Läpsäisin lastani

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja itken
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Olen katsonut peiliin tuhat kertaa mutta sieltä ei löydy sen kummempaa vastausta kuin että lapselle on nyt laitettava rajat.

Sinä jonka mielestä asia on vain äidin oma suhtautumisongelma, niin sinullako on samanlainen lapsi? Siivoat joka päivä viisi kertaa koko ruokailutilan koska 3,5-vuotias sikailee siellä huvikseen? Mua ei todellakaan hymyilytä saati naurata, ei yhtään. Miten pystyy rentoutumaan kun verhoista valuu aamupuurot päivä toisensa jälkeen.

Laitoin lounaalle pienen annoksen, lapsi ei syönyt. Valitti janoa. Annnoin maitomukin ja hän salama kaatoi sen lautaselle silmieni edessä. Kerroin että ruokailu loppuu tähän, nostin kylmän viileästi lapsen pois pöydästä ja pyyhin suupielet. Lapsi rempoi vastaan kaikin voimin, kirkui ja yritti purra. Sen jälkeen meni makaamaan olkkarin lattialle ja potki ilmaa huutaen kuin hyeena. Ruuat laitoin hänen nähtensä roskiin. Katsotaan miten välipala kohta sujuu.

• Tykkää
Reactions: kaffetauko
[QUOTE="sama";25087561]Nimenomaa ap:llä, ei sillä lapsella, tai no miten sen nyt ottaa.Onhan se lapsellekin ongelma jos äidillään ei vain yksinkertaisesti riitä aika ja osaaminen.[/QUOTE]

Menes muualle provoamaan siitä. Hus, hus.

Olen katsonut peiliin tuhat kertaa mutta sieltä ei löydy sen kummempaa vastausta kuin että lapselle on nyt laitettava rajat.

Sinä jonka mielestä asia on vain äidin oma suhtautumisongelma, niin sinullako on samanlainen lapsi? Siivoat joka päivä viisi kertaa koko ruokailutilan koska 3,5-vuotias sikailee siellä huvikseen? Mua ei todellakaan hymyilytä saati naurata, ei yhtään. Miten pystyy rentoutumaan kun verhoista valuu aamupuurot päivä toisensa jälkeen.

Laitoin lounaalle pienen annoksen, lapsi ei syönyt. Valitti janoa. Annnoin maitomukin ja hän salama kaatoi sen lautaselle silmieni edessä. Kerroin että ruokailu loppuu tähän, nostin kylmän viileästi lapsen pois pöydästä ja pyyhin suupielet. Lapsi rempoi vastaan kaikin voimin, kirkui ja yritti purra. Sen jälkeen meni makaamaan olkkarin lattialle ja potki ilmaa huutaen kuin hyeena. Ruuat laitoin hänen nähtensä roskiin. Katsotaan miten välipala kohta sujuu.

älä anna sitä maitoa ennen kuin on syönyt ruokansa. Jos ei syö ruokaansa niin pois pöydästä ja vettä jos janottaa.

Sokea olet.
Ihan selvää mielenosoittamista, mustasukkaisuutta.
Lapsella on oikeus olla lapsi ja äidilleen tärkeä, vaikka olisikin jo 2kertainen isoveli/sisko.
Enemmän se esikoinen on sua tarvinnut ku pienemmät sisaruksensa.Se olisi vain pitänyt tajuta aijemmin.

Hyvä ap. Toimi vaan jatkossakin tiukasti.

Annat lapselle ruoan etkä hirveästi maanittele tai ihmettele syömättömyyttä. Sen sijaan kehut jos syö reippaasti.

Ja heti kun sotkeminen alkaa, niin ruoka pois. HETI ja JOKA KERTA!!!

Sitkeys tullaan palkitsemaan. Usko siihen, vaikka välillä tuntuisi pahalta

Siitä se lähtee. Tee selväksi että ruuan kanssa ei temppuilla tai jää ilman. Kyllä laiheliinillekin ruoka alkaa maistumaan kun jää kokonaan ilman. Muista kuitenkin että lapsi on saanut temppuilla jo niin kauan että menee oma aiknsa että hän tajuaa että nyt systeemi on muuttunut kertaheitolla. Nyt on tärkeää että et anna periksi piiruakaan vaan pysyt johdonmukaisesti linjassasi.

Parempi olisi tietty jos saisit heti kiinni jo ennekuin maidot on lautasella, ettei pääsisi tapahtumaan sitä sotkua lainkaan. Mutta askel kerrallaan. Nyt vaan samaa linjaa loppuun asti. Tsemppiä!!

[QUOTE="hah";25087588]Menes muualle provoamaan siitä. Hus, hus.[/QUOTE]

En provoa.Tiedän saman kokeneena mistä puhun.
Siinä vaiheessa ku löin lastani, ni en vain enää kyennyt sulkemaan silmiäni.

Ikävä kyllä mulla on hyvin samantyyppinen riiviö käsissäni. Tästä löytyy mielipide niin neuvolasta kuin päiväkodistakin. "Aikaan saava", toimelias, virkeä, aktiivinen, liikunnallinen kutsu sitä miksi vain, niin hermot siinä menee!
Ja kyllä, mä en mitään muuta kuin siivonnut lapsen perässä sen kaksi ja puoli vuotta mitä olin kotona!

Mutta totuus on, että lapsi on tollanen. Nyt, huomenna, ensi viikolla. Jos mä revin pelihousuni joka tempauksesta, niin aika nopeesti tulee sossuntädit viemään lapsen pois jos äiti raivoaa. Ja ei, kyse ei ole sun suhtautumisesta pelkästään, mutta se on tällä hetkellä kaikkein toimivin asia mihin voit vaikuttaa!!

Jos sä lisäät kuria jatkuvasti, niin mihin asti sun pitää mennä? Onko kuri toiminut tähän mennessä??

No jaa, mä en liitä tätä kyllä sisaruskateuteen mitenkään. Tämä esikoinen sai käydä tissilläkin keskimmäisen ollessa vauva, ja sai nukkua meidän vieressä yöt. Ei ole kyse siitä ettäkö hän hakisi rakkautta sikailemalla ruokapöydässä, hän hakee uhmalleen rajoja, hän tarvitsee niitä rajoja tässä ja nyt. Onhan niitäkin jotka laittaa vanhemmat sisarukset päiväkotiin, mutta lapset silti syö kunnolla. :D

ja minä laittaisin kyllä siivoamaan omat sotkunsa jos tahallaan sotkee! Kyllä tuon ikäisellä pysyy jo rätti hyvin kädessä. Ehkä ei enää sotkeminen kiinnostakaan kun joutuu pois pöydästä, jää " nälkäiseksi" ja vielä siivoamaan sotkunsa.

Meillä 3,5v ei ole varmaan vuoteen käyttänyt enää ruokalappua ja osaa pyyhkiä pöydän joka ruokailun jälkeen, jopa ihan oma-aloitteisesti hakee rättiä vaikkei sotkua edes olisi.

Kerran sattui kaatamaan vahingossa maitolasin istuessaan hetken yksin pöydässä, ja kun tultiin itse keittiöön niin mukula on vessapaperin kanssa pöydän alla ja pyyhkii maitoja lattialta. Mahtaakohan olla poika noin omatoiminen siivoomisen suhteen aikuisenakin... :D

Aikanaan kyllä laitoin lapsen aina itse siivoamaan, jos sitä ruokaa tahallaan pöydälle tai muualle tiputeltiin. Jos taas pöytäkäyttäytyminen yltyi oikein rumaksi, ruoka pois ja nurkkaan miettimään.

Hei hei hei! Meillä ei mitään kuritusta harrasteta! Jäähyllä on käynyt ja kerho peruttu, mutta tosi harvoin on tarvinnu näihin turvautua. Huomaan näin jälkikäteen, että olen ollut liian lepsu.

Vähän koomista että yhden kiltin lapsen äiti syyllistää mua.

Sokea olet.
Ihan selvää mielenosoittamista, mustasukkaisuutta.
Lapsella on oikeus olla lapsi ja äidilleen tärkeä, vaikka olisikin jo 2kertainen isoveli/sisko.
Enemmän se esikoinen on sua tarvinnut ku pienemmät sisaruksensa.Se olisi vain pitänyt tajuta aijemmin.

Onko sulla sisäpiirin tietoa ap:n perhe-elämästä? Mistäs tiedät että lapsi ei saa tarpeeksi huomiota tai on mustasukkainen, tai että ei koe olevansa äidilleen tärkeä?

Ettet nyt puhuisi omista puutteistasi kun noin asiantuntevasti kuvailet? Aloita uusi ketju omista ongelmistasi niin puidaan sitten niitä siellä, jookos?!

Kehumisen kautta uskoisin että parhaat mahdollisuudet pitkällä tähtäimellä on onnistua kitkemään toi sikailu pois. Eli juuri niin kuin on jo ehdotettukin pieniä annoksia ja juotavat vasta syömisen jälkeen. Ehkäpä vielä joku pieni palkinto (vaikka tarra) lautasen tyhjäksi syömisestä ja siististi syömisestä. Kannattaa varmaan ottaa käyttöön myös pienemmällä muksulle. Varmasti siinä isompi lapsikin palkinnon haluaa jos kerran pienempikin lapsi palkitaan..
Lisäksi jos lapsellasi on joitain lempiruokia niin ehkä niitä tekisin alkuun paljon jotta ei jäisi ainakaan siitä kiinni.
Itse olen myös huomannut, että kun lapsen ottaa ruoan valmistukseen mukaan niin kyllä se lapselle paremmin maistuu kun on lapsi sen "itse tehnyt".
Ruokia kuitenkin varmasti paljon mitä voi lapsen kanssa tehdä, esim pizzaa meidän kolmevuotias tekee mun kanssa oikein mielellään. Eilen tyttö osallistui kana-cesarsalaatin tekoon ja hyvin ylpeänä isänsä pyysi syömään omatekemäänsä salaattia ;)
En usko tosiaan että pakkosyöttämisellä saa muuta kun hallaa aikaan. Vaan enemmän koittaisin tuon ikäiselle jo kertoa ruuan tärkeydestä, ja antaisin myös välillä ehdottaa ruokia mitä esim seuraavana päivänä syödään.. Ja kyllä se lapsi oppii sitä ruokaa arvostamaan kun pääsee itse sen valmistamiseen mukaan.

