"laiton" huostaanotto! kehen voi ottaa yhteyttä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sossujen uhri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meidän perheellä on treffit lastensuojelun kanssa nyt parin kuukauden päästä. Kartottaavat meidän tilanteen nyt kun oltiin pojan synnyttyä asiakkaina kun meillä on taustana se päihderiippuvuudesta toipuminen joka läksi käyntiin kyllä aikaa sitten ennen pojan syntymää.
Ihan mukavia ihmisiä,eivät oo enää pariin vuoteen meillä käyneetkään kun tietävät hyvin että ihan normaalia elämää tässä vuosia ollaan jo vietetty.
Kartottaavat nyt sen että onko meillä vielä heidän avulle tarvista, ja selväähän se on jo kaikille osapuolille ettei enää ole. Itelläni ei kyllämoitteen sanaa lastensuojelun toiminnasta löydy muuta kuin se etteivät tosiaan monesti puutu asioihin ajoissa. Paljon lapsia kärsii turhan takia. :'(

Alkuperäinen kirjoittaja "Sossuje uhri":lle:
Alkuperäinen kirjoittaja sossujen uhri:
luin tuon hesarin jutun ja ja kirjotinki sinne. niin haluaisin tietää keneen voin ottaa yhteyttä kun lapseni huostaaotettiin ja sijoitettiin perheeseen vuonna 2005.
ja huostaanotto tuli sossujen valehtelun takia!!
olen yrittänyt ettiä nimiä että keneen ottaa yhteyttä mutta enpä oo löytäny.
jos joku tietää niin autathan minua.
kiitos jo etukäteen!

Minä uskon sinua, sillä tiedän monia kaltaisiasi tapauksia ja muitakin. Peruspalveluministeri Paula Risikko on pyytänyt ottmaan häneen yhteyttä:

Osoitteen löydät täältä:

http://www.paularisikko.net/yhteystiedot/paula.htm

Edelleenkin, vaikka täällä on onnellisia huostaanottoja ja sijoituksia, niin ei sesinun kokemaasi vääryyttä ja tuskaa poista.

Rohkeasti yhteyttä vain peruspalveluministeriin. Sinne on moni muukin ottanut yhteyttä. Näin saadaan nämä laittomat huostaanotot ehkä vähennettyä ja paikka noille päihderiippuvaisten vanhempien lapsille!

Uskon kyllä , että lapsia menee huostaanottoon vaikkei ihan todellisia syitä olisikaan. Olen itse nähnyt, miten viranomaiset toimivat aisakkaan selän takana ja millaisia lausuntoja he kirjoittavat, jotta huostaanotto saataisiin aikaiseksi.

Lastensuojelussa työskentelevät siis antavat valheellista tietoa, kirjaavat puuta-heinää-paskaa, ja näin tekevät itsensä tarpeelliseksi ja näin saavat huostaanottoasioita aikaiseksi.

Ja jos esim. ensi- ja turvakotiin tulee perhe tai äiti ja lapset, ja äidistä on annettu tietty ennakkolausuma, turvakodin hlö-kunta kirjaa ylös vain semmoista, mikä vahvistaa tätä ennakkotietoa.. siis: äidistä on kerrottu, että psykoottinen, epävakaa, uhka lapsilleen. Äiti sitten hoitaa lapsiaan, laittaa heille ruokaa, siivoaa, ulkoilee, kylvettää ja menee henkilökunnan kanssa juttelemaan, ja henkilökunta kirjaa äidille lauseita, joita äiti ei sano, ja väittää äidin koko ajan olevan psykoottisessa tilassa ja ettei äitiä ja lapsia voi jättää yksin hetkeksikään.

Esim: henkilökunnalla ja toisella asukkaalla tulee riita ruokpöydässä. Äiti ja lapsi ovat ruokailemassa, mutta lapsi ei kestä huutavia aikusia, ja alkaa huutamaan. Äiti kantaa huutavan lapsensa pois tilanteesta ja palaa takaISIN jatkamaan ruokailua kun hlö-kunta ja toinen asukas ovat riitansa lopettaneet.
Turvakodin henkilökunta kirjaa, että äidillä ja lapsella tulee riita ja episodi ruokapöydässä.

