Lapselle korvakorut !!

Sain korvakorut 10-vuotiaana synttärilahjaksi. Se taisi olla silloin muutenkin yleistä että korvareiät sai 10-vuotiaana. Luokallani vain yhdellä tytöllä oli korvikset ennen 10v. Hän sai ne 7-vuotiaana.

En anna laittaa korvareikiä omalle lapselleni ennen kouluikää.

Alkuperäinen kirjoittaja Beijja:
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja chilitin:
Noita puudutuksia en ymmärrä sit alkuunkaan tuossa tapauksessa :whistle:
Niin, parempihan on aiheuttaa lapselle kipua, ja mahdollisesti juosta sen penskan perässä pitkin koruliikettä kun tämä rääkyy ja kiljuu että ei enää toista korua :D

No, kukin toimii tavallaan :saint:
tarviiko silloin yleensä laittaa jos kerran lapsi ei ole valmis siihen että se tuottaa hiukan kipua?
Näinpä juuri!

Noita puudutuksia en ymmärrä sit alkuunkaan tuossa tapauksessa :whistle:
Niin, parempihan on aiheuttaa lapselle kipua, ja mahdollisesti juosta sen penskan perässä pitkin koruliikettä kun tämä rääkyy ja kiljuu että ei enää toista korua :D

No, kukin toimii tavallaan :saint:
tarviiko silloin yleensä laittaa jos kerran lapsi ei ole valmis siihen että se tuottaa hiukan kipua?
Näinpä juuri!
Toisaalta noin. Mutta toisaalta taas miksi sitä kipua pitäisi tuottaa tuossakaan tilanteessa jos se kerta on mahdollista välttää?

Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Toisaalta noin. Mutta toisaalta taas miksi sitä kipua pitäisi tuottaa tuossakaan tilanteessa jos se kerta on mahdollista välttää?
Niinpä.
Mulla on ollut tapana mm. antaa lapsilleni särkylääkettä rokotusten yhteydessä, ja laittaa puuduttavaa geeliä heidän ikeniinsä kun hampaat tulivat ja se vaivasi heitä (särkylääkettäkin toki, jos lapsi huusi suoraa huutoa). Tottakai myös puudutin korvalehdet korujen laittamisen yhteydessä, kun se kerran on mahdollista. Kipu ei todellakaan karaise lasta tms, ja ajatus siitä että kauneuden eteen täytyy kärsiä (kuten ystäväni sanoo mm. letittäessään tyttärensä tukkaa kovakouraisesti) on totaalisen typerä.

Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Niinpä.
Mulla on ollut tapana mm. antaa lapsilleni särkylääkettä rokotusten yhteydessä, ja laittaa puuduttavaa geeliä heidän ikeniinsä kun hampaat tulivat ja se vaivasi heitä (särkylääkettäkin toki, jos lapsi huusi suoraa huutoa). Tottakai myös puudutin korvalehdet korujen laittamisen yhteydessä, kun se kerran on mahdollista. Kipu ei todellakaan karaise lasta tms, ja ajatus siitä että kauneuden eteen täytyy kärsiä (kuten ystäväni sanoo mm. letittäessään tyttärensä tukkaa kovakouraisesti) on totaalisen typerä.
Minä en myöskään ymmärrä, mitä se kipu pyhittää. En ymmärrä reikiä pikkulapsilla, mutta vielä vähemmän sitä, että se kipu muka on jotain hienoa, ja että on muka hienoa, jos lapsi kestää kipua urheana.

vieras
2½-vuotiaana sai korvikset.

Kauneushoitolassa laitettiin, ei ammuttu.

Ei sattunut (Emlalla puudutettiin, lapsen ilmekään ei värähtänyt kun korvat lävistettiin) eikä tyttö osoittanut kipua sen jälkeenkään (esimerkiksi puhdistettaessa). Eivät ole tulehtuneet tai takertuneet, ja ovat killuneet korvissa nyt kolmen vuoden ajan. Muut lapset eivät ole roikkuneet niissä päiväkodissa, eikä tyttö itsekään niitä räpellä.
MIKSI 2-vuotiaalla pitää olla korvikset?

