Lapselle ei lounasta päiväkodissa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hmmm"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meidän päiväkotiin tulee myös näitä "cook and chill" einespaskoja.
Todella harmilliseen suuntaan on mennyt päiväkotien ja koulujen ruokailut. Kohta meille tungetaan ameriikan malliin kaikki yksinpakattuja läskieines ruokia ja lapset juo sokerimaitoja.

Voi kun meidänkin kaupungissa vielä saisi niitä lämpöpakattuja ruokia jotka tuodaan keskuskeittiöltä päiväkoteihin.....

Mä laitoin tuosta syystä lapseni yksityiseen päiväkotiin. Ruoka on (pääosin) luomua ja kaikki tehdään paikan päällä juuri ennen tarjoilua.

Epäilijöille tiedoksi, kyllä se aika schaissea on se keskuskeittiösapuska. Käyttävät kaikenlaisia teollisia puolivalmisteita, sotkevat yhteen ja lämmittävät. Itse joudun sellaista työpaikalla (koulussa) syömään. Se, että lapsi joutuu syömään paskaa peruskoulussa ei tarkoita, että hänen pitäisi päiväkoti-ikäisenä sitä päivittäin mättää.

Mutta olen kanssa samaa mieltä, että syöminen päiväkodissa on opetustilanne. Eteisessäkö se lapsi istuu yksinään ilman valvontaa? Nukkarissahan on jo sängyt alhaalla ja sinne ei voi päästää lasta ilman valvontaa. jos osastolla on 3 hoitajaa ja 1-2 syö lasten kans, jakaa ruokaa ja 1 on muualla syömässä. ei päiväkodissa ole yhtään liikaa henkilökuntaa, että se katsoisi vain yhden perään. antaisiko lapsesi muille ruokarauhan, vai keikkuisiko siinä ovella häiritsemässä muita?

Anna syödä muiden kanssa ja tee sitten kotona sitä priimaruokaa. Kandeis nyt ajatella jo eikoulua ja kouluakin valmiiksi, että miten ne ajattelitte hoitaa.

Tutun lapset söi kotona vain kermakastikkeita, ei koskaan keittoja ja vain punaista lihaa ja paljon pihvejä. Koulu kun alkoi, niin hankalaa oli.

Alkuperäinen kirjoittaja Kukin taaplaa tyylillään;25205785:
Mutta olen kanssa samaa mieltä, että syöminen päiväkodissa on opetustilanne.
Hyvin se opetustilanne aamuisinkin sujuu, vaikka osa lapsista syö aamupalan ja osa ei.

Tai ainakaan "meidän" pk:ssa ei ole aamupalapakkoa, vaan jos on syönyt kotona aamupalan niin voi mennä suoraan leikkimään kun muut syö.

• Tykkää
Reactions: Draumsyn
Ai niin, kävin Tampereella tutustumassa yhdessä yksityisessä päiväkodissa ja ylläri pylläri, siellä puuro oli ainut jonka keittivät itse. Ruoka oli tukusta tai lähiksestä eineksiä. Suuren suuresti ihmettelin touhua.
Kysyin, että eikö edellisenä päivänä voi esm kuoria soppaan perunoita, mutta ei se kuulemma onnistu. Ruuanlaitto on kuulemma niin hankalaa ja aikaa vievää.

Alkuperäinen kirjoittaja Kukin taaplaa tyylillään;25205803:
Ai niin, kävin Tampereella tutustumassa yhdessä yksityisessä päiväkodissa ja ylläri pylläri, siellä puuro oli ainut jonka keittivät itse. Ruoka oli tukusta tai lähiksestä eineksiä. Suuren suuresti ihmettelin touhua.
Kysyin, että eikö edellisenä päivänä voi esm kuoria soppaan perunoita, mutta ei se kuulemma onnistu. Ruuanlaitto on kuulemma niin hankalaa ja aikaa vievää.
Juu, samaan olen törmännyt yksityisen pk:n kohdalla.

