Lapselle tili, jolta vanhemmat ei pääse nostamaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nenony
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Nenony

Vieras
Haluaisin lapsille tilit, joille voisi kuka tahansa laittaa rahaa, mutta joilta vanhemmat ei pääsisi nostamaan. Onko sellaisia esim. Osuuspankilla?
Ärsyttää ja harmittaa, kun lapsen nykyiseltä tililtä mies nostaa rahaa, jota vaikka mun äiti tai minä itse olen sinne laittanut. Nytkin saldo on 10€. Mä voisin ottaa sitä rahaa esim. lapsen kenkiä varten, mutta mies maksaa sillä näitä yleisiä laskuja.
Tokihan lapsetkin kuluttaa sähköä, syövät jne, että heidän rahoillaan voisi näitäkin maksaa...

Pidä itselläsi tilitiedot? Sellaisia tilejä ei ainakaan minun lapselleni 13v sitten enää suostuneet tekemään että lapsi saisi sitten 18v vasta tilin käyttö oikeuden ja sitä ennen sinne ei saa kuin laittaa rahaa eli nosto oikeus olisi pois meiltä vanhemmiltakin

Meidän lapsilla on tilit (handelsbanken ja lähi-tapiola), jotka näkyvät kyllä verkkopankissa, mutta joilta voi nostaa rahaa ainoastaan pankissa (muutaman kerran vuodessa ilmaiseksi) ja silloin pitää kummankin vanhemman olla paikalla.

Joo, tiliin saa sellaisen ehdon, että sieltä saa nostaa rahaa vain lapsi täytettyään 18 vuotta tai niin, että molemmat vanhemmat on yhtäaikaa pankissa sitä nostamassa.

Vähän jouduin vaatimaan, että lapseni tili on näin suojattu, mutta isän ollessa peliongelmainen, ei ole muita vaihtoehtoja...

Mä avasin vuosia sitten mun kuopukselle tilin Danskeen ja sieltä tuli ihan automaattisesti sellainen tili, mihin minulla on verkkopankissa katseluoikeus, mutta käyttöoikeutta ei ole kenelläkään muulla kuin lapsella itsellään.

Meiltä vaadittiin molempien suostumusta lapsen tilin avaamiseen, eli joko molempien piti olla paikalla tiliä perustettaessa tai vaihtoehtoisesti toisen täyttää valtakirja! Ja kummankin vanhemman nettipankissa näkyy lapsen tili, ja on siellä ihan käytettävissä.
Toiselle lapselle ei ole mitään intoa ollut avata tiliä, kun ei siellä rahat kuitenkaan pysyisi.

Haluaisin lapsille tilit, joille voisi kuka tahansa laittaa rahaa, mutta joilta vanhemmat ei pääsisi nostamaan. Onko sellaisia esim. Osuuspankilla?
Ärsyttää ja harmittaa, kun lapsen nykyiseltä tililtä mies nostaa rahaa, jota vaikka mun äiti tai minä itse olen sinne laittanut. Nytkin saldo on 10€. Mä voisin ottaa sitä rahaa esim. lapsen kenkiä varten, mutta mies maksaa sillä näitä yleisiä laskuja.
Tokihan lapsetkin kuluttaa sähköä, syövät jne, että heidän rahoillaan voisi näitäkin maksaa...

Ei todellakaan lasten rahoilla makseta sähköjä tai ruokaa. Vanhemmilla on elatusvelvollisuus, ja lasten rahan vienti tililtä on rikos.

Aina vanhempi voi nostaa. Lapsi ei ole oikeustoimikelpoinen. Jos pelkäät jonkun vievän rahat, anna tavaraa. Toki senkin voi myydä ja vanhemmilla on siihen oikeus.

No jospa laitat rahat vaikka rahastoon, tosin monessa on vähimmäistalletusehto, meillä menee sellaseen johon laitetaan kuussa vähintään 80e. Sieltä ei voi nostella tipottain.

Pankit voisivat keksiä tähän asiaan ratkaisun, kun sille on tilausta. Niiiiiiin monet kerrat saanut kuulla tästä lapsen tilin tyhjentämisestä. Mäki haluaisin avata lapselle oman tilin jolta kukaan ei voisi häntä lukuunottamatta nostaa rahaa.
Pitää sitten koittaa tulevaisuudessa vaikka ostaa lapselle kaikkea mitä tarvii omaan kotiin niin verottaja ei puutu asiaan.

Saa sellaisen tilin avattua. Eihän verkkopankkitunnuksia ole pakko ottaa niin että niillä pääsisi käsiksi siihen tiliin. Mä avasin kummilapselleni tilin niin että hän saa rahat 18-vuotiaana ja kukaan muu ei pääse tiliin käsiksi ennen sitä, en edes minä. Sinne voi laittaa rahaa, muuta ei voi tehdä.

Lapsilla on ukin avaamat tilit osuuspankissa, joihin saa jokainen halukas laittaa rahaa mutta niihin ei pääse käsiksi kukaan muu kuin kyseinen lapsi kun täyttää 18v. Ukki laittaa joka kuukausi tietyn summan tileille.

Yhteistyössä