Osaiskohan joku auttaa? Kusettiko pomo pahemman kerran työsopimuksen teossa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nyt sapettaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nyt sapettaa

Vieras
Tein 2 kk määräaikaisen sopimuksen. Mulle on tehty työvuorolista kuukaudeksi eteenpäin, jossa töitä on 6-7h/pvä, viitenä päivänä viikossa. Työsopimuksessa kuitenkin lukee työaika-sarakkeen kohdalla että "kutsu tarvittaessa". Mitä v*ttua?! Nyt vasta huomasin tuon pykälän, velvoittaako nyt työnantaja tuolla minua hyppimään töihin viikonloppuisin ja iltaisin, vaikka niitä ei ole merkitty työvuorolistaan?!
Ärrrsyttää, tiesin jo etukäteen työnantajan olevan nilkki, kusettaako se nyt minua vai onko tuo laillista tehdä tuollainen soppari vaikka työvuorolistassa on säännöllinen työaika?!
Ja vaikka työsopimus on määräaikainen, voinko irtisanoa itseni siitä kun kuitenkin sopparissa on pykälä et irtisanomisaika on työehtosopimuksen mukainen?
Auttakaa, liittoon aion soittaa huomenna, mut että sais ees jotain selvyyttä tähän nyt ettei mee yö valvomiseks.. :(

Tod. näk. (ainakin meidän alalla) se tarkoittaa, ettei sulle ole luvattu satavarmaksi täyttä 7,5h päivässä työaikaa. Eli jos duunit vaikka loppuis ja koko firma menis nurin, ei sulle tarttis maksaa mitään irtisanomisesta tai tekemättä jäävistä vuoroista. Listan mukaan menet. Ei tarvii mennä muulloin, listan on oltava 2 vkoa ennen valmis ja sen mukaan mennään, ellet itse toisin halua.

Jos isrtisanomisaika on tessin mukainen, niin tarkista sovellettavasta tessistä mikä se on (usein 2 vkoa tuossa alussa) mutta jos työssä on koeaika, voit ilmoittaa että tämä riittää kiitos. Kohteliasta on olla vuoro loppuun.

Tuossa on aika monta tulkittava kohtaa, joten kyselevät ja kertovat kyllä liitosta miten menee.

Jatkossa kannattaa allekirjoittaa vain huolellisesti luetut ja kaikki kohdat ymmärrettyään. Voi esittää itsekin tarkentavia kysymyksiä ja tehdä merkintöjä jotka molemmat allekirjoittaa jos on jotain tulkittavaa. ;)

Mulla lukee samanlailla sopparissa, olen isossa laitoksessa ja kuuluu varmaan kuuluisaan byrokratiaan.
Kertaakaan ei ole "kutsuttu tarvittaessa" näiden vuosien aikana.

Ja voit irtisanoa itsesi, ei sitä kukaan voi estää, kunhan otat irtisanomisajan huomioon.
Mulla se oli kaksi viikkoa.

"Työsopimuksessa kuitenkin lukee työaika-sarakkeen kohdalla että "kutsu tarvittaessa"."
Jos se siellä lukee (työsopimuksessa), niin silloihan se työnantaja voi kutsua. Ootko sinä lukenutyösopimuksen minkä oot kirjottanu alle.

Tuo on ainakin kaupanalalla se huonoin mahdollinen sopimus. Työtunnit voi olla jatkossa mitä vain, työpäiviä ei välttämättä ole todellakaan niitä viittä per viikko. Ja ihan laillinen menettely.

Huh, kiitos kaikille vastanneille! Eli nämä oli mulle tärkeimmät ettei minua voi velvoittaa töihin päiviksi joita listalle ei ole merkitty, ja että voin lähteä lätkimään tuolta irtisanomisajan jälkeen jos siltä tuntuu. Meinaan pomo kyseli kahdeksi seuravaksi lauantaiksi töihin, nää on merkity mulle vapaaksi listassa, ettei siis ole pakko mennä vaikka tuollainen pykälä sopparissa onkin. :)
Ja joo, jatkossa luen sopimuksista kaiken pienellä präntätynkin tarkkaan, vahingosta viisastuneena. ;)

Mullakin luki sopimuksessa kun olin kassalla että työpaikka on ko. kaupat koko kaupungin alueella (3 kpl). Vaikka siis kuvittelin että olen vain siinä yhdessä. Kertaakaan ei silti toiseen kauppaan tarvinnut mennä 4 vuoden aikana. Kysyin työnantajalta kerran ja sanoivat että se tulee yleensä kyseeseen jos tarvitaan vaikka pakastimien sulamisen vuoksi äkkiä ylimääräistä henkilökuntaa paikalle tms, eli hätätyönä.

toivottavasti sopimuksessasi sitten lukee että irtisanomisaika se ja se , sillä yleensä määräaikaisissa sopimuksissa ei ole irtisanomis mahdollisuutta vaan se on se mikä on...

[QUOTE="vieras";23981704]toivottavasti sopimuksessasi sitten lukee että irtisanomisaika se ja se , sillä yleensä määräaikaisissa sopimuksissa ei ole irtisanomis mahdollisuutta vaan se on se mikä on...[/QUOTE]

Sopimuksessa lukee sanatarkkaan näin; Irtisanomisaika- Työehtosopimuksen mukaan.

Yhteistyössä