Laiton irtisanominen! NEUVOJA!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja työntekijä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

työntekijä

Vieras
Mulla on tässä _hieman_ monimutkanen tilanne, ja ajattelin kysellä teiltä neuvoja.

Aloitin työt kaupassa 1.11.12. Työsopimukseni on 0-37 tuntia viikossa ja toistaiseksi voimassa oleva. Irtisanomisaika on tessin mukainen, eli 14 päivää (lukee sopparissa) Jäin äitiyslomalla elokuussa -13. Olen siis edelleen äitiyslomalla. Nyt minut aiotaan ilmeisesti irtisanoa työpaikastani, joka on laitonta äitiysloman takia. Mietinkin tässä, että jos ja kun minun tarvitsee viedä tämä asia eteenpäin, millaiset korvauksen voin saada työnantajaltani? Olen lukenut mooonta tuntia lakia, mutta en löydä minkään näköistä vastausta. Tai löydän, että työnantajan tulee maksaa väh. 3kk palkka ja enintään 24kk palkka. Mutta miten tuo mun kohdalla menee, kun mulla on tuo 0-37 työtuntia viikossa? Ihan samalla tavalla vai? Ei siis vaikuta se, että välillä on ollut kuukausia kun ei ole töitä ollut ollenkaan?

Ja KYLLÄ, soitan työsuojeluun/liittoon, kun irtisanomislappu tulee! Kunhan vain pohdin ja tutkin asiaa etukäteen ;)

...ja tuo 3kk tulee kelalta, joka maksaa sen TA:n palkkatodistusta vastaan tai vice versa, TA maksaa ja kela kuittaa takaisin TA:lle

Eli sinänsä ei mikään automaatti mistä työnantaja kärsisi, näin olen antanut itseni ymmärtää.

Viimeksi muokattu:
...mutta irtisanominen on ykskantaan laiton. Se että mitä tuo tarkoittaa euromerkkisesti en osaa sanoa. Tuotannollisia perusteita voi käyttää jos tunteja ei ole ollut ja jos yrityksessä alle 20 henkilöä töissä ei tarvita erillistä yhteistoiminta menettelyä, ja tuossakin uskoisin että yritys noudattaa suositeltua irtisanomisjärjestystä. Toki jos tuotannolisin perustein irtisanotaan niin tilallesi ei saa palkata seuraavan takaisinottovelvoitteen aikana ketään tarjoamatta työtä ensin sinulle, mutta jos olet äitiyslomalla, niin voisin kuvitella että työsuhteesi tulisi ensin palauttaa, ja tämän jälkeen palkata sijainen äitiyslomasi ja vanhempainvapaasi ajaksi.

jaa, siis olet jo äitiyslomalla...Ei saa irtisanoa, tämä tilanne ainakin kk-palkkaisella. Sanoisin että työsuhdetta ei saa päättää, mutta toisaalta ei ole velvoitettu myöskään tarjoamaan tunteja kun äitiyslomasi päättyy. Irtisanominen tässä tilanteessa siis laiton.

Kun työ vähenee - opastusta yrityksille - Perhevapaalla tai raskaana olevat

Jos työntekijä on jo perhevapaalla

Mikäli työntekijä on jo perhevapaalla, saa hänen työsopimuksensa irtisanoa tuotannollisilla ja taloudellisilla perusteilla vain, jos työnantajan toiminta päättyy kokonaan. Tämä ei kuitenkaan koske osittaisella hoitovapaalla olevaa työntekijää.

Käytännössä perhevapaalla olevan työntekijän työsuhde voidaan irtisanoa tuotannollisilla ja taloudellisilla perusteilla vasta työntekijän palattua perhevapaalta töihin.

Vastaavasti yhteistoimintalain soveltamisalan ulkopuolisissa yrityksissä irtisanominen suoritetaan työnantajan täytettyä selvitysvelvollisuutensa.

Ei irtisanominen äitiyslomalla sinänsä ole lainvastaista, jos siihen on tuotannolliset tai taloudelliset perusteet ym. Irtisanomisaika vain alkaa siitä päivästä, kun sinun pitäisi palata töihin ja menet siksi aikaa notkumaan. Ei tämä mikään rahastusautomaatti ole. Ja ilkiölle, ei työsuhde ole mitenkään loman aikana katkennut, eikä sitä erikseen tarvitse palauttaa, kuten kirjoitit.

Alkuperäinen kirjoittaja Ilkeä Harmaa;29408745:
Toki jos tuotannolisin perustein irtisanotaan niin tilallesi ei saa palkata seuraavan takaisinottovelvoitteen aikana ketään tarjoamatta työtä ensin sinulle, mutta jos olet äitiyslomalla, niin voisin kuvitella että työsuhteesi tulisi ensin palauttaa, ja tämän jälkeen palkata sijainen äitiyslomasi ja vanhempainvapaasi ajaksi.

Ajattelin liian monimutkaisesti, EK:n sivut totesivat että jo että ei saa irtsata ellei lopu kokonaan jne...sekä pohdiskelin liian pitkälle menevää skenaariota...

Soita PAMiin työsuhdeasialinjalle, puh. 030100620. Ei tarvitse odotella lappua, saat selkeät ohjeet miten toimia, jos lappu tulee. Olettaen että olet liiton jäsen, ja jäsenmaksut ovat ajantasalla. Tekevät hyvää työtä siellä, ja apu on aina valmiina. Näitä kysymyksiä ja tilanteita varten maksamme jäsenmaksuja, ei tarvitse sitten pähkäillä :)

Yhteistyössä