Itse en jättänyt lapsiani hetkeksikään turvakodin henkilökunnalle hoitoon, kävin suihkussakin sillä tavalla, että lapset oli mukana. Jos olisin esim. n ukkunut päiväunia, tai mennyt yksin kävelylle olisi katsottu, etten selviä yksin lasten kanssa koska tarvitsen niin paljon henkilökunnalta lastenhoitoapua ja minun poissaollessa lapset käyttäytyvät paremmin, eivät kiukuttele jne, tai jos olisin mennyt kotiin ja jättänyt lapset sinne, olisi sinä aikana tehty huostaanotto, ihan millä perusteella tahansa.

Kun palaverin ajaksi joudun jättämään lapset henkilökunnalle, takaisin tullessa molemmat parkui: henkilökuntaan kuuluva nuori äiti oli kohdellut todella huonosti heitä! Ei meillä kotona sillä tavall alapsia kohdella eikä heihin sillä tavalla suhtaudta, siksi he parkuivat!

Alkuperäinen kirjoittaja yksi uhri:
Uskon kyllä , että lapsia menee huostaanottoon vaikkei ihan todellisia syitä olisikaan. Olen itse nähnyt, miten viranomaiset toimivat aisakkaan selän takana ja millaisia lausuntoja he kirjoittavat, jotta huostaanotto saataisiin aikaiseksi.

Lastensuojelussa työskentelevät siis antavat valheellista tietoa, kirjaavat puuta-heinää-paskaa, ja näin tekevät itsensä tarpeelliseksi ja näin saavat huostaanottoasioita aikaiseksi.

Ja jos esim. ensi- ja turvakotiin tulee perhe tai äiti ja lapset, ja äidistä on annettu tietty ennakkolausuma, turvakodin hlö-kunta kirjaa ylös vain semmoista, mikä vahvistaa tätä ennakkotietoa.. siis: äidistä on kerrottu, että psykoottinen, epävakaa, uhka lapsilleen. Äiti sitten hoitaa lapsiaan, laittaa heille ruokaa, siivoaa, ulkoilee, kylvettää ja menee henkilökunnan kanssa juttelemaan, ja henkilökunta kirjaa äidille lauseita, joita äiti ei sano, ja väittää äidin koko ajan olevan psykoottisessa tilassa ja ettei äitiä ja lapsia voi jättää yksin hetkeksikään.

Esim: henkilökunnalla ja toisella asukkaalla tulee riita ruokpöydässä. Äiti ja lapsi ovat ruokailemassa, mutta lapsi ei kestä huutavia aikusia, ja alkaa huutamaan. Äiti kantaa huutavan lapsensa pois tilanteesta ja palaa takaISIN jatkamaan ruokailua kun hlö-kunta ja toinen asukas ovat riitansa lopettaneet.
Turvakodin henkilökunta kirjaa, että äidillä ja lapsella tulee riita ja episodi ruokapöydässä.

Itse en jättänyt lapsiani hetkeksikään turvakodin henkilökunnalle hoitoon, kävin suihkussakin sillä tavalla, että lapset oli mukana. Jos olisin esim. n ukkunut päiväunia, tai mennyt yksin kävelylle olisi katsottu, etten selviä yksin lasten kanssa koska tarvitsen niin paljon henkilökunnalta lastenhoitoapua ja minun poissaollessa lapset käyttäytyvät paremmin, eivät kiukuttele jne, tai jos olisin mennyt kotiin ja jättänyt lapset sinne, olisi sinä aikana tehty huostaanotto, ihan millä perusteella tahansa.

Kun palaverin ajaksi joudun jättämään lapset henkilökunnalle, takaisin tullessa molemmat parkui: henkilökuntaan kuuluva nuori äiti oli kohdellut todella huonosti heitä! Ei meillä kotona sillä tavall alapsia kohdella eikä heihin sillä tavalla suhtaudta, siksi he parkuivat!

näinhän se menee...... nimim. ensikodilla vuoden asunut

Alkuperäinen kirjoittaja piitu pipari:
luin tuon hesarin jutun ja ja kirjotinki sinne. niin haluaisin tietää keneen voin ottaa yhteyttä kun lapseni huostaaotettiin ja sijoitettiin perheeseen vuonna 2005.
ja huostaanotto tuli sossujen valehtelun takia!!
olen yrittänyt ettiä nimiä että keneen ottaa yhteyttä mutta enpä oo löytäny.
jos joku tietää niin autathan minua.
kiitos jo etukäteen!

:laugh:

Sori mutta kuulostat ap aika tyypilliseltä sossun asiakkaalta, jonka mielestä "sossut" ovat tietenkin katalia valehtelijoita ja vain kiusallaan puuttuvat teidän perheenne asioihin... mitään syytähän teissä itsessänne ei tietenkään ole. ;)

teinkö siinä väärin että rakastin poikaani ja ajattelin aina hänen parastaan? hyvähän se niiden on puhua keiden elämä on aina ollut ihanaa ja helppoa. mun elämä syntymästä asti ollut helvettiä. monet laitokset kiertäny, isä hakannu minua ja äitiäni. sossut rampannu meillä aina. huumeet ja viinat olen kokeillu. ollaan oltu köyhiä. joka päivä saatana samaa ruokaa jos sitäkään. isä päihderiippuvainen hullu ym.
että hyvä niiden on puhua ketkä ei oikeasta elämästä mitään tiedä!!

Alkuperäinen kirjoittaja teija:
saisit varmaan suomi 24 biovanhemmat palstalla asiallisia vastauksia ja tukea tilanteeseesi.
naurajille ja ilkkujille:huostaanotossa tietyt kriteerit tulee täyttyä.
nuoremme sijoitettiin syyllä"vaarantaa omalla käytöksellään terveyttään."tämä ei riitä syyksi,joten sossu KEKSI puutteita kodin olosuhteissa.
nämä puutteet ei millään lailla olleet vaarana 3 muun lapsen kehitykselle.
sossu itse myönsi valehdelleensa saadakseen sijoitus vaatimuksen läpi ho:ssa.
ap:lle jaksamista

Uskomatonta :O

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja teija:
saisit varmaan suomi 24 biovanhemmat palstalla asiallisia vastauksia ja tukea tilanteeseesi.
naurajille ja ilkkujille:huostaanotossa tietyt kriteerit tulee täyttyä.
nuoremme sijoitettiin syyllä"vaarantaa omalla käytöksellään terveyttään."tämä ei riitä syyksi,joten sossu KEKSI puutteita kodin olosuhteissa.
nämä puutteet ei millään lailla olleet vaarana 3 muun lapsen kehitykselle.
sossu itse myönsi valehdelleensa saadakseen sijoitus vaatimuksen läpi ho:ssa.
ap:lle jaksamista

Uskomatonta :O

ja totta, eikä edes ainutlaatuista.

Ihmettelin miehelle niitä lausuntoja, mitä turvakoti minusta kirjasi. Ihmettelin, että jos oikeasti olisin ollut sellainen kuin siellä minun väitettiin olevan, miten on mahdollista että minut sieltä sitten ylipäätään lasten kanssa kotiin päästettiin!
Miten muka yhdessä päivässä olisin tasapainoittunut niin, että pääsen kotiin?

Ihmettelen myös henkilökuntaa, joka ei katso ihmistä eikä seuraa miten se ihminen toimii, vaan lukee vain raporttitekstiä ja sitten nostaa sumuiset silmänsä ja katsoo äitiä, joka kantaa lasta sylissään, vie toista vessaan, silittää ja leikittää ja kysyy, voiko täällä piirreellä jne ja toteaa: joo, niin se onkin totta vaan, sehän on vaarallinen lapsilleen.

Ja miten on mahdollista, että henkilökunta juttelee asiakkaansa kanssa yhtä, mutta kirjaakin papereihinsa aivan jotain muuta?!

Esim. en ole varsinaisesti kasvissyöjä, mutta se ruoka (suunnilleen läskisoossia ja kuorpierunoita rekkamiehille) mitä siellä tarjottiin oli semmoista, mitä en ole ikinä maailmassani syönyt. Henkilökunta HUUSI minulle, kun en syö, millaisen esimerkin minä lapsillenikin annan kun en syö mitään!
yritin selittää, mies tuli apuun ja kertoi, että syön varsin monipuollisesti kotona, ja hlö-kunta rauhoittui, totesi se ihminen, että juu, eipä meillä oikein tule niitä salaatteja laitettua -eikä siellä sinä aikana kertaakaan yhdelläkään aterailla ollut salaattia eikä raastetta, eikä mitään tuoretta (ellei suolakurkkuja suoraan purkista semmoseksi lueta). Papereihin kuitenkin kirjaa minun ruokailusta, että kun en syö kunnolla jne. Ei suionkaan sitä, etteivät he vaivaudu laittamaan ruokaa, jota minäkin pystyisin syömään. Kasvisrisotto olisi voinut olla semmoinen, jos yksinkertaista haetaan.

