laivalla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietteliäs
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mietteliäs

Vieras
Oletteko koskaan pettäneet laivalla? Menossa kohta laivalle ystävättären kanssa ja olen miettinyt jo pidempään että pieni seikkailu voisi piristää, laivalla se taitaa olla melko yleistä. Onko teillä kokemuksia?

Olet mies jonka vaimo on lähdössä laivalle ystävättärensä kanssa ja kyselet nyt täällä muka noin. Voi voi. Koeta nyt luottaa siihen naiseesi ja kestää eron tuska.

Sehän on tosi yleistä, sinne laivalle mennään nimenomaan pettämään, jos mennään vaan hurvittelemaan ja kaikki tietää sen ja siksi siellä uskaltaakin pettää - se on salaisuuksien ihmemaa.

Mutta sen sijaan ihmettelen, että kukaan haluaakaan laivalle vain hurvittelemaan, jos ei halua pettää, sen verran kauheita paikkoja laivat on; likaisia, ahtaita, ällöttäviä... Ei kai kukaan haluakaan, ei ketjun aloittajakaan.

Laivalla nyt tapahtuu mitä tahansa, varsinkin sitä.
Aivan naurettavan käsittämätöntä mennä esimerkiksi tanssimisen vuoksi laivalle. Parempia tanssipaikkoja on maat täynnä. Laivalla tanssilattia ja muut yhteiset tilat ovat vain etenemisen helpottamiseksi. Todelliset matkaajatkin saavat sieltä nautinnot siinä matkustelun ohella.
Totta että laivat ovat likaisia, haisevia ja ahtaita seikkailupaikkoja. Pettämiseen todella mainio paikka, sen parempaa ei olekkaan. Vieras suljettu hytti vuoteineen minuutin kävelymatkan päässä, mikä sen parempaa.

Laiva on niin oma maailmansa, että siellä pettäminenkään ei tunnu petokselta.

Muistan omasta nuoruudestani kerran, kun olimme jollain kauppakorkean ja oikislaisten yhteisellä nelosvuosikurssivakioristeilyllä. Minulla olis silloin jo lapsi ja mies ja yöllä baaritiskin reunalla päätin mennä nukkumaan - laivakin keinui ja mulla oli huono olokin. Aamuyöstä heräsin siihen, kun hytissämme pelattiin räsypokkaa. Sanoin kiukkuisesti, että perhanan kurssikaverit, siirtykää muualle pelaamaan, haluan nukkua. Erittäin mukava ja lämmin ystäväni sanoi muille, että nyt on paras olla ainakin hiljempaa. Jostain mystisestä syystä löysin itseni kuitenkin aamulla alastoman oikismiehen vierestä kapeassa hyttisängyssä. Aloimme juttelemaan, juttelimme ja juttelimme jo tyhjentyneessä hytissä, kunnes päädyimme sekstailemaan. Mikään kello ei päässäni soinut - olinhan sallitulla vyöhykkeellä. Yököttävää ja sikamaista. Minulta.

Alkuperäinen kirjoittaja -Witchie:
Laiva on niin oma maailmansa, että siellä pettäminenkään ei tunnu petokselta.

Muistan omasta nuoruudestani kerran, kun olimme jollain kauppakorkean ja oikislaisten yhteisellä nelosvuosikurssivakioristeilyllä. Minulla olis silloin jo lapsi ja mies ja yöllä baaritiskin reunalla päätin mennä nukkumaan - laivakin keinui ja mulla oli huono olokin. Aamuyöstä heräsin siihen, kun hytissämme pelattiin räsypokkaa. Sanoin kiukkuisesti, että perhanan kurssikaverit, siirtykää muualle pelaamaan, haluan nukkua. Erittäin mukava ja lämmin ystäväni sanoi muille, että nyt on paras olla ainakin hiljempaa. Jostain mystisestä syystä löysin itseni kuitenkin aamulla alastoman oikismiehen vierestä kapeassa hyttisängyssä. Aloimme juttelemaan, juttelimme ja juttelimme jo tyhjentyneessä hytissä, kunnes päädyimme sekstailemaan. Mikään kello ei päässäni soinut - olinhan sallitulla vyöhykkeellä. Yököttävää ja sikamaista. Minulta.
Totuus on hatun noston arvoista.

Ai että kun lähtee laivalle, niin pitäis vaan naida ja juoda?

