Laktoosivikaiset, miten pienestä tulee vaivoja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jensbaliini
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="paula";30786876]Linkkikampisille kopsaan sen tähän:

"Felden 0,5 % geelin anti-inflammatorisia ja analgeettisia ominaisuuksia tutkittiin käyttäen seuraavia yleisesti kivun ja inflammaation määritykseen hyväksyttyjä vakiomenetelmiä:

karrageenin aiheuttaman rotan käpälän turvotus,
rotan traumaattinen edeema,
hiivan aiheuttama kipu sekä
puuvillalla aikaansaatu granulaatio rotalla
sekä säteilyn ja krotoniöljyn aiheuttama marsun vatsan ihon punoitus."

fimean sivulta suoraan, mut selvyyden vuoksi laitoin eri riville ne... Tulihan siinä pari muutakin asiaa samalla:-)[/QUOTE]

Ja sit on ne joku hillosokeri tai hyytelösokeri, jossa on kans sitä samaa....
Tutkimus: Sokeriteollisuus lobbasi voimalla terveyshaittojen salaamiseksi | Yle Uutiset | yle.fi

Luomuhunaja on paras makeutusaine, jos ei ilman selviä.

Minulla ei ole laktoosi-intoleranssia eikä keliakiaa, on tutkittu. Käytän tavallista maitoa kahvissa eli x2/pvä. Jos syön jugurttia, jäätelöä tai muuta maitopitoista, vatsaa kuplii ja p----a lentää. Sisarellani on todettu maitoallergia, joten olen epäillyt sitä samaa itsellänikin. Eli minun maha sietää maito ( olipa se hylaa tai tavallista) hieman.

Jäätelöissä just on usein sitä karrageenia E407. Ei se maito yksin sitä aiheuta.

Jos olet allerginen maidolle, et pysty sitä käyttämään ollenkaan.

Tällaista sokeria kun laittaa hilloon, menee hyvätkin marjat pilalle:
Hyytel

Ja kermavaahdoissa on kans... usein!

Oikeasti miksi Paula Paukapää sä et hyväksy sitä, että on olemassa laktoosi-intoleranssi? Mikä helvetti sua oikein vaivaa? Vastaa tähän omin sanoin äläkä jollaki huuhaata sisältävällä linkillä.

[QUOTE="paula";30787230]Jäätelöissä just on usein sitä karrageenia E407. Ei se maito yksin sitä aiheuta.

Jos olet allerginen maidolle, et pysty sitä käyttämään ollenkaan.

Tällaista sokeria kun laittaa hilloon, menee hyvätkin marjat pilalle:
Hyytel

Ja kermavaahdoissa on kans... usein![/QUOTE]

Maitoproteiinille allerginen. Korjaapas hiukan. Mitkä ovat maitoproteiineja?

Oikeasti miksi Paula Paukapää sä et hyväksy sitä, että on olemassa laktoosi-intoleranssi? Mikä helvetti sua oikein vaivaa? Vastaa tähän omin sanoin äläkä jollaki huuhaata sisältävällä linkillä.

Se oiski helppoa jos kaikki ois kiinni vaan ruoasta. mutta kas kummaa kun vaivoja samanlaisia on ollu ihmisillä jos aikana kun syötiin omasta navetasta ja pellosta.