Minulle ehdotettiin ensikotia. En mennyt, sillä se olisi tarkoittanut jatkuvaa kyttäämistä henkilökunnan puolesta.

Sitäpaitsi se lääkäri, joka minulle sitä ehdotti, oli tuota ehdotustaan ennen huutanut ja moittinut minua, koska minulla oli tapahtunut sellainen inhimillinen virhe, että olin unohtanut tärkeän lääkärinajan. Sen jälkeen hän oli soittanut siitä sairaalalle, jutellut pitkään ruotsiksi sen sairaalan henkilön kanssa (eikä muuten ikinä selittänyt mistä he olivat jutelleet), sitten hän oli soittanut kotipalvelun ihmiselle ja vääristellyt sanojani puhelimessa.

Minulla meni luottamus siihen lääkäriin ihan totaalisesti enkä ole siellä sen koommin käynyt.

Alkuperäinen kirjoittaja Keijumetsän Lilja:
Minulle ehdotettiin ensikotia. En mennyt, sillä se olisi tarkoittanut jatkuvaa kyttäämistä henkilökunnan puolesta.

Sitäpaitsi se lääkäri, joka minulle sitä ehdotti, oli tuota ehdotustaan ennen huutanut ja moittinut minua, koska minulla oli tapahtunut sellainen inhimillinen virhe, että olin unohtanut tärkeän lääkärinajan. Sen jälkeen hän oli soittanut siitä sairaalalle, jutellut pitkään ruotsiksi sen sairaalan henkilön kanssa (eikä muuten ikinä selittänyt mistä he olivat jutelleet), sitten hän oli soittanut kotipalvelun ihmiselle ja vääristellyt sanojani puhelimessa.

Minulla meni luottamus siihen lääkäriin ihan totaalisesti enkä ole siellä sen koommin käynyt.

minun piti mennä ensikotiin jo ennen poikani syntymää. uhkailivat jo silloin että vauva otetaan minulta pois. syyksi sanoivat sen että en osaa hoitaa vauvaa koska olen laitosnuori ja minulla on ollut vaikea lapsuus. ja tämä on aivan taivahan tosi!

Alkuperäinen kirjoittaja Keijumetsän Lilja:

minun piti mennä ensikotiin jo ennen poikani syntymää. uhkailivat jo silloin että vauva otetaan minulta pois. syyksi sanoivat sen että en osaa hoitaa vauvaa koska olen laitosnuori ja minulla on ollut vaikea lapsuus. ja tämä on aivan taivahan tosi!

:hug:

Minullekin ehdotettiin ensikotia jo ennen lapsen syntymää. Itselläni näet monta kroonista sairautta ja masennusta. Sanoin, että katsotaan nyt ensin, että miten minä pärjään ittekseni ja otan sitten yhteyttä, jos tuntuu etten pärjää.

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Alkuperäinen kirjoittaja Sossuissa narsisteja:
vaikka kuinka, vallan huumassaan nämä pikku pätemiseensä päässeet ihmiset haluavat näyttää maailmalle, kuinka tärkeitä he ovat ja tällä pätemisen tarpeellaan tuhoavat monet monet perheet ja lapset.

Ovathan he nyt sentään sossuja!

Ei se vaan näin mene. Ne sossut, joita olen tavannut, ovat varsin omistautuneita auttamiselle. Ihmisten auttaminen vaan ei ole helppoa, kun siinä on osattava arvioida kuka puhuu totta ja kuka ei eikä aina saa kaikkea tarpeellista informaatiota tilanteesta. Ja tietysti monet sosiaalitoimen asiakkaista ovat omasta mielestään täysin kykeneviä hoitamaan lapsiaan, vaikkei aina ikävä kyllä näin ole. Kyllä sossujen tavoitteena on niin pitkään kuin mahdollista pitää perhe kasassa.

Ja sinä oot tavannu kaikki sossut? Huoh. Varmasti heidän sekaan mahtuu monenlaista ihmistä.

