PMS:stä ja kaikesta siihen liittyvästä

12.09.2007
40
0
6
Päätin nyt tulla tännekin kertoilemaan PMS:ni.
Aloitan nyt vaikka ihan alusta.
Mulla alko siis menkat 12-vuotiaana.Silloin menkkani oli todella kivuliaat,oksensin ja vuodin aivan hirveästi.Vuosia siinä meni ja menkat tasoittuivat kunnes ikää alkoi olla 18-20 vuotta.
Sen jälkeen ei ole ollut entiseen paluuta.
Olen ollut aivan hirveä.Äkäinen,vihainen,onnellinen,raivoisa,iloinen,tappotuulella ja kaikki nämä fiilikset mahtuvat yhteen minuuttiin.
Eivätkä oireet todellakaan ole helpottaneet lasten saannin jälkeen,pikemminkin päin vastoin.
Olen kokeillut kaikkia mahdollisia hormonivalmisteita joista pahimmat olivat ehkä minipillerit ja nuvaring ehkäisyrengas.Noiden kanssa menin aivan sekaisin.Minipillerien kanssa vain makasin ja itkin.
Ja nuvaring teki minusta raivoisan hormonigladiaattorin ja olisi halunnut ottaa fyysistä erää mieheni kanssa.
Nyt olen kuitenkin jo oppinut että hormonit eivät ole minun juttuni.Joten päätin keskittyä luontaisvalmisteisiin ja voihan nenä,niitä mulla tosiaan on.
On kauranversouutetta rauhoittamaan,on kärsimyskukkauutetta,valeriaana,tryptofaania unentuloa auttamaan,on homeopaattista mulimen tippaa hormoneja hoitamaan,on e-epa kalaöljykapseleita,on magnesiuamia,on B-vitamiineja vaikka koko suomen populaatiolle jakaa,on ruusunjuuri uutetta,on helokkikapseleita,on rennoksin kapseleita jossa on uutettuna kauranversoa ja vihreää teetä rauhoittamaan ja poistamaan jännitystä,on tuoksuöljyjä , on sii vaikka mitä.
Hoidatan itseäni noilla ja Reikihoidolla ja mitä saan avuksi.En tiedä en huomaa eroa.
Olen yhtä sekava pakkaus kuin ennenkin.
Ei siis voida syyttää ettenkö ainakaan olisi yrittänyt.
Noh toisen lapsen jälkeen on mieskin alkanut hienovaraisesti vihjata että voisitko eukko mennä lekuriin.Ja olenhan minä itsekin sitä miettinyt ,mutta en oikein tiedä millä tätä peeämässää hoidetaan.
Olen tässä täten siis sinnitellyt.Kunnes lapseni kasvoivat ja heidät oli aika laittaa tarhaan .Itselleni hommasin koulupaikan ja pääsinkin kouluun.
Ainoa mutta asiaan oli se että koulu alkoi täsmälleen samana päivänä kun mun menkkojen piti alkaa.Tunsinkin sisälläni taas sen pirun menkkaränkän jolle ei yrityksistä huolimatta voi mitään.
Koulun aloitus 6 vuoden kotimammailun jälkeen oli STRESSAAVAA.Ja siitä syystä menkatkin varmaan siirtyivät 3 päivällä ja kun ne menkat sitten alkoivat tunsin kuinka oireeni räjähtivät käsiin.
Kosketin vain kahvipannua aikeissani keittää kahvia ja huimaus alkoi ja luulin saaneeni sydärin ,samalla hetkellä menkat alkoivat .Ja mietin tässä on kaikki ainekset lopun alkuun.
Tuota hirveää sydäri oloa kesti 6 päivää .Menkkojen alusta menkkojen loppuun ja sinä aikana laihduin 5 kiloa,kävin kolmella eri lekurilla ja sain diagnoosiksi akuutti stressihäiriö.
Ja pika apuna sain diapameja.Koulu stoppasi siihen ja minä makasin oikosellani kotona itkien mikä helvetti mulla on.
No nyt tuosta koulun alusta on kulunut päivän vajaa kuukausi ja olen käynyt lääkärissä ja psykiatrin pakeilla selvittämässä syitä tapahtuneeseen.Minulle tehtiin paniikki ja masis testit ja masentunut en ole varsinaisesti enkä myöskään paniikkihäiriöinen ,paitsi tiettyyn aikaan kuusta jolloin kaikki on päin persettä(anteeksi kielenkäyttöni).
Noh onneksi nuo minua hoitaneet ihmiset selvittivät että PMS oireeni ovat pahimmasta päästä ja että niitä voidaan hoitaa.Olen nyt saamassa ensiviikon maanantaina SSRI lääkityksen PMS oireisiin ja syön sitä nyt ainakin 2-3 kk oviksesta aina menkkojen alkuun saakka.
(Jos jollakin on kokemusta moisesta lääkityksestä niin kaikki tieto ja kokemus otetaan innolla vastaan).
Kuten sanottua tuosta akuutista sekoilu hommasta on kohta kuukausi joten seuraavat menkat kurkkivat jo ovella.
Istun tässä menkkamigreenin jyllätessä ja mua vaan vituttaa.Vituttaa olla nainen.On niin saakelin turvonnut olokin.Miten ihminen voi kerätä tommosen määrän turvotusta mahaan?!Ihan kuin olisin raskaana.Ja iho kerran kuussa mä palaan aina teinivuosiin ja musta tulee kunnon finninaama.
Ja tää rintojen arkuus,mitkä tukiliivit tässä tulis hankkia kun ei kestä edes pientä liikettä ja kun tää rintojen kokokin kasvaa yhdellä kuppikoolla.
Ja tää menkkoja edeltävä unettomuus.Ihan kun se unettomuus jotenkin jeesais näitä muita oireita . no ei tod.Aina vaan pahentaa.Puolitoista viikkoa ennen mensuja se alkaa.Menen nukkumaan sänkyyn mutten nukahda,pyörin ja hyörin ja hikoilen ja sitten taas palelen ja sitä rataa aamuun saakka.
Ja kun noikaan ei vielä riittäis niin ahmiminen jolle ei tunnu voivan mitään.Syön vaikkei olis ees nälkä( no ainahan sitä nyt tusina suklaa donitsia jaksaa ihminen syödä).Puhumattakaan raivoomisesta,itkemisestä,morkkisesta,vitutuksesta,ahdistuneisuudesta,epäsosiaalisuudesta,kiukuttelusta
.Jotenkin sitä jaksais vielä noi fyysiset oireet mut noi psyykkiset.
Siis huh huh.Olenko ainut ?Onko muilla samaa?Onko joku oikeesti saanu apua SSRI lääkityksestä?Loppuuko tää koskaan?
Hitto mikä angsti päällä,taidan mennä syömään kaapista tomusokerit muuta makeeta siel ei ookkaan.
Pitipähän nyt tulla tämäkin tänne vuodattamaan :(

