lapsella migreeni...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja anna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Itselläni alkoi noihin aikoihin, 5-6 vuotiaana :( Voi lapsiparkaa, onneksi nykyään on tehokkaammat lääkkeet. Toivottavasti niistä löytyy omallesi helpotus pian :hug:

Mulla alkoi 7-vuotiaana. Kannattaa tutkituttaa aivot ja silmät. Multa ei kyllä laajoissa tutkimuksissa löydetty mitään, mutta tein itse vanhemmalla iällä tutkimuksen aiheesta ja silloin monta asiaa selittyi. Migreeneitäkin on eri tyyppisiä, itselläni ns. stressimigreeni, jännityspäänsärky. Eli kun elämässä on jokin suurta stressiä aiheuttava tekijä ja kun se menee ohi, stressi purkautuu migreenikohtauksena. Voisiko lapsellasi olla kyse tästä? Migreenin kanssa oppii elämään, vaikka se rajoittaakin jonkin verran. Minulla kohtauksia on nyt aikuisiällä ollut paljon vähemmän, koska osaan purkaa stressin muilla keinoilla. Toivottavasti tästä oli jotain apua!

miten teillä yleensä alkaa migreeni? millaisia oireita on?
minulla itselläni on .alkoi murkkuna,mutta lääkkeiten kanssa on aisoissa.
eli tiedän jonkin verran ,mutta en lasten migreenistä. tai mitä nyt olen lukenut. mikä teillä laukaisee migreenin?

Alkuperäinen kirjoittaja anna:
miten teillä yleensä alkaa migreeni? millaisia oireita on?
minulla itselläni on .alkoi murkkuna,mutta lääkkeiten kanssa on aisoissa.
eli tiedän jonkin verran ,mutta en lasten migreenistä. tai mitä nyt olen lukenut. mikä teillä laukaisee migreenin?

Minulla kanssa alkanut jo nuorena migreenikohtaukset, sen laukaisemiseen riittää huonot yöunet ja jos on pitkään syömättä..

Mulla migreeni on aina useimmiten tullut viikonloppuna siten että herään siihen hirveään päänsärkyyn. Iho tulee selästäni polttavan kuumaksi ja huone pitää saada mahdollisimman kylmäksi. Pian alkaa aina oksentelu, joka toisaalta tuntuu helpottavan oloa. Oireeni ja kohtaukseni ovat pysyneet suunnilleen samana koko ikäni. Eniten kohtauksia tuli kun olin ala-aste ikäinen.

Epäilen että minulla kohtauksiin vaikutti ainakin kouluiässä stressin purkautuminen, koska kohtaukset tulivat viikonloppuisin. Muuten minulta oli kielletty "riehuminen" ja epäiltiin myös että suklaa laukaisee kohtauksia.

Alkaa valon-, koskeutuksen- ja ääntenarkuudella, muuttuu toispuoleiseksi tykyttäväksi päänsäryksi. Nyt aikuisiällä myös oksetusta.
Laukaisee stressi, jännitys, huonosti nukuttu yö, hajut ja tuoksut esimerkiksi.

Vielä sen verran että käyttäisin ihan migreenin erikoistuneella lääkärillä, koska kyseessä on nuori lapsi. Mun vanhemmat teki aikanaan niin ja sain suoraan kunnon lääkkeet eikä enää vakuuteltu että ne on vaan sellasia vuorokauden kestäviä mahatauteja.. :whistle: