Laittaako ulos nukkumaan vaikko ei..?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hn
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Jepjep:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Cosmo:
Menisin, jos olis mahdollisuus vuorautua samanlailla, kun vauva vuorataan ja mahtuisin koppaan nukkumaan.

Aha, mä en menis. Enkä myöskään veisi vauvaani nukkumaan tuolaisella pakkasella. =)

Juu, olen siis partion aikaankin nukkunut melko kylmissä olosuhteissa, joten tuttua juttua. Mut vauvaa mietin, kun on niin pieni vielä. Taitaa jäädä sisälle kuitenkin nukkumaan.. Tuo kakkonen kun vaan on niin taitava huutamaan, jotta saa hereille vauvan päiväunien aikaan sen kymmenen kertaa. Mut Pitää koittaa jotenkin nukuttaa vauva sisällä.

Teillä varmaan partiossa oli 22 asteen pakkasilla jonkinsorttinen kamina ja teltta? Ainakin meillä oli teltta lämmitetty... Myös armeijassa on tapana lämmittää makuupaikat jos ulkona yövytään.

Kyllä hyvillä vehkeillä vetää kevyesti parin kympin pakkaset ilman mitään kamiinoita. Paljon mieluummin nukun yöni ilman lämmitysvuoroja kun tuskailen vuoroin liian kylmässä ja toisinaan turhan hikisessä teltassa, jossa ei kuitenkaan voi nukkua makuupussissa kun sitä kuumuutta toisinaan riittää.

Mutta itse asiaan. Vaikka iso ihminen kykenee nukkumaan tuollasissa pakkasissa helpostikin hyvillä vehkeillä, niin en laittais vauvaa enää ulos, ihan jo pienemmän elopainonsa ja heikomman sisäisen lämmityksensä vuoksi.

Niin, ja meillä tosiaan vauva nukkuu päikkärit ulkona säiden salliessa, eli sopiviin pikkupakkasiin saakka ja siitä eteenpäin kärryissä kuistilla.

No ihan turhaan armeijassa sitten kaminoita lämmitellään ja vahditaan, kun se kuitenkin on kerta tervettä nukkua -20asteen pakkasessa, eikä siinä ole mitään vaaraa. Vai olisko niin, että hypotermian vaara siinä kuitenkin piilee? Ihan miten vain, jos se ulkona nukkuminen paukkupakkasilla niin autuasta ja terveellistä nukkua ilman lämmitystä, niin siitä vaan pihalle tai parvekkeelle patja ja makuupussiin.

Oletkos viettänyt yötä ulkona armeijan vehkeillä? Minä muuten olen ja aika useita myös. Ne ei todellakaan vedä vertojaan omilla retkikamoilleni...

Tiedän kyllä että huippuluokan retkikamat on eriasia, puhe on ihan kuitenkin perusvarusteista mitä kotoa suurelta osaa löytyy (vauvalle tai itselleen ) ja veikkaan että niitä retkikamoja ei vauvoille ole kellään. Tiedän, että vuorikiipeilijät yöpyvät retkensä hyvissä varustuksia siellä korkeuksissa kylmyydessä. Tosin ainahan niitä paleltuu varusteista huolimatta hengiltä. Vauvan lämpöpussitkaan eivät vedä vertoja ammattikäyttöisille vermeille ja tiedossani on, että aika moni eräjormakin lämmittää yösijansa kovilla pakkasilla. Mutta tottakai sinähän olet varmaan kokeneempi ja pärjäät ilman, ihan turhaan niitä alan harrastajiakin kuolee tuonne arktisille alueille, ovat varmaan vain huonoissa vehkeissä.

Sovitaanko nyt niin, että joku Himalajan vuoristo tai napa-alueet on vähän eri juttuja kun suomalainen metsä. Ja sovitaan myös niin, että kokeilet ihan itse lumihangessa nukkumista kunnon pakkakeleillä ja kunnon varusteilla. Ja keskustellaan sitten lisää, jookos?

ongelma kai on se hengitysilman kylmyys tossa nukuttamisessa...ei se vaatetus ku kuteita kyl voi laittaa vaikka kuinka...mut vaunujen alta voi tulla kylmää hengitysilmaa...en ole itse nukuttanu noilla asteilla. kannattaisi opettaa lapsia nukkumaan myös sisällä ettei tulisi sit ongelmia. laita muksu muama ulos nukkumaan kevyesti päälle ja vaunuun..ku lapsi nukahtaa anna olla vaunuissa ja availe kuteita... toimi meillä miljoonat kerrat

Kyllä olen nukuttanut ulkona n. 15 asteen pakkasessa (ehkä vähän reilukin) - kun laittaa fleece-peiton vaunujen suuaukolle, ei se ilma mene siellä liian kylmäksi, ja aina on ollut lämpöinen lapsi, kun on lämpöpussissa nukkunut eikä ole naamakaan ollut kylmä. Ei aki kukaan avoimena niitä naunuja sinne pakkaseen jätä... Kopassa lämpö pysyy ihan toisella lailla kuin jos ulkoilet ja seisot paikallasi... Mutta siis yli 20 asteen pakkaseen en ehkä kuitenkaan laittais, ellei olis jotain suojaisaa verantaa tms missä ei ole ihan niin kylmä kuin ulkona.

eipä tullut koskaan mieleen viedä vauvaa ulos nukkumaan. ihan vaan siksi koska en itsekään nuku ulkona. vaavi oli aina terve. ensimmäisen pikku flunssan sairasti kun oli melkein kolme.
eikä korvat koskaan kipeänä.

Heh, no meillä vauva nukkunut aina ulkona (paitsi jos yli 20 astetta pakkasta) eikä ole sairastanut ollenkaan...nih.

Menisin, jos olis mahdollisuus vuorautua samanlailla, kun vauva vuorataan ja mahtuisin koppaan nukkumaan.

Aha, mä en menis. Enkä myöskään veisi vauvaani nukkumaan tuolaisella pakkasella. =)

Juu, olen siis partion aikaankin nukkunut melko kylmissä olosuhteissa, joten tuttua juttua. Mut vauvaa mietin, kun on niin pieni vielä. Taitaa jäädä sisälle kuitenkin nukkumaan.. Tuo kakkonen kun vaan on niin taitava huutamaan, jotta saa hereille vauvan päiväunien aikaan sen kymmenen kertaa. Mut Pitää koittaa jotenkin nukuttaa vauva sisällä.

Teillä varmaan partiossa oli 22 asteen pakkasilla jonkinsorttinen kamina ja teltta? Ainakin meillä oli teltta lämmitetty... Myös armeijassa on tapana lämmittää makuupaikat jos ulkona yövytään.

Kyllä hyvillä vehkeillä vetää kevyesti parin kympin pakkaset ilman mitään kamiinoita. Paljon mieluummin nukun yöni ilman lämmitysvuoroja kun tuskailen vuoroin liian kylmässä ja toisinaan turhan hikisessä teltassa, jossa ei kuitenkaan voi nukkua makuupussissa kun sitä kuumuutta toisinaan riittää.

Mutta itse asiaan. Vaikka iso ihminen kykenee nukkumaan tuollasissa pakkasissa helpostikin hyvillä vehkeillä, niin en laittais vauvaa enää ulos, ihan jo pienemmän elopainonsa ja heikomman sisäisen lämmityksensä vuoksi.

Niin, ja meillä tosiaan vauva nukkuu päikkärit ulkona säiden salliessa, eli sopiviin pikkupakkasiin saakka ja siitä eteenpäin kärryissä kuistilla.

No ihan turhaan armeijassa sitten kaminoita lämmitellään ja vahditaan, kun se kuitenkin on kerta tervettä nukkua -20asteen pakkasessa, eikä siinä ole mitään vaaraa. Vai olisko niin, että hypotermian vaara siinä kuitenkin piilee? Ihan miten vain, jos se ulkona nukkuminen paukkupakkasilla niin autuasta ja terveellistä nukkua ilman lämmitystä, niin siitä vaan pihalle tai parvekkeelle patja ja makuupussiin.