No enpä tietenkään. Mutta aika monta. Ja satun tietämään sossujen koulutuksestakin paljon. Ja työoloista. En sitä kiellä, etteikö joku yksittäinen sossu voisi toimia epäreilusti, mutta yleistä sossujen mollaamista pidän todella tyhmänä. Se on raskasta ja vaativaa työtä muutenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja Sossuissa narsisteja:
vaikka kuinka, vallan huumassaan nämä pikku pätemiseensä päässeet ihmiset haluavat näyttää maailmalle, kuinka tärkeitä he ovat ja tällä pätemisen tarpeellaan tuhoavat monet monet perheet ja lapset.

Ovathan he nyt sentään sossuja!

Ei se vaan näin mene. Ne sossut, joita olen tavannut, ovat varsin omistautuneita auttamiselle. Ihmisten auttaminen vaan ei ole helppoa, kun siinä on osattava arvioida kuka puhuu totta ja kuka ei eikä aina saa kaikkea tarpeellista informaatiota tilanteesta. Ja tietysti monet sosiaalitoimen asiakkaista ovat omasta mielestään täysin kykeneviä hoitamaan lapsiaan, vaikkei aina ikävä kyllä näin ole. Kyllä sossujen tavoitteena on niin pitkään kuin mahdollista pitää perhe kasassa.

Ja sinä oot tavannu kaikki sossut? Huoh. Varmasti heidän sekaan mahtuu monenlaista ihmistä.

No enpä tietenkään. Mutta aika monta. Ja satun tietämään sossujen koulutuksestakin paljon. Ja työoloista. En sitä kiellä, etteikö joku yksittäinen sossu voisi toimia epäreilusti, mutta yleistä sossujen mollaamista pidän todella tyhmänä. Se on raskasta ja vaativaa työtä muutenkin.

Sossut näkevät työssään paljon ja kaikenlaista.
Mutta sitten, kun lapsistaan vastuullisesti huolehtiva perhe joutuu heidän kynsiinsä, periaatteessa syyttä, on se tälle perheelle ja näille ihmisille tragedia. Se on järkyttävä kokemus.
Etenkin, jos se menee siihen pisteeseen, että lapsi todellakin otetaan huostaan jonkin omituisen argumentin perusteella, esim. että jos lapsi jää turvakotiin henkilökunnan huomaan ja heillä menee hyvin, lapsi käyttäytyy hyvin, huostaanoton perusteet on, että vanhemmilla puuttuu ote lapseen koska lapsi kiukuttelee heille!!??

Syyt, miksi sitten päädytään sossun asiakkaaksi ovat moninaiset, esim. perhe tarvitsee lastenhoidossa apua, jos sitä ei saa muualta, esim. suvulta. Ja siellä sitten ylireagoidaan johonkin mikä olisi normaalia missä tahansa normaalissa perheessä.

Esim. jos lapset eivät saa joka pv lämmintä ateriaa, tai saavat vain yhden, mutta ruokaa on ja lapset ja perhe voi hyvin. Kuinka paljon tämmöisiä perheitä on, eikä kukaan puutu siihen!! Muttta jos on lastensuojelun asiakas, tämä katsotaan, että ei kykene hoitamaan lapsia jne.

Vähän asian vierestä, mutta miksi lapsia ja nuoria halutaan niin innokkaasti ottaa pois kodeistaa, jos heistä sitten muka kasvaa laitoksissa niin epäkelpoja yhteiskunnan jäseniä, etteivät kykene lapsistaankaan huolehtimaan (laitoksessa kasvun perusteella?)

Alkuperäinen kirjoittaja toinen uhri:
Ja siellä sitten ylireagoidaan johonkin mikä olisi normaalia missä tahansa normaalissa perheessä.

Esim. jos lapset eivät saa joka pv lämmintä ateriaa, tai saavat vain yhden, mutta ruokaa on ja lapset ja perhe voi hyvin. Kuinka paljon tämmöisiä perheitä on, eikä kukaan puutu siihen!! Muttta jos on lastensuojelun asiakas, tämä katsotaan, että ei kykene hoitamaan lapsia jne.

En tiedä teistä muista sitten, mutta musta ei ole normaalia, jos lapsi ei saa vähintään yhtä lämmintä ateriaa päivässä.

Ap:n asioita kommentoimatta - aiheettomia huostaanottoja TAPAHTUU Suomessa silloin tällöin. Ja tämä tieto ON FAKTA.

T. Ko. asioiden kanssa kosketuksiin silloin tällöin työnsä kautta valitettavasti joutuva

Ja siellä sitten ylireagoidaan johonkin mikä olisi normaalia missä tahansa normaalissa perheessä.

