Lapselle huutamisesta.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Smeagol
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Smeagol

Aktiivinen jäsen
03.01.2005
7 024
0
36
Tää on oikein palstan lempiaihe tapella, mutta sanon nyt mielipiteeni asiaan ja siitä voidaan olla montaa eri mieltä, Eli menkää sinne jääkaapille ja hakekaa kaikki mädät tomaatit ja kananmunat, mulla on täällä monta sateenvarjoa. :D

Koska, mun mielestä Lapsen kuuluu tietää että äiti/isi voi myöskin suuttua. (ja tämä ei nyt tarkoita mitään karjumista vaan äänen korottamista) Itseltäni tulee kovaa ääntä sellaisessa tilanteessa, kuten: Olin menossa keittiöön ja esikoinen oli ottanut saunatakista sen narun ja nosti/veti sillä kuopusta lattialta, ja tämä naru oli kiedottu kaulan ympärille. Näin tilanteen, huusin oikein kovaa, koska pelästyin. Otin esikoisen mukaani ja selitin miten voi tuossa tilanteessa käydä. Mutta joo siinä tilanteessa kun näin tämän niin huusin kyllä. Esikoinen oli pahoillaan ja ei ole leikitty enään koiraleikkejä narun kera.

En itse ymmärrä miten lapsi itse oppii näyttämään tunteensa, jos ei äiti tai isi itke tai huuda tai ole vihainen, pitääkö ne tunteet padota ja pitääkö niitä tunteita piilotella? sitten koittaa se päivä kun äiti ei enään jaksa, ja tapahtuu se kaikkein pahin mitä me saadaan lehdistä lukea tänä päivänä todella paljon.

Minä en itse pysty olemaan robotti joka aina minkä paikan tullen vain laskeutuu lapsen tasolle ja sanoo selvällä mutta tiukalla äänellä "Pekka, älä kurista liisaa, liisa tukehtuu" pekka nyökyttää, asia ymmärretty. seuraavana päivänä tapahtuu sama asia ja laskeudun taas lapsen tasolle ja sanon "pekka, tästä puhuttiin eilen, älä kurista liisaa tai liisaan sattuu" pekka nyökyttää taas. Mutta ei se mitään, se lapsi oppii, kunhan jaksat vaan kärsivällisesti olla johdonmukainen.
Lapsihan ajattelee, ei se äiti mitään kuitenkaan sano, potki vaan palloa ikkunaan, ei äiti suutu.

No tuleeko sitten lapsesta rikollinen ja raivohullu, kun kotona korotetaan ääntä? No musta ei ole tullut.
Meidän isä piti jöötä, huusi minkä kurkusta lähti jos oli pakko, mutta ei me silti sitä pelätty. ei ikinä.
Hoitotäti kehuu että meidän lapset ovat niin vanhanaikaisia, sellaisia lapsia mitä hänen nuoruudessaan oli, ei tarvitse kahta kertaa ruokapöytään käskeä tulemaan.
Joo, mutta ei ne sitten kotona missään armeijan rivissä ole, sitä on turha luulla. ne on yhtä kovapäisiä kun minä jos mä korotan ääntäni niin mä saan kyllä välillä ihan takas samalla mitalla. Ja ääntä tähän maailmaan mahtuu.

minä karjaisen kyllä välillä ihan kunnolla, kun hermot menee. lähinnä tuolle uhmaikäiselle. eihän se kivaa ole, eikä varmasti auta siihen tilanteeseen yhtään... :( mutta pyrin kyllä joka kerta, kun olen rauhoittunut, selvittämään tilanteen ja uhmiksen kanssa halitaan ja molemmat pyytää anteeksi - uhmis omaa käytöstään ja äiti huutamista.

muillekin lapsille sanon aina, että kyllä tunteita saa näyttää ja huutaakin saa kun oikein harmittaa. joskus kun huutoon ei tule loppua, niin sen saa kyllä sitten mennä kiukkuamaan omaan huoneeseensa suljetun oven taakse ettei muiden tarvi sitä kuunnella. äänijänteiden käyttö on kuitenkin aina pienempi paha kuin fyysinen kiinni käyminen.

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
minä karjaisen kyllä välillä ihan kunnolla, kun hermot menee. lähinnä tuolle uhmaikäiselle. eihän se kivaa ole, eikä varmasti auta siihen tilanteeseen yhtään... :( mutta pyrin kyllä joka kerta, kun olen rauhoittunut, selvittämään tilanteen ja uhmiksen kanssa halitaan ja molemmat pyytää anteeksi - uhmis omaa käytöstään ja äiti huutamista.

muillekin lapsille sanon aina, että kyllä tunteita saa näyttää ja huutaakin saa kun oikein harmittaa. joskus kun huutoon ei tule loppua, niin sen saa kyllä sitten mennä kiukkuamaan omaan huoneeseensa suljetun oven taakse ettei muiden tarvi sitä kuunnella. äänijänteiden käyttö on kuitenkin aina pienempi paha kuin fyysinen kiinni käyminen.