Rukoilijasirkka
Semmosiakin on, joihin ei tarvitse olla reikiä. On semmosia magneeteilla toimivia ja semmosia renkaitakin olen nähnyt, mitkä toimii jousella. Eikö kannata harkita semmosia ensin?

vieras
Eihän se kipua tuota, ellei äiti/isä halua että se tuottaa...mä en halunnut, tuskin lapsenikaan. Korvikset kuitenkin haluttiin lapselle.
"Korvikset kuitenkin haluttiin lapselle"

Voi tätä aikuisten ihmisten itsekkyyttä? :(

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Semmosiakin on, joihin ei tarvitse olla reikiä. On semmosia magneeteilla toimivia ja semmosia renkaitakin olen nähnyt, mitkä toimii jousella. Eikö kannata harkita semmosia ensin?
Ne magneettijutut on aika hankalia. Sattuvat, kun korvalehti puristuu niiden väliin. Puhumattakaan siitä, että ne sinkoilevat minne sattuu ja sitten pikkusisarus nielaisee ne :snotty:

Mutta tarrat voisi olla hyvä vaihtoehto, jos lapsi tahtoo korviksia kokeilla.

Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja weitjwö:
Minä en anna laittaa koskaan. Kuten en muitakaan lävistyksiä. Kun en voi asiaan enää vaikuttaa niin saa itse mennä.
Mä tajusin pari päivää sitten, että en inhoakaan reikiä korvissa, vaan enemmän sitä korvakorujen materiaalia. Jos ne olis luuta, kynttä tai puuta tms. niin eihän mua inhottaiskaan se ajatus sitten.

Mut sanokaas, että kun korvaan tehdään reikä, niin meneekö ne reiän reunat ikinä umpeen, tarkotan, kasvaako sinne ihoa, vai onko se verillä koko ajan? Pitäskö se venyttää isommaksi, että siihen kasvais niinku iho reunoille? Minkäs takia joillakin hilseilee ne korvalehdet?

Mut sanokaas, että kun korvaan tehdään reikä, niin meneekö ne reiän reunat ikinä umpeen, tarkotan, kasvaako sinne ihoa, vai onko se verillä koko ajan? Pitäskö se venyttää isommaksi, että siihen kasvais niinku iho reunoille? Minkäs takia joillakin hilseilee ne korvalehdet?
Ei se verillä ainakaan ole, kai sinne kasvaa sellainen "ihopinta" reunoille ajan kuluessa. Jos korun ottaa pois kun reiät ovat olleet vasta vähän aikaa, niin reikä umpeutuisi. Mulla on umpeutunut yksi reikä, vaikka pidin siinä korua vuosikausia: kun kyllästyin ja otin korun pois niin reikäkin kasvoi pikkuhiljaa umpeen.

Hilseileviä korvalehtiä en oo nähnytkään, tai ehkä jollain psoriasis-potilaalla voisi olla...?

Rukoilijasirkka
Ei se verillä ainakaan ole, kai sinne kasvaa sellainen "ihopinta" reunoille ajan kuluessa. Jos korun ottaa pois kun reiät ovat olleet vasta vähän aikaa, niin reikä umpeutuisi. Mulla on umpeutunut yksi reikä, vaikka pidin siinä korua vuosikausia: kun kyllästyin ja otin korun pois niin reikäkin kasvoi pikkuhiljaa umpeen.

Hilseileviä korvalehtiä en oo nähnytkään, tai ehkä jollain psoriasis-potilaalla voisi olla...?
Noniin se siitä sitten, en viitsikään laittaa niitä hienoja huuhkajan kynsiä korviini sitten, jos ei ole takuuta siitä, että ihoa kasvaa.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
SIKSI että äiti, isä, lapsi itse ja isovanhemmatkin jopa niin halusivat.

Se ei kai ole sinulta mitenkään pois?
Vai että ihan isovanhemmista asti suku halusi? No siinäpä ei enää paljon 2-vuotiaalla ole sanomista:(

maailman huonoin selitys
SIKSI että äiti, isä, lapsi itse ja isovanhemmatkin jopa niin halusivat.

Se ei kai ole sinulta mitenkään pois?
2-vuotias ite halusi?? :D teetkö kaiken muunkin mitä 2-vuotias keksii haluta? ja mitä hittoa isovanhempien halulla on tuon asian kanssa tekemistä? tai minkään muunkaan asian mikä koskettaa lasta ja hänen hoitoaan?

