Laktoosivikaiset, miten pienestä tulee vaivoja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jensbaliini
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

Jensbaliini

Vieras
Meillä miehellä on nyt todettu laktoosi-intoleranssi ja hänestä on tullut ihan naurettava. Tutkii jopa ketsuppipurkin tuoteselosteen ja syyttää laktoosia joka vstsanväänteestä, vaikka ruuassa ei laktoosia, saati maitoa olisi ollutkaan. Eilen söi muutaman broadway sipsin (joissa vähän laktoosia) ja otti sen laktoosipillerin ja kuulemma tuli ihan hirveät oireet. Mitään vähälaktoosisia tsi hyla juttuja ei voi olla hänen mielestään lainkaan. Onko normaalia, että äärimmäisen pienestä tulee oireet, vaikka yli 30 vuotta on vetänyt maitoa ja paljon?

Minulla ei ole laktoosi-intoleranssia eikä keliakiaa, on tutkittu. Käytän tavallista maitoa kahvissa eli x2/pvä. Jos syön jugurttia, jäätelöä tai muuta maitopitoista, vatsaa kuplii ja p----a lentää. Sisarellani on todettu maitoallergia, joten olen epäillyt sitä samaa itsellänikin. Eli minun maha sietää maito ( olipa se hylaa tai tavallista) hieman.

Meillä miehellä on nyt todettu laktoosi-intoleranssi ja hänestä on tullut ihan naurettava. Tutkii jopa ketsuppipurkin tuoteselosteen ja syyttää laktoosia joka vstsanväänteestä, vaikka ruuassa ei laktoosia, saati maitoa olisi ollutkaan. Eilen söi muutaman broadway sipsin (joissa vähän laktoosia) ja otti sen laktoosipillerin ja kuulemma tuli ihan hirveät oireet. Mitään vähälaktoosisia tsi hyla juttuja ei voi olla hänen mielestään lainkaan. Onko normaalia, että äärimmäisen pienestä tulee oireet, vaikka yli 30 vuotta on vetänyt maitoa ja paljon?

Mitä muuta niissä sipseissä oli? Hiivauutetta? Hydrolyzed--- jne?

Tuolla olis jotain hyödyllistä luettavaa, mut mitä:
Ravitsemusterapeutti Laatikainen oikeilla jäljillä... - karppaus.info :: keskustelufoorumi

Näytäpä miehelle linkki...

[QUOTE="paula";30786718]T

Joo, valintojahan nämä vain onkin.

Oli mullakin kauan mukamas laktoosi-intoleranssi, kunnes tajusin...[/QUOTE]

Vitun vajakki. Mulla on ihan testellä todettu laktoosi-intorelanssi joten pidä turpasi kiinni vajakki. Ja kyllä sen huomaa jos käyttää muuta kuin vähälaktoosisia tai laktoosittomia tuotteita. Ei ole mikään mukamas juttu eikä muusta johtuvaa kuten sä vajakki luulet.

Tähän sä sun typerään tyyliin isket taas vain linkkejä etkä osaa kirjoittaa mitään oikeaa asiaa. Sulla ei ole omia mielipiteitä vaan vainoharhaisena etsit netistä kaiken maailman linkkejä ja kuvittelet, että sairaus kuin sairaus voidaan korjata ruokavaliolla. Vitun vajakki.

Vitun vajakki. Mulla on ihan testellä todettu laktoosi-intorelanssi joten pidä turpasi kiinni vajakki. Ja kyllä sen huomaa jos käyttää muuta kuin vähälaktoosisia tai laktoosittomia tuotteita. Ei ole mikään mukamas juttu eikä muusta johtuvaa kuten sä vajakki luulet.

Tähän sä sun typerään tyyliin isket taas vain linkkejä etkä osaa kirjoittaa mitään oikeaa asiaa. Sulla ei ole omia mielipiteitä vaan vainoharhaisena etsit netistä kaiken maailman linkkejä ja kuvittelet, että sairaus kuin sairaus voidaan korjata ruokavaliolla. Vitun vajakki.

No jos tavallisesta Vaion maidosta tulee mahavaivoja, johtuu se siitä d-vitamiinivalmisteesta, mitä he maitotuotteisiinsa laittavat. En ole siinäkään ainoa - mut olis kiva tietää, minkä merkkistä valmistetta käyttävät.

muunneltu maissitarkkelys E1442 ja E1422 seka maltodekstriini, myrkkymaissiako

Luomutäysmaidosta ei tule vaivoja, joten ei se sit ollutkaan mitään laktoosi-intoleranssia mulla. Eikä varmaankaan monella muullakaan...