Karrageeni...enpä ole kuullut ikinä, että se aiheuttaisi mahavaivoja. Minulta meni n. 20 vuotta tajuta mistä minun mahanturpoamis- ja ripulikohtaukset johtuivat. Minä en siedä mannitolia, maltitolia, sorbitolia, guarkumia, kaikki lisäaineita, joista tiedetään etteivät imeydy kaikilla ihmisillä ja aiheuttavat laktoosi-intoleranssin kaltaisia oireita. Jos noita on ruuassa, maha alkaa kuplia n. tunnin päästä syömisestä eli tulee ilmavaivoja, alkaa kovat kivut ja lopulta tulee semmoinen ripuli, että istun kolme varttia vessassa ja maha on sen jälkeen täysin tyhjä. Guarkumia löytyy mm. useimmista jäätelöistä, joistakin makeista leivonnaisista, ruokakermoista ja moni varmaan luulee sairastavansa laktoosi-intoleranssia, vaikka ei sairastakaan. Minusta vaikuttaa, että noita tungetaan enenevässä määrin erilaisiin tuotteisiin, joten jokaisen itselle vieraan tuotteen tuoteselostten joudun lukemaan. Aloin esim. yhdessä vaiheessa ihmettelemään miksi sain ripulin tortilloista, vaikka aiemmin siedin niitä ihan hyvin ja tiettyjen tortillalättyjen tuoteselosteesta löytyi sitten tuo guarkumi :O

Se on minusta aika merkillistä, että vaikka ramppasin 20 vuotta lääkärissä vatsavaivojen kanssa, ei kukaan lääkäri osannut varoittaa noista lisäaineista. Kuinkahan moni muu yrittää noudattaa epätoivoisesti ärtyneen paksusuolen ruokavaliota ja käy läpi tähystykset ja suoliston kuvaukset täysin turhaan :O

Ap, tuleeko miehellesi oikeasti imytymättömän maitosokerin aiheuttamia oireita eli röyhtäileekö, piereskeleekö, tuleeko ripuli? Jos on vaan jotain huonoa oloa tai kipuja, niiden aiheuttaja on todennäköisesti joku muu kuin imeytymätön sokeriyhdiste (korvien välikin voi tietysti olla ongelma).

Jos tuohon ap:n kysymykseen vastais, niin pala tai kaks Fazerin sinistä riittää saamaan oireet aikaan. Ja tulevat noin 5 min syömisestä.

Niissähän on niitä aromiaineitakin... Mut oletko tehnyt itse suklaata luomukaakaojauheesta? Siihen ei kanata laittaa luomusokeria, koska siinä on glysiiniä ja glutamiinihappoa---- Mut luomuhunajaa kyllä voi ja mantelijauhetta sekä Ingmannin luomukermaa. Kokeile. Kaakaon kasvatuksessa on jo vuosia käytetty paljon erilaisia myrkkyjä ja silloin niiden jäämiäkin on aina vaan enemmän... Mutta onhan tavallinen suklaa melkoista sotkua, jos siihen on laitettu tätä tavallista kaakaojauhetta:

"Ainekset:
kaakaojauhe,
happamuudensäätöaineet(E524, E501)
Saattaa sisältää pieniä määriä soijaa."

Toinen koodatuista on paakkuuntumisenestoainetta, jota saattaa olla viemärin tukkeutumien poistossa käytettävissä aineissa. Mahakipu tulee terveellekin helposti:-(

Tietysti teollisuus haluaa käyttää kaikkia paakkuuntumisenestoineita, kun niiden putkistot tukkeutuvat ilman niitä...

[QUOTE="Tämä";30787511]Se on minusta aika merkillistä, että vaikka ramppasin 20 vuotta lääkärissä vatsavaivojen kanssa, ei kukaan lääkäri osannut varoittaa noista lisäaineista. Kuinkahan moni muu yrittää noudattaa epätoivoisesti ärtyneen paksusuolen ruokavaliota ja käy läpi tähystykset ja suoliston kuvaukset täysin turhaan :O[/QUOTE]

No ainakin Phosporal niistä on todettu aiheuttavan munuaisvaurioita:-(

Ja kun munuaiset ei puhdista enää, kai siinä menee loputkin herkästä systeemistä helposti pilalle?

luomulihapullia tietysti

Tuo on aika ruma juttu, mut harva muistaa enää...

