Lämpöpumput, ilma/vesi/maa...

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja olava
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

olava

Aktiivinen jäsen
09.03.2006
4 750
1
36
Kenellä on jonkinlainen lämpöpumppu? Paljonko tuli maksamaan asennuksineen ja kuinka iso tönö teillä on? Lämmittääkö joka nurkan kovillakin pakkasilla?

Koitan imeä itseeni tietoa netistä, mutta ei meniaa oikein ymmärtää :) Mikä pumppu on paras hinta/laatu/lämmitys suhteiltaan?
 
Meillä on Daikin inverter, oli jonkun testin voittaja. Hyvin on pitänyt meidän alakerran lämpimänä, meillä on kyllä päälämmityksenä joka huoneessa pesät, joita talvella lämmitetään. Ilmalämpöpumppu hommattiin pitämään lämpö töissä ollessa ja mökkeillessä. Kierrättää hyvin lämmintä ilmaa, kun puilla lämmitetään ja pitää lattiat lämpimänä. Olisko alakerras 80 neliöö. Maksoi meillä muistaakseni n. 1400-1500?.
 
Kuinka kovilla pakkasilla tuo vielä toimii ja kuinka lämpimäksi se sen ilman saa pakkasella? Meillä on pääsääntönn lämmityspuu, mutta yläkerrassa ei ole kakluunia, takkaa yms. niin siellä se olisi pääasiallinen lämmön tuoja.
 
Toi Daikin oli sellanen et siinä oli hyvä hyötysuhde vielä 20 asteen pakkasessakin. Eli se antaa enemmän lämpöä kuin kuluttaa. Monissa se on niin että tuottaa kilowatin edest lämpöö ja kuluttaa sitten taas enemmän sähköö kuin sen kilowatin. Siitä saa säädettyä sen kuin lämpimäks sisäilman haluaa, kovilla pakkasilla täytyy tietty laittaa kovemmalle... Se oli muistaakseni Tekniikan maailman vertailu, missä tuo Daikin oli voittaja (olisko ollut 2006 vuoden lopulta tai 2007 tammikuun lehdessä). Kannattaa kysyä joltain asiansa tuntevalta myyjältä ja perehtyä noihin testeihin ensin itse, niin on vähän hajulla asiasta.
 
Meille ollaan hankkimassa maalämpöpumppua, energia-avustushakemus on sisällä. Hintaa sille tulee yhteensä noin 17000 euroa, tulee isoon vanhaan taloon ainoaksi lämmitysmuodoksi.
 
Sinä kysyt aika laajan kysymyksen. Ilmalämpöpumppu on yleensä noin alle 5000e investointi tukemaan sähkölämmitystä, hyötysuhde laskee kovasti pakkasella. Maalämpö on ihan kokonainen paketti, joka perustuu vesikiertoiseen lämmitykseen, ja hinta moninkertainen. Yleensä laitetaan yli 140neliöiseen taloon. Sitten kummassakin vaihtoehdossä on hieman erilaisia ratkaisuja.

meillä on korvattu öljy maalämmöllä (osateho).
 
Sen takia kysyn laaja-alasesti kun on vielä ihan hakusessa tämä systeemi :) tänään aloin tutkimaan näitä asioita ja olen entistä enemmän pihalla, että mikä on kannattavinta jans. lämpöisin vaihtoehto :)
 
meillä vesi-ilmalämpöpumppu. Vajaa 20 000?. Hoitaa koko talon lämmityksen (lattia-seinä lämmitys), sekä lämpimänveden saannin ja lämpimän veden varauksen. 130neliöö.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Cycadeen:
meillä vesi-ilmalämpöpumppu. Vajaa 20 000?. Hoitaa koko talon lämmityksen (lattia-seinä lämmitys), sekä lämpimänveden saannin ja lämpimän veden varauksen. 130neliöö.

Paljonko tuo systeemi imee sähköä? vai toimiiko se sähköllä?Olen vasta lukenut periaatteet ilmalämpöpumpusta :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja olava:
Alkuperäinen kirjoittaja Cycadeen:
meillä vesi-ilmalämpöpumppu. Vajaa 20 000?. Hoitaa koko talon lämmityksen (lattia-seinä lämmitys), sekä lämpimänveden saannin ja lämpimän veden varauksen. 130neliöö.