Monella on harhaluulo siitä, että yksityinen = parempi. Ei se ihan aina niin mene, yksityinen pk kun on yritys jonka tarkoitus on tuottaa voittoa, ja siksi siellä voidaan säästää mm. ruuasta. Etenkin kun valvonta ei kuulemma ole samaa tasoa mitä kunnallisissa päiväkodeissa.

• Tykkää
Reactions: TrueBlood
Teillä natisijoilla ei ole hajuakaan siitä ruoasta mitä teidän pilttinne saa. Lihat tulevat raakoina keittiöön, toki valmiiksi pilkoittuina, samoin kuin perunat tulevat kuorittuina. Syy tähän on se että keittiöt eivät saa enää käsitellä raakoja lihoja tai juureksia keittiöissään. Ainoastaan salaatti ja raasteet tehdään paikan päällä.

Kuten esimerkiksi?

Lapsille voi selittää, että Urpokyllikin hoitopäivä on niin lyhyt ettei hän siksi syö päiväkodissa.

Syöhän osa lapsista pk:ssa aamupalan ja osa ei syö (vaikka paikalla onkin), tai siis näin ainakin "meidän" päiväkodissa. Ja osalla on eri ruokaa kuin toisilla.

Sen, että kaikille ei kuulu jakaa.
Sen, että jos ei halua syödä niin ei vitse.
Sen, että ei ole yhteisiä sääntöjä.
Noin esimerkiksi.

Jos lapsi on päiväkodissa aamupala-aikaan niin kyllä hänelle meillä aamupala tarjoillaan. En käsitä miten eri ruoka liittyy syömättömyyteen.

Noin esimerkiksi.

Jos lapsi on päiväkodissa aamupala-aikaan niin kyllä hänelle meillä aamupala tarjoillaan. En käsitä miten eri ruoka liittyy syömättömyyteen.

Toisen kohdan oli tarkoitus olla: sen, että jos ei halua niin ei tarvitse.

Jouduin taloudellisesta pakosta lähtemään muutama viikko sitten töihin ja pienin lapseni oli silloin 9 kk. Hän meni isompien sisarusten kanssa samaan ykstyiseen päiväkotiin ja siellä johtaja kertoi, että ruoka on vauvoillekin samaa kuin isommille, eli tulee keskuskeittiöltä ja vaan soseutetaan päväkodissa vauvalle. Koska pieni ei vielä ole syönyt suolaa tai voimakkaita mausteita, sovittiin, että vien itse pakastettuna kotiruokaa päiväkotiin. Näin hoitajat katsovat, onko ruoka sellaista, jota vauvakin syö vai sulattavatko pakastimesta annoksen. Viime viikolla söi kerran kalakeittoa (ei maitoliemi, vaan kirkas) muina päivinä kotoa tuotua.

jos vaikka hän piirtää sen ajan kun muut syö.
Itse tunnen huonoa omaatuntoa asiasta ja olen jopa masentunut kun lapset joutuvat syödä koulussa paskaa. (eineksiä ja muutenkin ravintoköyhää ruokaa)

tunsin samaa syyllisyyttä kun lapset olivat päiväkodssa.

Siis voi luoja,
Jos se sun murusi ei voi syödä samaa ruokaa mitä muutkin, niin pidä se herran jestas kotona. Parempi sen siellä muutenkin olisi.
Ja vähänkö epäreilua muita lapsia kohtaan, että yksi saa leikkiä ruokailun ajan. Mun esikko ei oo mikään hyvä syöjä ollut koskaan, ja varmasti alkaisi mielummin leikkimään kuin istuisi ruokapöytään.

