Lakko? Mitäs teen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lakkoakka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Lakkoakka

Vieras
Teknologiateollisuus siis aloittaa lakon maanantaina 10.2. Siis kai tää tarkoittaa, että mä en saa mennä ees duuniin, koska mulla teknologiateollisuuden soppari. Olen tosiaan vähän pihalla näistä, koska työura ei ole vielä kestänyt kauaa ja en kuulu esim. liittoon.

Semmonen ongelma vaan, että maanantaina mulla olisi töissä erittäin tärkeä juttu. Pitäisi ostaa tietyt raaka-aineet, muuten hommat kusee oikein kunnolla meillä. Mä vastaan noiden ostoista ja kellään muulla ei ole edes tietoa. Siis voi tulla todella isot tappiot firmalle.

No oon päättänyt että duuniin en mene kun tilanne tää, mutta pitäiskö jotain esimiehelle sanoa.

Aattelin vaan että jos lakko kestää ja mulla vielä lomaa (hiihtoloma), niin kahden viikon päästä on myöhästä ja koko tehtaan tuotanto seisahtuu ja pitkäksi aikaa. Ja sitten... noh... on se aikamoista. Mitä ite tekisitte?

Ja tosiaan ei oo kyse sitten mistään pikkujutusta vaan koko tuotantosuunnitelmat menee uusiksi jne.

No soita johonkin, pomolle vaikka, ja kysy.
Eiköhän se oikea paikka kysyä asiasta ole luottamusmies, jonka tehtävänä on tiedottaa henkilöstölle lakkoon liittyvistä asioista.

Yleensä ainakin isommat firmat menevät ihan suosiolla kiinni lakkojen aikana tai sitten erikseen sovitaan miten toimitaan ja asiasta tiedotetaan. Aika nyrkkipajalta kuulostaa, jos työntekijän oletetaan lukevan Iltasanomista mitä neuvotteluissa on ehkä päätetty ja sitten sen pohjalta tekevän omia ratkaisujaan.

Lakon aikana työpaikan sisäänkäynnillä on oletettavasti lakkovahti, joka myös kertoo missä mennään, jos joku ei ole tietoa muuten saanut ja lähtee töihin normaalisti. Lähtökohtaisesti tietenkään ei lakonalaista työtä tehdä. Jos siellä työpaikalla on joku kriittinen juttu hoidettavana, tavallisesti siihen on neuvoteltu poikkeus ja se hoidetaan myös lakon aikana joko lakossa olevien tekemänä poikkeuksena (esim. hätätyö) tai sitten johtajat tms. jotka eivät ole lakossa hoitavat niitä tehtäviä lakon aikana. Ei yksittäisen duunarin siitä tarvitse kantaa vastuuta.

Lakossa on vain liiton jäsenet, sinä meet siis töihin

Älkää levittäkö väärää tietoa. Lakko-oikeus koskee kaikkia. Liiton jäsenet saavat liitolta lakonajalta avustusta, mutta lakkoilla saavat liittoon kuulumattomatkin. Jos ovat lakon piirissä. Ja onhan se jopa sanoisinko velvollisuuskin. Lakkoilu perustuu joukkovoimaan, ja rikkurit ovat juuri niitä lakon aikana töihin menijöitä.

AP:llä paha paikka. Jos teet hankinnan ja sitten kotiin? Kohtuullistat.

Aika jännä ettet tiedä onko lakkoa vaiko ei. Meille tuli spostia 2 x viikkoon ja sillon ku oltiin lakossa niin oli vielä lakkopalaverikin. Luulis firman luottamusmiehen tiedottavan

Yhteistyössä