Lapselle ei lounasta päiväkodissa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hmmm"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Täällä on asiat liian hyvin kun mammoilla on varaa sanoa ruokaa paskaksi.

marasmus4.jpg

Ihmettelen että aikuisille on tärkeämpää päästä lentokoneella ulkomaille kuin esim. lastensa ruoka. ymmärrän aloittaja hyvin.
tosin en ymärrä miksi kannattaa viedä lapsi hoitoon 2 tunniksi. eikö MLL tulisi jo lähes yhtä halvaksi?

Ottamatta kantaa päiväkotiruoan laatun tai esittämättä varsinaisesi mielipidettäni siitä, ettei lapsi söisi päiväkodissa.. totean ettei sen toteuttamisen pitäisi olla mitenkään mahdotonta päiväkotioloissa.

Alkuperäinen kirjoittaja Yök;25206326:
Täällä on asiat liian hyvin kun mammoilla on varaa sanoa ruokaa paskaksi.

marasmus4.jpg

Harvinaisen samaa mieltä. Ihme elitismiä.

Jos on niin paljon aikaa ja rahaa, että voi tuollaiseen sitä tuhlata, niin ehkä voisi jotain muutakin ajatella kuin omaa napaansa ja omia pikku kullannuppujaan.

Viimeksi muokattu:
Keskuskeittiö= einesruokaa?? Jos se ruoka tehdään keskuskeittiöllä niin miksi se olisi einestä? Jos olisi einestä, tehtäisi HK, Atria, Saarioinen tms tehtaalla. Herää nyt pahvi.

[QUOTE="pippuri";25206220]Itse olen päätynyt yksityiseen päiväkotiin, joka EI tavoittele voittoa. Ei, yksityinen ei ole automaattisesti parempi, mutta pointtina lienee se, että yksityisistä voi valita sellaisen kun tahtoo.

Ja siellä meidän päiväkodissa ruoka tosiaan valmistetaan itse, alusta loppuun, paikan päällä. Olen monet kerrat ollut katsomassakin ;)[/QUOTE]

Kaikki yksityiset päiväkodit tavoittelevat voittoa periaatteessa, ne ovat yrityksiä joiden omistajataho haluaa elantonsa toiminnalla. Se on sitten eri asia, tyydytäänkö niin maltilliseen voittoon, että lasten parhaasta ei säästetä.

T. yksityisen päiväkodin johtaja

Alkuperäinen kirjoittaja Kukin taaplaa tyylillään;25205803:
Ai niin, kävin Tampereella tutustumassa yhdessä yksityisessä päiväkodissa ja ylläri pylläri, siellä puuro oli ainut jonka keittivät itse. Ruoka oli tukusta tai lähiksestä eineksiä. Suuren suuresti ihmettelin touhua.
Kysyin, että eikö edellisenä päivänä voi esm kuoria soppaan perunoita, mutta ei se kuulemma onnistu. Ruuanlaitto on kuulemma niin hankalaa ja aikaa vievää.

Monet yksityiset päiväkodit ovat pieniä, mikä on niiden yksi valttikortti (kodinomaisuus). Se tarkoittaa kuitenkin sitä, että henkilökuntakin on pieni, ja kun työaikalainsäädännön mukaan mennään ja työntekijöitä on riitettävä lasten määrään nähden oikea määrä kaikkina aikoina esim. 6.30-17.00 välillä, niin siinä ei ole useinkaan mitään mahdollisuuksia kuoria perunoita tai laittaa ruokaa kenelläkään. Valitettavasti.

Taas jos palkattuna on laitosapulainen, hänenkin päivänsä täyttyy varmasti lähes kaikissa tapauksissa siivoustyöstä (sekä lasten auttamisesta ja tiskeistä).

Aika outo ruokailu aika... itse olen ollut kiertävänä hoitajana eikä tämän kylän yhdessäkään pk:ssa ole tuommoista ruoka-aikaa vaan syömään aletaan hieman yli klo11.

Jospa lapsesi istuisi pöytään muiden kanssa ja söisi vaikka näkkärin? Tai olisiko mahdollista että hän piirtelisi vaikka aikuisten työpöydän ääressä sen aikaa ennen kuin haetaan? Tai voisiko miehesi mennä töihin sen 25min. aiemmin ja pääsisi sitten hakemaan ennen ruokailua?