Vastausketju ihan täynnä sekopäitä, mutta tässä omia kokemuksiani.
Laktoosi-intoleranssi todettiin pitkään jatkuneiden vatsavaivojen jälkeen laktoosi-intoleranssin imeytymistestillä 15 vuotta sitten. Aluksi oli oireita laktoosin välttelyn jälkeenkin, mutta tasaantuivat alun jälkeen. Laktaasi-pillereistä en ole koskaan saanut mitään apua, taitavat olla lumelääkettä.
Voin syödä vähälaktoosisia tuotteita tai sitten vähän laktoosia, eli esim. tavallista maitoa kahvin joukossa. Eineksissä voi joskus olla todella paljon laktoosia, esim. herajauheen nimellä.
Nykyään saa niin paljon jo lähes kaikkea laktoosittomana, että ei ole ongelmaa valita vähälaktoosista tai kokonaan laktoositonta. Jos miehestäsi tuntuu ankealta laktoosin välttely, voisit hiukan tukea häntä vähättelyn sijaan.

[QUOTE="Tämä";30787511]Se on minusta aika merkillistä, että vaikka ramppasin 20 vuotta lääkärissä vatsavaivojen kanssa, ei kukaan lääkäri osannut varoittaa noista lisäaineista. Kuinkahan moni muu yrittää noudattaa epätoivoisesti ärtyneen paksusuolen ruokavaliota ja käy läpi tähystykset ja suoliston kuvaukset täysin turhaan :O[/QUOTE]

Aika moni varmaan, jos ei ole nähnyt tätä varoitusta:
Lisäaineluokka: Vältä näitä lisäaineita, jos kärsit ärtyvän suolen oireyhtymästä (IBS) | E-koodit.fi

Kuvauksetkin ovat businessta....

[QUOTE="paula";30786917]Linkkikammosta oli kysymys- ja se yksi olennaisin linkki:
Migreeni voi kadota karttamalla arominvahventeita. Jo 12 vuotta ilman migreenia[/QUOTE]

Peter C. Goetscen kirjassa Tappavat lääkkeet (2014). Asiasta on kuitenkin jo aika kauan aikaa...

Lainaan yhden kappaleen kirjasta sivulta 107 tähän:

"Jotkut lääkärit ovat niin vaikutusvaltaisia, että lääkeyhtiöt saattavat antaa hiljaisen hyväksyntänsä, vaikka he täyttäisivät omat taskunsa muuhun tarkoitukseen annetulla rahalla. Suomalaiset neurologit omivat itselleen tutkimuskustannuksiin tarkoitetut rahat ja jättivät laboratoriokokeet ja tutkimusapulaisten palkat potilaiden, yhdistysten ja yliopiston maksettaviksi. Eräässä tapauksessa kavallus oli miljoonia euroja, ja siihen liittyi 180 tiliä, suurin osa niistä Sveistsissä. Ironista kyllä, kaksi rikoksiin osallistunutta professoria oli vastuussa tutkimusprojektien eettisyydestä. Professorit saivat vankeustuomion; samoin toisen poika, joka todettiin syylliseksi 23 rikokseen."

Peter Götschenin kirjasta. Kannattaa lukea, et tietää jotakin todellisuudesta.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------sä et hyväksy sitä, että on olemassa laktoosi-intoleranssi?

En ole sanonutkaan, että ei olisi, vaan että itsekin luulin kauan, et sellainen olisi mulla. Kuitenkin voin oikein hyvin juoda luomumaitoa, jossa on laktoosia:-)
Mut sun kannattaa lukea neurologin oppikirja Neurologia, jossa on Jrma Palo yhtenä tekijänä. Noi mun linkit on omille sivuille, joissa on just niitä omia sanoja. Tämä taas on neurologin kirjoittamaa tekstiä:
Why did my colleagues turn to crime? | The BMJ

En koskaan ostanut niitä migreeninestolääkkeitä, vaikka ne 4 kertaa määrättiin joskus 1990-luvulla. Mut aika moni muu varmaan osti...

