Lapsella sydämen sivuääni!

• Viestiketjun aloittaja "Huolissaan"
  • Ensimmäinen viesti
"Huolissaan"
Ei meidän pojalla, nyt 4v kuultiin neuvolassa sivuääni. Aiemmin kuultu 2v neuvolassa, oli tuolloin flunssassa ja kontrollikäynnillä ei enää kuulunut.

Mutta nyt siis taas, tälläkin kertaa oli hiukan flunssainen ollut. Saatiin lähete sydänfilmiin, ja ollaan pe menossa. Mutta mä oon ihan paniikissa :/

Lapsi on mielestäni ihan normaali, pitkä ja hoikka (pituus + käyrillä, paino miinus). Pieniruokainen on ollut aina. Nyt olen jo kehitellyt kaikkiea muutakin "oiretta". Lapsella on joskus kylmät kädet, juoksee ja riehuu kyllä, mutta välillä väsähtää.

Nyt en enää tiedä miä on normaalia ja mikä ei.
Mikä lapsella siis voisi olla, jos vika löytyy? Kuinka paljon oireilee vakavat sydänviat? Voiko meidän täysin terveenä pidetty poika, yht'äkkiä ollakin leikkausta vailla? Tai lääkitystä? Kuinka todennäköistä on että lapsi vakavasti sairas näillä "oireilla"?

Rauhoittakaa nyt mua!

"vieras"
Meillä kuultiin sivuääni heti syntymän jälkeen mutta ei kontrollissa. Nelivuotiaana kuultiin seuraavan kerran mutta kahdessa kontrollissa sen jälkeen ei mitään. Väärät hälytykset ovat kuulemma yleisiä.

"vieras"
Meillä kuulunut (silloin 6v) pojalla sivuääni myös, lääkäri meinasi että ovat hyvin yleisiä lapsilla varsinkin jos ovat kipeänä flunssassa yms. älä vielä huolestu liikoja!

"vieras"
Meillä kuultiin sivuääni synnytyssairaalassa ja sydän ultrattiin ja tarkastettiin saman tien kahden eri lastensydänlääkärin toimesta. Kaikki oli erinomaisen hyvin, mutta "sama" sivuääni on kuulunut myös monta kertaa myöhemmin, vielä 6-vuotiaana, mutta kun lääkärit ovat kuulleet, että sydän on synnytyssairaalassa ultrattu, niin asia on jäänyt siihen :)

Aikoinaan toinen sydänlääkäreistä "valitteli", kun yleislääkäreillä on liian tarkka kuulo :D

"Vieras"
Meillä kahdella lapsella on löytynyt sivuääni. Toisella heti syntymän jälkeen, toisella vasta pari vuotiaana. Molemmat vaarattomia. Lakkaa lietsomasta paniikkia, todennäköisesti mitään pahaa ei löydy ja jos löytyy, niin hyvä se on sekin, että on sitten tiedossa ja voidaan tutkia ja hoitaa.

Htt
Mulla on itselläni heti syntymän jälkeen havaittu sivuääni sekä läppävika. Lähentelen kolmeakymppiä ja sydänvika on ollut täysin oireeton. Lapsena minulla oli tuota huonoa verenkiertoa ja lievää sinertymistä, ei mitään vakavaa koskaan. Käyn kontrolleissa ja vikaa valvotaan sikäli, että hammaslääkärikäynteihin se vaikuttaa ja jos hankin lapsia, on ukaasi hakeutua heti tarkastukseen sydänlääkärille, varmuuden vuoksi. Muuten vikaa en edes huomaa ja se on lähinnä kuriositeetti. En tietenkään voi sanoa, etteikö lapsellasi voisi olla jotain vakavampaa, mutta sivuääninenkin sydän voi olla ihan kunnossa läpi elämän. :)

"Vieras"
[QUOTE="Aloittaja";28919276]Tietääkö kukaan, saako ne filmin tulokset heti vai pitääkö senkin jälkeen vielä panikoida ja jännittää?[/QUOTE]

Lääkäri tulkitsee, eli jos teillä ei ole heti lääkärille aikaa, niin vastauksia ette saa samalla kertaa.

