Laittakaas tähän ketjuun hyviä vauvanruokareseptejä ja sormiruokalaleja

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huomiohuokailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Perus resepti

1peruna
1porkkana
Kukkakaalia tai parsakaali
Muutama suikale broileria
Riisiä tai makaroonia
Pippuria,persiljaa

Keitä kaikki kattilassa. Soseuta tarpeen niin vastiessa.

Keiton vihanneksia vaihdellaan samoin lihaa.
Kasvisvaihtoehdon saa jättämällä lihan pois.

Makaronilaatikko on hyvää sormiruokaa, etenkin kun tekee jostain vähän isommista makarooneista. Samoin kaikki keitot (esim. liha/jauhelihakeitto), kaataa vain liemen pois, niin lapsi voi napsia niitä sattumia.

[QUOTE="...";26639944]Makaronilaatikko on hyvää sormiruokaa, etenkin kun tekee jostain vähän isommista makarooneista. Samoin kaikki keitot (esim. liha/jauhelihakeitto), kaataa vain liemen pois, niin lapsi voi napsia niitä sattumia.[/QUOTE]

Veteenkö teet laatikon?

Meidän vauvan perussosepohja koostuu bataatista, porkkanasta ja sipulista, johon sitten vaihtelevasti lisätään parsakaalia, kukkakaalia, kesäkurpitsaa, perunaa, maissia, herneitä, ynnä muita kasviksia. Liha- ja kalasoseet teen yleensä erikseen, esim. jauhelihaa ja tomaattimurskaa, tai sitten ihan vain pelkkää lihaa mausteiden kera, meillä kun ei syödä lihaa joka aterialle, eikä edes joka päivä. Pippuri ja yrtit ovat hyviä mausteita vauvallekin.

Hedelmäsoseiden suhteen olen hieman avuton, ne ostan yleensä valmiina. Hedelmiä vauva kyllä syö paljon sormiruokina.

[QUOTE="Äiti";26642561]Vauvat eli alle 1v ei saa syödä tavallista maitoa.
Itse en koe tarpeelliseksi tehdä alle 1v omaa makaroonilaatikkoa.
Ehtii kyl isompana syömään.[/QUOTE]

Liha/kasvisliemi? Sitä saa myös suolattomana luomuversiona..

meillä tuo makaronilaatikko on hyvää sormiruokaa ollu :) ja maitoon oon ihan tehny :)

meillä siirryttiin nyt kokonaan soseista pois. ei enää suostunut syömään :) samaa ruokaa oon antanu ja jättäny suolan ja tuliset mausteet pois :)

kaikki risotot on vauvan mielestä hyviä! :)

[QUOTE="Äiti";26642561]Vauvat eli alle 1v ei saa syödä tavallista maitoa.
Itse en koe tarpeelliseksi tehdä alle 1v omaa makaroonilaatikkoa.
Ehtii kyl isompana syömään.[/QUOTE]

No ei kai tässä sinun lapsestasi nyt puhuttukaan...

Tähän vuodenaikaan sormiruokana kävis kukkakaali,kesäkurpitsa,kurkku,vesimelooni.
Voit kypsentää niitä (paitsi vesimelooni) pannussa voissa paistamalla hetkisen.

[QUOTE="Vieras";26642802]Meillä sormiruokaa ovat naksut , rusinat, kuivattu banaani, omena , päärynä yms pieninä paloina.
Selkeesti ruokaa ei syödä sormin.[/QUOTE]

Et taida tietää,mitä sormiruokailu tarkoittaa?

[QUOTE="vieras";26642899]Et taida tietää,mitä sormiruokailu tarkoittaa?[/QUOTE]

Kaikesta viisaudestanne huolimatta meilläkin oikea ruoka syödään lusikalla, ei sormin.

10kk ikäselle voi käyttää tavallista maitoa kunhan se on kypsennettyä, esim puurot voi tehdä maitoon ja ruoanlaitossa käyttää kermaa jne. Alle 10kk ikäselle voi käyttää esim kaurakermaa ruoanlaitttoon. 8kk ikäiselle tarkoitetuissa purkkiruoissa on tosi usein tavallista maitoa, esim kaikissa kiusauksissa, juustopastassa juustoa jne.. Kannattaa vähän lukea niitä pakkausselosteita.

Makaroonilaatikkoon hyvää sormiruokaa, mutta meillä tehty tosiaan vasta 10kk alkaen. Samoin monet muut uunissa valmsitetut padat ja laatikot, niissä kun liha pehmenee hyvin. Esim karjalanpaisti. Uunissa voipi muös tehdä helposti lohkopernoita ja muita juureksia, jättää vaan vauvalle tarkoitetut vähemmälle maustamiselle.

Meillä on harrastettu semmoista laiskan ihmisen sormiruokailua tuohon 10kk ikään jolloin on pystynyt alkaa laajemmin tarjoamaan samoja ruokia kuin muilla. Alle 10kk iässä oon syöttänyt pakkasesta sosetta ja lisäksi on tarjottu sormiruokana pottuja, makaroonia,yms mitä on muulle perheelple keitetty, sekä pakastevihanneksia.

Yhteistyössä