huh huh
onpas sulla tarina!
Miten ihmeessä kestät ja jaksat? Mulla on kanssa näitä oireitä ennen menkkojen alkua päivän kaksi ja sit niiden aikana ja jälkeenkin. Mut ei noin pahoja. Masis pahenee totaalisesti. lääkitys ei auta ainakaan menkkojen oireisiin... :'( siis mulla. Mutta lekuri sanoi et usealla auttaa eli jospa sinä kuuluisit siihen joukkoon.
unettomuus on tuttua mullekin, nukun pätkissä... ja se syö voimia.
Suklaan himo on kamala, syön sitä yölläkin........... ja ei varmaan tee parasta unettomuudelle!
Minkä lääkityksen lekuri sulle aloitti?

Olen kokeillut myös vaikka mitä hoitoja ja mulle auttaa ESTROGEENI. Onko sun hormonit mitattu?! Estrogeeni nimenomaan aiheuttaa panikointia, unettomuutta, ärtyisyyttä ja on alhaalla synnytysten jälkeen. Mulla oli kunnon masennus 5 vuotta sitten, mutta näitä p**ka päiviä on edelleen, onneksi harvemmassa kuitenkin.

SSRI lääkkeistä menin aivan totaalisen sekaisin, teki mieli vetää ranteet auki, että varoitan. Mutta niitähän on erilaisia, jos vaan jaksaa kokeilla, mulle riitti kaksi kokeilua. Mitkään hormoniehkäisyt ei käy myöskään mulle, mies on jonossa vasektomiaan.

Tällä hetkellä syön myös mäkikuismaa, se nosti suosta aika nopeesti ja toimiin mulla masennuslääkitystä paremmin ja ilman sivuvaikutuksia. Lisäksi otan B- ja C-vitamiinia, magnesiumia, karnosiinia ja kalaöljyä. Ja käyn akupunktiossa. Stressin välttäminen ja perfektionismista luopuminen on myös tärkeää. Yritän laiskotella ja olla itsekkäämpi, mutta se on vaikeaa....

