lapselle "paperi-isä"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yks vaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

yks vaan

Vieras
kertokaa omia tai muiden kokemuksia.. lapseni on isätön nyt haluaisin hänelle paperillisesti isän,oikeuteen ei tarvitse mennä koska tuttuja ollaan muutenkin( muuten vain tosi monimutkainen juttu). eli kuinka siis tunnustuksen jälkeen, onko isä velvollinen maksamaan valtiolle takautuvasti elatusmaksut mitä tähän mennessä olen saanut?? tietysti isä sitten määrätään maksamaan elatusmaksua minulle tunnustuksen jälkeen, hänen osassaan varmasti kaikkein pienintä toki,mutta kun en halua välttämättä häneltä rahaa,niin voiko asian hoitaa siten että isä maksaa minulle käteisellä ja kirjoitan hänelle vaikka kuitin, vaikka palauttaisinkin esim.suurimman osan rahoista hänellä takaisin. tahdon vain tulevaisuuden kannalta lapselle isän paperillisesti, jos vaikka ei koskaan pääse tutustumaan häneen, niin saa ottaa muita kautta selvää.

Elatusmaksua ei ole pakko isältä vaatia jos et sitä itse halua. Se on ihan omasta päätöksestäsi kiinni. Eikä mitään kuitteja ole tarpeellista kirjoitella. Ja jos isä haluaa olla lapsen kanssa tekemisissä niin ainahan voitte sopia, että isä avustaa vaikka lapsen vaate hankinnoissa. Jos saat toimeentulotukea niin siellä elatusmaksu voidaan katsoa tuloksi sinulle, vaikka et sitä olisi vaatinutkaan (riippuu vähän virkailijasta). Siihen en osaa sanoa mitään, että vaaditaanko isää maksamaan takaisin sinun jo saamiasi elatusmaksuja tunnustuksen jälkeen. Sitä kannattaisi ehkä kysellä perheasiaintoimistosta. Toivottavasti jeesasi edes vähän.

Elatusvastuu alkaa vasta isyystunnustuksen jälkeen ja näin ollen isä ei joudu maksamaan takaisin mitään. Voitte keskenään sopia vaikka 0-elarista - eihän elatusapu ole mikään pakollinen juttu. Kunnan maksamaa elatustukea ei tietenkään enää voi saada jos isyys on vahvistettu ja hänellä on maksukykyä.

Itse olen jo aikuinen ja kun olin teini äitini halusi meille isyydentunnustuksen meidän isältä. Isä oli,mutta ei asunut meillä kun silloin kun olimme pieniä. silloin kun oltiin pieniä ei papereita oltu kirjoitettu.
Samalla saimme myös perintöoikeuden.
Meille meidän isä joutui maksamaan takautuvasti elatusmaksuja.
Ja summa oli suuri. Harmitti hänen puolestaan :ashamed:

Yhteistyössä