Laparoskopia kokemuksia

Hei!
Laparoskopiasta kaipailisin kovasti kokemuksia, itsellä mahdollisesti sellainen edessä ja ikinä ennen ei olla nukutettu :eek:

Kaikki laparoskopiaan liittyvä ja sen jälkeisiinkin fiiliksiin liittyvä kommentointi on erittäin tervetullutta <3

Itselle herääviä kysymyksiä nyt ainakin on; Paraneeko raskautumismahdollisuudet huomattavasti sen jälkeen? Saako alkaa yrittää heti? Tekeekö leikkauksen jälkeen kovastikin kipeää? :rolleyes:
 
Mulle tehtiin laparoskopia Diacorissa muutama vuosi sitten. Olihan se kivulias jälkeenpäin - liikkuminen yms. Mä pyörtyilin himassa muutaman kerran tokkurassa. Mä otin sen saadun viikon saitsun jälkeen toisen lisää. Itse en olisi kyllä pärjännyt kipujen kanssa buranan kanssa, onneksi oli vahvoja kipulääkkeitä kotona jäljellä.
Kaikkein pahin oli ehdottomasti se hartiapistos mikä muutaman päivän päästä tuli (siitä kyllä mainittiin etukäteen), mulla se ainakin ihan salpasi hengen, niin inhottavalta se tuntui. Ei välttämättä kaikille tule kai hurjan pahana?

Itse operaatio oli nopea ja nukutusta ei siinä ehtinyt murehtia. Toki herääminen oli itselle epämiellyttävää kun lääkäri tuli kertomaan, että molemmat munajohtimet jouduttiin poistamaan. Mutta lisäsi vielä siihen, että muistaakseni parin kolmen kuukauden päästä voisimme jo mennä IVF hoitoja aloittamaan.

Toki sinällään raskautumismahdollisuuksia paranti, koska johtimet olivat tehneet onnistumisesta mahdotonta. Nyt sentään IVF hoidoista tässä sylissä tuhisee 3kk ikäinen poika :)
 
Mulle tehty laparoskopia julkisella kaksi kertaa, kohdunulkoisten raskauksien takia.Mulle lääkäri kirjoitti suoraan 2 viikkoa sairaslomaa mutta jo muutaman päivän jälkeen olo oli hyvä ja ihan normi särkylääkkeillä pärjäsin hyvin. Haavoja tulee kolme. Kivuliainta leikkauksien jälkeen oli hartiapistos, joka tulee siitä, kun leikkauksen aikana vatsaa laitetaan ilmaa näkyvyyden parantamiseksi. En muista miten se ilma sitten loppuenlopuksi sen kivun aiheuttaa.. Olikohan niin, että lähtee jotenkin liikkeelle ja kun nousee palleaan tai jotain, niin se saa sen piston aikaiseksi. En kyllä ole ihan varma edes, että kärsiikö siitä kaikki. No mutta kaiken kaikkiaan fyysisesti ainakin mulle suht iisi leikkaus. Ja meillä kävi niin, että vaikka putket läks, niin 2.IVF:n tuoresiirrosta meille syntyi ihana poika. Kohta 2 v. taapero :love:
Älä suotta jännitä. Nukutus on ihan harmiton juttu. Ei siinä paljon ehdi miettimään, kun on jo taju kankaalla :sleep:
Kovasti tsemppiä tulevaan ja toivottavasti pian oman vaavin saatte(y):love:
 

Yhteistyössä