Laittaisitteko lapsenne kouluun 30min takia?

vier
Koulussahan on valtavasti aikuisen korvaan typerältä ja maalaisjärjenvastaiselta kuulostavia sääntöjä, mutta kyllä niissä on taustalla ajatus ja tarkoitus ja jos ei näiden sääntöjen mukaan pysty elämään, niin sitten on opetettava lapsensa itse.
 
[QUOTE="äiti kotona";29317157]Ja ei tässä mistään lintsaamisesta ole kyse. Voi hyvää päivää.. :([/QUOTE]

Kuinka niin ei ole lintsaamisesta kyse jos opettaja sanoo että pitäisi tulla kouluun ja äiti päättää ettei tarvitsekaan?
 
Apulaisrehtori
Vaikka tässä keskustelussa on kyse sinänsä pienestä asiasta, 30 minuutista, kuvastaa ap:n aloitus erittäin hyvin nykypäivää. Varsin monien vanhempien on vaikea käsittää, että koulussa on säännöt ja toimintatavat, joiden noudattamista opettajat ja viimekädessä rehtori valvovat.

Jos opettaja pyytää lapsen kouluun, sinne on mentävä. Äidin on nyt vaan kestettävä oma paha mielensä.....
 
  • Tykkää
Reactions: baby-mama
mietipä toiseenkin kertaan
Asia ois ihan eri jos koko luokka lähtee jonnekkin, silloin laittaisin lapset kouluun. Toisekseen saattajaa ei lapset tartte koska ovat jo sen verran isoja joten kyseinen saattaja on jonkun luokan avustajasta pois.
Miksi tässä tapauksessa sinun lapsiasi pitäisi kohdella eri tavalla? Meneväthän ne muutkin lapset kouluun siihen vartin yli yhdeksään. Mahtaa siitä luokkatovereiden keskuudessa muuten riemu nousta, kun hoksaavat että kaikkien ei tarvinnutkaan tulla kouluun....
 
no mutta
Alkuperäinen kirjoittaja mietipä toiseenkin kertaan;29317439:
Miksi tässä tapauksessa sinun lapsiasi pitäisi kohdella eri tavalla? Meneväthän ne muutkin lapset kouluun siihen vartin yli yhdeksään. Mahtaa siitä luokkatovereiden keskuudessa muuten riemu nousta, kun hoksaavat että kaikkien ei tarvinnutkaan tulla kouluun....
Mutta nythän oli kyse siitä, että vain ap:n lapset lähtee kirkkoon ja muut jäävät koululle. Eli lapset keskeyttävät oppitunnin koska joutuvat lähtemään kesken kaiken pois, jos siis tulevat koululle.

Itse kouluaikoina kävin oikomishoidoissa, joten noita luvallisia poissaoloja tuli. Mutta kyllä meillä ihan yhteisymmärryksessä opettajan ja vanhempien välissä oli, että jos päivän alussa esim. olisi ehtinyt tunnille vain 30 minuutiksi ennen kuin piti lähteä bussille, niin en tullut ollenkaan. Sama juttu loppupäässä. Jos en viimeiselle tunnille ehdi ajoissa ei minun tarvinnut tulla ollenkaan. Ja tässä oli juuri se idea, että kun kenties tulen tunnille myöhässä keskeytyy muiden työrauha ja opetus. Opettaja joutuu selvittämään missä mennään yms. Tottakai jos useamman tunnin ehdin koulussa olemaan, niin silloin tulin takaisin.

Mutta siis aikuisten oikeasti. Jos teillä olisi aamulla lääkäri niin, että ehtisitte tekemään 30 minuuttia töitä, kuinka moni oikeasti menisi puoleksi tunniksi töihin.
 
  • Tykkää
Reactions: fjonga
Miksi sun lapset ei menisi koko päivänä kouluun, eli milloin koulupäivä loppuu? Kuinka kauan se kirkko kestää, onko se yli tunnin? Kun jos on vaikka tunnin kirkko niin sieltä pääsee 11 maissa, vartti takas koululle, sit lounas, sit ehtii siinä olla iästä riippuen 1-3 oppituntiakin sen jälkeen.
 
"Lissu"
Meillä kun oli lapsella lääkäri ja koulua olisi ollut reilu tunti sen jälkeen, niin sovittiin opettajan kanssa että ei tarvi tulla enää kouluun. Viimeinen tunti oli joka tapauksessa liikuntaa ja mun olisi sitä varten pitänyt ajaa lapsi takaisin kouluun 25 km päähän sairaalasta ja työpaikastani, eli tunnin ylimääräinen ajokierros. Opettaja ymmärsi oikein hyvin. Mutta jos olisi katsonut tarpeelliseksi lapsen tulla kouluun, niin olisin tottakai hänet sinne hoitanut.