Juttu on tietysti tuolla sivulla - mun kirjoittamaa siksi, ettei jaksa samoja asioita moneen kertaan selitellä täällä.

Nyt on tiedossa viidentoista sivun verran "faktaa" ja linkkejä. Jokainen omaan viestiinsä luonnollisesti ympättynä. Näissä jokaisessa on ennusteita tuhonpäivän lisäaineista, paiseista ja vertavuotavista peristä. Dumpudumpudumpu. Spämmäys alkakoon.

[QUOTE="paula";30786801]No jos tavallisesta Vaion maidosta tulee mahavaivoja, johtuu se siitä d-vitamiinivalmisteesta, mitä he maitotuotteisiinsa laittavat. En ole siinäkään ainoa - mut olis kiva tietää, minkä merkkistä valmistetta käyttävät.

muunneltu maissitarkkelys E1442 ja E1422 seka maltodekstriini, myrkkymaissiako

Luomutäysmaidosta ei tule vaivoja, joten ei se sit ollutkaan mitään laktoosi-intoleranssia mulla. Eikä varmaankaan monella muullakaan...

Juttu on tietysti tuolla sivulla - mun kirjoittamaa siksi, ettei jaksa samoja asioita moneen kertaan selitellä täällä.[/QUOTE]

Niin, että palstan sekopää tietää paremmin kuin verikokeet ja lääkäri. :rolleyes: :laugh: Silloin kun mä olen asian itse todennut ei maitoihin mitään d-vitamiinia lisätty ja oireita tulee kyllä muistakin kuin Valion maidoista. Mieti sitä. Vaikka et sä vajakki osaa vaan isket taas vastaukseksi jotakin paskaa sisältäviä linkkejä. Miksi helvetissä tuollaisen sekopääpaskiaisen pitää aina tulla näihin ketjuihin ja väittää, että ei ole oikeasti allerginen tms. ja kaiken voi parantaa ruokavaliolla. Oikeasti painu jo helvettiin vitun hörhö.

Kyllä niistä niin moni on saanut apua:
http://vanha.crohnjacolitis.fi/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1425647386/1#1

Mulla ei ole mitään lääkkeitä käytössä, joten ei voi johtua niiden apuaineistakaan, kuten alumiinihydroksidi aiheuttaa allergiaa jne. Sipsejä en syö ollenkaan jne. mut kukin saa valita itse, jos siihen on mahdollisuus;-)

[QUOTE="paula";30786821]Kyllä niistä niin moni on saanut apua:
Crohn ja Colitis ry - CCAFIN - Saako mistään enää karrageenitonta kermaa!?

Mulla ei ole mitään lääkkeitä käytössä, joten ei voi johtua niiden apuaineistakaan, kuten alumiinihydroksidi aiheuttaa allergiaa jne. Sipsejä en syö ollenkaan jne. mut kukin saa valita itse, jos siihen on mahdollisuus;-)[/QUOTE]

Toi on uudempi juttuketju ja tässä se vanhempi:
Crohn ja Colitis ry - CCAFIN - Karrageeni (E 407) ja IBD

Moni on tiennyt asiasta jo 15 vuotta sitten ja tietysti elää sen mukaan.

Se E407 on käytössä gelatiinin korvikkeena monissa lääkkeissä, joten kannattaa tosiaan lukea ne tuoteselosteet kunnolla.

[QUOTE="paula";30786821]
Mulla ei ole mitään lääkkeitä käytössä[/QUOTE]

No onnea sulle! Kai sä kuitenkin tajuat, että kaikilla ei näin ole ja on PAKKO syödä lääkkeitä. Mä esim. jos jättäisin erään lääkkeen pois niin ajan myötä olisin hengenvaarallisessa tilanteessa eikä asiaan auttaisi mitkään ruokavaliot. Mä tarvitsen sen lääkkeen elääkseni normaalia elämää ja välttääkseni hengenvaarallisen tilanteen.

Eikä esim. syövästä selvitä ilman lääkkeitä ja/tai sädehoitoa. MS-taudin etenemistä voidaan hidastaa paljon lääkkeillä, sama juttu Parkinsonin kanssa. Muistisairauksia saadaan hidastettua lääkkeillä jos vain saadaan lääkitys ajoissa. Diabeetikko kuolisi ilman insuliinia jos ei ole ruokavaliolla hoidettava diabetes. On lukuisia muitakin sairauksia joiden hoitoon pakostakin tarvitaan lääkkeitä ja se on fakta.