"Milli"
Sydänfilmi ei välttämättä kerro vielä, onko jokin vialla. Sydämen ultraääni kertoo tilanteen paremmin. Mun miehen pojalta kuulu sivuääni, mutta ultrassa ei löytyny mitään. Multa kuultiin sivuääni vuoden alussa. Löydöksenä ultrassa vuotavat aortta- ja hiippaläpät. Olen aina ollut muuten terve, joten ei ole tietoa, kauanko vaiva on ollut. Ei ole siis sydäntä aiemmin noin perusteellisesti kuunneltu. Ei noi vuodot mitenkään mua vaivaa, mutta tilannetta pitää seurata.

..-
Kaverin pikkutytöllä oli vauvana korkee kuume, ni joutuivat akuuttiosastolle. Siellä oli mm. ultranneet sydämen, ni lääkärit oli epäilleet sydänvikaa. Mut sitte selviskii, että sydän on vähän eri asennossa kuin muilla. :)

"Vieras"
Mä tiedän ettei pitäisi vielä panikoida, mutta en voi tälle mitään. Tiedän että noita sivuääniä kuuluu ilman sen kummempaa, mutta nyt olen tosiaan kehittänyt vaikka mitä muitakin mahdollisia oireita, vaikka lapsi yleisesti ottaen onkin hyvin terve ja kaikinpuolin muutenkin normaali 4-vuotias.
Mitä jos se onkin jotain vakavaa? Tarviiko kaikki sydänviat leikkauksen jossain vaiheessa, jos ei niin onko noi vakavat oireilleet jotenkin selvästi aiemminkin?
Rajoittaako vika lapsen tulevaisuutta? Pitääkö olla urheilematta?

Olen hysteerinen, myönnän!

"vieras"
meillä on kummankin lapsen sydämestä kuulunut "suhinaa" ja esikoisen sydän ultrattiin.

Koska löydös oli harmiton ("jänne" joka itsestään häviää kun lapsi kasvaa, kuten neuvolalääkäri arvelikin) niin en viitsinyt edes vielkä kuopusta ultrattavaksi.

Nyt ovat reippaita alakoululaisia eikä mitään vikaa sydämessä kummalakaan.

Normaali, reipas lapsi vs. sairaalloinen (sininen, heiveröinen, uupunut). Kyllä sen eron nyt näkee nenälläkin.

"vieras"
Mun esikoiselta löytyi 10kk iässä sivuääni sydämestä. Ei ollut mitään flunssia ollut tai muuta. Saatii lähete ekg-käyrään ensin ja sen jälkeen ultraan polille. Kummatkin oli ihan normaaleja.
Tosi yleistä tuo sivuäänen kuuluminen ilmeisesti, mut ainahan se säikäyttää.

Meidän pojalla kuului sivuääni sydämestä 5-vuotiaana. Neuvolalääkäri totesi silloin että papereihin oli merkitty että eka kerran kuulunut jo 3-vuotiaana mutta eipä siitä kukaan ollut mulle vaivautunut kertomaan... :whistle: Todennäköisesti juurikin sen takia että on yleistä ja etten huolestuisi turhaan... tai näin mä sen asian ainakin päättelin. En nimittäin saanut kunnon vastausta siihen että MIKSI mulle ei oltu asiasta mainittu.
Joka tapauksessa silloin 5-vuotiaana sydäntä tutkittiin mutta mitään huolestuttavaa ei löytynyt. Lääkäri sanoi että tarkkaillaan ja kuunnellaan uudelleen vuoden päästä.

Muistan tuon saman hysterian minkä tunnistan teksteistäsi heti. Mies säikähti kun tuli töistä että jotain todella vakavaa on tapahtanut kun parahdin itkuun ennen kuin hän ehti toista jalkaa saada ovesta sisään... löysin myös kaikkea liitännäisoireita lapsen hoikkuudesta 'liialliseen väsymiseen'. ( vaikka tosipuheessa meidän poika oli erittäin vilkas tapaus varsinkin pienenä. :) ) 6-vuotiaana sydän kuunneltiin uudelleen eikä mitään enää kuulunut joten asia jätettiin siihen. Nyt 12v. reipas miehenalku... :heart:

Ota siis ihan rauhallisesti ja yritä ajatella niin että nuo sivuäänet on erittäin yleisiä ja kuten tuolla joku mainitsikin jos lapsella olisi vakavaa sydänvikaa niin kyllä taatusti muitakin oireita olisi sen verran että näkisit sen heti päälle päin. Tsemppiä! :hug:

