"laiton" huostaanotto! kehen voi ottaa yhteyttä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sossujen uhri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En itse ole ko työntekijä, mutta hänen läheinen ystävänsä.
Olen itse nuorena tullut äidiksi ja tutustuin tähän henkilöön mutkien matkassa.
Ensimmäisen lapsen synnyttyä olin kolme kk ensi ja turvakodilla ja meistä tuli läheiset, todella läheiset.

Toinen lapseni syntyi parin vuoden kuluttua, ja menin jälleen turvakodille, olin hyvin väsynyt vaativan koliikkilapsen takia.
Ensimmäinen mikä pisti silmään oli johtajan asenne. Hän tuli ihan itse haastattelemaan minua, hyökkäävästi, kyseenalaisti lapsenhoitoni, josta taasen kolme vuotta sitten tuli kehuja ja ylistyksiä, miten esikkoani hoisin.

Olin niin hämmentynyt, etten osannut reagoida mitenkään.
Hän maalasi minut huonoksi äidiksi, ja epäsosiaaliseksi ihmiseksi jonka kanssa ei voi keskustella.
En saanut poistua juuri minnekkään ja soitin tälle entiselle työntekijälle ja kerroin missä olen.
Hän kauhistui ja vannotti minua lähtemään heti paikalla.
Silloin hän kertoi minulle asioita joita en sillä hetkellä ymmärtänyt, mutta jotka nyt ymmärrän.
Tämä johtaja tehtaili huostaanottoja.
Adoptiojonossa on paljon äitejä, suomalaisia lapsia tulee todella vähän adoptioon.
Hän kertoi että tämä johtaja painosti nuoria äitejä antamaan lapsensa pois. Lapsia pistetään myös ns pöydän alle, pois jonoista, jos sattuu niin että tutuntutuntuttu on lapseton ja adoptiojonossa.
Hän kertoi minulle rahoista jotka liikkuu huostaanotoissa.

Lähdin, pakkasin kamat siitä puhelinsoitosta ja lähdin.

Pari vuotta myöhemmin tipahdin päivärahoiltani ja jouduin menemään sosiaalitoimistoon.
Siellä oli täti, joka oli kirjaimellisesti pelottava.
Hän pakotti minut allekirjoittamaan lapun, jossa sanoin myöntymykseni siihen, että muutan asunnostani halvempaan, meille tulee perhetyöntekijä, ja jossa itse pyydän apua.

Hän uhkasi, että hänellä on valtuudet katsoa tukeani niin, että minulla ei ole rahaa maksaa vuokra, ja siinä tapauksessa minulla ei ole mitään saumaa huolehtia lapsestani ja silloin on huostaanoton paikka.

Jälkeenpäin tajusin, että huostaanottoa kaavailtiin, minut pelasti sattuma, sain töitä.
Katkaisin samantein kaikki välit sosiaaliin.

Älkää kasvako pumpulissa, jutut jotka luulette olevan satua, ei välttämättä sitä olekaan.

Ihmisiä sosiaalityöntekijätkin ovat, ja tekevät työssään virheitä siinä missä muutkin ihmiset tekevät. Varsinkin kun pienellä palkalla kituuttelevat rankassa työssä, voi työntekijällä ihan oikeasti olla ongelmia jaksamisessa ja sitä kautta ammattitaidossa.

Suurin osa huostaanotoista ja muista tukitoimista on aivan varmasti täysin aiheellisia ja monessa tilanteessa huostaanotto olisi pitänyt tehdä jo paljon aiemmin ja osa jää kaikesta huolimatta tekemättä. Silti aivan varmasti on myös niitä tapauksia, missä lähdetään väärin perustein tai pienessä asiassa liian suurella voimalla "auttamaan". Se, että nämä ovat häviävän pieni osa tapauksia, ei poista niiden olemassaoloa tai vähennä niistä koituvaa asiatonta tuskaa.

Ammattilaisen tekemä virhe on siitä ikävä, että tekoon johtaneista syistä jää merkinnät asiakirjoihin, mutta virheen korjausta niihin yleensä ei tehdä. Ja jos jostain syystä joku vielä papereihin tutustuu, lukee hän vain virheelliset väittämät asioiden syistä ja tekee niistä taas omat virheelliset johtopäätöksensä. Siinä siis leimautuu mahdollisesti jopa pysyvästi.