Oletkos viettänyt yötä ulkona armeijan vehkeillä? Minä muuten olen ja aika useita myös. Ne ei todellakaan vedä vertojaan omilla retkikamoilleni...

Tiedän kyllä että huippuluokan retkikamat on eriasia, puhe on ihan kuitenkin perusvarusteista mitä kotoa suurelta osaa löytyy (vauvalle tai itselleen ) ja veikkaan että niitä retkikamoja ei vauvoille ole kellään. Tiedän, että vuorikiipeilijät yöpyvät retkensä hyvissä varustuksia siellä korkeuksissa kylmyydessä. Tosin ainahan niitä paleltuu varusteista huolimatta hengiltä. Vauvan lämpöpussitkaan eivät vedä vertoja ammattikäyttöisille vermeille ja tiedossani on, että aika moni eräjormakin lämmittää yösijansa kovilla pakkasilla. Mutta tottakai sinähän olet varmaan kokeneempi ja pärjäät ilman, ihan turhaan niitä alan harrastajiakin kuolee tuonne arktisille alueille, ovat varmaan vain huonoissa vehkeissä.

Sovitaanko nyt niin, että joku Himalajan vuoristo tai napa-alueet on vähän eri juttuja kun suomalainen metsä. Ja sovitaan myös niin, että kokeilet ihan itse lumihangessa nukkumista kunnon pakkakeleillä ja kunnon varusteilla. Ja keskustellaan sitten lisää, jookos?

Voidaann ihan hyvin verrata sitä mun puolestani vaikka siperiaan, koska eroa ei ole. Puhun sitäpaitsi nyt pakkasesta, en vuoriston hengitysilmasta, johon ilmeisesti sinä siirryitkin tällekertaa. Se on ihan se ja sama missä se -25asteen pakkanen on, jos uhkana on hypotermia. Hengitysilma onkin asia erikseen, vuoristossa se on vähän erilaisempaa kuten jo näppäränä keksitkin, se ei tosin tähän hypotermiaan nyt tainnut liittyäkään. Tosin onhan tuo -25 astetta kovempi kolaus tälläkin korkeusasteella keuhkoille kuin vaikka -5 astetta, varsinkin kun kyse on vauvasta. Muta keskustellaan vain , ihan jos suta tuntuu mukavalle vängätä aiheesta josta ei ole käsitystä lainkaan :)

Alkuperäinen kirjoittaja joopa:
eipä tullut koskaan mieleen viedä vauvaa ulos nukkumaan. ihan vaan siksi koska en itsekään nuku ulkona. vaavi oli aina terve. ensimmäisen pikku flunssan sairasti kun oli melkein kolme.
eikä korvat koskaan kipeänä.

Heh, no meillä vauva nukkunut aina ulkona (paitsi jos yli 20 astetta pakkasta) eikä ole sairastanut ollenkaan...nih.

Heh heh, no tässäpä se nähdään että on ihan sama nukuttaako vauvaa ulkona vai sisällä:)

Alkuperäinen kirjoittaja :
ongelma kai on se hengitysilman kylmyys tossa nukuttamisessa...ei se vaatetus ku kuteita kyl voi laittaa vaikka kuinka...mut vaunujen alta voi tulla kylmää hengitysilmaa...en ole itse nukuttanu noilla asteilla. kannattaisi opettaa lapsia nukkumaan myös sisällä ettei tulisi sit ongelmia. laita muksu muama ulos nukkumaan kevyesti päälle ja vaunuun..ku lapsi nukahtaa anna olla vaunuissa ja availe kuteita... toimi meillä miljoonat kerrat

Meillä ei siis ongelmana se, ettenkö saisi nukahtamaan sisällekin. Vaan se että tuo meidän kaksi vuotias ikiliikkuja on välillä hieman äänekäs ja se herättää vauvan monia kertoja pelkästään jo yhdellä kiljaisulla (vaikka siis nukkuisi toisessa huoneessa). Mut pitää kokeilla jotenkin pitää normaalia äänitasoa yllä.. Nukkuvat toki samaan aikaan päiväunet, mut vauva nukkuu pihalla sen 4 tuntia (normaalisti) ja kakkonen n. 2 tuntia, niin jää vauvalla puolta lyhyimmiksi unet, jos ja kun tuo poitsu sen herättää.

On tosi herkkäuninen, kuten oli myös esikoinen.. Häiriintyy pikkuisen kovemmasta äänestä, vaikka vastasyntyneestä asti koitettu opettaa ääniin..

Voidaann ihan hyvin verrata sitä mun puolestani vaikka siperiaan, koska eroa ei ole. Puhun sitäpaitsi nyt pakkasesta, en vuoriston hengitysilmasta, johon ilmeisesti sinä siirryitkin tällekertaa. Se on ihan se ja sama missä se -25asteen pakkanen on, jos uhkana on hypotermia. Hengitysilma onkin asia erikseen, vuoristossa se on vähän erilaisempaa kuten jo näppäränä keksitkin, se ei tosin tähän hypotermiaan nyt tainnut liittyäkään. Tosin onhan tuo -25 astetta kovempi kolaus tälläkin korkeusasteella keuhkoille kuin vaikka -5 astetta, varsinkin kun kyse on vauvasta. Muta keskustellaan vain , ihan jos suta tuntuu mukavalle vängätä aiheesta josta ei ole käsitystä lainkaan :)

Näin nopeastiko kävit kokeilemassa sitä ulkona nukkumista??? Minähän toivoin, että juuri sinä hankkisit sitä kokemusta aiheesta! Ja SITTEN jatketaan tätä keskustelua. Sillä minua ei kiinnosta vääntää kanssasi asiasta josta sinä et tiedä mitään.

Ulos vaan, Vauvalle reilusti vaatetta kerrostamalla ja hyvin vuoraat vaunut ja suljet vaunun suuaukon. Tuulla ei saa! Käy välillä kokeilemassa, ettei vaunuissa ole liian kylmä.

Kaikki kolme lastani ovat nukkuneet n,-15 asteessa todella hyvin, vaunujen lämpötila pysynyt aina lämpimämpänä. Kaikki hengissä :D

Alkuperäinen kirjoittaja :

Miten vauvalle opetetaan mitään?!?! Sittenhän meidän kaikkien kannattaisi opettaa vauvat nukkumaan öisin. Täällä palstallakin monet valittelee, että yöt valvottaa. Miksei ne OPETA lapsiaan nukkumaan?

Nyt näkyy punaista, koska olin itsekin tosiaan ulkona nukkumista vastaan ja meillä ei vaan päiväunia muualla nukuttu. Ei auttanut nukuttaminen vaunuissa sisällä, ei syli, ei äiti, ei isä... Ulos oli päästävä.

Ole onnellinen, että teidän lapset nukku sisällä tai tuo konsti toimi teillä. Meilläkin yhtäkkiä puolen vuoden iässä, ilman opettamista, alko yhtäkkiä nukkumaan sisällä. Noin vain, kertomatta syytä miksi näin on ja oli.

hei!
mites, laittaisitteko kohta 1v. lapsen pihalle nukkumaan, pakkasta -12 tai vähän enemmän?
meillä kans ongelma et huudon kanssa nukahtaa sisälle, ulos nukahtaa jo ennen kun saan rattaat liikkeelle!
kunnolla tottakai toppaisin päälle vaatteita, peittoja yms.
vai kantaako itkari kylmästä varastosta sisälle, siis kahden oven läpi?

Alkuperäinen kirjoittaja tiuku:
hei!
mites, laittaisitteko kohta 1v. lapsen pihalle nukkumaan, pakkasta -12 tai vähän enemmän?
meillä kans ongelma et huudon kanssa nukahtaa sisälle, ulos nukahtaa jo ennen kun saan rattaat liikkeelle!
kunnolla tottakai toppaisin päälle vaatteita, peittoja yms.
vai kantaako itkari kylmästä varastosta sisälle, siis kahden oven läpi?

Mä meinasin laittaa ulos tuon 1-veen täällä pakkasta -15.

