoja.

Ja joka lapsenteosta vaivan näkee, se sille tenavalle myös nimen antaa. Mitään ehdotusta en kyllä osaa antaa, kun mulle ainakin on ollut niin selvää, mitä haluan, etten olis osannut keneltäkään ottaa mitään ehdotuksia vastaan... :)

Niin, kyllä se mustakin olisi aika outoa jos olisi muilla perheessä suht pitkät väliviivalliset nimet, ja pienimmäinen olisi Mia tai Aki =)
Luka-Kristian ois aika jees, mietin vaan et onko hankalaa kertoa et välin viiva, ja Luka kirj. K:lla, ei C:llä =)
Kiitti kaikille, mä poistun hetkeksi yksinimisen, lempinimellisen koiran kanssa pihalle, palaan kyl katsomaan keskustelun palattuani, jos joku viel tykkää jatkaa juttua!

Niin ja noista miten nimiä lausutaan,
niin musta kuulostaa jotenkin hauskalta kun esikoisen nimi on Erica niin lääkärissä yms yms sanotaan just se yhdellä e-kirjaimella.. Niinkuin siis kirjoitetaankin
Olemme itse aina kuitenkin kutsuneet Eerikaksi vaikka nimi yhdellä e-llä kirjoitetaankin.
No joo, pikku juttu, mutta kyllä se mun korvaan kuulostaa oudolta =)
Omapa on ongelmani kun olen sen noin halunnut kirjoitettavan, eikä tuo nyt maailmaa kuitenkaan kaada =)

Yhteistyössä