Meillä...
Meillä kuului pienemmältä sivuääni. Odoteltiin puoli vuotta ja tsekattiin uudelleen, sivuääni oli ja pysyi. Saatiin lähete jatkotutkimuksiin. Toissapäivänä käytiin sairaalassa ja lääkäri totesi pojan terveyden ilmentymäksi. Sydän juuri sellainen kuin piti, mutta sivuääni toki oli tallella edelleen. Se johtui jostain sydämen eteisessä tai kammiossa (en muista kummassa) olevasta sidosläpästä, joka tukee sydäntä. Lapsellani se sidos oli hiukan normaalia suurempi oikealla puolella ja aiheutti sellaisen pyörteen, mistä sitten tuli se ääni. Sain itse sen monitorilta nähdä ja lääkäri näytti yksityiskohtaisesti miten aorta ym. kulkevat ja piirsi vielä paperillekin hienosti kuvan sydämestä, että varmasti ymmärretään mistä se ääni tulee. Saatiin lapsen terveestä sydämestä kuva muistoksi. Ääni saattaa kuulema joskus kadota ja sitten taas palata ja kadota taas.

Länsi-Pohjan Keskussairaalan lasten polilla oli tosi ystävällinen ja asiastaan selvästi innostunut vanhempi mieslääkäri, joka ansaitsisi kimpun ruusuja asenteestaan.

Lastensairaanhoitaja
Jos sydämessä on sivuääni, raajat ovat viileät ja lapsi väsähtää rasituksessa, kannattaa pyytää sydämen ultraäänitutkimusta ihan oman rauhoittumisen takia. Kaikenlaisia pieniä "valuvikoja" saattaa olla ja monella, minullakin, on jotain virheitä EKG-käyrässä, eli siinä sydänfilmissä. Jos lapsi on jo tuohon ikään asti pärjännyt, vika tuskin on kovin vakava. Mutta - kaikki saadaan hoidettua ja Suomessa sydänlääkärit ja tarvittaessa sydänkirurgitkin ovat huippuluokkaa. Työskentelen sydänleikattujen lasten parissa ja voin sanoa että kaikki hoituu kyllä, kunhan ongelma saadaan selvitettyä. Ei hätää.

"Vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Meillä...;28919605:
Meillä kuului pienemmältä sivuääni. Odoteltiin puoli vuotta ja tsekattiin uudelleen, sivuääni oli ja pysyi. Saatiin lähete jatkotutkimuksiin. Toissapäivänä käytiin sairaalassa ja lääkäri totesi pojan terveyden ilmentymäksi. Sydän juuri sellainen kuin piti, mutta sivuääni toki oli tallella edelleen. Se johtui jostain sydämen eteisessä tai kammiossa (en muista kummassa) olevasta sidosläpästä, joka tukee sydäntä. Lapsellani se sidos oli hiukan normaalia suurempi oikealla puolella ja aiheutti sellaisen pyörteen, mistä sitten tuli se ääni. Sain itse sen monitorilta nähdä ja lääkäri näytti yksityiskohtaisesti miten aorta ym. kulkevat ja piirsi vielä paperillekin hienosti kuvan sydämestä, että varmasti ymmärretään mistä se ääni tulee. Saatiin lapsen terveestä sydämestä kuva muistoksi. Ääni saattaa kuulema joskus kadota ja sitten taas palata ja kadota taas.

Länsi-Pohjan Keskussairaalan lasten polilla oli tosi ystävällinen ja asiastaan selvästi innostunut vanhempi mieslääkäri, joka ansaitsisi kimpun ruusuja asenteestaan.
Tämä samainen mieslääkäri on pelastanut lapseni hengen. Todella työnsä osaava ja ihana ihminen.

"heart"
Mulla on sivuääni, samoin on papallani, isälläni ja veljelläni. Mitraaliläpät vähän laahaa kaikilla. Eipä noista ole mitään haittaa ollut, tai elämään mitenkään vaikuttaneet. Omilla lapsillani oli myös, mutta vuoden ikään mennessä oli hävinnyt. En ollut huolissani.

Yhteistyössä