En tiedä teistä muista sitten, mutta musta ei ole normaalia, jos lapsi ei saa vähintään yhtä lämmintä ateriaa päivässä.

ÄÄÄTTSS!
Tämä oli vain esimerkki!

Perheet ovat erilaisia, ja toimivat eri tavalla. Se on normaalia ja hyväkyttävää.
Esimerkki, että jotkut perheet käy saunassa joka ilta. Ja lapset käyvät joka ilta jos ei saunassa, niin suihkussa ainakin.
Ja on perheitä, jossa ei näin tehdä joka ilta. Lapset pestään: kasvot, hampaat jne mutta ei suhkupesua tai saunaa joka ilta. Ymmärrätkö?

Lapset saavat ihan yhtä hyvän hoidon molemmissa tapauksissa. ja lapset ovat puhtaita.

Toisissa perheissä lasten ainoa lämmin ateria on kouluruoka tai kotona vain yksi lämmin ateraia ja siinäkin hyödynnetään eineksiä. Mutta lapset saa ruokaa molemmissa perheissä, eivät ole nälkäisiä jne.

Toisissa perheissä on tapana ottaa saunakaljat tai perjantaipullo tai perjantai-illan kaljat tms. Toinen perhe on uskossa ja käy sunnuntaisin kokouksissa.

Mutta sitten, jos ja kun perhe on lastensuojelun asiakas, koko perheen tapa toimia menee semmoseen suurennuslasi-syyniin, ettei siinä nähdä enää sitä, että jokainen perhe toimii omalla tavallaan, vaan on olemassa tietty normisto ja tapa, joka on oikea ja hyväksi havsaittu ja vain se on hyväksyttävä tapa, kaikki muut lasta vahingoittavaa.

Ja ne tavat ovat sitten jotain tommosia TOIMINTOJA, just esim. että miten päin se kattila on hellalla ja monestiko viikossa leikataan kynnet ja yhtään iunohdusta ei saa olla. '

Esim. kodin pitää olla "sopivan siisti", sillä jos on liian sekaisin, ei selviä arjesta, mutta jos on liian siisti ja puhdas, liian tavarat paikallaan, on täydellisyyden tavoittelija.
Koululaisilla koulun kuuluu mennä keskitasoisesti. Jos menee alle sen, oireilee selkeästi ja kotiolot selvästi menee huonosti. Jos koulu menee hyvin, saa kiitettäviä, on sekin väärin, lapsi oireilee, on ylikiltti suoriutuja.

jos lapsi uhmaa, on se väärin, kotona on epävakaata ja lapselle ei ole asetettu rajoja. Jos äidistä tuntuu pahalta, kun joutuu jättämään lapsen tuntemattomalle hoitoon, on kyseessä symbioottinen suhde. Jos lapsi tottelee ja on tavallaan kiltti, on sekin väärin, liian kiltti ja liian tottelevainen ei saa olla.

Siis kaikki, mitä tekee, nähdään oireiluna ja vikana.

Ja tämä on totta.

Alkuperäinen kirjoittaja kummaksuttaa:
Ootsä nukkunut 3 vuotta vai miten nyt vasta heräsit siihen, että on tapahtunut laiton huostaanotto??!! Mitä teit vuodet 2005-2008, koska et taistellut asiasi puolesta silloin kun se tapahtui. Jos kerta olit tapahtuman aikaan ihan tolpillasi ja kykenevä hoitamaan asioitasi?

Pääsi kai kuiville ja tajus mitä on tapahtunut...

Alkuperäinen kirjoittaja DoraConZales:
Alkuperäinen kirjoittaja kummaksuttaa:
Ootsä nukkunut 3 vuotta vai miten nyt vasta heräsit siihen, että on tapahtunut laiton huostaanotto??!! Mitä teit vuodet 2005-2008, koska et taistellut asiasi puolesta silloin kun se tapahtui. Jos kerta olit tapahtuman aikaan ihan tolpillasi ja kykenevä hoitamaan asioitasi?

Pääsi kai kuiville ja tajus mitä on tapahtunut...

jos tämä tapahtuis sulle, sanoisitko noin?

ÄÄÄTTSS!
Tämä oli vain esimerkki!