niin tätä mä juuri tarkoitan. itse harmistun aina omasta huutamisesta ja sovinto tehdään aina. mutta mieluummin mä huudan vaikka keuhkot pihalle ku hissuttelen ja käyn joku kerta kiinni.

meillä huudetaan (toisinaan vähän liiankin helposti), mutta jotkut katsoo kauhulla kun korotan ääneni aina tarvitteassa sille tasolle että minua kuunnellaan. ei ne lapset kovalla kiljuttuihin sanoihin kuole.
ja meidän lapset ilmaisevat tunteensa ihan yhtä vapautuneesti, kuin minäkin.
toisinaan minua arsyttää suunnattomasti kaikenmaailman pikkusievistelijät, jotka ovat koko elämänsä apaattisen mitäänsanomattomia ja tuntevat tunteensa verhon takana piilossa.

joo, siis nuo tuommoset vaara tilanteehan on ihan asia erikseen eli sellasissa tilanteissa musta irtoa ääntä oikeen kovasti.. mutta sit takotin tuossa edellisessa ketjussa sellasta yleistä piruamista, siihen mä pyrin pitkittään sitä äänen korottamista! eli jos puotellaan kaikki sohva tyynyt lattialle ni koitan aikapitkään sanoa normi äänellä, että ne tyynyt takas, ja jos ei sillä ole vaikutusta ni sihahan oikeen hiljasella äänellä (joka on ikäänkuin varotus että kohta tulee ja lujaa jos ei uskota ) ja sit jos ttosiaan ei uskota ni sit saatan karjasta suunilleen siihen tyyliin että taivas repeää! ja tää sohva tyyny homma on meillä niin joka päivänen kuje että :headwall: :headwall: :headwall:

Aikas samoilla linjoilla olen ap:n kanssa.

EN voi sietää kun mies usein toteaa että 'miks sä huudat, ei siitä ole mitään hyötyä' - ja kuitenkin itsekin huomaa korottavansa ääntä pahimmissa tilanteissa.

Koitan itse opetella pois sellaisesta jatkuvasta äänen korottamisesta, koska siitä tulee niin äkkiä tapa :ashamed: .

Mutta täsmälleen samaa mieltä että tarvittaessa ääntä täytyy käyttää, ja nimenomaan vain tarvittaessa.

Meillä se on ihan se ja sama miten paljon mä huudan... kakarat (ja mieskin) vaan toteaa silmät lautasenkokoisina: "jaa, äiti on vissiin pahalla päällä" ja jatkavat vaan sitä mitä ovat tekemässä muusta välittämättä :ashamed: .

Mutta se riippuukin siitä mitä sanoja mä käytän :whistle: , jos mä aloitan asiani sanoilla "Ja nyt...", niin silloin tietää naapuritkin, että nyt se äitee räjähtää, jos ei ala tapahtumaan...

Mutta minkäs tekee, kun on luonnostaankin jo kauas kantava ääni :saint:

Mitä tunteillaan tekköö, jos niitä ei sais kellekkään näyttää?

Kyllä meillä huuvetaan ja halataan, itketään ja nauretaan niin, että seinät raikaa :heart: Pusutellaankin niin kovasti ja märästi, että kylpyamme on turha vekotin :D

Minä olen siinä mielessä erimieltä, että ihmiset ovat kovin erilaisia. Koska minulle ei ole kovin luontevaa ilmaista itseäni huutamalla (vaikka joskus kyllä teenkin niin) esim riidan aikana, niin en minä tahdo ruveta huutamaan, ihan vain ollakseni esimerkkinä lapsille, että tällätavalla huudetaan ja näytetään tunteita. Tiedän, että ap ei ihan sitä tarkoittanut, mutta kuitenkin. Eli koska olemme erilaisia, näytämme eritavalla niitä tunteitammekin. Kukin. En minä voi/halua olla jonkun toisenlainen vain siksi, että lapseni näkisivät, että tuommoinenkin voisi olla. Ymmärtääkö joku mitä tarkoitan?

kyllä meilläkin huudetaan kun ei normaali puhe aina auta mutta ei se meillä onneksi ole jokapäiväistä mutta pyydetään myös anteeksi puolin ja toisin ja halataan ja sovitaan varsinkin ennen nukkumaanmenoa

Meillä huudetaan. Aika usein, ja lujaa. Joskus se häiritsee itseänikin, ja silti ääntä korotetaan. Olen koittanut muuttaa kurssia asian suhteen.... Mutta "opittu taito" istuu sitkeässä. Vaikka en pidä huutamista/äänen korottamista sinällään pahana, se menettää sitä ns. haluttua tehoaan, kun se on liki jokapäiväistä. Siksikin olen koittanut (aika huonoin tuloksin) madaltaa omaa äänenkäyttöäni.