[QUOTE="pippuri";25205776]
Epäilijöille tiedoksi, kyllä se aika schaissea on se keskuskeittiösapuska. Käyttävät kaikenlaisia teollisia puolivalmisteita, sotkevat yhteen ja lämmittävät. Itse joudun sellaista työpaikalla (koulussa) syömään. Se, että lapsi joutuu syömään paskaa peruskoulussa ei tarkoita, että hänen pitäisi päiväkoti-ikäisenä sitä päivittäin mättää.[/QUOTE]

Minä olen itse töissä keskuskeittiöllä niin kai minä nyt tiedän mitä me syötetään. Ja se ei ole einestä eikä edes puolivalmistetta. Tosin yksityinen paikka.

Alkuperäinen kirjoittaja pktäti2;25206987:
Monet yksityiset päiväkodit ovat pieniä, mikä on niiden yksi valttikortti (kodinomaisuus). Se tarkoittaa kuitenkin sitä, että henkilökuntakin on pieni, ja kun työaikalainsäädännön mukaan mennään ja työntekijöitä on riitettävä lasten määrään nähden oikea määrä kaikkina aikoina esim. 6.30-17.00 välillä, niin siinä ei ole useinkaan mitään mahdollisuuksia kuoria perunoita tai laittaa ruokaa kenelläkään. Valitettavasti.

Taas jos palkattuna on laitosapulainen, hänenkin päivänsä täyttyy varmasti lähes kaikissa tapauksissa siivoustyöstä (sekä lasten auttamisesta ja tiskeistä).

Ja täällä sitten taas yksityisissä ryhmiksissä ruoka tehdään itse...

Kyseinen päiväkoti johon tutustuin, niin siellä on vain (oli silloin) 1vakkari-ihminen, muut teki keikkaa tai olivat opiskelijoita. Voin kertoa, että paikka ei ollut kodinomainen, vaan kalsea ja kolkko. Myös työergonomia oli huithevon piip. Lapset olivat pieniä ja nukkuivat kuulemma pitkät päikyt, 1 oli nukkarissa ja muut kuulemma istuskelivat sen aikaa. Silloin mun järkeni mukaan olisi voinut valmistella ruokia ym...

Itselläni on työkokemusta lastenhoidosta jo yli 20vuoden ajalta ja olen pyörittänyt myös pitopalvelua, tiedän siis myös mistä puhun.
Ammattipiireissä tiedän, että kyseiseen päiväkotiin ei saada millään pysyvää henkilökuntaa. Sekin kai jo kertoo jostain.

Mutta, kuten tiedämme, meitä ihmisiä ja niin myös yrityksiä on moneen junaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Kukin taaplaa tyylillään;25207066:
Kyseinen päiväkoti johon tutustuin, niin siellä on vain (oli silloin) 1vakkari-ihminen, muut teki keikkaa tai olivat opiskelijoita. Voin kertoa, että paikka ei ollut kodinomainen, vaan kalsea ja kolkko. Myös työergonomia oli huithevon piip. Lapset olivat pieniä ja nukkuivat kuulemma pitkät päikyt, 1 oli nukkarissa ja muut kuulemma istuskelivat sen aikaa. Silloin mun järkeni mukaan olisi voinut valmistella ruokia ym...

Itselläni on työkokemusta lastenhoidosta jo yli 20vuoden ajalta ja olen pyörittänyt myös pitopalvelua, tiedän siis myös mistä puhun.
Ammattipiireissä tiedän, että kyseiseen päiväkotiin ei saada millään pysyvää henkilökuntaa. Sekin kai jo kertoo jostain.

Mutta, kuten tiedämme, meitä ihmisiä ja niin myös yrityksiä on moneen junaan.

Luulis että alalla olleena miettisit sitä että ensinnäkin hygieniasäännökset voi estää tuon kokkailun isolle lapsiryhmälle. Toisekseen on se nyt hemmetin riskialtista laittaa hoitsut kokkaamaan joilla ei välttämättä ole edes minkäänlaista allergiatietämystä..

