Lapselle käytetyt kengät??????

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Doves
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Doves

Jäsen
07.03.2013
910
1
16
Ostattteko lapselle kirpparilta kenkiä? Olen elänyt siinä käsityksessä, että lapsille pitäisi olla aina uudet kengät. Jokaisella on oman muotoiset jalat ja toisen muovaamia kenkiä ei tulisi käyttää. Vai olenko väärässä?

Viimeksi muokattu:
En osta lapsille enkä itelle käytettyjä kenkiä. Kumppareita on kierrätetty omien lasten kesken mutta muuten ostan molemmille omat. Kirpparilla kyllä menee kengät hyvin kaupaksi.

Luin vastikään tutkimuksen jonka mukaan käytettyjen kenkien käytöstä ei lapsilla ole mitään haittaa! Ovat niin vähän aikaakin käytössä. Tietty huono juttu kenkäfirmoille... Itse ostan uusia kenkiä vain jos ovat kunnolla tarjouksessa.

Kirpparilta olen ostanut juhlakenkiä. Niitä on harvoin pidetty niin montaa kertaa, että olisivat muovutuneet miksikään, ja niitä saa sieltä hyvin edullisesti. Muuten ostan kengät uusina. Käytettyjä myyn kirppiksllä ja erityisesti talvikengät ja kumisaappaat menevät hyvin kaupaksi.

Naapurilta olen ostanut mm. juhlakenkiä ja Kuomia lapsille ja nuorempi käyttää myös esikoisen vanhoja kenkiä, jos niistä on vielä käyttöön. Luultavasti enemmän lapselle on haittaa liian pienistä kengistä kuin käytetyistä ja noita pieniä kenkiä lapsilla näkee kyllä aika paljon, ikävä kyllä.

Juhlakenkiä, monoja, luistimia tulee ostettua käytettynä. Joskus löytää kirppariltakin aivan uutta vastaavia, joita ei taatusti ole kuin jalkaan kokeiltu. Liekkö jääneet heti pieniksi tai muuten olleet epäsopivat. Huonokuntoisiin, linttaan astuttuihin en koske.

Just ostin muksulle kesäksi sandaalit kirpparilta, sellaiset oman pihan käyttöön. Tuolla niin hankala lesti, että kun löytyi ok kuntoiset sopivat niin ostin pois.
Hyväkuntoisia juhlakenkiä olen muksulle ostanut myös.
Ja myynyt ne taas sitten eteenpäin.

Mun poika varvistelee, päkiöitten kohdalta kuluu pohjalliset puhki lenkkareissakin muutamassa viikossa. Eli hänen kenkiään en viitti kirpparille viedä vaikka ehjät olisivatkin, jalka kuitenkin muokkaa kenkää ihan eritavalla, kuin normaalisti kävelevällä

Hyväkuntoisia voin ostaa. Varakengiksi ja esim. lomareissuille kirppareilta löytyy hyvin kenkiä.

Meilläkin oli viime syksynä pojalla yhdet kengät käytössä alle kuukauden ennen kuin jäivät pieneksi, oikein hyväkuntoisena jäävät seuraavalle lapselle käyttöön.

Nuoremmalle lapselle menee vanhemman lapsen käytetyt kengät. Itsekin käytin lapsena isosiskolta perittyjä kenkiä, eikä mitään haittaa ole ollut. Ollaan saatu lapsille myös serkkujen vanhoja kenkiä.

Juhlakengät tai kumpparit voisin ostaa käytettynä. En tosin siltikään likaisina tai muuten huonokuntoisina. Monot ja luistimet saattaisivat myös mennä, kunnosta riippuen. Muut kengät ostan uutena enkä aio myöskään säästää esikoisen vanhoja kenkiä kuopukselle. Poislukien nuo edellä mainitut.

Ostan jos löytyy ns puolipitosia, enimmäkseen huutonetistä, kirppareilla on enempi jotain merkittömiä kenkiä, joiden laadusta ei tiedä alunperinkään. 1-3 vuotiaalle vielä löytyy siistikuntoisia käytettyjä, mutta sitä vanhempien kengät tuppaa jo yhden kauden aikana menemään melko huonoiksi. Luulis kyllä kenkien kestävän pidempään.

Ostan ainoastaan huutiksesta vähän käytettyjä, hyvänlaatuisia kenkiä, merkeiltään esim. Viking, Kavat, Timberland yms. Ja kirppikseltäkin joskus olen ostanut. Paras löytöni on kirppikseltä uudenveroidet (hintalappu kiinni, näyttivät vain jalkaan kokeilluilta) Conversen mokkaiset tennarit joissa oli tarrakiinnitys. Ihan huiput.

mie olen miettinyt sitäkin, että jos kerran jokaisella on omanmallisensa jalka ja näinollen se kaverin jalan muovaama kenkä ei sovi toiselle, niin mille prosentille sitten täysin sopii se kenkätehtaan kenkäkoneen muovaama malli.

Kun eihän ne ihan mitään rakettitiedettä ole nuo peruskengät, että jotenkin sitten heti uutena oston jälkeen muovautuisivat täydellisesti käyttäjänsä mukaan ja jäisivät sellaisiksi.

Välillä ostan. Olin muutama kuukausi sitten fysioterapeutin "luennolla" joka koski lasten jalkojen kehitystä sekä siellä käytiin myös läpi kenkien ostoa ym. Tää sano, että tätä asiaa on paljon tutkittu ja, että lapsen jalkoja ei voi pilata käytetyillä kengillä niinkun ennen vanhaan on ajateltu. Tietty ne linttaan astutut pitää jättää ostamatta mutta hyväkuntosissa ei mitään vikaa. Pienillä lapsilla on painoakin niin vähän ettei kengät muokkaannu senkään vuoksi.

Ostan, jos löytyy hyväkuntoisia. Ensikengät olen kyllä ostanut uutena.
Meillä niin paljon kenkiä käytössä, että yksiä ei tule niin paljoa pidettyä että voisivat vaikuttaa jalan kehittymiseen ja siksi meiltä myös jää paljon hyväkuntoisia kenkiä myytäväksi.

Esim. meidän alle 4v.llä on varmaan neljät lenkkarit, kolmet kangastossut ja parit sandaalit jo nyt kesälle. Ja ostan uusia jos löytyy, tykkään vaihdella eri vaatteiden kanssa ja tahdon että ne pysyy myös siisteinä ja jalka saa vaihtelua.

Yhteistyössä