Muuten olen sitä mieltä, että kovaäänisyyttä liikaa "kavahdetaan", pidetään itsestäänselvästi huonona käytöksenä. Ääntä maailmaan mahtuu. Se sävy siinä ehkä onkin ratkaisevampaa....?

meidän kotona huudetaan vaikka kuinka paljon, siksi en ite nuoremmille sisaruksilleni huuda, ääntä voin korottaa herkästi sellaisissa säikähdys tilanteissa mutta muuten en. niille riittää se että jos alkaa tuntua siltä että pitää huutaa, niin sanon että kohta mä joudun huutamaan ja siitä ne jo tietää että on vakavat paikat :)

Ap:n kanssa samoilla linjoilla. Silloin kun tehdään kiellettyä, silloin huudan ja kovaa. Esim. Tielle juoksemisesta, liedelle menemisestä, siskon repimisestä, pistorasioihin koskemisesta ym. Koiria kasvattaneena olen kokeillut koirankasvatuskeinojakin lapsiin. Olen todennut että samat metodit toimivat. Kova huuto => lapsi/koira pysähtyy niille sijoilleen. Silloin kun haluan torua jostain vähemmän vaarallisesta mutta kielletystä madallan ääntäni ja lähinnä "murisen" hampaiden lomasta. Teho taattu.

Ok, lasta ja koiraa ei saa verrata, mutta minäpä teen niin :)

Varmasti huudan jos tilanne sitä vaatii. Tunnen erään perheen jossa vanhemmat "piipittää" lapsille. No, nämä kersat ovat sitten sellaisia, että jos jossain kylässä esim. joku vähän korottaa ääntään (ei siis edes vihaisesti) niin heti on itku ja hirveä shokki. Onks sekään sitten tervellistä? Enkä nyt tarkoita että pitäis säällöisesti huutaa, vaan normaalia äänenkäyttöä ja tunteiden esilletuontia you know

heh hehe.... mistä lähtien lapselle huutaminen on TUNTEIDEN näyttämistä? heheheh...
Kyllä se on niin, että kun pitää lapselle huutaa, on kyllä kasvatus hukkateillä. lapsi oppii tottelemaan tavallisella äänellä annettua komentoa kun hänet kasvatetaan siihen.
Onpa huvittavaa että joidenkin täytyy tulla oikein hakemaan tukea ja oikeutusta sille, että huutaa lapselleen. Tai oikeastaan , se on hälyttävää.

Olen täsät täällä ennenkin kirjoittanut, mutta lyhyt kertaus: olin ennen samaa mieltä kuin ap- täysin samaa mieltä. Olin myös aina kannustamassa huutavia äitejä, että ei se lapsi siitä pilalle mene ja älä turhaan itseäsi syyllistä. Sitten muutettiin ja saatiin todellinen huutaja naapuriksi. Tämä nainen huutaa päivittäin lapsilleen mm näin: "V:n p...a, miks mä sut synnytin?" ym. haukkuu ja kiroilee. Lapset 1-3-vuotiaita. Tän tuttavuuden jälkeen en enää kannusta ketään, vaan kysyn ensin: "MITÄ ja MITEN sinä huudat?" Kaikki huutaminen ei minun mielestäni ole aikuiselle sallittua.

Alkuperäinen kirjoittaja Huhheijaa taas näitä mammoja:
heh hehe.... mistä lähtien lapselle huutaminen on TUNTEIDEN näyttämistä? heheheh...
Kyllä se on niin, että kun pitää lapselle huutaa, on kyllä kasvatus hukkateillä. lapsi oppii tottelemaan tavallisella äänellä annettua komentoa kun hänet kasvatetaan siihen.
Onpa huvittavaa että joidenkin täytyy tulla oikein hakemaan tukea ja oikeutusta sille, että huutaa lapselleen. Tai oikeastaan , se on hälyttävää.

Mä nyt lähinnä tarkoitin, että jos lapsi on esim. juoksemassa auton alle, niin on aika luontevaa musta huutaa.

Minäkin välillä (tosin harvoin) huudan, ja se harmittaa minua yleensä. Sitä en pidä pahana, jos lapsi on tippumaisillaan vaikka rotkoon ja siinä tilanteessa paniikissa huutaa, mutta noin yleensä minusta asiat voi hoitaa huutamattakin.

En tiedä miten huutaminen sinänsä kehittää lasta - tai aikuista. Ei minulle itselleni tule yhtään kevyt olo, kun olen vähän huutanut. Vastikäänhän muuten valmistui joku oliko peräti väitöskirja, jossa tulos oli se, että mitä vähemmän lapset kuulivat aikuisten riitelyä, sitä turvallisemmaksi he tunsivat olonsa - siis riitelyn kuuleminen olisi haitallista lapselle. Minusta sekin kuulostaa siltä, että huutaminen (jota riitely usein on), ei ole välttämätöntä tai hyödyllistä ainakaan.

No tällä palstalla on äskettäin nimenomaan keskusteltu juuri siitä, että eräät äidit ovat pahoillaan siitä, että huutavat pienille lapsilleen tilanteessa kuin tilanteessa(esim. jos lapsi vahingossa pissaa housuihinsa,pukeutuessa ym...)

Yhteistyössä