Lapsella peukalon pään kokoinen patti korvan takana?!?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mistä johtuu?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mistä johtuu?

Vieras
2v tytöllä ollut korvan takana jonkin aikaa suurentunut imusolmuke. En ole ollut huolissani, koska ennenkin pieniä patteja mennyt ja tullut. Tänään huomasin patin kasvaneen päivän aikana huomattavasti. Lapsella on paljon hyttysen pistoja kaulan ja niskan alueella. Voivatko pistot aiheuttaa rauhasen kasvamisen?
Huolestuttaa ihan kamalasti :/!

Mun pojalla ja myös itselläni myös noita patteja just korvan takanta kans tulee ja menee, useimmiten liittyy flunssaan ja patista yleensä huomaakin, että on tulossa kipeäksi. Jos se vaivaa sinua niin käy huomenna neuvolassa/päivystyksessä näyttämässä

Meillä oli lapsella talvella imusolmuke tulehtunut korvan takaa. Nosti kuumeen ja oli tosi aristava, mutta itsekseen parani (käytiin toki lääkärissä). Anna kipulääkettä ainakin!

Jep, tiedän kyllä, että suurion osa on vaarattomia. Tuo erittäin nopea kasvu vaan huolettaa. Ei kuulosta normaalilta, jos ei sitten ole jotakin regtiota hyttysen pistoista.

no mulla ollut tuossa korvan alapuolella varmaan 15 vuotta (siis lapsesta saakka) tollanen herneen kokoinen, laajentunut imusolmuke. Taisi laajentua jonkun kuumetaudin myötä, ja jäi sitten vähän isommaksi. En nyt silti lähde täällä ap:ta pelottelemaan millään syövillä. Jos asia mietityttää ja patti siinä pullottaa useamman pvän, niin voi käydä näyttämässä lääkärille :)

Mun lapsella on niskassa isot imusolmukkeet, ihan ku isällään. Nousi kerran kuumeen yhteydessä tosi isoksi parissa tunnissa, ja mähän soitin ihan paniikissa terkkaan ku pelkäsin tietty hulluna syöpää. Ei siinä sitten ollut muuta ku korvatulehdus, mut sen jälkeen on jäänee isoiksi. Lääkäri sano että lapsilla on yleensä ainakin yksi iso imusolmuke, mut ei tarvi huolehtia kun on todettu vaarattomaksi. Verenkuva oli ok pariin kertaan otettuna.

Voi liittyä myös allergiaan, esim. siitepöly. Eli imusolmukkeet reagoivat allergiaärsytykseen. Ja tosiaan voi kasvaa nopeastikin. Mut vie toki lääkäriin jos huolestuttaa!

päteekös kaikki tämä mitä kirjoitatte myös aikuisilla? Mulla on tuossa kaulalla korvan alla semmonen puolikkaan herneen kokoinen patti, liikkuu (muljuu), ei oo kipeä, mutta häiritsee mua. Ei siis edes näy edestäpäin tai sivulta tarkastellessa mutta pistää miettimään. Lääkäriltä kerran kysyin, ei edes kokeillut ja sanoi että varmaan imusolmuke vaan.
Tää on ollut varmaan jo ½ vuotta

Yhteistyössä