Meillä 8kk ikäinen kuopus nukkunut aina päiväunet ulkona vaunuissa mutta nyt on ekaa kertaa pakkasta näin paljon(21astetta)ja en laita ulos unille vaikka sisällä nukuttaessa unet jää luultavasti alle puoleen tuntiin.Kolmonen taisi muutaman kerran nukkua tämmöisillä pakkasilla ullkona muuta en nyt vaan uslalla pojua laitaa ulos.Ei haitaa jos tulee välillä pienemmäy unet.

vauvan saisi kyllä muuten lämpimästi vuorattua mutta tuo hengitys ilma on minusta ehkä liina kylmää..

Kouluikäisilläkin on pakkasraja -15 astetta ettei tarvi pihalla nyhjöttää aamuisin ennen koulun alkua. En nukuttaisi vauvaakaan pihalla tuon rajan yli, 3kuista korkeintaan n.-12 astetta..vaikka vartiolainen olinkin.

Näin nopeastiko kävit kokeilemassa sitä ulkona nukkumista??? Minähän toivoin, että juuri sinä hankkisit sitä kokemusta aiheesta! Ja SITTEN jatketaan tätä keskustelua. Sillä minua ei kiinnosta vääntää kanssasi asiasta josta sinä et tiedä mitään.

No kuten jo itsekin huomasit taisit osoittaa jo oman tyhmyytesi juuri äsken :)

Meillä2,5kk nukkuu pihalla vaunuissa. Kyllä se lämpö hiukan nousee päivällä. Asutaan kyllä etelä-suomessa.

Otin jo esille lämpöpussin, toppavaatteet ja harson aukon eteen. Hyvä siellä on nukkua.

Mutta järki käteen.

Jos teillä on -20 astetta, niin älä vie ulos. Noin pienen on vaikea hengittää kylmää pakkasilmaa.

Vastaus kysymykseen on: en tiedä. Luultavasti en noin pientä laittaisi, vaikka vaunuissa lämpötila ei niin kylmä olekaan. Te, ketkä väitätte, että vaunujen hengityslämpötila on samaa luokkaa kuin ulkolämpö, oletteko mitanneet? Itse yllätyin, kun viime talvena huomasin, että todellakin lämpömittarin mukaan vaunuissa oli nolla, vaikka vaunujen ulkopuolella -10. Ja se nolla siis siinä pään vieressä eli hengitysilman suunnilla.

:laugh:

Ihanan hysteeristä :D.

Minulla on esikoinen nukkunut 2 kertaa päivässä ulkona vaunuissa vastasyntyneestä niin kauan kuin vaunuihin mahtui ja niin tulee tekemään kakkonenkin :).

NYKYAJAN vaunut ovat jokapuolelta topattuja ja suojattuja, alle lampaantalja ja fleecepeitto, lapsi makuupussiin toppapuvussa + Ruskovillan haalarissa + muut perusvaatteet + Ruskovillan villasukat + lapaset + toppatöppöstä + Villakypärämyssyä + toppahattua ja vielä kaiken kukkuraksi se ah niin vihattu HARSO kuomun eteen ja sitten vain koko hoito pihalle.

Esikko nukkui kolmekin tuntia näin vauvaaikanaan -20 asteen pakkasilla ja niin tulee tekemään kakkonenkin.Vauva nukkuu (kuten aikuinenkin ) paremmin viileässä. Ja nukkuisinko itse pihalla pakkasessa? Nukkuisin, vaunuissa samalla varustuksella ja hyvin nukkuisinkin.

Säätäkää te hysteerikot huoneen sisäilma + 30 asteeseen ja nukuttakaa lapsenne saunamaisessa makuuhuoneessa :x :x :x , meillä nukutetaan lapset edelleen ulkona =)

Meille sanottiin talvivauvan synnyttyä, että -10 astetta on ulkoilun raja, myös nukuttaessa, koska vauvan on vaikea hengittää kylmässä. Ilma menee kovalla pakkasella niin kuivaksi, että pienten keuhkojen on siinä vaikea toimia kunnolla.