Alkuperäinen kirjoittaja sossujen uhri:
tosi "kiva" ettei ihmiset usko minkälaisia sossut on. minun kohdalla ne teki huostaanoton tarpeettomasti , tai siis lapseni kohdalla. myös toisen paikkakunnan sossu näin minulle sanoi!!
ja ku ne minun lapsuuden ja nuoruuden tietää että "hurjapää" oon ollu niin niitä saatanan papereita ne kyttää ja keksii omiaan. ilmeisesti entinen laitosnuori ja vaikean lapsuuden elänyt ei voi/osaa kasvattaa lasta!

mä ainakin uskon, että lapsia otetaan huostaan tarpeettomasti- varsinkin jos on takana aikaisempia ongelmia, oikeen kytätään pienintäkin syytä tehdä se!!

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
tosi "kiva" ettei ihmiset usko minkälaisia sossut on. minun kohdalla ne teki huostaanoton tarpeettomasti , tai siis lapseni kohdalla. myös toisen paikkakunnan sossu näin minulle sanoi!!
ja ku ne minun lapsuuden ja nuoruuden tietää että "hurjapää" oon ollu niin niitä saatanan papereita ne kyttää ja keksii omiaan. ilmeisesti entinen laitosnuori ja vaikean lapsuuden elänyt ei voi/osaa kasvattaa lasta!

mä ainakin uskon, että lapsia otetaan huostaan tarpeettomasti- varsinkin jos on takana aikaisempia ongelmia, oikeen kytätään pienintäkin syytä tehdä se!!

Niin tehdään. Olen ollut seuraamassa erään laitosnuoren kipuilua sossun kanssa, kun hänestä tuli teiniäiti.
Siis uskomattompiakin juttuja kehiteltiin, henkien manaamisesta liikaa rakastamiseen.. Kerran olin kuulemassa miten sossun täti haukkui tätä nuorta, ja puutuin siihen. Sossun täti alkoi uhkailemaan minuakin :)

Hän maalasi minut huonoksi äidiksi, ja epäsosiaaliseksi ihmiseksi jonka kanssa ei voi keskustella.
En saanut poistua juuri minnekkään ja soitin tälle entiselle työntekijälle ja kerroin missä olen.
Silloin hän kertoi minulle asioita joita en sillä hetkellä ymmärtänyt, mutta jotka nyt ymmärrän.
Adoptiojonossa on paljon äitejä, suomalaisia lapsia tulee todella vähän adoptioon.
Hän kertoi että tämä johtaja painosti nuoria äitejä antamaan lapsensa pois. Lapsia pistetään myös ns pöydän alle, pois jonoista, jos sattuu niin että tutuntutuntuttu on lapseton ja adoptiojonossa.

Pari vuotta myöhemmin tipahdin päivärahoiltani ja jouduin menemään sosiaalitoimistoon.
Hän pakotti minut allekirjoittamaan lapun, jossa sanoin myöntymykseni siihen, että muutan asunnostani halvempaan, meille tulee perhetyöntekijä, ja jossa itse pyydän apua.

Hän uhkasi, että hänellä on valtuudet katsoa tukeani niin, että minulla ei ole rahaa maksaa vuokra, ja siinä tapauksessa minulla ei ole mitään saumaa huolehtia lapsestani ja silloin on huostaanoton paikka.

just joo, olihan keksitty stoori- ihanko leffajuoni??

Alkuperäinen kirjoittaja älä ny viitti!:

just joo, olihan keksitty stoori- ihanko leffajuoni??

Minulla on hurjempiakin juttuja takataskussani, ei minun tarvitse näitä keksiä.
Kyllä Suomessa käydään lapsikauppaa sossun tätien avulla, siitä on monet kirjoitelleet, ei muuten ole minun sivupersooniani ;)
Todellisuus on tarua ihmeellisempää.

