lapselle korvakorut,tai no vauvalle. 6kk-6v

mitä mieltä yleensäkkin olette siitä kun vauvalle tai taaperolle pistetään korviin reijät.
näin nimittäin tilanteen pari päivää sitten kun kaksi vuotiaalle laittoivat (luulen hänen olleen kaksi,ei ainakaan enempää)
ei ollut mukavaa katseltavaa, lapsi itki sydäntäsärkevästi ja äidin silmät kiilui ihastuksesta

tässäpä tuli minun mielipiteeni ilmi.
MINÄ EN YMMÄRRÄ TEITÄ ÄITEJÄ JOTKA PIENELLE LAPSELLENNE KORVIKSET LAITATTE, SIKSI KYSYN ETTÄ:

MIKSI??

mam
Jotkut laittaa kun kuuluu kulttuuriin. Yleensä kuitenkin on kyse äidin haluamisesta. Ei noin pieni lapsi ymmärrä mitä korvikset merkitsevät tai minkä vuoksi niitä laitetaan. Hyvin pärjää ilmankin. Se että tuottaa lapselle kipua ja esineellistää jo hyvin pienen lapsen kertoo äidin välinpitämättömyydestä lasta kohtaa hyvin paljon.

Grey
Kun käyttää Emlaa niin ei käy mitenkään eikä tartte lapsen kärsiä tai huutaa.Meillä molemmille laitettu ja tosiaan tuon emlan avulla ja kumpikaan ei tuntenut mitään.Ja meille laitettiin alle 1v kun lääkärikin on sanonut että mitä nuorempana niin sen parempi.

mam
Alkuperäinen kirjoittaja Grey:
Kun käyttää Emlaa niin ei käy mitenkään eikä tartte lapsen kärsiä tai huutaa.Meillä molemmille laitettu ja tosiaan tuon emlan avulla ja kumpikaan ei tuntenut mitään.Ja meille laitettiin alle 1v kun lääkärikin on sanonut että mitä nuorempana niin sen parempi.
Kas kun meille ei ole lääkäri sanonut, täytyy varmaan kysyä seuraavalla neuvola käynnillä miksei ole muistanut mainita, että mitä nuorempana sitä parempi!
ps. en ole aikeissa ottaa lapsilleni korvareikiä.

Miä
Alkuperäinen kirjoittaja LiisuLilli:
Sitten kun on sen ikäinen, että itse haluaa. Vielä en kuitenkaan menis tuolle 3vlle laitattaan, vaikka pyytäis, tuskin kunnolla tajuais koko ideaa :/
Meillä poika halus 3 veenä kans, sitten kun kunnolla selitin että se sattuu ja on kipeä sen jälkeen niin se idea unohdettiin ja nyt poika on sitä mieltä että ehkä sitten isompana =) Ottaa jos haluaa tai sitten ei =)

No kyllähän korvakorut ovat turhamaisuutta, mutta omalleni annan laittaa heti kun haluaa, eivät vaan taida haluta, kun ovat poikia. Minä taas puolestani en ymmärrä rituaalijuttuja niinkuin ympärileikkaukset :eek:

Grey
Alkuperäinen kirjoittaja mam:
Alkuperäinen kirjoittaja Grey:
Kas kun meille ei ole lääkäri sanonut, täytyy varmaan kysyä seuraavalla neuvola käynnillä miksei ole muistanut mainita, että mitä nuorempana sitä parempi!
ps. en ole aikeissa ottaa lapsilleni korvareikiä.
Niinpä niin.Kaikihan ei ole samaa mieltä mutta meillä sattui olemaan kyseinen lääkäri joka asian ilmaisi näin ja sanoi että omille lapsilleen olisi laittanut jo aika päivää sitten mutta vaimo ei halua.

niih mun tytölle laitettiin kun oli 1v.eikä ollu sille mitenkään kova paikka puudutettiin korvalehdet ensin ja naps.ei huutanu yhtään.ja tosta että mix ni ei kai siinä mitään järkee ookaan tavallaa..mutta jokainen tavallaan