Noo, jos siellä työskentelee esm lähiksiä, niin heidän kuuluu osta valmistaa ruokaa ja huomioida erikoisruokavaliot ja hygieniapassikin velvoitetaan.
Lapsia siellä ei ollut paljoa.

Alkuperäinen kirjoittaja Kukin taaplaa tyylillään;25207137:
Noo, jos siellä työskentelee esm lähiksiä, niin heidän kuuluu osta valmistaa ruokaa ja huomioida erikoisruokavaliot ja hygieniapassikin velvoitetaan.
Lapsia siellä ei ollut paljoa.

Et tainnut ymmärtää. Tarkoitin että en usko että elintarvikelain (tai millä nimellä onkaan) mukaankaan kuka tahansa saa valmistaa ruokaa missä tahansa. Eräs yksityinen päiväkoti olisi halunnut valmistaa itse ruoat omassa keittiössä mutta tuohon eivät saaneet lupaa enkä usko että sitä tuosta vaan saakaan. Ja suoraan sanottuna en usko että lähihoitajien koulutukseen edes kuulu dieettikokin opinnot. Allergisten huomiointi eli valmiiden ruoka-annosten antaminen on aivan eri asia kuin valmistaa allergisten ja varsinkin vaikeasti allergisten ruoat.

Juu, samaan olen törmännyt yksityisen pk:n kohdalla.

Monella on harhaluulo siitä, että yksityinen = parempi. Ei se ihan aina niin mene, yksityinen pk kun on yritys jonka tarkoitus on tuottaa voittoa, ja siksi siellä voidaan säästää mm. ruuasta. Etenkin kun valvonta ei kuulemma ole samaa tasoa mitä kunnallisissa päiväkodeissa.

Yksityisellä on ihan samat valvonnat kuin kunnallisella. Enkä nyt taas menisi ihan niin sanomaan, että yksityinen pk tekee vaan rahaa niin paljon kuin ikinä saa ja näin ollen ruuan laatuun ei satsattaisi.

Alkuperäinen kirjoittaja pktäti2;25206987:

Kyllä itse ainakin olen monet perunat kuorinut ja muut ruuat kokkaillu lapsille yksityisessä päiväkodissa työskenneltyäni..

[QUOTE="hmmm";25204778]Ruuat päiväkotiin tulevat siis keskuskeittiöltä, eli suomeksi sanottuna se ruoka on einestä. Ja niin pk:n johtajakin sanoi, kun kysyin. En haluaisi lapselle semmoista paskaa syöttää, joten onko mahdollista, että lapsi ei söisikään lounasta siellä? Lapsi on hoidossa neljä päivää viikossa 9-11.15, eli pärjäisi ilman ruokaakin syömällä kunnon aamupalan, koska pääsisi sitten heti kotiin syömään, mutta kun tuo lounas on 10.50, eli lapsen pitäisi sitten leikkiä yksin 25min kun muut syövät ja menevät päiväunille. Onko kellään kokemusta tälläisestä? Ja ennen kuin joku tulee valittamaan, niin ei, en ole kotona päivisin, vaan mieheni pääsee klo 11 töistä.[/QUOTE]

Niin kyllä kai lapsi periaatteessa pärjää. Mutta mitä teet koulun suhteen kun sielä syötetään samaa "paskaa" kuin päiväkodeissa? Koulupäivät on niin pitkiä että eikai lapsi voi siellä syömättä olla.

Niitähän on olemassa sellaisia luomupäiväkoteja ja esim steinerpäiväkodissa tehdään itse ruoka luomuvärkeistä. Kannattais varmaan harkita jos asia on NOIN tärkeä. Mun mielestä jos sun lapsi syö 5 päivänä viikossa yhden aterian päivässä einestä niin ei se siihen kuole. Mutta tyylinsä kullakin tietysti.

Miksi lapsi on noin lyhyen ajan päiväkodissa?
Voitko käydä hakemassa hänet ennen kuin lounas alkaa? Olisi varmaan kaikkein järkevin ja myös päiväkodin sekä lapsen kannalta helpoin vaihtoehto.

Tuohon ruoka- asiaan haluan sanoa sen verran, että mun lapsi on Helsingin kaupungin päiväkodissa, jossa ruoka tehdäään itse =)

Yhteistyössä