Lapselle erittäin haitallista nähdä vanhempiensa välistä väkivaltaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Kun aina puhutaan, että lapsi kärsii kun lasta lyö vanhempi. Totta kai kärsii ja paljon kärsiikin, henkisesti ja fyysisesti, jättäen ikuiset arvet. Kuitenkin vähemmälle huomiolle on jäänyt se, että lapselle on todella tuskallista nähdä, jos isä lyö äitiä tai äiti isää. Tutkimusten mukaan se on lapselle yhtä tuskallista(henkisesti) kuin jos häntä itseään lyötäisiin. Muistakaapa tämä. Tuli vain mieleen, kun palstallakin lukenut tapauksia, jossa parisuhdeväkivaltaa eikä puolisolla ole voimia lähtee pois. Ajatelkaa lapsianne.

Täälläkin moni vedonnut, että en jätä miestä/naista, kun ei se ole meidän lasta lyönyt. Haloo, lapselle on tosi haitallista nähdä, jos vanhemmat lyövät toisiaan! Ja lapsi muistaa sen aina

Laspi pelkää peittonsa alla ja kuuntelee jännittyneenä vanhempiensa tappelua odottaen että koska se loppuu voi kun se loppuisi jo, mitä tapahtuu seuraavaksi ja kolahdukset pelästyttää ja sydän hakkaa...mutta voi äiti/isäparkaa...niin entäs lapsi?

Ja kyllä, muistaa ikuisesti ja jättää myös jäljet.

Baarissa kerran tuli joku 30v nainen selittämään huonosta ex-suhteesta ja kerto kuinka hänen 3v lapsensa oli tullut väliin itkemään että älä isi lyö äitiä, tämä nainen surkutteli OMAA kohtaloaan, mutta olin helpottunut kun kyse oli sentään EX-miehestä, kunnes juttu kääntyi niin, että "kyllä minä sitä vielä rakastan ja varmaan yhteen palataan"

Siinä vaiheessa mulla pimahti ja räpätin minkä pystyin, mutta hänen mielestään silloin 18vuotias minä ei voinut ymmärtää asiaa...just...kumpikohan meistä ei ymmärtänyt lapsen parasta.

Ja kannattaa sitten vielä ihmetellä kun lapsella on tulevaisuudessa mahd ongelmia itsehillinnän kanssa, väkivaltaa tms. Niin mistäköhän se juontaa.

Baarissa kerran tuli joku 30v nainen selittämään huonosta ex-suhteesta ja kerto kuinka hänen 3v lapsensa oli tullut väliin itkemään että älä isi lyö äitiä, tämä nainen surkutteli OMAA kohtaloaan, mutta olin helpottunut kun kyse oli sentään EX-miehestä, kunnes juttu kääntyi niin, että "kyllä minä sitä vielä rakastan ja varmaan yhteen palataan"

Siinä vaiheessa mulla pimahti ja räpätin minkä pystyin, mutta hänen mielestään silloin 18vuotias minä ei voinut ymmärtää asiaa...just...kumpikohan meistä ei ymmärtänyt lapsen parasta.

Ja kannattaa sitten vielä ihmetellä kun lapsella on tulevaisuudessa mahd ongelmia itsehillinnän kanssa, väkivaltaa tms. Niin mistäköhän se juontaa.

Että raivostuttaa tuollaiset naiset, hyvä tiiru, että sanoit suorat sanat

[QUOTE="a p";23212573]Että raivostuttaa tuollaiset naiset, hyvä tiiru, että sanoit suorat sanat[/QUOTE]

Ihme että aikuiselle naiselle pitää lapsettoman teinitytönkin opettaa perusasioita..pah..mistä noita tulee. : /

Kyllä siihen vaikuttaa moni muukin asia jos lapsen mentaliteetti horjuu kuin vanhempien riiteleminen, on täysin sokkosilmäistä ajatella että kerran riitelyn nähneenä lapsi joutuu psykoosiin ja pelkää loppuelämänsä.

Alkuperäinen kirjoittaja nyt järkeä peliin tollot;23212618:
Kyllä siihen vaikuttaa moni muukin asia jos lapsen mentaliteetti horjuu kuin vanhempien riiteleminen, on täysin sokkosilmäistä ajatella että kerran riitelyn nähneenä lapsi joutuu psykoosiin ja pelkää loppuelämänsä.

Öööh...sulta tais mennä kyllä ohi vähän...

Ihanko tosi... :D Kuka nyt noinkaan väitti?!

Jokainen lapsi oppii perheväkivaltaa seuratessaan jotain... toiset oppii väkivaltaiseksi ja toiset oppii mitä ei saa tehdä ja mitä ei ite aijo tehdä. Mun mies on lapsuutensa seurannut kun isänsä ryyppää ja lyö äitiä. ja hän oppi mitä ei tule ikinä ite tekemään. Tiedän ettei ikinä löis mua eikä lapsiaan.
Vähän on katkera äidilleen kun ei lähtenyt ajoissa (erosivat kun mieheni meni armeijaan), mutta välit on hyvät kaikilla. Paitsi mieheni isään joka kuoli pari vuotta avioeron jälkeen.

