Laittaisitko lapsesi tällaiseen kouluun?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja elli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

elli

Vieras
Where kids have freedom to be themselves...

Where success is not defined by academic achievement but by the child's own definition of success...

Where the whole school deals democratically with issues, with each individual having an equal right to be heard...

Where you can play all day if you want to...

And there is time and space to sit and dream...

Suomeksi esim. http://fi.wikipedia.org/wiki/Summerhill
Summerhill noudattaa vapaan kasvatuksen periaatteita. Kaikki oppitunnit ovat vapaaehtoisia,[1] ja koulun oppilaat saavat itse päättää ajankäytöstään. Oppilaat ja opettajat päättävät yhdessä koulun hallinnosta ja käytännön asioista.

Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:
Enpä usko... Ajatus on kaunis, mutta lataa liikaa vastuuta lapsen itsensä harteille.

Tuntuu kuitenkin toimivan ja ainakin oikean Summerhillin käyneet lapset ovat sekä itse onnellisia että myös tiedollisestikin samalla viivalla.

musta toi kuullostaa vaan tosi luonnolliselta. Onko suomessa mitään vastaavaa?

Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Tuntuu kuitenkin toimivan ja ainakin oikean Summerhillin käyneet lapset ovat sekä itse onnellisia että myös tiedollisestikin samalla viivalla.

musta toi kuullostaa vaan tosi luonnolliselta. Onko suomessa mitään vastaavaa?

Feeniks-koulu? tms...

Silti en pidä systeemiä ihan niin hienona, kuin miltä se vaikuttaa. Todellisuudessa lapsi ei kuitenkaan päätä itse, vaan häntä ohjaillaan ja manipuloidaan. Eikä mielestäni ole oikein asettaa lapsen itsensä vastuulle valintoja, jotka vaikuttavat vasta ehkä 10 vuoden päästä.

Jollekin voi olla hyvä valinta, mutta ei mielestäni kovin nuorille tai epävarmoille oppilaille.

Feeniks-koulu? tms...

Silti en pidä systeemiä ihan niin hienona, kuin miltä se vaikuttaa. Todellisuudessa lapsi ei kuitenkaan päätä itse, vaan häntä ohjaillaan ja manipuloidaan. Eikä mielestäni ole oikein asettaa lapsen itsensä vastuulle valintoja, jotka vaikuttavat vasta ehkä 10 vuoden päästä.

Jollekin voi olla hyvä valinta, mutta ei mielestäni kovin nuorille tai epävarmoille oppilaille.

Mikä olisi esimerkki sellaisesta valinnasta?

Eihän tää täydellinkään systeemi ole, mutta mun mielestä enemmän ja enemmän alkaa vaikuttaa paremmalta kuin nykyinen armeijamainen koulu.

Eihän tää täydellinkään systeemi ole, mutta mun mielestä enemmän ja enemmän alkaa vaikuttaa paremmalta kuin nykyinen armeijamainen koulu.

"Matikka on mälsää, en mene matikan tunneille..." Ja kas, eipä pääse polytekniseen. :/

Mutta aivan samaa mieltä olen peruskoulun opetustavasta. Onneksi on olemassa myös vaihtoehtoisia malleja.

"Matikka on mälsää, en mene matikan tunneille..." Ja kas, eipä pääse polytekniseen. :/

Mutta aivan samaa mieltä olen peruskoulun opetustavasta. Onneksi on olemassa myös vaihtoehtoisia malleja.

Juuri lueskelin haastatteluja sen käyneistä lapsista ja olivat tehneet samoja valtakunnallisia arvosanoja kuin muutkin. Se, että matikan tunnille ei tarvitse mennä jos ei sillä hetkellä kiinnosta, ei tarkoita sitä etteikö matikkaa opittaisi. Hyvinkin pian lapsi alkaa tajuta että tietyt jutut pitää kuitenkin osata, siellä lapsi vaan saa tehdä asiat omaan tahtiinsa.

Mitäs muuta suomessa on ku stainerkouluja? (aika vapaata niilläki kai on)

Alkuperäinen kirjoittaja ope:
Enemmän ja enemmän taas... vaikutteita ainakin otetaan.

Vaikuteita voi ja pitääkin ottaa sieltä, mistä niistä on hyötyä. Mutta koko ideologiaa ei kannata purematta niellä.

Ei mitään ideologiaa. Ei edes sitä mitä meille opettajankoulutuslaitoksissa paasataan. Ja mitä sitten kouluissa toteutetaan. Ei tietenkään siis myöskään summerhilliläisyyttä kritiikittä, ei kyllä vallalla olevaa konstruktivismiäkään.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Montessori ainakin.

Steinerkoulu on kaikkea muuta, kuin vapaa. Lapsilta vaaditaan yllättävän paljon, mutta ei liikoja. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Matma:
Vieläkö summerhilliläisyyttä kannatetaan ihan oikeesti?
En todellakaan laittaisi.

Vaikutteiden ottaminen on munkin mielestä ihan ok. Muuten olin siinä uskossa, että ideologian toimivuus on jo aika pitkälti nähty. Ehkä se olikin vaan oma päätelmäni - en ole kovin perehtynyt asiaan...

Montessori ainakin.

Steinerkoulu on kaikkea muuta, kuin vapaa. Lapsilta vaaditaan yllättävän paljon, mutta ei liikoja. :)

Onko montessoriKOULUJAkin... mä oon aina luullu että suomessa se on rajottunu päiväkoteihin. Mutta hyvä jos on!!!

Onko montessoriKOULUJAkin... mä oon aina luullu että suomessa se on rajottunu päiväkoteihin. Mutta hyvä jos on!!!

Helsingissä ja Lohjalla ainakin ja taitaa montessoriluokkia olla enemmänkin.

Vieläkö summerhilliläisyyttä kannatetaan ihan oikeesti?
En todellakaan laittaisi.

Vaikutteiden ottaminen on munkin mielestä ihan ok. Muuten olin siinä uskossa, että ideologian toimivuus on jo aika pitkälti nähty. Ehkä se olikin vaan oma päätelmäni - en ole kovin perehtynyt asiaan...

Kyllä se ihan alkuperäinenkin Summerhill siellä vielä on ja voi hyvin ja toimii. Ja on sitä takuulla pureskeltu vuosikymmenien aikana sielläkin sitä ideologiaa ja kehitetty käytäntöjä. Perusfilosofia toki pysynyt, mutta ei tällaiset asiat ole uskontoja joista pitää tehdä kyseenalaistamaton totuus.

Idean toimivuus nähty siis ja hyväksi koettu. ainakin siellä.

Yhteistyössä