Lapsella kuumetta 38,2. Panadol-liosta voin antaa vasta 4h päästä..

  • Viestiketjun aloittaja APUAAAAA!!!!
  • Ensimmäinen viesti
ks
Välillä tuntuu että tuo kuumeen mittailu on ihan karannut käsistä. Itse en ole koskaan mittaillut lasten lämpöjä, ja he ovat nyt 2 v ja 4 v. Eli ap, vähennä vauvan vaatteita ja anna toisen nukkua.
 
"vieras"
Pepusta mitattuna vasta yli 38 on kuumetta. Ei siis mitään hätää, hänellä on vasta vähän lämpöä. Anna vauvan nukkua, hänellä on ihan tavallinen rokotereaktio.
 
,,,
Välillä tuntuu että tuo kuumeen mittailu on ihan karannut käsistä. Itse en ole koskaan mittaillut lasten lämpöjä, ja he ovat nyt 2 v ja 4 v. Eli ap, vähennä vauvan vaatteita ja anna toisen nukkua.
Siinä oikeen hieno neuvo: älä mittaa kuumetta. Odota että lapsellesi tulee aivovaurio kovan kuumeen takia, vähennä vaan vaatetta jos tuntuu kuumalta.
Mun mielestä 40 astetta on kova määrä pikkuihmiselle, sanoo muut mitä sanoo. Okei 38,2 on vielä vähän kuumetta mutta kuumetta kuitenkin. Sairaalassa meidän epikriisiin kirjotettiin että lapsella oli kova kuume 38,5 astetta, että repikääpä siitä. Aapee, tuskin sun tarttee olla huolissaan tästä kuumeesta ja uskon et voit sitä panadolia antaa yöllä jossain vaiheessa aikasemmin kun 4h päästä, nyt vaan anna vauvan nukkua ja pidä huone viileänä. Mut ihan hyvä juttu et seurailet toisen kuumetta, se ei ole väärin.
 
APUAAAAA!!!!
panadol-liuosta annoin klo: 18:45 ja kun sitä voi antaa max. 3krt/pvä eli nopeesti laskettuna huonolla matikalla voi sen antaa 8h välein. Päivystykseen kun soitin,sanoi että burana suppo pelastas meidät koska lastenlääkärit nykyään suosittelee näitä rinnakkain,kuten aikuisillakin, ja buranaa ja panadolia voi antaa 4h välein vuorotellen.. Täti puhelimessa kuullosti vaan siltä että mä olen tyhmä ja huono äiti kun en suppoja tajunnut ostaa niin kärsikään nyt sit siellä :( Neuvolasta siis suositteli liuosta koska vaikutus nopeampi ja just suppo jos tulee ulos..
Täti puhelimessa käski seurata tietty vointia ja antaa tissiä ja katsoa että herääkö itse syömään..
 
"Vieras"
Siinä oikeen hieno neuvo: älä mittaa kuumetta. Odota että lapsellesi tulee aivovaurio kovan kuumeen takia, vähennä vaan vaatetta jos tuntuu kuumalta.
Mun mielestä 40 astetta on kova määrä pikkuihmiselle, sanoo muut mitä sanoo. Okei 38,2 on vielä vähän kuumetta mutta kuumetta kuitenkin. Sairaalassa meidän epikriisiin kirjotettiin että lapsella oli kova kuume 38,5 astetta, että repikääpä siitä. Aapee, tuskin sun tarttee olla huolissaan tästä kuumeesta ja uskon et voit sitä panadolia antaa yöllä jossain vaiheessa aikasemmin kun 4h päästä, nyt vaan anna vauvan nukkua ja pidä huone viileänä. Mut ihan hyvä juttu et seurailet toisen kuumetta, se ei ole väärin.
Ehkä tässäkin järjen käyttö sallittu? Se että sun mielestä 40 astetta on kova määrä kuumetta, ei tee siitä vielä vaarallista tai erikoisen ihmeellistä. Kukaan ei sanonut etteikö se 40 astetta ole paljon, vaan että se 38,2 astetta ei sitä ole.
 
sh
Rauhoitu, hyvä ap. Olet mitannut kuumeen vauvan pepusta, josta saa aina korkeamman tuloksen kuin kainalosta mitattuna. 38,2 astetta ei ole paljoa, varsinkaan pepusta mitattuna. Älä viilennä vauvaa märällä rätillä, se tuntuu varmasti ikävältä, kun toinen yrittää nukkua. Paras lääke kuumeeseen on lepo/uni, joten anna vauvan nukkua lyhythihainen body päällä ja lakana peittona. Kuume johtuu rokotuksesta, joten ei tarvitse edes huolehtia, onko hän saanut jonkun viruksen. Käy huomenna apteekissa, jos tarve vaatii. Suosittelen kuitenkin nestemäistä Panadolia enemmän kuin suppoja.
 
  • Tykkää
Reactions: Anatolia
APUAAAAA!!!!
Juujuu,ei mulla tässä paniikkia olekaan..vähä pitää otsikkoa liiotella niin saa keskustelun käyntiin :kieh:
Vauva nukkuu pelkässä vaipassa tuossa vieressä. Ja rättiä käski akka puhelimessa testata..Äkkiä toki sairaalan ns. "ammattilaisen" sanaa kuuntelee ja ottaa sen todesta. Ja tuokin lämmön mittaus. Toinen hoitsu sanoo että pepusta,toinen kainalosta. Pepusta luotettavampi jne. En pepusta mittaiskaan kyllä mielellään.. Mutta rauhoittukaa tekin,ei ole syytä alkaa haukkua täällä ketään. Hyviä öitä itsekullekin säädylle.
 