Multa on tainnut mennä jotain ihan ohi. Minä kun laivalla olen ollut, en ole juonut, enkä nainut, vaan kierrellyt ja katsellut, mennyt nukkumaan, aamulla noussut maihin ja käynyt ostoksilla, ja sitten takaisin laivalla suomeen.

Ei kaikki ole yhtä ällöttäviä pettureita kuin suurin osa suomalaisista. Jos tekee mieli juoda ja naida, niin teen sitä oman kumppanin kanssa ja kotona. En missään laivalla.

Tuota juuri tarkoitinkin kirjoittaessani. Sinä olet juuri se matkaaja, teitä on tietysti paljon mukana. Mutta ei sitä niin saa ottaa että, siellä pitää naida ja juoda.
Ympäristö on vaan niin otollinen että siellä myös tapahtuu, ihmettelen jos joku sitä ihmettelee. Sinä teet rauhassa kauppareissusi kuten monet muutkin, ei siinä mitään.

Mulla on pelkästään hauskoja muistoja risteilyiltä. Ihan sama oonko ollut sinkku vai varattu, aina on pysynyt housut jalassa. Ne jotka muistavat laivat likaisina ja inhottavina paikkoina, muistavat ne syystä että itse ovat olleet likaisia ja inhottavia. Niinkuin se yks kirjoittaja joka joi kännit ja petti vaikka oli pienen lapsen äiti. Hyh ku ällöttävää.

Kaipa sitä jotkut tekevät, mutta jokseenkin etova ajatus, että menisi jonkun tuntemattoman kanssa hyttiin pikapanoille, peläten että muut hytin asukkaat tulevat kohta. Oikein laatuseksiä.

Eipä ole laivalla tullut liialti saaduksi. Saattaa se johtua yrityksen puutteestakin. Minusta tämä laivamaailma on jotenkin masentava. Jonotusta, jonotusta, hienhajua, ruuhkaa, tungosta ja mautonta ruokaa. Viisainta on painella saunan kautta nukkumaan.

Lapissa sen sijaan pillua saa. Olen monta kertaa jättänyt mökinkin varaamatta. Ainoa uhraus on säilyttää ajokunto siihen asti kunnes yösija on selvä. Ei ole vielä autossa tarvinnut nukkua. Parasta on, että morsian vaihtuu viimeistään viikon kuluttua.

Aikoinaan vapaailtaa pitäessäni joku venäläishuora kyseli mitä maksaisin pillusta. Vastasin etten mitään. Ei oikein naitattanut ja totesin, että nyt on sinun vuorosi maksaa. Suuttui joutava! Nykyisin ei näitä vosuja enää näe.

Kun ei liikaa valkkaa ja iskee kiinni ajoissa, on saanti varmaa. Yleensä kysyn jo tanssilattialla. Joku on kieltäytynyt, mutta kukaan ei ole suuttunut.

Jollakin tapaa lapsellista käyttäytymistä on se, että kun lähdetään reissuun, niin siellä sitten pitää juoda ja naida. Minusta kivempaa on naida maissa ja ottaa kohtuudella alkoa, sitten kun mennään laivalle, niin mennään nauttimaan ruokapöydän antimista maisemista, vapaa-ajasta ja tietysti tanssista. Siis en todellakaan ymmärrä, että kaljapullo pitää avata aina samalla kun istuu linja-autoon tai mihin tahansa lomallaan.

Alkuperäinen kirjoittaja N34:
Kaipa sitä jotkut tekevät, mutta jokseenkin etova ajatus, että menisi jonkun tuntemattoman kanssa hyttiin pikapanoille, peläten että muut hytin asukkaat tulevat kohta. Oikein laatuseksiä.

Olen kanssa joskus miettinyt, että onko se todella sen arvoista.

Miten se käytännössä tapahtuu? Harvalla kait on oma hytti, onko muut hytin asukkaat myös juonessa mukana että antavat rauhan pariskunnalle touhuta siellä kyllikseen. Mitä jos muilla asukkaila tulee kanssa tarvetta kahdenkeskiseen hetkeen. Ihminen kait on humalatilassa melko luova tälläisissa tilanteissa.

Ei ole kokemusta.

Alkuperäinen kirjoittaja -Witchie:
Sehän on tosi yleistä, sinne laivalle mennään nimenomaan pettämään, jos mennään vaan hurvittelemaan ja kaikki tietää sen ja siksi siellä uskaltaakin pettää - se on salaisuuksien ihmemaa.