Paljonko tuo systeemi imee sähköä? vai toimiiko se sähköllä?Olen vasta lukenut periaatteet ilmalämpöpumpusta :D
Meillä sähkökulut pumpussa 300? vuodessa, mutta nyt pitää sanoa, ettemme asu Suomessa, joten sähkön hinnoissa saattaa olla eroja. Mutta ei tämä paljon sähköä ime. Sillä valittiin tää, kun käyttökulut niin pienet, että kuukausi menoissa säästää pitkän pennin. Ollaan kyllä ottamassa aurinkopaneelit, niin kattaa senkin sähkönkulutuksen. + muutakin talon sähköä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Cycadeen:
Alkuperäinen kirjoittaja olava:
Alkuperäinen kirjoittaja Cycadeen:
meillä vesi-ilmalämpöpumppu. Vajaa 20 000?. Hoitaa koko talon lämmityksen (lattia-seinä lämmitys), sekä lämpimänveden saannin ja lämpimän veden varauksen. 130neliöö.

Paljonko tuo systeemi imee sähköä? vai toimiiko se sähköllä?Olen vasta lukenut periaatteet ilmalämpöpumpusta :D
Meillä sähkökulut pumpussa 300? vuodessa, mutta nyt pitää sanoa, ettemme asu Suomessa, joten sähkön hinnoissa saattaa olla eroja. Mutta ei tämä paljon sähköä ime. Sillä valittiin tää, kun käyttökulut niin pienet, että kuukausi menoissa säästää pitkän pennin. Ollaan kyllä ottamassa aurinkopaneelit, niin kattaa senkin sähkönkulutuksen. + muutakin talon sähköä.


OIh, mekin haluttais aurinkopaneelitkin :) se alotus on vaan hankalaa, ku on rahat vähissä
 
Meillekin mietittiin tuota vesi-ilmalämpöpumppua, mutta esteeksi muodostui suuren ulkoilmapömpelin sijoittaminen. Meidän neliömäärillä pitäisi olla suurin malli ja se on valtava (ja ruma). Lisäksi siihen ei saa energia-avustusta, vaikka kustannus on suunnilleen sama kuin maalämpöpumpulla.
 
Täydellisen vaihto-ehdon valinta ei ole helppoa. Toki se on investointilaskelma vain, mutta yleensä monimutkainen. Investoinnin kulut suhteessa säästyneihin lämmityskuluihin. Mikä lämmitysmuoto teillä on nyt?
 
En tiedä onko myös Suomessa näin, mutta kaupungin sähkölaitos ostaa ylimääräistä sähköä mitä paneelit tuotaa, ja näin saa vähän rahaa takasin. Ja ei menkään kattoa täyteen isketä, vaan muutama paneeli alkuun (kallista puuhaa nuo paneelit!). Ja ainakin täällä saa näihin pumppuihin ja paneeleihin tukirahaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Cycadeen:
En tiedä onko myös Suomessa näin, mutta kaupungin sähkölaitos ostaa ylimääräistä sähköä mitä paneelit tuotaa, ja näin saa vähän rahaa takasin. Ja ei menkään kattoa täyteen isketä, vaan muutama paneeli alkuun (kallista puuhaa nuo paneelit!). Ja ainakin täällä saa näihin pumppuihin ja paneeleihin tukirahaa.

Saa Suomessakin avustusta, mutta maalämpöön ja pellettiin, ei esimerkiksi tuohon vesi-ilmalämpöpumppuun eikä ilmalämpöpumppuun. Aurinkopaneleista en ole ihan varma.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mie vaan:
Täydellisen vaihto-ehdon valinta ei ole helppoa. Toki se on investointilaskelma vain, mutta yleensä monimutkainen. Investoinnin kulut suhteessa säästyneihin lämmityskuluihin. Mikä lämmitysmuoto teillä on nyt?

Meillä on sähkölämmityskin, mutta käytetään pääasiassa puuta (takka ja puuhella alakerrassa), ylhäälläon käytössä sähkö toistaiseksi, kun ylhäällä ei oleuuneja/takkoja yms. Mietittiin sitäkin jos ylös saisi takan, mutta ei olla vielä tutkittu onko siellä vapaata hormia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Greippi:
Meillekin mietittiin tuota vesi-ilmalämpöpumppua, mutta esteeksi muodostui suuren ulkoilmapömpelin sijoittaminen. Meidän neliömäärillä pitäisi olla suurin malli ja se on valtava (ja ruma). Lisäksi siihen ei saa energia-avustusta, vaikka kustannus on suunnilleen sama kuin maalämpöpumpulla.

Erinomainen kommentti. Nimenomaan tuo sijoittaminen on se olennainen juttu. Meillä jopa ilmalämpöpumpun sijoittaminen oli haastavaa, ja siksi jäi. Pumpusta ei ole paljoa iloa, jos sitä ei sijoiteta jakamaan lämpöä järkevään paikkaan. Ihme, ettei noita saada fiksumman näköisiksi. Erityyppisistä pumpuista, ilmastoinnista, sijoittelusta ja tehokertoimesta lisää asiaa http://www.lampopumppu.org/
 

Similar threads

Yhteistyössä