laktoosi-/ maitoallergiasta

meillä 4 vee poika on parin vuoden ajan valitellut aina silloin tällöin mahakipuja. muuta yhdistävää tekijää ei oo ollu kuin, että maitoa on joka kerta juonut ennen kuin mahakipu on alkanut. poika juo todella paljon päivittäin maitoa. ( n.1l- 1,5l) eikä sit paljo muuta juokkaan. nyt sit reilu viikko sitten alkoi yhtäkkinen ripuli ja armoton maha kipu. muilla meidän perheessä ei ripulin oireita ollu. mahakipu paheni aina maidon juonnin jälkeen ja ripulikin tuli sen jälkeen kun maitoa oli juotu. voiko siis maito-/ laktoosiallergia oirehtia tuolla lailla ja voiko noin runsas maidon käyttö altistaa sille? kellään muulla ei miehen, eikä mun suvussa oo tietääkseni kuitenkaa maitoallergiaa / tai laktoosiallergiaa. lakkasin antamasta pojalle tavallista maitoa ja ostin laktoositonta maitojuomaa tilalle ja mahaoireet katosivat. kun oon antanut pieniä määriä normaali maitoa, niin mahakipu on palannut lievempänä, mutta kuitenkin palannut. miten laktoosi- /maitoallergiaa tutkitaan tuon ikäiseltä? ja tarviiko sitä tutkia?
 
Tarkoitat varmaan laktoosi-intoleranssia, jossa suolisto ei pysty pilkkomaan maidon sisältämää maitosokeria eli laktoosia. Maitoallergiassa taas elimistö ei siedä maidon proteiinia. Siis kaksi täysin eri asiaa. Sekä l-intoleranssissa että maitoallergiassa suolisto-oireet ovat samankaltaisia (ripuli/löysät ulosteet, pahanhajuiset pierut, vatsakivut). Helpoin tapa selvittää, onko kyseessä intoleranssi, on siirtyä käyttämään HYLA-tuotteita, joita useimmat l-intolerantikot sietävät hyvin. Jos oireet eivät häviä, voi kyseessä olla maitoallergia.
L-intoleranssi diagnosoidaan laktoosirasituksella, joka vie aikaa 2-3 tuntia.

 
hyla-maito vaan maistuu niin pahalle, meillä ei poika suostu juomaan sitä. ;) kun taas tää laktoositon maitojuoma maistuu täysin samalle kuin normaali maitokin, siks ostin sitä. =) ja tiesin, että maito-allergia ja laktoosi-intoleranssi on kaks eri asiaa, mutta on "kansanomaisempaa" puhua maitoallergiasta, :D siksi käytin molempia vaihtoehtoja. ;)
 
Meillä 2v tytöllä maitoallergiaa epäiltiin 1vuotiaana. Löysän kakan lisäksi maitoallergia oireilee iholla. Maidottomana kaikki oireet hävisivät, kunnes todettiin atooppinen iho. Kokeiltiin maitoa ja ilmeisesti se pahentaa oireita. Nyt rasvaillaan ihoa ja vältetään kaikkea maitoa. Kuopukselle ei korvikkeita anneta, jos vain äipällä maito piisaa. Meilläkään ei suvussa maitoallergiaa, l-intoleranssia kylläkin. Käytä ruuanlaitossa joko laktoosittomia tai korvaa maidottomilla tuotteilla. Niissä on ihan kivasti vaihtoehtoja, maidotonta jäätelöäkin meillä syödään montaa sorttia! :)
 
Meidän kolme vuotiaalla pojalla on juuri samanlainen tilanne. On valitellut mahakipuja ja silloin kun niitä on ei myös syö oikein mitään. Huomasimme, että kun korvaa tavall. maidon laktoosittomalla, mahakipuja ei ole.
Neuvolassa kehottivat käyttämään kaksi viikkoa vain laktoosittomia tuotteita ja näin testata. Lääkäri laittoi myös laktoosirasituskokeeseen, jonka mukaan pojalla ei ole laktoosi-intoleranssia. Tämä koe ei ole kuitenkaan luotettava. Esim. minulla itsellä ei kokeen mukaan ole tätä vaivaa, mutta kuitenkaan en siedä edes Hyla-tuotteita, vain täysin laktoositon käy. Tänään neuvolassa terkkari sanoi juuri samaa, että koe ei ole luotettava, hänellä itsellä on sama juttu.
Meillä myös poika ripuloi, kun tavallista maitoa käyttää. Samoin minäkin.
Jos huomaatte, että tavall. maito ei käy, kannattaa todella olla tarkka asian kanssa. Itse olen huomannut, että maha ja suolisto menee vain pahemmaksi, jos tavall. maitoa käytän. Tuttavalla tuli myös ruokatorventulehdus, kun käytti sitä vaikka ei olisi sietänytkään.
Itse en nimittäin malta olla aina käyttämättä, kun jotain tekee mieli. Mutta se kostautuukin sitten kovilla kivuilla. Kannattaa "säästää" lapsen mahaa, ja olla tarkkana sekä käyttää vain sellaista maitoa, jota sietää.
 

Yhteistyössä