Kirjoitahan kuulumisia, voit laittaa myös privaviestiä!

Heippa!
Mulla on kuukautiset alkaneet 12-vuotiaana ja ne ovat olleet runsaat siitä asti ja pms-oireita mulle alkoi tulla 25-vuotiaana,mulla on turvotusta ja rinnat aristaa,eniten sattuu tuo rintojen aristus,sitä kestää niin kauan,kun seuraavat kuukautiset alkavat.Olen kokeillut omega3 ja b-vitamiinia,mutta ei ole ollut apua ainakaan mulla pms-oireisiin ollenkaan.Ei kyllä ole mukavaa olla nainen tämän pms-oireiden keskellä.

Elikkäs maanantaina mulla olis lekuri jolloin olisi tarkoitus puhua SSRI lääkityksen aloittamisesta.En vielä tiedä mitä lääkettä saan,mutta puhetta oli jostain Cipramilista tai jostain sen tyyppisestä.
Nyt olen vain sitten netistä lueskellut aikas karmeita juttuja noista SSRI lääkkeistä ja olo on jo sellanen että minähän en sellasia syö.
Ei oo varaa pimahtaa enempää kun on vastuussa kahdesta muksusta ja muutenkin.
No täytyy nyt käydä sen lekurin luona ja jutskailla asiasta.
On mulla hormonit mitattu tossa keväällä.
Olisi vaan kiva kuulla jonkun kokemuksia tosta SSRI lääkityksestä juuri pms oireiden hoidossa.
Ja stressiä tuntuu olevan nyt ainakin vaikea välttää kun on entinen kotiäiti ,nykyinen työtön työnhakija.Tuntuu siltä että kuka minut nyt töihin huolisi :( Ja toisaalta töitä pitää koko ajan hakee oli se fiilis mikä tahansa.Huoh ....tätä elämää...

Mulla ihan sama tilanne töiden kanssa, eli olen kotiäitinä, mutta töihin pitäisi jo mennä. Mutta kun en jaksa!! On musta tärkeämpää olla tässä kotona suht täyspäinen äiti kun puolikuollut työntekijä joka ei jaksa enää illalla tehdä kotona lasten kanssa mitään. Eli sairaslomaa kannattaisi harkita, niin olisi yksi stressin aihe vähemmän.

Paljonko sun estrogeeniarvo oli? Harva TK lääkäri ymmärtää siitä yhtään mitään, joku gynekologi voipi jotain tajutakin. Mäkikuismaa kannattaa ilmanmuuta kokeilla ennen varsinaista masennuslääkitystä! Ite kokeilin Citalopramia ja se viikko oli helvettiä.

Siitä estrogeeniarvosta lekuri sano vaan et se on niinku pitää.Eikä siihen sen enempää puututtu.Kertoisitko mulle vielä enempi mappi tosta mäkikuismasta.Minkä merkkistä valmistetta käytät?Kuinka paljon otat sitä ?Miten itse koet mäkikuisman käytön,toimiiko? Itsekin jo pikkasen googletin tota mäkikuismaa ja monet sitä kehuivat.Kuulemma auttaa tosi hyvin pms oireisiin.
Ja sen sijaan jos googlettaa ssri lääkityksen saa vaan suoraan sanottuna paskaa käteen.100 ihmistä sanoo et ssri on perseestä ja 1 sanoo että toimii.Ja äkkiseltään katsottuna mäkikuismaa kehuu 100 tyyppiä ja 5 sanoo vastaan ja niistäkin viidestä 4 perustaa sen mutuun ,että se mäkikuisma on varmaan ihan huuhaata.
Nyt tuntuu siltä kuin jokin sisäinen voima ajais mua ensin kokeilemaan tota mäkikuismaa ja sitten jos se ei toimi niin sitten vasta koklaisin lekurin mömmöjä.
Saas nähä mitä se lekuri siihen sanoo.Ei kai ne voi niitä väkisinkään mulle antaa.

Apteekissa on kyllä myös Vogelin mäkikuismaa, mutta kokeilin nyt ensin tätä. Kyllä mun olo rauhoittui jo muutamassa päivässä enkä nyt taatusti lopeta tuota vähään aikaan! "Virallisesti" olen lukenut, että pms:t helpottaa parissa kk:ssa, mutta mulla onneksi aiemmin. Nyt otan neljä kapselia päivässä.

Masennuslääkityksen kanssa mäkikuismaa ei saa missään nimessä ottaa ja sillä on yhteisvaikutuksia monien lääkkeiden kanssa, kuten varmaan jo luitkin netistä.