Tietysti on olemassa laktoosi-intoleranssi - ihan samaan tapaan, kuin mun elimistö ei hajota sienisokeria, trehaloosia. Multa puuttuuu sitä hajottava entsyymi ja siihen ainoa hoito on, et ei syö sieniä eikä hiivatuotteita, kun sekin on sientä. Karmea mahakipu tulee, jos ei viitsi lukea tuoteselosteita.

[QUOTE="Tämä";30787506]Karrageeni...enpä ole kuullut ikinä, että se aiheuttaisi mahavaivoja. Minulta meni n. 20 vuotta tajuta mistä minun mahanturpoamis- ja ripulikohtaukset johtuivat. Minä en siedä mannitolia, maltitolia, sorbitolia, guarkumia, kaikki lisäaineita, joista tiedetään etteivät imeydy kaikilla ihmisillä ja aiheuttavat laktoosi-intoleranssin kaltaisia oireita. Jos noita on ruuassa, maha alkaa kuplia n. tunnin päästä syömisestä eli tulee ilmavaivoja, alkaa kovat kivut ja lopulta tulee semmoinen ripuli, että istun kolme varttia vessassa ja maha on sen jälkeen täysin tyhjä. Guarkumia löytyy mm. useimmista jäätelöistä, joistakin makeista leivonnaisista, ruokakermoista ja moni varmaan luulee sairastavansa laktoosi-intoleranssia, vaikka ei sairastakaan. Minusta vaikuttaa, että noita tungetaan enenevässä määrin erilaisiin tuotteisiin, joten jokaisen itselle vieraan tuotteen tuoteselostten joudun lukemaan. Aloin esim. yhdessä vaiheessa ihmettelemään miksi sain ripulin tortilloista, vaikka aiemmin siedin niitä ihan hyvin ja tiettyjen tortillalättyjen tuoteselosteesta löytyi sitten tuo guarkumi :O[/QUOTE]

Guarkumissa on ollut dioksiinia, mut harva sitäkään on saanut tietää ajoissa. Enpä ole tämän uutisen jälkeen koskenut sellaiseen tuotteeseen, missä sitä on:
Intialaisten ihmeaine petti - Uutiset - Talouselämä

Olitko silloin tietoinen asiasta?

Hyviä kommentteja siellä lopussa...

Oluen valmistuksessa käytetään usein myös karrageenia, mutta sitä ei ilmoiteta siksi, kun sitä ei jää olueen. No, saattaahan siitä jotakin jäädä, mutta ei sitä kuitenkaan merkata, sanoivat yhdessä dokumentissa vasta.

Tämä tärkeä vuosipäivä onkin aika lähellä:
http://historianet.fi/jan-ingar-thon/tiukat-saeaennoet-oluenpanoon

ap:lle: voisit tosiaan tukea miestäsi asiassa... Miksi et???????????

Mulle tulee myös oireita hyvin pienistä määristä. Outoa kyllä, pahinta on lisätty laktoosi, esimerkiksi tavallista voita voi syödä pari grammaa pihvin kanssa. Tämä on sellainen vaiva että se yleensä pahenee ajan kanssa, kun elimistö ei enää siedä sitä vähääkään mitä ennen. Itse olen nyt kokeillut myös maidotonta ja lähes viljatonta dieettiä ja ne yhdessä tuntuvat toimivan hyvin; pystyn nykyisin jopa syömään jonkun verran kuituista leipää, mikä ennen ei tullut kyseeseen.

Mulla on muuten myös tuo yliherkkyys kaikille sokerialkoholeille (sorbitoli jne.). Samaten hyvin hapokkaat juomat kuten siiderit ja kahvi aiheuttavat ongelmia. Itse olen tulkinnut asiaa siten, että vuosikymmeniä kestänyt diagnosoimaton laktoosi-intoleranssi sai mahan todella huonoon kuntoon. Alussa dieetin aloituksen jälkeen kesti 1.5 vuotta ennen kuin saatoin juoda esim. yhden oluen, niin huonossa kunnossa maha oli!