Alkuperäinen kirjoittaja ÄLÄ VIE:
Meille sanottiin talvivauvan synnyttyä, että -10 astetta on ulkoilun raja, myös nukuttaessa, koska vauvan on vaikea hengittää kylmässä. Ilma menee kovalla pakkasella niin kuivaksi, että pienten keuhkojen on siinä vaikea toimia kunnolla.

Juu, ÄLÄ VIE. Parempi kaikille :laugh:.

:laugh:

Ihanan hysteeristä :D.

Minulla on esikoinen nukkunut 2 kertaa päivässä ulkona vaunuissa vastasyntyneestä niin kauan kuin vaunuihin mahtui ja niin tulee tekemään kakkonenkin :).

NYKYAJAN vaunut ovat jokapuolelta topattuja ja suojattuja, alle lampaantalja ja fleecepeitto, lapsi makuupussiin toppapuvussa + Ruskovillan haalarissa + muut perusvaatteet + Ruskovillan villasukat + lapaset + toppatöppöstä + Villakypärämyssyä + toppahattua ja vielä kaiken kukkuraksi se ah niin vihattu HARSO kuomun eteen ja sitten vain koko hoito pihalle.

Esikko nukkui kolmekin tuntia näin vauvaaikanaan -20 asteen pakkasilla ja niin tulee tekemään kakkonenkin.Vauva nukkuu (kuten aikuinenkin ) paremmin viileässä. Ja nukkuisinko itse pihalla pakkasessa? Nukkuisin, vaunuissa samalla varustuksella ja hyvin nukkuisinkin.

Säätäkää te hysteerikot huoneen sisäilma + 30 asteeseen ja nukuttakaa lapsenne saunamaisessa makuuhuoneessa :x :x :x , meillä nukutetaan lapset edelleen ulkona =)

Saa sen vauvan raikkaaseen/viileään ilmaan nukkumaan ihan vaikka ikkunaa aukaisemalla. Ei tartte noin. kylmään pakkaseen viedä :O

Saa sen vauvan raikkaaseen/viileään ilmaan nukkumaan ihan vaikka ikkunaa aukaisemalla. Ei tartte noin. kylmään pakkaseen viedä :O

Juu, mitäpä sitä ulkoilmaan kävelyllekään lähteä...Avaa vaan ikkunaa :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
No en laittais, mikä pakko lapsia on nukuttaa ulkona. Ihmeellinen tapa... No joo tapansa kullakin. Jos talvella laittaisin lapset ulos nukkumaan, niin kyllä mä kattoisin pakkasrajaksi maksimissaan - 10-13 astetta. Lähenmpänä -15 on jo melkoisen epämukava olla pihalla paikoillaan. Meillä lapset tärisi eilen tunnin ulkoilun päätteeksi vaikka oli täyteen topattu, ulkona oli -15.

Meillä ei ainakaan lapsi nuku muualla kuin vaunuissa päivisin. Eikä riitä että vaunut on sisällä vaan on tottunut nukkumaan ulkona. Enkä kyllä jaksa kuulla kitinää päivällä, eli ulos menee tänäänkin nukkumaan.
Eilen oli -15 astetta ja ulos pistin ja hyvin nukkui ja lämpimänä tuli 2,5 h päästä takaisin. Oli päällä villahaalari, paksut villahousut, paksu villapaita, haalari ja makuupussi sekä alla lampaantalja. Paremmin se happea ulkona sa kuin sisällä.

Ja meillä on itkuhälyssä lämpömittari. Eilen ei vaunujen lämpötila edes laskenut pakkasen puolelle vaan alhaisimmillaan oli +1 astetta.

Meillä on pakkasta nyt joku 21 astetta, ja aion laittaa 6kk ikäisen silleen ulos nukkuu, et pakkaan huolellisesti kärryihin, ja sit kun nukkuu kunnolla, niin vetäsen kärryineen päivineen kodinhoitohuoneeseen jatkaa unia. Auon toki peittoja, makuupussia ja pukua sit.

Yhteistyössä