Tuo puoli tuntia kuulostaa kyllä vähän niuholta... ehkäpä ap otit asian puheeksi vähän liian myöhään, kun saattajat yms. on jo järjestetty. Jos olisit vaikka viikkoa ennen laittanut viestiä eikä mitään erikoisjärjestelyitä olisi ehditty lastesi vuoksi tekemään, niin ehkäpä vastaus olisi ollut toinen. Nyt tuskin ehtivät enää perumaan saattajia jotka ovat ehkä sitten tyhjän panttina koululla.
 
siis itse
varmaan aika moni, jos pomo sitä erikseen toivoisi :)
No olen tenhnyt ihan perus toimistotyötäkin, jossa ei tarvita muita tai olla asiakkaiden kanssa tekemisissä ja tuolloinkin oli selvää, että työpäiväni alkaa vasta lääkärin jälkeen. Enkä tule 30 minuutiksi töihin ennen lääkäriä. Ja tehtaassa töissä ollessa, jossa oma työpanos vaikuttaa muihin ei olisi edes mahdollista tulla töihin vain puoleksi tunniksi. Kyllä siihen tarvitaan koko aamupäiväksi joku tuuraamaan.
 
No olen tenhnyt ihan perus toimistotyötäkin, jossa ei tarvita muita tai olla asiakkaiden kanssa tekemisissä ja tuolloinkin oli selvää, että työpäiväni alkaa vasta lääkärin jälkeen. Enkä tule 30 minuutiksi töihin ennen lääkäriä. Ja tehtaassa töissä ollessa, jossa oma työpanos vaikuttaa muihin ei olisi edes mahdollista tulla töihin vain puoleksi tunniksi. Kyllä siihen tarvitaan koko aamupäiväksi joku tuuraamaan.
Meillä esim. neuvolakäynti raskausaikana kuului ihan työaikaan. Joten kyllä mä menin ensin työpaikalle leimaamaan itteni sisään, olin siellä parikymmentä minuuttia ja polkasin takas kotini lähelle neuvolaan. Miksi olisi pitänyt jättää menemättä ajoissa tuon takia töihin? Ja toimistotyö oli.
 
"eeee"
kuinka pitkä matka heillä on kotoa kirkolle/koululta kirkolle?
oisko tässä ollut kyseessä, että oli jo sovittu ja järjestetty se saattaja, joka siis kävellen(?) on lapsiasi odottamassa aamulla?
 
Meillä esim. neuvolakäynti raskausaikana kuului ihan työaikaan. Joten kyllä mä menin ensin työpaikalle leimaamaan itteni sisään, olin siellä parikymmentä minuuttia ja polkasin takas kotini lähelle neuvolaan. Miksi olisi pitänyt jättää menemättä ajoissa tuon takia töihin? Ja toimistotyö oli.
No, riippuu varmaan työpaikasta. Meillä ainakin pomo ois pitänyt vähän vajaana, jos olisin tullut töihin istunut työpisteelle, levittänyt kamat siihen ja lähtenyt lääkäriin..
Eihän tollasessa yksinkertaisesti ole järkeä, vaikka kuinka palkka juoksisi. Sama se sille pomolle on maksaako se palkkaa siitä, että olen hiukan pidempään kotona vai että suhaan ees taas työmatkaa.
 
vieras...
Kuulostaa siltä, että jos töissä käsketään tekemään jotain joka just sillä hetkellä ei satu miellyttämään voi aina käydä hakemassa saikkua välttääkseen ikävän asian tekemisen. Vähät siitä että hommat kaatuu muiden niskaan kunhan itsellä on kiva olla. Lisäksi "voi kyseenalaistaa, ei tarvitse hyppiä muiden pillin mukaan"-opetus kuulostaa siltä että lapsesi ei tarvitse tehdä mitään mitä ei halua, ei koulussa eikä työelämässä. Anteeksi, saatan olla väärässä mutta tuollaisen kuvan sain tekstistäsi.
Näinhän se menee. Meidänkin työpaikalla on valitettavan moni "omilla aivoillaan ajatteleva" nähty.
 
Koulussahan on valtavasti aikuisen korvaan typerältä ja maalaisjärjenvastaiselta kuulostavia sääntöjä, mutta kyllä niissä on taustalla ajatus ja tarkoitus ja jos ei näiden sääntöjen mukaan pysty elämään, niin sitten on opetettava lapsensa itse.
Onhan niissä ajatus ja tarkoitus mutta jos joskus harvoin haluaa päästä jostain helpommalla, niin se on musta ihan ok. Ei lapsen ajatusmaailma siitä yhdestä kerrasta vinksaalleen mene.