Kyllä "laittomia" huostaanottoja tehdään, valitettavasti. Ja tuo kirjoitus tuosta ensi-ja turvakodista on niin totta, itselläni kokemusta erään ensi-ja turvakodin johtajasta, hänen toimistaan ja valheistaan, tiedän useita jotka menettivät lapsensa näiden valheiden takia.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kyllä "laittomia" huostaanottoja tehdään, valitettavasti. Ja tuo kirjoitus tuosta ensi-ja turvakodista on niin totta, itselläni kokemusta erään ensi-ja turvakodin johtajasta, hänen toimistaan ja valheistaan, tiedän useita jotka menettivät lapsensa näiden valheiden takia.

Ja kun on kerran lapsen saanut näihin rattaisiin, vaaditaan ihme että lapsen sieltä saa pois. Tämän nuoren äidin yhteystiedot haluaisin löytää vielä, ja kysyä mitä hänelle kuuluu. Taitaa olla mahdoton tehtävä.

Alkuperäinen kirjoittaja Muutama sana tästä.... Ensi ja turvakodin entiseltä työntekijältä:
En itse ole ko työntekijä, mutta hänen läheinen ystävänsä.
Olen itse nuorena tullut äidiksi ja tutustuin tähän henkilöön mutkien matkassa.
Ensimmäisen lapsen synnyttyä olin kolme kk ensi ja turvakodilla ja meistä tuli läheiset, todella läheiset.

Toinen lapseni syntyi parin vuoden kuluttua, ja menin jälleen turvakodille, olin hyvin väsynyt vaativan koliikkilapsen takia.
Ensimmäinen mikä pisti silmään oli johtajan asenne. Hän tuli ihan itse haastattelemaan minua, hyökkäävästi, kyseenalaisti lapsenhoitoni, josta taasen kolme vuotta sitten tuli kehuja ja ylistyksiä, miten esikkoani hoisin.

Olin niin hämmentynyt, etten osannut reagoida mitenkään.

Lähdin, pakkasin kamat siitä puhelinsoitosta ja lähdin.

Jälkeenpäin tajusin, että huostaanottoa kaavailtiin, minut pelasti sattuma, sain töitä.
Katkaisin samantein kaikki välit sosiaaliin.

Älkää kasvako pumpulissa, jutut jotka luulette olevan satua, ei välttämättä sitä olekaan.

Kauheeta. Toivoisin niin, ettei tämä olisi totta.. Mutta kun tiedän että maailmassa voi kaikkea sattua.

Huostaan ottoja tapahtuu hyvin kevyin perustein. Huostaan vastoin tahtoaan otettujen perheille on olemassa nyt myös oma nettilehtikin tai blogi joka ajaa kodeistaan vastoin tahtoisesti pois vietyjen asiaa.

http://huostassa.wordpress.com/

Alkuperäinen kirjoittaja Kamala Amalia:
Ap:n asioita kommentoimatta - aiheettomia huostaanottoja TAPAHTUU Suomessa silloin tällöin. Ja tämä tieto ON FAKTA.

T. Ko. asioiden kanssa kosketuksiin silloin tällöin työnsä kautta valitettavasti joutuva

Juu, tämä tieto löytyy EU:n sivuiltakin....

Sossut keksimällä keksii ongelmia. Kokemusta on, vaikkei lapsia olekkaan huostaanotettu. Mut kehitellään kaikkia lastensanomia keksittyjä juttuja oikeiksi, meillä esim erityislapsi kun on, niin käyttäytyy välillä huonosti ja ihan keksimällä keksityt asiat otetaan todesta. Lapsi keksii suuttuessaan, että iskä puukotti äitiä käteen.Semmoista ei kuitenkaan koskaan tapahtunut.

Alkuperäinen kirjoittaja sijoituslapset:
Huostaan ottoja tapahtuu hyvin kevyin perustein. Huostaan vastoin tahtoaan otettujen perheille on olemassa nyt myös oma nettilehtikin tai blogi joka ajaa kodeistaan vastoin tahtoisesti pois vietyjen asiaa.

http://huostassa.wordpress.com/

Päinvastoin. Suomessa vanhempien oikeus lapsiinsa on paljon suurempi kuin lapsen oikeus turvalliseen kasvuympäristöön.

