Lapselle kavereita, mistä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

Äiti

Vieras
Mitenköhän tuota pientä ekaluokkalaista tyttöä vois auttaa kavereiden saannissa?
Taustaa: Muutettiin tänne alueelle viime kesänä juuri ennen koulun alkua, lapsi ei siis tuntenut ketään koulun aloittaessaan. Kaikki muut lapset ovat käyneet samaa päiväkotia ja tuttuja ennestään. Oma lapseni taas oli päiväkodissa aina se jonka kanssa kaikki halusi leikkiä, hoitajien puheista ymmärsin, että han on haluttu kaveri koska on kaikille lapsille ystävällinen.
Ja nyt niitä kavereita ei vaan yrityksista huolimatta löydy. Välillä joutuu olemaan jopa yksin välkällä(voi olla että on hieman arka kysymään kavereita, jos jo esim. kaksi lasta leikkii keskenään, niin ei uskalla pyytää kolmanneksi). Muutama kaveri hänellä on, mutta nekin on vain joskus omani kanssa. Jos lapsi lähtee ulos kyseleen kaveria, joskus sellainen löytyy joskus ei, mutta koskaa kukaan lapsi ei hae minun lasta tai soita ja pyydä mukaan. Mielestäni lapsesta on jo tullut arempi eikä hän ole niin iloinen kuin ennen.
Kaduttaa niin, että muutettiin pois sieltä vanhojen kavereiden ja tuttujen ympäristöjen luota.
Onko kellään vinkkejä miten niitä kavereita vois saada, miten voisin auttaa kavereiden hankinnassa.

mun mies oli ollu alaluokilla ujo ja hiljainen ja kattonu aina kateellisena sosiaalisia lapsia, joilla oli kamuja. sitten hän oli, oisko ollu 10 vee, vaan kerta kaikkiaan itse päättänyt, että hänkin voi olla reipas ja puhelias. ja muuttui. ei tollaseen asiaan voikaan äiti mennä väliin, kavereita hankkimaan siis. ainoastaan voit omalla esimerkillä näyttää, että toisiin voi tutustua ja olla sosiaalinen. lapselle voi myös puhua, että meitä ihmisiä on erilaisia, toiset on ujompia, eikä siinä ole mitään vikaa. jos lapsi itse tahtoo, hän voi ruveta reippaaksi ja hakea sosiaalista kontaktia enemmän.

Meillä on ollut vähän sama tilanne neljäsluokkalaisen kanssa. Muutettiin kans viime kesänä uuteen paikkaan, maalle. Täällä kun on noi välimatkat isompia kuin kaupugissa, niin ei kavereiden kanssa tuu pahemmin oltua. Ollaan yritetty kannustaa eri harrastuksiin missä kavereita löytyisi, ja myös siihen rohkeuteen välituntisin hakeutumaan muiden seuraan. Mulla tosin kyseessä poika, jolle noi asiat voi olla helpompia kuin tytöille, tytöt kun muodostavat niitä omia kuppikuntia..

Olet varmasti oikeassa, tosin ei tuo tyttö niin kauhean ujo ole ja rohkeasti kiertää oman ja rinnakkais luokkalaisten ovilla.
MIetin vaan, että kannattaiskohan tytön synttäreille kutsua myös niitä luokan tyttöjä, jotka eivät ole kutsuneet meidän tyttöä omiin synttäreihinsä, voiskohan se olla sellainen avaus kaverisuhteiden alulle.

Jokin harrastus voisi auttaa sitomaan kaverisuhteita. Kesäkerho? Tunnetko ketään lapsen luokkatovereiden äitejä? Kutsu äiti ja lapsi teille joskus kylään kahvittelemaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Olet varmasti oikeassa, tosin ei tuo tyttö niin kauhean ujo ole ja rohkeasti kiertää oman ja rinnakkais luokkalaisten ovilla.
MIetin vaan, että kannattaiskohan tytön synttäreille kutsua myös niitä luokan tyttöjä, jotka eivät ole kutsuneet meidän tyttöä omiin synttäreihinsä, voiskohan se olla sellainen avaus kaverisuhteiden alulle.

eihän se ota, jos ei anna eli kokeilemisen arvoinen ajatus.