Omat lapset ei ole vielä koulussa mutta mitä omaa kouluaikaa muistelee, niin kyllä meillä ope ihan itse aina ehdotti, jos sanoi että on aamulla esim. lääkäri, että menee vaan suoraan sinne jos ei kerennyt kokonaista tuntia olemaan. Ellei nyt koululääkärille mennyt :D
 
  • Tykkää
Reactions: fjonga
laittaisin
Kyllä mä ymmärrän, että tämäntapaiset jutut tuntuvat älyttömiltä. Mutta silti olen sitä mieltä, että säännöt pitää olla samat kaikille. Mitä siitäkin tulisi, kun on luokan enemmistön vuoro mennä kirkkoon, ja joka toinen haluaisi jotain poikkeuslupia niinkuin itse parhaaksi näkee. Ainahan voi vedota siihen, että teidänkin lapset saivat. Paljon selkeämpää, kun sääntöjä noudatetaan.
 
Kyllä mä ymmärrän, että tämäntapaiset jutut tuntuvat älyttömiltä. Mutta silti olen sitä mieltä, että säännöt pitää olla samat kaikille. Mitä siitäkin tulisi, kun on luokan enemmistön vuoro mennä kirkkoon, ja joka toinen haluaisi jotain poikkeuslupia niinkuin itse parhaaksi näkee. Ainahan voi vedota siihen, että teidänkin lapset saivat. Paljon selkeämpää, kun sääntöjä noudatetaan.
Näin.
Seuraavalla kerralla puolet luokasta puuttuu, kun vanhemmat päättävät, ettei heidän niko-petterin tartte kouluun mennä, kun se on niin raskasta 30min takia. :'(
 
Vaikka tässä keskustelussa on kyse sinänsä pienestä asiasta, 30 minuutista, kuvastaa ap:n aloitus erittäin hyvin nykypäivää. Varsin monien vanhempien on vaikea käsittää, että koulussa on säännöt ja toimintatavat, joiden noudattamista opettajat ja viimekädessä rehtori valvovat.

Jos opettaja pyytää lapsen kouluun, sinne on mentävä. Äidin on nyt vaan kestettävä oma paha mielensä.....
Byhyy :'( Tai sitten äidin tai kenenkään muunkaan ei tarvitse sietää mitä tahansa pompottelua koulun taholta.
Tässähän kävi niinkin hassusti, että toisen lapsen koulu olisi alkanut jo 8.15, mutta opettaja itse sanoi ettei tarvitse tulla kouluun edes siksi yhdeksi tunniksi. Jännä juttu tämän toisen open mielivaltaisuus :xmas:
 
Miksi sun lapset ei menisi koko päivänä kouluun, eli milloin koulupäivä loppuu? Kuinka kauan se kirkko kestää, onko se yli tunnin? Kun jos on vaikka tunnin kirkko niin sieltä pääsee 11 maissa, vartti takas koululle, sit lounas, sit ehtii siinä olla iästä riippuen 1-3 oppituntiakin sen jälkeen.
2h kestää kirkko ruokailuineen päivineen ja koulu olisi loppunut klo 12.00.
 
[QUOTE="Lissu";29317652]Meillä kun oli lapsella lääkäri ja koulua olisi ollut reilu tunti sen jälkeen, niin sovittiin opettajan kanssa että ei tarvi tulla enää kouluun. Viimeinen tunti oli joka tapauksessa liikuntaa ja mun olisi sitä varten pitänyt ajaa lapsi takaisin kouluun 25 km päähän sairaalasta ja työpaikastani, eli tunnin ylimääräinen ajokierros. Opettaja ymmärsi oikein hyvin. Mutta jos olisi katsonut tarpeelliseksi lapsen tulla kouluun, niin olisin tottakai hänet sinne hoitanut.

Tuo puoli tuntia kuulostaa kyllä vähän niuholta... ehkäpä ap otit asian puheeksi vähän liian myöhään, kun saattajat yms. on jo järjestetty. Jos olisit vaikka viikkoa ennen laittanut viestiä eikä mitään erikoisjärjestelyitä olisi ehditty lastesi vuoksi tekemään, niin ehkäpä vastaus olisi ollut toinen. Nyt tuskin ehtivät enää perumaan saattajia jotka ovat ehkä sitten tyhjän panttina koululla.[/QUOTE]

Kuten aiemmin jo sanottu, saattaja on toisen luokan avustajasta pois eli ei mikään hyvä ratkaisu sekään kun ei niitä avustajia luokkiin ole huvikseen määrätty. Tuossakin koulussa ylisuuria luokkakokoja niin ovat oikein valitelleet kuinka pulaa niistä on. Asiasta on ilmoitettu jo hyvissä ajoin, ope on ite ollu laiska vastaamaan.
 
Meillä esim. neuvolakäynti raskausaikana kuului ihan työaikaan. Joten kyllä mä menin ensin työpaikalle leimaamaan itteni sisään, olin siellä parikymmentä minuuttia ja polkasin takas kotini lähelle neuvolaan. Miksi olisi pitänyt jättää menemättä ajoissa tuon takia töihin? Ja toimistotyö oli.
Semmoinen työpaikka on varmasti pikkusen eri asia missä joutuu leimaamaan ittensä sisään. En tiiä, mutta näin olettaisin.
 

Yhteistyössä