Mutta sen sijaan ihmettelen, että kukaan haluaakaan laivalle vain hurvittelemaan, jos ei halua pettää, sen verran kauheita paikkoja laivat on; likaisia, ahtaita, ällöttäviä... Ei kai kukaan haluakaan, ei ketjun aloittajakaan.

No oletpa sä ollut oudoissa laivoissa..
ikinä kuullut tai nähnyt tuollaista skeidaa laivojen suhteen!
taidat oleskellut ihan räkälä laivoissa sitten!
Ja ei kaikki sinne mene pettää, vaan joidenkin pitää matkustaa laivalla kun ei halua matkustaa lentokoneella tajuatko?!

No mitkäköhän Suomesta lähtevät laivat eivät ole kuvatunlaisia juoppokuppeja? Ainakin Siljan ja Viikinkilinjan laivat ovat yhtä yökkäilevää perähikiädiskoa olleet jo 90-luvulta asti, siellä maalta tulleet immeiset riettailevat ja dokaavat tyylilleen sopivasti "kun ihan ulkomailla ollaan". Ja Tallinnaan menevistä laivoista nyt puhumattakaan. Suomalaiset kyllä osaavat ottaa laivalla ilon irti todella omintakeiseen tyyliin, joskus opiskeluaikana vietiin opiskelijavaihtareita saamaan kulttuurishokkeja juuri ruotsinlaivoille, siellä Suomen juhlakulttuuri kun näyttäytyy niin ihastuttavan paljaana ja häpeämättömänä. Laivalla kaikki on sallittua - sehän tiedetään, että "mikä tapahtuu laivalla, pysyy laivalla", eli kotona niistä asioista ei puhuta.

Alkuperäinen kirjoittaja Dokauspurtilot merillä:
No mitkäköhän Suomesta lähtevät laivat eivät ole kuvatunlaisia juoppokuppeja? Ainakin Siljan ja Viikinkilinjan laivat ovat yhtä yökkäilevää perähikiädiskoa olleet jo 90-luvulta asti, siellä maalta tulleet immeiset riettailevat ja dokaavat tyylilleen sopivasti "kun ihan ulkomailla ollaan". Ja Tallinnaan menevistä laivoista nyt puhumattakaan. Suomalaiset kyllä osaavat ottaa laivalla ilon irti todella omintakeiseen tyyliin, joskus opiskeluaikana vietiin opiskelijavaihtareita saamaan kulttuurishokkeja juuri ruotsinlaivoille, siellä Suomen juhlakulttuuri kun näyttäytyy niin ihastuttavan paljaana ja häpeämättömänä. Laivalla kaikki on sallittua - sehän tiedetään, että "mikä tapahtuu laivalla, pysyy laivalla", eli kotona niistä asioista ei puhuta.

Ei pidä paikkaansa. laivat seilaa puolityhjillään ja usein on kotikirkossakin väkeä enemmän kuin laivan ravintolassa.

Minusta riippuu paljon myös siitä, millaisella paatilla sinne Itämerelle lähtee. Varsinkin ne laivat, jotka lähtevät arkiaamuina, ovat hyvinkin asiallisia, koska siellä on paljon niitä, jotka lähtevät työmatkalle Viroon ja niitä, jotka tosiaan lähtevät kiertelemään ja shoppailemaan Tallinnaan. Itsekin käyn pari kertaa vuodessa Tallinnassa ostosmatkalla, leikkautan hiukset samalla, syön hyvin ja jos aikaa jää, käyn hierojalla tai kauneushoitolassa.

Jos lähtee esimerkiksi perjantai-iltaisin pelkälle 24 h risteilylle, niin siellä on enemmän ryyppäjäismeininkiä. Pettämisestä en tiedä, kun en tarkkaile muiden siviilisäätyjä. Itse saatan juoda 1-2 juomaa, mutta yleensä en ota mitään. Usein olen liikkeellä itsekseni tai lasten kanssa. Varsinkin kesäisin laivan kannella on lapsille sporttisia temppuratoja, on lasten nurkkausta, aarteen etsintää yms. Tavalliselle asuntovelkaiselle risteilyt ovat edullisia tapoja päästä irti arjesta ja saada miniloma, joka ei maksa paljon ja johon ei mene hirveästi aikaa. Yleensä risteily on paljon edullisempi kuin se, että matkustaisi johonkin suomalaiskaupunkiin ja ottaisi hotellihuoneen.