Lisäksi kannattaa ottaa niitä vitamiineja, mieluummin luontaistuotekaupan valmisteita ja käydä jossain rentouttavassa hoidossa ja opetella eroon stressistä, se kun pahentaa pms:ää. Yritähän jaksaa!!!!!!

Ja estrogeenistä vielä;sehän vaihtelee hurjasti kierron mukaan. Ovulaation aikaan on korkealla ja ennen menkkoja alhaalla. Eli verikoe kertoo vaan sen hetken arvon, jos et sitten mittauttanut sitä just pms:n aikaan....? Ja toiset reagoi alhaiseen arvoon herkemmin kuin toiset.

No niin siinä kävi sitten ,että eilen illalla innostuin niin tosta mäkikuismasta ,että sain miehen lähtemään 23 aikaan Helsinkiin apteekkiin kuismaa hakemaan.
Ja olen oikeasti yllättynyt sen tehosta.Jo ensimmäisen tabletin otettuani tuntui että nukuin paremmin.Aamulla otin toisen ja lievä väsyttävä tunne siitä tuli mutta sitten se väistyi ja olo oli hyvä.Samalla aloitin taas B-vitamiinit,C-vitamiinin,Magnesiumin,Karnosiinin ja E-epan.Nyt musta tuntuu että tein oikean ratkaisun.
Mulla on tosiaan noita hormoni arvoja joitakin vuosia sitten mitattu useissa eri vaiheissa kiertoa kun kävimme lapsettomuushoidoissa ja silloin tosiaan sanottiin vain että ne on ok.Ja keväällä multa mitattiin kans noita hormoneja mutta en kyllä muista missä vaiheessa kiertoa ne mitattiin.Mutta toisaalta noi tuoreimmat mielipiteet antoi terveyskeskuksen reppulääkäri joten .....
Sä syöt aika paljon noita mäkikuismia päivässä.Kun tossa paketissa on 1-2 kpl per päivä.
Vai saitko ton annostuksen ihan joltain ammattilaiselta?Joo no mä olen kanssa miettinyt tota akupunktio hoitoa ,mutta tällä hetkellä ei ole varaa sellaiseen.Itse olen kyllä reikihoitaja ,eli hoidan itseäni ja kollegani ovat hoitaneet minua.Ja se on kyllä ihanan rentouttavaa.
Mieluummin sitä hoitaa itseään pehmeillä ja luonnollisilla konsteilla kun noilla synteettisillä kamoilla.
Lisäks tää on kyllä pannut mut miettimään arvoja uudelleen.Et miks mun nyt pitäs luoda uraa hullun lailla.Aivan yhtä hyvin voisin kuunnella omaa oloani ja sydäntäni ja valita mahdollisimman stressivapaan työn,vaikka postinjakajaksi,siinä vaan olla pyöräilis ja päivät olis lyhkäsiä ja kunto kasvais.Ei kukaan mua pakota koulun penkille ja uraa luomaan
,paitsi minä itse.
Lisäksi tätä pms:sää pahentaa varmasti se että uusien tilanteiden tullessa kohdalle olen kuin säikky pupu ,heti iskee armoton jännitys ja hermoilu.
Olen myös sen sorttinen että ressaan asioita paljon etukäteen ,mikä on hölmöä tiedän sen,mutta minkäs sitä itselleen mahtaa.
Tästä tapahtuma sarjasta inspiroituneena olen kuitenkin alkanut tutkimaan EFT hoitoa.Olen kuullut monien saavan siitä apua.Pistän tähän linkin jos jotain sattuisi kiinnostamaan.Itse ainakin innostuin.
http://www.eft.fi/
Että ehkä tällä kaikella on kuitenkin tarkoitus.Tahdon kuitenkin kiittää sinua tuosta mäkikuisma vinkistä,tuntuu toimivan :)
Kyllä tästä vielä noustaan:)

Eli max on silloin sen 4 kapselia. Välillä pärjään ilmankin, mutta nyt on taas pms ahdistusta. Kyllä mullakin on tekemistä perfektionismin kanssa ja itseni kuuntelu on jäänyt taka-alalle. Pitää ihan opetella ottamaan rennommin ja olla stressaamatta, mutta kun se on niiiin pirun vaikeaa!!

Ihanaa kuulla, että voit paremmin. Mun pitää hakea ens viikolla epaa ja karnosiinia taas lisää. Hyvää jatkoa myös ja opettele kuuntelemaan itseäsi.

Yhteistyössä