Heh heh, vai että lapsi ei ole mulle tärkeä kun en anna sen sikailla ruokapöydässä? Voin kuule kertoa, että jokaistani lastani koskee samat säännöt, myös keskimmäisen tulee syödä kunnolla, eikä hän tällaista pelleilyä ole edes aloittanut. Voi sentään, täytyy varmaan antaa esikoisen potkia mummojakin eikä vaan kieltää mistään, ettei koe olevansa ei-toivottu.

Ruuan valmistukseen, kattamiseen ja pesukoneen täyttämiseen saa osallistua silloin kun se on mahdollista, ei välttämättä päivittäin kuitenkaan. Viikonloppuisin saa sitten osallistua enemmän. Kaksivuotias haluaa auttaa myös, joten homma on aikamoinen sekamelska kun kaikki osallistuu. Olen pitänyt ruuanlaiton "äiti-johtoisena", olen siis työnjohtaja ja pyydän toisinaan apulaisia auttamaan. Muissa kotitöissä saa auttaa paljon, eli pyykeissä, siivoamisessa jne. ihan halunsa mukaan. Ruuanlaitossa kun heiluu veitset ja raastimet, niin jotenkin se tuntuu turvallisimmalta että minä hoidan sitä hommaa, sitten kun on toinen aikuinen mukana niin lapset saa osallistua salaatin silppuamiseen ja kattilan hämmentelyyn.

Ruuan valmistukseen, kattamiseen ja pesukoneen täyttämiseen saa osallistua silloin kun se on mahdollista, ei välttämättä päivittäin kuitenkaan. Viikonloppuisin saa sitten osallistua enemmän. Kaksivuotias haluaa auttaa myös, joten homma on aikamoinen sekamelska kun kaikki osallistuu. Olen pitänyt ruuanlaiton "äiti-johtoisena", olen siis työnjohtaja ja pyydän toisinaan apulaisia auttamaan. Muissa kotitöissä saa auttaa paljon, eli pyykeissä, siivoamisessa jne. ihan halunsa mukaan. Ruuanlaitossa kun heiluu veitset ja raastimet, niin jotenkin se tuntuu turvallisimmalta että minä hoidan sitä hommaa, sitten kun on toinen aikuinen mukana niin lapset saa osallistua salaatin silppuamiseen ja kattilan hämmentelyyn.

Okei, no jos sä et näe toiminnassas mitään muuttamisen varaa, niin miksi haet täältä neuvoja?

Kannattais nyt oikeesti miettiä miksi kävi niin, että löit lasta. Jos ei muuta niin lopeta nyt ainakin se.

Ehkä siitä ruoan valmistuksesta kannattaisi tehdä sellainen yhden lapsen kerrallaan ja äidin välinen hauska hetki. Vaikka kerran viikossa järjestää niin että yksi lapsi saa kerrallaan osallistua ruuan tekemiseen. Ruoka tietysti kannattaa valita niin että lapsi saa mahdollisimman paljon siinä auttaa tai sitten niin että lapsi saa vaikuttaa siihen mitä ruoaksi silloin yhdessä tehdään..
Meillä tosiaan tyttö tykkää tosi paljon täyttää oman pizzansa. Pohjat teen minä ja kaikki täytteet laitan esille ja neiti saa laittaa itse ne täytteet mitä haluaa omaan pizzaansa.. Myös esim tortillat/tacot on kivoja tehdä yhdessä.

[QUOTE="vieras";25087780]Okei, no jos sä et näe toiminnassas mitään muuttamisen varaa, niin miksi haet täältä neuvoja?

Kannattais nyt oikeesti miettiä miksi kävi niin, että löit lasta. Jos ei muuta niin lopeta nyt ainakin se.[/QUOTE]

Ei kai se yksi läppäsy nyt tässä ole se ongelma!!
Ongelma on se että lapsi on saanut jo ½ vuotta sotkea ruuan kanssa ja nyt siitä pitää tehdä loppu.
Juu, toki ap:kin on varmaan sitä mieltä että olisi pitänyt aikaisemmin asiaan puuttua mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Hyviä keinoja on kuvailtu ja ap on nyt oikealla tiellä. Älä nyt jää kiinni siihen yhteen läppäsyyn jolla ei loppupeleissä ole merkitystä kun se on jo käsitelty.
Sinullahan se ongelma taitaa olla oman lapsesi kanssa kuten jo vihjasitkin, älä peilaa sitä nyt tähän.

Yhteistyössä