Sitten on toistakin ääripäätä ja lapsia otetaan huostaan väärin perustein. Mutta suurempi ongelma minusta yleisellä tasolla on se, että lapset pyörivät vuosikausia heittopalloina ennen kuin lopullinen huostaanotto tehdään. Silloin on jo menetetty paljon. Esim. yksikin karski lapsen heitteillejättö pitäisi riittää lopulliseen huostaanottoon.

...Löytyy täältä -> http://ttah.blogit.fi/kemio-osaa-huostaanottaa/

Mielipiteensä em. tapauksesta kannattaa varmaan kertoa blogin pitäjälle itselleen.

Itse väittäisin ainakin että mielivaltaisia huostaanottoja todellakin tehdään.

Eo ole todellakaan ainoa sossarien uhriksi joutunut... Valitettavasti sossairen virheistä,ym ei puhuta julkisesti ja osaavat salata tekemänsä virheet,jopa tahallisesti tehdyt hyvin huolella.. Pyydä kaikki itseäsi koskevat asiakirjat kirjallisesti luuieetavksi, Jos menee liian kauan aikaa kun tulee pyyntö lukemaan papereita,todenäköisesti miettivät mitä näyttää ja mitä ei. Viranomaiset osaavat salailun ja valehtelun, etkä ole ainoa joka tähän on joutunut törmäämään ja kokemaan. Toivottavasti saat asiat kuntoon,pyydä vaikka kokeet,jossa voit kirjallisesti todeitaa ettei ole käyttänyt ko aineita.Sillin heillä ei ole mahdollisuutta väittää sinusta kyseeisiä asioita...
Huostaanotto on nykypäivänä bisnes ja rahakasta sellaista....Obbea matkaan,sitä tavitsevat kaikki,jotka joutuvat SL pyörään.

Alkuperäinen kirjoittaja Lissu:
Lasten psykiatrisen osaston hoitajana ( 7 vuotta ) en ole kertaakaan törmännyt huostaanottoon johon ei olisi perusteita. Niihin tapauksiin kylläkin joissa ei ole tehty, vaikka syytä olisi.

Jännä juttu sinällään kun ajattelee sitä, että kuinka paljon lapsia huostaanotetaan. Jos oikeasti mitään virheitä ei koskaan tulisi tai joukossa ei mätämunia olisi, olisimme aika huonossa tilanteessa.
Psykiatrit itse tietävät, että niitä laittomia huostaanottoja on. Ja monet lapsista jotka on otettu huostaan eivät välttämättä kaikki ole oikeasti huonoista perheistä vaan ongelmat tulleet vasta sijaiskodissa tai laitoksessa.

Helpompi syyttää yhteiskuntaa kuin itseään.

Teini-ikäisten huostaanotot lisääntyvät nopeasti
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Teini-ikäisten+huostaanotot+lisääntyvät+nopeasti/1135252350425

Tiedän yhden uhkailutapauksen sosiaalitoimistosta. Erään rouvan olisi pitänyt muuttaa pienenpään asuntoon lasten kanssa . Muuten uhkasi huostaanottto. Tämä rouva muutti toiselle paikkakunnalle ja nyt on asiat hyvin.

Sossut ovat p*rseest*. Tiedän sen koska he huostaanottivat ilmansyytä kaverini lapset. Syynä oli roskapussit eteisessä ja yleinen sotkuisuus + se että kaverini ei käy töissä. Luin ite paperit ja olin aivan ymmälläni. Toki sinne oli keksitty kaikkea muutakin. Kävin heillä päivittäin ja tiesin että heillä menee hyvin ja tämä huostaanotto oli naurettava. Mutta lastenkodissa oli jo paikka valmiina ja sängytkin ostettu valmiiksi . '' Kotona kun olivat niin risat ja vanhat muutenki '. Tämän jälkeen kaverini soitti itselleen asianajajan ja sai lapset itelleen sillä ehdolla että heillä alkaisi käymään perhetyöntekijä. Tottakai tämä kävi hänelle kunhan. sai 3v ja 5v tyttönsä ja poikansa takaisin kotiin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Helpompi syyttää yhteiskuntaa kuin itseään.