Alkuperäinen kirjoittaja Pikkasen Pläski:
tästä väännetään täällä vähän väliä...

edelleen olen sitä mieltä että sitten vasta kun lapsi osaa ite pyytää ja ymmärtää että laitto sattuu. :)
pinoudun tähän. mtv faktaltako se nyt oli tuli ohjelma kun vasta syntyneille laitettiin kotiintulotarkastuksessa korvikset |O en voi ymmärtää en :x

Ai miksikö laitettiin lapselle korvikset? Siksi, kun tyttö halusi. Siksi, kun minä halusin. Siksi, kun tytön isäkin halusi.
Eikä kukaan itkenyt, ei sydäntäsärkevästi tai edes pikkuriikkisen. Tyttö ei tuntenut kipua laisinkaan (Emla on keksitty). Puhdistaminen ei ollut hankalaa tai lapselle vastentahtoista. Ei, reiät eivät ole vieläkään tulehtuneet, tai korut tarttuneet kiinni mihinkään, vaikka ne ovat olleet jo yli vuoden.
Siksi laitoimme 2½-vuotiaallemme korvikset :saint:.

pöö
meillä ollaan saatu 10v syntymäpäivä lahjaksi ja niin saa nuo minunkin pojat ottaa 10v:nä jos haluu tai sen iäm jälkeen.... miehellä on toisessa korvassa eli varmaan tulee noille muksuillekin joskus vimma....

vieras
Mun tyttö on 7v enkä kyllä anna lupaa ottaa korviksia vielä moneen vuoteen. Ensinnäkin laitto sattuu ja mulla itselläni on ollut ekaluokalta asti korvikset ja vaikka korviani olen hyvin hoitanu ja kultaisia korviksia käyttänyt, korvat on olleet jakuvasti tulehtuneet 20 vuotta. Otin sit omatkin koruni vähän aikaa sit pois enkä takaisin laita. Ihan kuin naisilla PITÄIS olla korvikset.... mä mieluummin kerron korviksista vain huonoja puolia lapselleni ettei haluais koskaan niitä korviinsa. Niistä ei oo mitään hyötyä.

vaikia sanoa vielä..oon aatellu ettei ennen ku osaa itse huolehtia (ehkä 10-12v), kun mulla ei ole koskaan korviksia ollut, niin en tiedä miten niiden kanssa toimitaan. Mutta saattaapi olla että aiemminkin saa jos kovasti tahtoo.... vauvalle en ois voinu kuvitella laittavani, mutten kyllä paheksu niin tehneitä.

Eli musta kaikki vaihtoehdot..pienenä..isompana..ei koskaan on ihan ok!! =)

Mun mielestä pitäis odottaa sen verran et lapsi osaa ite päättää haluaako ees koko korviksia. Ei kaikki tytötkään välttämättä halua helyjä korviinsa, niinku yleensä kai oletetaan... Noh, mutta jokainen tavallaan.. :|

Katinka
Meillä tyttö laitto 5 ja puolivuotiaana kun itse halusi...halusi jo neljävuotiaana mutta ei uskaltanu vielä sillo...aateltiin, että ku itse haluaa niin saa laittaa:)....poika laitto eskarin jälkeen...oisi halunnu aikasemmin mutta sovittiin, että odotetaan kunnes eskari on ohi ja jos vielä haluaa niin ok!

española
Täällä Espanjassa kaikille tytöille laitetaan jo laitokselta lähtiessä tai hyvin pian sen jälkeen korvikset. Kun olen tätä ystävilleni ihmetellyt ja vähän arvostellut, niin he sanoivat että ei lapsen ulkona pakkasella nukuttaminenkaan kovin inhimillistä ole...
Taitaa olla ennemminkin kulttuurisidonnaisia nää jutut. :)

Yhteistyössä