[QUOTE="Tämä";30787506]Karrageeni...enpä ole kuullut ikinä, että se aiheuttaisi mahavaivoja. Minulta meni n. 20 vuotta tajuta mistä minun mahanturpoamis- ja ripulikohtaukset johtuivat. Minä en siedä mannitolia, maltitolia, sorbitolia, guarkumia, kaikki lisäaineita, joista tiedetään etteivät imeydy kaikilla ihmisillä ja aiheuttavat laktoosi-intoleranssin kaltaisia oireita. Jos noita on ruuassa, maha alkaa kuplia n. tunnin päästä syömisestä eli tulee ilmavaivoja, alkaa kovat kivut ja lopulta tulee semmoinen ripuli, että istun kolme varttia vessassa ja maha on sen jälkeen täysin tyhjä. Guarkumia löytyy mm. useimmista jäätelöistä, joistakin makeista leivonnaisista, ruokakermoista ja moni varmaan luulee sairastavansa laktoosi-intoleranssia, vaikka ei sairastakaan. Minusta vaikuttaa, että noita tungetaan enenevässä määrin erilaisiin tuotteisiin, joten jokaisen itselle vieraan tuotteen tuoteselostten joudun lukemaan. Aloin esim. yhdessä vaiheessa ihmettelemään miksi sain ripulin tortilloista, vaikka aiemmin siedin niitä ihan hyvin ja tiettyjen tortillalättyjen tuoteselosteesta löytyi sitten tuo guarkumi :O[/QUOTE]

Sokerialkoholeissa (polyoleissa) kuten Xylitoli, Maltitoli, Isomalti jne pitää olla varoitus laksatiivisesta (ripulia aiheuttavasta) vaikutuksesta. Ne kannattaa ehdottomasti kiertää kaukaa jos aiheuttaa ongelmia.

Valio on alkanut käyttää karrageenia monissa tuotteissaan siksi, että se lisää hyllyikää. Huvittava esimerkki on laktoosittomat maitotuotteet, vaikkapa kerma. Hyla (tuotetaan laktaasi-entsyymiä lisäämällä) tuotteet eivät sisällä karrageenia ja kestävät hyllyssä viikon. Laktoositon kerma sisältää karrageenia ja säilyy hyllyssä kuukauden. Laktoosittoman kerman tuottaminen maksaa paljon enemmän kuin Hyla-kerman, mutta silti laktoositon kerma myydään halvemmalla kuin Hyla-kerma :)

Karrageeni on uusimmissa tutkimuksissa linkitetty suolistosyöpiin. Laboratorioissa karrageeniä on käytetty pitkään tulehdusreaktioiden käynnistämiseen. Ilmeisesti tämä tulehdusreaktion käynnistäminen karrageenilla voi olla suolistosyöpien taustalla (todistamaton hypoteesi).

Äsken tuli studio55-ohjelmassa just siitä aiheesta... geenitestejä tietysti kauppaavat:-)

No, toinen seikka, mikä vaikuttaa paljon, onkin se ruoka ja siinä olevat glyfosaattijäämät. Raja-arvothan on jo kauan määritellyt ihminen;-)

http://www.eduskunta.fi/triphome/bin/thw/trip?${APPL}=utpkk&${BASE}=faktautpKK&${THWIDS}=0.2/1429598762_242377&${TRIPPIFE}=PDF.pdf

Vähän omituisennäköinen linkki, mut aika tuore...

Meillä on sukulaisia, joilla on ollut paha laktoosi-intoleranssi vuosia. Kunnes sairastuivat vilja-allergiaan (ei keliakiaan) ja sen jälkeen ovat voineet vähin käyttää myös maitoa. Ykskään ei siis ennen sitä kestänyt maitoa edes laktoosittomana. Joten olisiko kaiken taustalla alun perin ollut vain vilja-allergia, joka helpottui maitotuotteiden pois jättämisellä mutta kun se vilja-allergia puhkes kunnolla, niin hoksattiin, että voi käyttää laktoositonta maitoa tai jopa hieman tavalllista.