Vinkki: Kannattaa ottaa vähän laadukkaampi hytti. Pahin meno on halvimmissa hyteissä, jotka ovat jossakin C-kannella. Siellä ei ole ikkunoita ja pahimmassa tapauksessa saat kuunnella koko yön kännisten tappeluita ja aamulla on käytävät täynnä six pack -laatikoita. Kun ottaa A-luokan hytin, niin siellä matkustajien käytös on rauhallisempaa. Esimerkiksi bonuspisteillä olen ottanut perheelle sviitin silloin tällöin, joten siellä ainakin on siistimpää ja enemmän tilaa.

Me miehen kans ollaan oltu risteilyllä viikonloppusin ja lauantai-iltana meno oli kyllä ehkä kovempaa kun perjantaisin.
Me otetaan muutama paukku ja kuunnellaan esiintyjiä, mies ei osaa tanssia mikä vähän harmittaa. Hyttiin vetäydytään puolenyön aikaan. Ja monesti ollaan tukholman satamassa käyty kannella jo ilma sen suo.
Mihikään parempaan hytiin ei vielä oo ollut varaa, mutta meille kelpaa kyllä ihan tavallinen hyttikin ja melkein aina on ollut rauhallista öisin.
Keväällä kun olin tyttäreni ja hänen lastensa kans meillä oli tullessa tukholmasta hytti kannella ysi niin silloin oli rauhaton yö, aika lähellä meitin hyttii sattus olemaan joku nuorisoporukka joka metelöi kyllä läpi yön. Saatiin sentään nukutuksi. Käytiin meidän vanhimman tyttäremme perheen luona vellingbyyssä.
Ja sinne lähdetään miehen ja pojan kans huomenaamuna. ja sitten taas risteilylle miehen kans jossain vaiheessa.

Niin no, olen aikoinaan silloiseen Leningradiin suuntautuneella bussimatkalla nähnyt aika hassun jo ikäisemmän parin. Koko matkan päissään, myös tullessa. Kuitenkin ulkoinen habitus oli aivan tavallisen 25 vuotta naimisissa olleen pariskunnan. Selvisi sitten, että olivat opettajia pieneltä paikkakunnalta eikä siellä sopinut kansankynttilöiden irroitella. Mitäs, parempi kertainen rytinä kuin ainainen kitinä.

Eli olisiko nämä pettäjät pieniltä paikkakunnilta missä seinilläkin korvat on. Eipä silti, olen käynyt päiväristeilyillä Tallinnassa ja puolet matkan iloista on katsoa kun "maakunnista" tulevat aikuiset pariskunnat alkavat tanssia jo ennen kuin laiva irtoaa satamasta. Ja sama takaisin tullessa eikä todellakaan ole kyse viinavedosta. Ja he osaavat sen, näkee kuinka vuosia yhdessä ollut pariskunta siinäkin pelaa yhteen upeasti.

Yön yli matkat tietysti ovat eri asia, mutta siltikään ei mene jakeluun mitä tekemistä laivamatkalla ja seksillä on ellei oman kumppanin kanssa lähde? Sitä paitsi semmoisessa jurvelossa ettei nenänpäässäkään ole tuntoa muista paikoista puhumattakaan.

Se on enemmänki pelkkä myytti kuin totuus että laivalla löytää aina seksikumppanin jos haluu. Olen n. nelikymppinen suht hyvännäkönen mies, käynyt viimesen vuoden aikana ehkä 10 kertaa niillä 22h bailausristeilyillä ja aina tarkotus on ollut löytää joku nainen "siinä tarkotuksessa". Kyllähän sitä on paljon sitten tanssittu ja rupateltu baaritiskillä, mutta vain kerran sain naisen hyttiin asti. Sekään ei yöksi sinne jäänyt. Useimmat sitten sillä h-hetkellä sanoo jotain että 'täytyy mennä nukkumaan ku olen aamulla menossa maihin' tai 'ei kyl mun nyt pitää mennä omaan hyttiin ku kaverit siellä odottelee' tai 'en mä heti ekana iltana niihin hommiin rupee' tms. Ja ei, siitä ei ole kyse että olisin ihan sikakännissä. Otan kyllä viinaa mutta kohtuudella ja osaan käyttäytyä. Eli aika paljon näistä jutuista on pelkkää legendaa...

Yhteistyössä