Perheet ovat erilaisia, ja toimivat eri tavalla. Se on normaalia ja hyväkyttävää.
Esimerkki, että jotkut perheet käy saunassa joka ilta. Ja lapset käyvät joka ilta jos ei saunassa, niin suihkussa ainakin.
Ja on perheitä, jossa ei näin tehdä joka ilta. Lapset pestään: kasvot, hampaat jne mutta ei suhkupesua tai saunaa joka ilta. Ymmärrätkö?

Lapset saavat ihan yhtä hyvän hoidon molemmissa tapauksissa. ja lapset ovat puhtaita.

Toisissa perheissä lasten ainoa lämmin ateria on kouluruoka tai kotona vain yksi lämmin ateraia ja siinäkin hyödynnetään eineksiä. Mutta lapset saa ruokaa molemmissa perheissä, eivät ole nälkäisiä jne.

Toisissa perheissä on tapana ottaa saunakaljat tai perjantaipullo tai perjantai-illan kaljat tms. Toinen perhe on uskossa ja käy sunnuntaisin kokouksissa.

Mutta sitten, jos ja kun perhe on lastensuojelun asiakas, koko perheen tapa toimia menee semmoseen suurennuslasi-syyniin, ettei siinä nähdä enää sitä, että jokainen perhe toimii omalla tavallaan, vaan on olemassa tietty normisto ja tapa, joka on oikea ja hyväksi havsaittu ja vain se on hyväksyttävä tapa, kaikki muut lasta vahingoittavaa.

Ja ne tavat ovat sitten jotain tommosia TOIMINTOJA, just esim. että miten päin se kattila on hellalla ja monestiko viikossa leikataan kynnet ja yhtään iunohdusta ei saa olla. '

Esim. kodin pitää olla "sopivan siisti", sillä jos on liian sekaisin, ei selviä arjesta, mutta jos on liian siisti ja puhdas, liian tavarat paikallaan, on täydellisyyden tavoittelija.
Koululaisilla koulun kuuluu mennä keskitasoisesti. Jos menee alle sen, oireilee selkeästi ja kotiolot selvästi menee huonosti. Jos koulu menee hyvin, saa kiitettäviä, on sekin väärin, lapsi oireilee, on ylikiltti suoriutuja.

jos lapsi uhmaa, on se väärin, kotona on epävakaata ja lapselle ei ole asetettu rajoja. Jos äidistä tuntuu pahalta, kun joutuu jättämään lapsen tuntemattomalle hoitoon, on kyseessä symbioottinen suhde. Jos lapsi tottelee ja on tavallaan kiltti, on sekin väärin, liian kiltti ja liian tottelevainen ei saa olla.

Siis kaikki, mitä tekee, nähdään oireiluna ja vikana.

Ja tämä on totta.

Melkolailla totuudenmukainen teksti. En voi sanoa, etteikö näin olisi.

t. lastensuojelun perhetyöntekijä

Yksikin yllättävä huostaanotto tulee kunnille niin kalliiksi, että pienissä kunnissa niitä vältellään viimeiseen asti. Jopa silloin, kun niille olisi huutava tarve, valitettavasti....

Tuottavuusohjelmat puree julkishallinnossa. Siellä ei kauaa heilu joku työntekijä, joka huvin vuoksi tuhlaa budjettirahoja.

jotka hyötyvät huostaanotoista: sossuille työllisyyttä lisää, sijoituspaikat vetävät mamuttipalkkiot, asianajat tienaavat.....

Köyhän lapsi on hyvä lypsylehmä!

Alkuperäinen kirjoittaja Budjetti:
Yksikin yllättävä huostaanotto tulee kunnille niin kalliiksi, että pienissä kunnissa niitä vältellään viimeiseen asti. Jopa silloin, kun niille olisi huutava tarve, valitettavasti....

Tuottavuusohjelmat puree julkishallinnossa. Siellä ei kauaa heilu joku työntekijä, joka huvin vuoksi tuhlaa budjettirahoja.

Montako on potkuja saanut?

Niin tutulta kuulostaa noi jutut, oikein ahdistaa vieläkin :| Olen pienellä paikkakunnalla saanut hyvää tukea perhetyöntekijältä ja siitä iso KIITOS hänelle. Mutta valitettavasti näin isossa kaupungissa asiat ovat olleet aivan päinvastoin. Sanonpa vaan, että helvetillisen rankka vuosi takana ja traumat ns. "auttajista". Takana myös kuukauden vankilajakso turvakodissa :/

Yhteistyössä