Ja mikä huvittavinta äidin kohdalla, ternimaidosta tehty leipäjuusto tai uunijuusto ei aiheuta MITÄÄN oireita. Mutta jos juo puoli litraa laktoositonta maitoa tulee oireet. Kun taas laktoositonta voi puurossa käyttää.

Maito suoraan lehmästä kiitos, tonkassa =)

Minäkin käytin 30 vuotta maitotuotteita yllinkyllin eikä tullut mitään oireita. Kunnes ihmettelin vatsankuplintaa, oksettavaa oloa, turvotusta, päänsärkyjä... Syyksi paljastui laktoosi ja nyt vähäinenkin määrä aiheuttaa oireet. Olen kuullut, että alussa olisi hyvinkin vähäinen määrä mikä oireita aiheuttaa, mutta ajan kanssa elimistö voisi sietää hieman laktoosia. Joten älä vähättele miehesi oireita :)

[QUOTE="paula";30788177]Oluen valmistuksessa käytetään usein myös karrageenia, mutta sitä ei ilmoiteta siksi, kun sitä ei jää olueen. No, saattaahan siitä jotakin jäädä, mutta ei sitä kuitenkaan merkata, sanoivat yhdessä dokumentissa vasta.

Tämä tärkeä vuosipäivä onkin aika lähellä:
Tiukat säännöt oluenpanoon | Historia

ap:lle: voisit tosiaan tukea miestäsi asiassa... Miksi et???????????[/QUOTE]

Tuosta tuli jokin aika sitten todella hyvä dokumentti.

Viljassa on suorakylvön takia mykotoksiineita ja entistä enemmän glyfosaattijäämiä, koska maata ei käännetä, vaan rikkaruohot poistetaan kemiallisesti.

Tässä juttu, mikä täytyy kaikkien vanhempien lukea kunnolla, ettei tarvi sanoa, ettei ole ikinä asiasta kuullutkaan:
Kemikaalikimara: Hollanti kieltää glyfosaattia sisältävien torjunta-aineiden myynnin kuluttajille

Minäkin käytin 30 vuotta maitotuotteita yllinkyllin eikä tullut mitään oireita. Kunnes ihmettelin vatsankuplintaa, oksettavaa oloa, turvotusta, päänsärkyjä... Syyksi paljastui laktoosi ja nyt vähäinenkin määrä aiheuttaa oireet. Olen kuullut, että alussa olisi hyvinkin vähäinen määrä mikä oireita aiheuttaa, mutta ajan kanssa elimistö voisi sietää hieman laktoosia. Joten älä vähättele miehesi oireita :)

Mulle tulee myös oireita hyvin pienistä määristä. Outoa kyllä, pahinta on lisätty laktoosi, esimerkiksi tavallista voita voi syödä pari grammaa pihvin kanssa. Tämä on sellainen vaiva että se yleensä pahenee ajan kanssa, kun elimistö ei enää siedä sitä vähääkään mitä ennen. Itse olen nyt kokeillut myös maidotonta ja lähes viljatonta dieettiä ja ne yhdessä tuntuvat toimivan hyvin; pystyn nykyisin jopa syömään jonkun verran kuituista leipää, mikä ennen ei tullut kyseeseen.

Mulla on muuten myös tuo yliherkkyys kaikille sokerialkoholeille (sorbitoli jne.). Samaten hyvin hapokkaat juomat kuten siiderit ja kahvi aiheuttavat ongelmia. Itse olen tulkinnut asiaa siten, että vuosikymmeniä kestänyt diagnosoimaton laktoosi-intoleranssi sai mahan todella huonoon kuntoon. Alussa dieetin aloituksen jälkeen kesti 1.5 vuotta ennen kuin saatoin juoda esim. yhden oluen, niin huonossa kunnossa maha oli!

Yhteistyössä