Jokainen lapsi oppii perheväkivaltaa seuratessaan jotain... toiset oppii väkivaltaiseksi ja toiset oppii mitä ei saa tehdä ja mitä ei ite aijo tehdä. Mun mies on lapsuutensa seurannut kun isänsä ryyppää ja lyö äitiä. ja hän oppi mitä ei tule ikinä ite tekemään. Tiedän ettei ikinä löis mua eikä lapsiaan.
Vähän on katkera äidilleen kun ei lähtenyt ajoissa (erosivat kun mieheni meni armeijaan), mutta välit on hyvät kaikilla. Paitsi mieheni isään joka kuoli pari vuotta avioeron jälkeen.

Lapsi ei voi koskaan oppia mitään hyvää nähdessään väkivaltaa vanhempiensa välillä. Absurdi ajatuskin! Perheväkivallan näkeminen vahingoittaa aina lasta, eikä opeta, mitä saa tehdä ja mitä ei! Hienoa tietenkin, ettei miehesi lyö teitä, tokihan se on useinkin mahdollista, ettei lapsesta tule lyöjää, mutta perheväkivallasta ei kyllä kukaan opi mitään hyvää!

[QUOTE="a p";23212691]Lapsi ei voi koskaan oppia mitään hyvää nähdessään väkivaltaa vanhempiensa välillä. Absurdi ajatuskin! Perheväkivallan näkeminen vahingoittaa aina lasta, eikä opeta, mitä saa tehdä ja mitä ei! Hienoa tietenkin, ettei miehesi lyö teitä, tokihan se on useinkin mahdollista, ettei lapsesta tule lyöjää, mutta perheväkivallasta ei kyllä kukaan opi mitään hyvää![/QUOTE]

En mä nyt ihan noin tarkoittanut että siitä hyvää oppii... sä nyt laitoit tuon kuulostamaan kuin olisin sanonu että se on tosi hyvä oppitunti erottaa jyvät akanoista... sitä en tarkoittanut, jos olisit sen LUKENUT niin olisit ehkä tajunnu..

En mä nyt ihan noin tarkoittanut että siitä hyvää oppii... sä nyt laitoit tuon kuulostamaan kuin olisin sanonu että se on tosi hyvä oppitunti erottaa jyvät akanoista... sitä en tarkoittanut, jos olisit sen LUKENUT niin olisit ehkä tajunnu..

Sinä itse kirjoitit, että lapsi oppii aina näkemällä perheväkivaltaa, toiset oppii itse väkivaltaiseksi ja toiset oppii sen, miten ei saa toimia....En todellakaan ole samaa mieltä.

Kuka täällä on väittänyt, että lapsi joutuu PSYKOOSIIN nähtyään KERRAN riitelyä?!
Miksi, OI MIKSI, täytyy aina vääristää asioita?!

[QUOTE="a p";23212816]Sinä itse kirjoitit, että lapsi oppii aina näkemällä perheväkivaltaa, toiset oppii itse väkivaltaiseksi ja toiset oppii sen, miten ei saa toimia....En todellakaan ole samaa mieltä.[/QUOTE]

Ei sun tarvi olla samaa mieltä, mutta joka tapauksessa ne oppii. Perheväkivaltaa ei sais tapahtua ollenkaan, mutta sitä tapahtuu.
Jos ne ei opi niin miksi syytetään nuoren väkivallasta huonoa kotiesimerkkiä perheväkivaltaa, alkoholismia ym? Tai miksi perheväkivaltakodeissa kasvaneiden ihmisten suusta kuulee ettei sitä halua ikinä aio sitä "perinnettä" jatkaa koska tietävät mitä kaikkea pahaa siitä seuraa monille?
Yhteistä heille kaikille on se, että jokainen niistä kärsii ja kantavat loppuelämän sitä asiaa mukanaan. Toiset tekee annetuilla eväillä toisin kuin toiset.

Niin on, ja mun mielestä tohon voitaisiin sisällyttää myös henkinen väkivalta. Mä elin lapsuuteni ilmapiirissä, jossa jouduin kokoajan pelkäämään mitä seuraavaksi tapahtuu.
Äitini oli bipolaarinen, mä jouduin katsomaan hänen maaniset ja depressiiviset jaksonsa. Kun ei ikinä voinut tietää, mitä seuraavaksi tapahtuu, olo oli todella turvaton.
Pahinta oli psykoottisuus, kun hän oikeasti luuli että naapurit halusivat meille jotakin pahaa. Ulos sai mennä vain tiettyinä aikoina, verhoja täytyi pitää kiinni. Pattereihin ei saanut koskea, ettei niistä kantautunut ääniä naapureille. Huusi ja raivosi.
Isääni kyllä syytän, ettei tehnyt mitään. Lähti vaan töihin ja olikin mahdollisimman paljon töissä, ettei olisi tarvinnut olla kotona.
Lapset jätti tollaisen äidin kanssa.

Yhteistyössä