Teini-ikäisten huostaanotot lisääntyvät nopeasti
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Teini-ikäisten+huostaanotot+lisääntyvät+nopeasti/1135252350425

Suurinosa nykyisistä huostaanotoista liittyy kouluvaikeuksiin. Ne vaikeudet taas pitkälti johtuu liian suurista koululuokista. Esim. Eräässä koulussa ennen joulua yksi opettaja opetti samanaikasesti 80 oppilasta. Ja mikä oli siellä tilanne? Vanhempia hälytettiin opettajan avuksi.
Liian suuret luokat aiheuttavat levottomuutta ja kun se leviää pitäisi meidän kaikkien lapset ottaa huostaan.
Olen edelleen sitä mieltä, että jos kaikki johtuu vain ja ainoastaan vanhemmista pitäisi kaikki ihan kaikki lapset huostaanottaa ja laittaa laitokseen...koska kukaan meistä ei läpäise yhtäkään kriteeriä olla kunnollinen äiti. Ei edes ne jotka ovat lastensuojelutyössä. Se näkyy jo täällä, että luotetaan täysin näihin tarpeellisiin huostaanottoihin. Se kertoo todellakin sen, että viranomaisille on annettu täysi valta toimia kuin haluavat.
Haluan myös tietää, että miksi Suomi maksaa järjettömiä summia vuodessa sakkoja juurikin sosiaalihuollon mokien takia, jos kerran he eivät ikinä tee väärin? Sillä summalla kyetään jo pitämään kouluissa pienempiä luokkia ja avustajia voitaisiin palkata.

Alkuperäinen kirjoittaja pia:
Mun on oikeasti tosi vaikea uskoa ns. turhiin huostaanottoihin..ennemminkin se on niin että ei oteta huostaan vaikka tarvis ja tarjotaan vaan avotukipalveluja..jos niitäkään...

t. lastensuojeluyksikösssä työskentelevä

Alkuperäinen kirjoittaja popo:
Alkuperäinen kirjoittaja pia:
Mun on oikeasti tosi vaikea uskoa ns. turhiin huostaanottoihin..ennemminkin se on niin että ei oteta huostaan vaikka tarvis ja tarjotaan vaan avotukipalveluja..jos niitäkään...

t. lastensuojeluyksikösssä työskentelevä

Tuo on juurikin se ongelma. Ei voida auttaa niitä jotka apua oikeasti tarvitsevat.
Mutta tilanne kun on se, että suurinosa ei usko näin suuren instanssin tekevän mitään väärää, joten silloin on ongelma juuri tuo. Jos osataan kyseenalaistaa ja uskoa, että vääryyksiä heilläkin sattuu niin palvelua voidaan parantaa. Mutta näin mitään ei ole tehtävissä.

Vantaalla: Kiireellinen sijoitus lapsen itsetuhoisuuden takia.10 päivän tutkimusjakson jälkeen
todettiin että lapsella ei itsetuhoisuutta,masennusta tai agressiivisuutta.Sos.toimisto lisäsi tämän jälkeen syyksi epävakaat kotiolosuhteet.Perheessä ei alkoholi,tupakointia,väkivaltaa tai mitään poikkeavaa käytöstä tai tapahtumaa.

Aika jännää sinänsä, mutta näin lastensuojelussa työskentelevänä olen niin monesti todennut että valta-osa näistä huostaanotoista on laittomia. Lasten vanhempien mielestä. ;)
Aina sossu valehtelee, koskaan eivät lasten vanhemmat?

itse olen töiden puolesta joutunut näkemään kuinka moni lapsi oireilee ja olisi tarvinnut sossun puolelta järeämpiä aseita ja huostaanottoja ja kuinka sairaita perheet voivat olla ilman että sitä edes itse huomaavat (!!!). en usko yhteen ainoaan väärään huostaanottoon, vanhempien mielikuva vain voi olla kovin erilainen, eihän kukaan halua tunnustaa olevansa syyllinen johonkin, opitut tavat kun ovat kovin tiukassa...eikä aina tiedä paremmasta jos koko elämänsä on "tottunut" johonkin.
olen pahoillani teidän sossun kanssa asioivien puolesta mutta kyllä te mielestäni olette jollain tavoin itse aiheuttaneet tilanteen ja säälin kyllä lapsianne epäpätevyytenne johdosta. niin kylmälle kuin se kuulostaakin!!!

Yhteistyössä