Kerhoja ja harrastuksia vaan kehiin. Nyt alkaa tosin olla tollasille myyöhäinen aika tälle keväälle, mut syksyllä :) tosin monilla paikkakunnilla on noin piénille kesäkerhoja tai muuta sellaista. Muutettiin uudelle paikkakunnalle kun lapset oli toka ja neljäsluokkalaiset :) kyllä se siitä, ottaa vaan vähän aikaa et pääsee porukkaan mukaan :)

Meillä oli pojan kanssa vähän samanlaista kun muutettiin tänne uudelle alueelle. Muut oli jo ennestään tuttuja ja poika oli ulkopuolinen. Oli jopa pientä kiusaamista. Nyt kun ollaan kolme vuotta asuttu, pojalla on kavereita enemmän kuin tarpeeksi. Ei ole "koskaan" kotona aina jonkun kanssa ulkona. =) Hyvä niin!
Se ottaa oman aikansa. Tiedän tunteen, ja äidin huolen, kun oma pikkuinen on ulkopuolinen. Voimia sinulle ja koita rohkaista lastasi ottamaan kontaktia muihin lapsiin. =)

Kiitos vastauksista.
Mä olen aina kuvitellu, et tälläisella omakotialueella joka on hieman kauempana keskustasta olis mukava lapsen asua, mutta täällä ei voi harrastaa mitään vaikka täällä on koulu. Kaikki harrastukset on jossain ihan toisella puolen kaupunkia, illat sit kuskaan lasta harkkoihin ja mietin olisko kuitenkin lapsell parempi olla ilman harrastuksia, niin ehtisi oleen joka ilta tossa ulkona pyörimässä, jos sillai kaveri löytyis. Hänellä on kuitenkin kavereita harrastuksissa, mutta ne asuu missä lie, eli niillekin pitäisi sit aina kuskata jos muulloin haluaa leikkiä. Tosin senkin olen valmis tekemään.
Täytyy varmaan odotella rauhassa kai noista kaverisuhteita joku vielä muuttuu oikeaksi ystävyydeksi.

Jos sille lapselle ei löydy kavereita, niin täällä on tyttö ( siiri ) 8 v lemusta. Tarkemmin: Miiaistentie 30 21230 lemu. Että voi lähettää kirjeitä tälle tytölle. P.S. Voitko lähettää kuvasi? Jos se ei ole mahdollista ei haittaa. Ja ilmoitus ei vanhene KOSKAAN!

8 v ujonpuoleinen poika kaipaa kaveria/kavereita
Onko sinun lapsesi leikkiseuraa vaille?
Ota rohkeasti yhteyttä jotta saisimme lapsillemme ikäistään seuraa kivojen leikkien parissa
anneli_sisko@luukku.com

Meillä on tuo sama ongelma. Poika on 8v ja kavereista on nyt huutava pula.
Jos jollakin on noin samanikäisiä lapsia Helsingin alueella ja lapsenne on leikkikaveria vaille ottakaa ihmeessä yhteyttä. anneli_sisko@luukku.com
Yritetään yhdessä saattaa yhteen yksinäisiä lapsia

höpö höpö

Aika monesti tämä pitää paikkansa (samoin kyllä isänkin kohdalla).
Ensinnäkin oma esimerkki vaikuttaa paljon, eli jos itse pitää hyvin ja huolella yllä omia kaverisuhteita, käyttäytyy sosiaalisesti ihmisten ilmoilla ja ottaa kontaktia vieraisiin ihmisiin, niin lapsi saa hyvän esimerkin siitä, miten ihmisten kanssa toimitaan ja miten ystäviä hankitaan.

Samoin jos oman lapsen kohdalla tilanne olisi tuollainen, niin tutustuisin luokkakavereiden vanhempiin, ja pyytäisin heidät meille kylään, jolloin lapset samalla tutustuisivat paremmin.

Yhteistyössä