Näissä valmisteissa mainitaan karrageeni:
http://spc.nam.fi/indox/nam/humspc.jsp?nimi=&luvanhaltija=&myyntilupanro=&atc=&freetext=karrageeni&vaikuttavat=&muoto=&haitta=&kaytto=&vasta=&x=0&y=0

Täytyy lukea koko tuotseseloste, apunainesta kohdasta 6 löytyy ne mut voi se sana olla siellä muustakin syystä, kuten yhdessä voiteessa luki kerran "hamsterin käsi saatiin turpoamaan karrageenilla". Mun mielestä on tukoksen vaara pian, jos sellaista nielee! Ja ihminen luulee, eton ummetusta tai että lapsi "panttaa":-(

[QUOTE="paula";30786836]Näissä valmisteissa mainitaan karrageeni:
Fimea

Täytyy lukea koko tuotseseloste, apunainesta kohdasta 6 löytyy ne mut voi se sana olla siellä muustakin syystä, kuten yhdessä voiteessa luki kerran "hamsterin käsi saatiin turpoamaan karrageenilla". Mun mielestä on tukoksen vaara pian, jos sellaista nielee! Ja ihminen luulee, eton ummetusta tai että lapsi "panttaa":-([/QUOTE]

siis E407 täytyy hakea erikseen, kun ei niitä molempia aina mainita niissä tuoteselosteissa...

http://koti.utanet.fi/~paula/kotikokkeli/carrageenan.htm

Mut toi on jo niin vanhaa juttua, et en viitsi toistaa. Carrageenan samaa levää.

[QUOTE="paula";30786836]Näissä valmisteissa mainitaan karrageeni:
Fimea

Täytyy lukea koko tuotseseloste, apunainesta kohdasta 6 löytyy ne mut voi se sana olla siellä muustakin syystä, kuten yhdessä voiteessa luki kerran "hamsterin käsi saatiin turpoamaan karrageenilla". Mun mielestä on tukoksen vaara pian, jos sellaista nielee! Ja ihminen luulee, eton ummetusta tai että lapsi "panttaa":-([/QUOTE]

Linkkikampisille kopsaan sen tähän:

"Felden 0,5 % geelin anti-inflammatorisia ja analgeettisia ominaisuuksia tutkittiin käyttäen seuraavia yleisesti kivun ja inflammaation määritykseen hyväksyttyjä vakiomenetelmiä:

karrageenin aiheuttaman rotan käpälän turvotus,
rotan traumaattinen edeema,
hiivan aiheuttama kipu sekä
puuvillalla aikaansaatu granulaatio rotalla
sekä säteilyn ja krotoniöljyn aiheuttama marsun vatsan ihon punoitus."

fimean sivulta suoraan, mut selvyyden vuoksi laitoin eri riville ne... Tulihan siinä pari muutakin asiaa samalla:-)

Taustalla on muu kuin normaali evoluutioon liittyvä laktoosi-intoleranssi (nisäkkäät tulevat laktoosi-intolerantikoiksi aikuistuttuaan). Käytännössä voi olla laktoosi-intolerantikko tai maitiproteiiniallergikko. Laktoosi-intoleranssit voit varmistaa verensokerimittarilla (glukoosimittaus): juot maitoa ja jos verensokeri nousee, erittää ohutsuolen dudenumiin haima laktaasi-entsyymiä, jolloin laktoosi pilkkoutuu galaktoosiksi ja glukoosiksi (glukoosi näkyy verensokerimittarissa). Mikäli verensokeri ei nouse, päätyy laktoosi pilkkoutumatta paksusuoleen mm. e-colibakteerin ravinnoksi (tästä vatsanväänteet ja bakteerit tuottamat entsyymit voivat vahingoittaa suolistoa).

Maitproteiiniallergia edellyttää taas verikokeita ja vasta-aineiden mittaamista. Mikäli tosi paha, voi maidon laittaminen kämmenen selälle tuottaa allergisen reaktion iholle.

Mikäli hänelle tulee oireita, on todellakin viisasta tutkia mistä on kyse ja sen mukaan vältellä aineita. Laktoosi-intoleranssissa tila ei palaudu miksikään, koska laktaasia tuottavat geenit sammuvat ja ne jotka aikuisena voivat maitoa juoda, ovat geeniviallisia.

Yhteistyössä