Suppoja suositellaan ainakin silloin, jos vauva on kova pulauttamaan.

Ja niitä on kivempi antaa nukkuvalle lapselle :). Vaikkakin liuos tehoaa nopeammin.
Noniiiiin, olinpa mä dille! :D en tullut yhtään ajatelleeks tuota pulauttamisriskiä. Onneks omalla kohdalla ei oo joutunut "kun" pari kertaa antamaan meidän puolivuotiaalle särkylääkettä, kerran rokotuksien jälkeen ja kerran hampaita tehdessä, kun nostivat kuumeen.

Mutta edelleen suosittelen aplle buranaa liuoksena (kun näköjään panadolin liuos menee), burana vielä tehokkaampi tuohon kuumeeseen tosiaan.
 
Ap, otithan huomioon, kun mittaat pepusta, on todellinen lämpö n. 0,5 astetta alempi? Meitä päivystyksessä (rokotteen vaikutuksesta noussutta kuumetta) neuvottiin mittaamaan pepusta (ja vähentämään tuon puoli astetta) vauvan hikoilun takia. Tällöin kainalosta ei olisi saanut edes tuota todellista ruumiinlämpöä kuulemma.
 
"vieras"
Tuli vaan mieleen teille viilentäjille et enää ei tuommoista viilennystä suositella räteillä tai pienillä vaatteilla. Se ei auta ja tuntuu kurjalta. Ajatelkaa itse jos kuume nousee niin taidatte hakea peittoja ja vaatteita lisää. Olo on kurja kun muutenkin kuumeisena on niin vietävän kylmä. Eli kuumekouristajillakin viilennys vanhaa tietoa. Parasetamoli ja ibuprofeiini(burana) tai vaihtoehtoisesti naprokseeni(pronaxen)+parasetamoli on suositeltavia kuumeiselle ainakin jos kurja olo. Näin turvataan myös nesteiden saanti kun kipeänä ei syöminen maista.
 
Meillä kun on lapset olleet vähän kuuman oloisia ja yrittäneet pötkölleen pyrkiä keskellä kirkasta päivää, niin on mitattu 39,5 kuumeita. No, ei muuta kuin juomista, kuumetta alentavaa lääkettä ja omaan rauhaan lepäilemään.

Olen kotoa oppinut, että 40 astetta alkaisi olla sellainen tosi kova kuume. Sairastin teininä keuhkokuumeen ja ennen kuin asia selvisi, olin viikon putkeen kuumeessa niin, että joka ilta näytti 40 astetta. Lopulta äiti keksi, että tyttöhän kuolee kotiin :D
 
µµµ
Meillä kun on lapset olleet vähän kuuman oloisia ja yrittäneet pötkölleen pyrkiä keskellä kirkasta päivää, niin on mitattu 39,5 kuumeita. No, ei muuta kuin juomista, kuumetta alentavaa lääkettä ja omaan rauhaan lepäilemään.

Olen kotoa oppinut, että 40 astetta alkaisi olla sellainen tosi kova kuume. Sairastin teininä keuhkokuumeen ja ennen kuin asia selvisi, olin viikon putkeen kuumeessa niin, että joka ilta näytti 40 astetta. Lopulta äiti keksi, että tyttöhän kuolee kotiin :D
no kiitä onneas että järki pelaa, aivovaurion riski ollut jo aika suuri jos viikko mennään 40 asteessa.
 
[QUOTE="vieras";27151300]Tuli vaan mieleen teille viilentäjille et enää ei tuommoista viilennystä suositella räteillä tai pienillä vaatteilla. Se ei auta ja tuntuu kurjalta. Ajatelkaa itse jos kuume nousee niin taidatte hakea peittoja ja vaatteita lisää. Olo on kurja kun muutenkin kuumeisena on niin vietävän kylmä.[/QUOTE]

Itselläni ainakin on kylmä kun kuume nousee, ja kuuma kun se laskee. Tähän olen turvannut oman lapsenkin kanssa, eli kuumetta alentavan lääkkeen jälkeen olen laittanut vaippasilteen pinnikseen ohuen peiton alle. Ihan huoneenlämmössä, joka sekin huomattavasti viileämpi kuin ruuminlämpö, normaalistikin.

Ja kyllä tuossa alkuvuodesta serkun lapsen saadessa kuumekouristuksia, oli hätäkeskuksen neuvo avata parvekkeen ovi ja riisua lapsi alasti olohuoneen sohvalle. Ainakin auttoivat. Tiedä sitten miten nykyään niitä kouristuksia pitäisi hoitaa.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";27151300]Tuli vaan mieleen teille viilentäjille et enää ei tuommoista viilennystä suositella räteillä tai pienillä vaatteilla. Se ei auta ja tuntuu kurjalta. Ajatelkaa itse jos kuume nousee niin taidatte hakea peittoja ja vaatteita lisää. Olo on kurja kun muutenkin kuumeisena on niin vietävän kylmä. Eli kuumekouristajillakin viilennys vanhaa tietoa. Parasetamoli ja ibuprofeiini(burana) tai vaihtoehtoisesti naprokseeni(pronaxen)+parasetamoli on suositeltavia kuumeiselle ainakin jos kurja olo. Näin turvataan myös nesteiden saanti kun kipeänä ei syöminen maista.[/QUOTE]

Voi tuntua kurjalta, koska kuumeessa olo voi tuntua kylmältä, mutta ruumiinlämpö on kuitenkin liian korkea ja se pitäisi saada alas. Armeijassa piti kaverin 40 asteen kuume saada talvella alas niin ei muuta kun kaikki ikkunat auki ja kaveri makaamaan alastomana, autto.
 

Yhteistyössä