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Cruella DeVille:
ukon likalle laitettiin 5 veenä ja niin älytön ajatus kun olla ja voi. ite ei yhtään osannu hoitaa ja tarhassa pennut räpels niitä korvia siihen malliin et tulehtu ja se oli sit siinä. sanoinki sillo ku ne korut korvissa meille tuli et maailman typerin ajatus, ei äiti siellä päässä taas kerran aatellu yhtään mitään. tuskin tuo likka ihan äkkiä uudelleen niitä koruja haluaa :kieh: mun mielipide on että sitte vasta kun osaa ite kunnolla ne hoitaa. kaveri laitatti 1 vee "lahjaks" tytölleen ja samalla vajaa 3 vee pojalle toiseen korvaan. joo, kukin tyylillään....
No miksei vanhempi voi niitä lapsen korvakoruja huoltaa sen aikaa kunnes itse kykenee lapsi siihen. Ei korvakorut ole mikään typerä juttu jos niistä pitää huolta, ei sitä voi 5 vuotiaan vastuulle sysätä. Niistä on huolehdittava, typerää jos joku aikuinen jättää sen tekemättä. Eihän lapsi ymmärrä...

yök
Noniin se siitä sitten, en viitsikään laittaa niitä hienoja huuhkajan kynsiä korviini sitten, jos ei ole takuuta siitä, että ihoa kasvaa.
HYI SAATANA!!! no tuo jos mikä olis sairasta, jotkut eläimeltä revityt kynnet korvan läpi!!! :x

Alkuperäinen kirjoittaja maailman huonoin selitys:
2-vuotias ite halusi?? :D teetkö kaiken muunkin mitä 2-vuotias keksii haluta? ja mitä hittoa isovanhempien halulla on tuon asian kanssa tekemistä? tai minkään muunkaan asian mikä koskettaa lasta ja hänen hoitoaan?
Menikö ohi, että sekä äiti että isä halusivat myös? Isovanhemmat ovat paljon tekemisissä kanssamme ja tärkeä osa lastemme arkea, ja heidänkin mielipidettään kysyimme. Lapsi itse oli jo vuoden päivät ollut sitä mieltä että korut pitäisi saada, mikä tottakai helpotti päätöksentekoamme, sillä kukapa niitä nyt vastentahtoiselle lapselle laittaisi...

Jos lapsen tahto ja vanhempien tahto menevät yksiin, niin me emme vastusta ihan vaan periaatteesta. Jos taas lapsi tahtoo mennä vasemmalle ja me vanhemmat oikealle, niin oikealle mennään. Mutta onhan tuo toki joillekin ihan liian vaikeaa ymmärtää.

Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja yök:
HYI SAATANA!!! no tuo jos mikä olis sairasta, jotkut eläimeltä revityt kynnet korvan läpi!!! :x
:LOL: :LOL: Ne olis ollu kuule hienot, läpimitaltaan paksuimmasta kohtaa sentin paksuiset, ainakin melkein. Ihan siistit ne oli, mun veli näytti niitä. Eikä ne mitään revityt olleet, veli oli tehny ison homman, et sai ne siististi irti. (ei ollut tietenkään tappanut sitä eläintä, vaan löysi)

Mun esikoinen sai korvikset 6v lahjaksi. Oli niitä ainakin puoli vuotta ruinannut jo |O Pelottelin sitten tyttöä oikein kunnolla ja sanoin, että laitto sattuu varmasti. Vaan silti sanoi, että haluaa ne. Mä kun halusin siis olla varma asiasta. Mentiin sitten synttärilahjaksi ne ottamaan ja hyvin antoi ne laittaa, vaikka ilmeestä näki että sattuu :D Ei inahtanutkaan siinä tuolilla, kun myyjä ne ampui. Silmät kiinni istui kuin tatti :LOL:

Kolme vuotta nuo on nyt olleet eikä mitään ongelmia ole ollut.

Alkuperäinen kirjoittaja piita-75:
Alkuperäinen kirjoittaja Hännän Heilutus:
Alkuperäinen kirjoittaja piita-75:
mä olin 5v. kun sain korvikset, ekan laiton jälkeen tosin äitee sai tehdä puoli tuntia "töitä" jotta suostuin sen toisenkin reiän ottaamaan, sen verran sattui, mutta äippä ei antanut periksi ja molemmissa korvissa oli reiät kun sieltä lähdettiin :D
sitä minäkin pelkään
:|
voithan sä kertoa miten ne reiät tehdään, siis piikki korvasta läpi. Jos vaikka ymmärtäisi hiukan miten se tapahtuu, arempi ja kipuherkempi lapsi päättääkin ottaa ne korvikset vähän myöhemmin. Ei siis kauheeta pelottelua vaan totuuden kertominen, ehkä se ei enää houkuttele niin paljoa. Ja jos vieläkin haluaa ne korut, ehkä sitten kestää paremmin sen kivun.
Ja ainahan voi ostaa apteeksista emlaa!
Jos ne korvikset haluaa, niin kai sitä pienen kivun kestää?

Yhteistyössä