lapin lapset ovat pidempään lapsia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lappilainen..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Olen etelästä, mutta sukuni on Lapista, joten lapsena ja tuli välillä vietettyä aikaa myös lappilaisten ikätoverien kanssa. Oma havaintoni ainakin 80-90-luvulta on osittain päinvastainen. Serkut Lapissa meikkasivat, juoksivat diskoissa yms ja ryyppäsivät siinä vaiheessa, kun itselleni nuo olivat ihan vieraita juttuja. Siellä ei muuta tekemistä tuntunut viikonlopuiksi löytyvän: Vähän nuoria, joten jos halusi seuraa oli tehtävä sitä mitä muutkin. Eli notkuttava jossain seurantalolla ja juotava kaljaa.

Etelässä on varmasti monia ääripäitä enemmän. Täällä on niitä aikaisin lapsuutensa hukkaavia, mutta on paljon helpompi olla lapsekkaampi tai tehdä muitakin asioita, kun seuraa löytyy niihinkin helpommin.

Omalla kokemuksella väittäisin, että lasten reaktio johtuu lähinnä tarjonnasta. Etelässä on varaa nirsoilla teatterille, mutta pohjoisessa kyseinen teatteriesitys saattaa olla ainoa teatteriesitys koko vuonna, johon on mahdollista päästä. Eikä ole välttämättä tarjolla myöskään elokuvia, konsertteja tai muuta. Joten onhan se ihan oikeasti hienoa päästä teatteriin, vaikka lastenteatteriin, kun se on harvinaisempi mahdollisuus ja siten suurempi kokemus.

Tämä koskee kyllä aikuisiakin. Siellä ihmiset lähtevät innolla tapahtumiin, joihin etelän suurissa kaupungeissa ei paljon ketään kiinnostaisi.

Jaa no en tunne lappilaiset ollenkaan et vaikea verrata, mutta eiköhän se ole vähän paikakkunnastakin kiinni missä asuu. Etelässäkin maalla ja isossa kaupungissa on erilaista.

Minä en tunne lappilaisia, joten en osaa kyllä tuohon sanoa yhtään mitään. Omat lapseni ovat kovin lapsia vielä, jopa teini 15-vuotias poika, on monissa asioissa täysin lapsi - ja innostuu välillä leikkimään 7- ja 9-vuotiaiden veljiensä kanssa.

Toisaalta oma serkkuni esim. aloitti tupakoinnin 12-vuotiaana, ja hän asui tuolloin pohjoispohjanmaalla.

Eli minusta ei voi kyllä mitenkään yleistää.

Lapissa asuneen kokemuksella: Eka tupakkakokeilu, seiskaluokalla. Eka alkoholikokeilu alakouluikäisenä.
Vaikka olikin ns. aikuisjuttuja paljon, leikin myös vielä yläkouluikäisenä, mihin vaikutti tietysti minua paljon nuorempi pikkusisko.

Kyllä muistan, että jotkut tytöt meikkasivat alakoulussa 4-6 -luokkalaisina ja pitivät myös muotivaatteita.

Mä tunnen lapsia niin Lapista kuin etelästäkin, ja kyllähän niissä eroa on (näin yleistäen).
Täällä etelässä näkee nuoremmilla värjättyjä hiuksia, meikkiä ja sellaisia "pikkukoviksia" enemmän. Vanhempien ja ylipäätänsä muiden ihmisten kunnioituksessa on eroa.
Kyllä täällä etelässä onneksi on niitä ihan tavallisiakin lapsia, mutta omien havaintojen mukaan hieman vähemmän kuin lapissa.

Jos yleistämään aletaan niin lappalaiset on niin helkutin tosikkoja. Ja hienotunteisuus puuttuu, sanoa töksäyttäät ihan mitä mieleen juolahtaa. :D Hienoa jos lapsuus siellä pitempi kun aikuisuus siellä aika masentavaa. :D

Alkuperäinen kirjoittaja hyvä juttu vaan;25963116:
Jos yleistämään aletaan niin lappalaiset on niin helkutin tosikkoja. Ja hienotunteisuus puuttuu, sanoa töksäyttäät ihan mitä mieleen juolahtaa. :D Hienoa jos lapsuus siellä pitempi kun aikuisuus siellä aika masentavaa. :D

Jaah, mä oon tuostakin (yleistäen) juuri päinvastaista mieltä. :D
Tosin mitään mainittavia eroja ihmisissä eri puolella Suomea tuskin oikeasti on..

Ei nyt lapista ole kovin kattavaa kokemusta, mutta ainakin kun vietin lapsuuden maalla, niin siellä meno oli aivan kamalaa ( päihteitä, laitonta viinaa, "lihatiskit" jne jne )

Sitten muutettiin isoon kaupunkiin ja johan oli erilaista. Siis todella rauhallista ja lapset sai olla lapsia ja nuorilla järki päässä.

Alkuperäinen kirjoittaja hyvä juttu vaan;25963116:
Meneekö nyt puurot ja vellit sekaisin? Lapissa asuvat ei-lappalaiset ova lappilaisia ja Lapissa asuvat lappalaiset ovat lappalaisia.

Yhteistyössä