Muakin häiritsee aika tavalla että aikuinen (?) ihminen puhuu ruuasta paskana kun sitä se nyt tuskin on. Siis ei kaikesta tarvitse kaikkien tykätä mutta tollanen haukkuminen on kyllä aika lapsellista. Opiskeluaikaan oltiin kerran syömässä ja yks opiskelukaveri katto ku toinen söi ja sit tokas "kuinka sä voit tollasta paskaa syödä". Pikkasen kyllä sillo ärsytti vaikkei ollut ees mun ruoka jota arvosteli. Eihän se päiväkodin/koulun ruoka ole kuin murto-osa siitä kokonaisuudesta minkä lapset syö päivittäin joten syöttäköön itse kukin sitten kotona sitä tahtoo.

[QUOTE="vieras";25206197]Muakin häiritsee aika tavalla että aikuinen (?) ihminen puhuu ruuasta paskana kun sitä se nyt tuskin on. Siis ei kaikesta tarvitse kaikkien tykätä mutta tollanen haukkuminen on kyllä aika lapsellista. Opiskeluaikaan oltiin kerran syömässä ja yks opiskelukaveri katto ku toinen söi ja sit tokas "kuinka sä voit tollasta paskaa syödä". Pikkasen kyllä sillo ärsytti vaikkei ollut ees mun ruoka jota arvosteli. Eihän se päiväkodin/koulun ruoka ole kuin murto-osa siitä kokonaisuudesta minkä lapset syö päivittäin joten syöttäköön itse kukin sitten kotona sitä tahtoo.[/QUOTE]

jep. harmi vaan kun monen kotonakin usein ruoka on se mistä säästetään ja mihin ei haluta laittaa aikaa tai rahaa.

Juu, samaan olen törmännyt yksityisen pk:n kohdalla.

Monella on harhaluulo siitä, että yksityinen = parempi. Ei se ihan aina niin mene, yksityinen pk kun on yritys jonka tarkoitus on tuottaa voittoa, ja siksi siellä voidaan säästää mm. ruuasta. Etenkin kun valvonta ei kuulemma ole samaa tasoa mitä kunnallisissa päiväkodeissa.

Itse olen päätynyt yksityiseen päiväkotiin, joka EI tavoittele voittoa. Ei, yksityinen ei ole automaattisesti parempi, mutta pointtina lienee se, että yksityisistä voi valita sellaisen kun tahtoo.

Ja siellä meidän päiväkodissa ruoka tosiaan valmistetaan itse, alusta loppuun, paikan päällä. Olen monet kerrat ollut katsomassakin ;)

• Tykkää
Reactions: TrueBlood
[QUOTE="vieras";25206197]Muakin häiritsee aika tavalla että aikuinen (?) ihminen puhuu ruuasta paskana kun sitä se nyt tuskin on. Siis ei kaikesta tarvitse kaikkien tykätä mutta tollanen haukkuminen on kyllä aika lapsellista. Opiskeluaikaan oltiin kerran syömässä ja yks opiskelukaveri katto ku toinen söi ja sit tokas "kuinka sä voit tollasta paskaa syödä". Pikkasen kyllä sillo ärsytti vaikkei ollut ees mun ruoka jota arvosteli. Eihän se päiväkodin/koulun ruoka ole kuin murto-osa siitä kokonaisuudesta minkä lapset syö päivittäin joten syöttäköön itse kukin sitten kotona sitä tahtoo.[/QUOTE]

Omani syö 3/5 arkipäivän ateriastaan päiväkodissa. Kyllä se on jo aika suuri osa lapsen ruokavaliosta.

Noin esimerkiksi.

Meillä lapset eivät syöneet aamupalaa hoidossa aikoinaan, kun olivat syöneet sen kotona. Saivat valita aina syövätkä vai eivätkö.

jos lapset eivät alakoulussa pysty syödä koulun paskaa, niin miten kasvavat yläkoulussa kun pituuskasvu rajua ja energian tarve, ja miten jaksavat pitkän päivän pyörtymättä. se huolettaa. alakoulussa päivät lyhyet.

Yhteistyössä