Laitatko kädet ristiin kirkossa rukoilun ajaksi?

Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä;27669047:
En risti käsiäni, mutta nousen kyllä ylös kun muutkin nousevat ihan kohteliaisuudesta.
Sama juttu. Vaikken kristitty olekaan, en silti koe tarpeelliseksi mitään "mielenilmauksia", jos ja kun olen täysin vapaaehtoisesti mennyt jonkun läheiseni tai ystäväni juhliin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;27668925:
Jos olet esim. sukulaisen ristiäisissä, rippijuhlissa, häissä tai hautajaisissa, niin laitatko kädet ristiin rukoilun ajaksi? Entä laulatko virsiä?
Käsien riostiinpanemisen kanssa menee miten milloinkin - riippuu tilanteesta.
Virsiä laulan mielelläni.
:)
 
Laitan kädet ristiin ja luen sen uskon tunnustuksen. Lapsenikin osaavat sen.
Minä olen aktiivinen kirkossakävijä ja monesti myös osaltani seremoniansuorittajakin.
En silti lue luterilaista uskontunnustusta, koska en sen teesejä allekirjoita.

Kaunis tapa kuitenkin opettaa lapsille tärkeänä pidetty asia.
Omani osaavat Isä meidän rukouksen molemmilla kotimaisilla kielillä.

:)
 
"Vieras"
Joo laitan, en kyllä mielessäni rukoile samalla. Saatan laulaa myös virsiä, jos on tuttu ja on fiilistä.
Mä oon nyt käynyt viimesen vuoden aikana paljonkin kirkossa ja kirkon tilaisuuksissa, koska meillä pyörii täällä kirkon perhekerho ja esikoinen käy myös seurakunnan kerhossa. Vaikka en ole uskovainen, kuulun kyllä kirkkoon ja oikeestaan tykkään siellä ja noissa kerhoissa käydä. Mulle ollut positiivinen kokemus esim. noi perhekerhot, siellä mukavia ihmisiä, kivaa tekemistä ja keväällä oli kiva retkikin. Ja ne papit ja muu henkilökunta on myös tosi mukavaa. Jutellaan ihan normi juttuja, eikä ne oo mitään jäykkiksiä edes :) mä oon aina tykännyt uskonnosta ja niistä raamatun kertomuksista, vaikka en niihin uskokaan. Samanlailla kun tykkään näin jouluisin ajatuksesta joulupukista ja korvatunturista.mukavia satuja siis, ja samalla seuraa itselle ja lapsille.
 
hahahah
ei ole kyllä tarvinnut käydä vissiin 4-5 vuoteen kirkossa. Viimeksi taisin vain pään painaa alas ja miettiä että hitto kun kusettaa.
Olitpa hauska heheheheeee hihhiihiiiiiii kun naurattaaaaaa hihhihiiiiii kylläpä vitsin murjaisit ai että kun heitit hienon läpän! Kumarretaan sua olet oikea vitsiniekkaa hehheheheeeeeeeeeee. Nappii ohtaan tai siperiaan oppimaan käytöstapoja. Ei me suomalaiset naiset tarvita sun kaltaisia luusereita tänne yhtään enempää!
 
Jotain tapahtui
Muutama vuosi sitten en olisi rukoillut enkä laulanut. Hiki nokkuen olisin paikalla pakotetusti ollut. Huokaillut ja mulkoillut. Tänä päivänä laulan sydämmeni kyllyydestä vaikka laulu ääntä ei olekkaan ja saatanpa rukoilla hartaasti polvillanikin. Nauraa, itkeä tai puhua kielillä rukoillessani. Jotain tapahtui, kiitos Jumalalle siitä jotta tulin uskoon ihan täysin erilaisesta elämänkuvioista.
 
Olitpa hauska heheheheeee hihhiihiiiiiii kun naurattaaaaaa hihhihiiiiii kylläpä vitsin murjaisit ai että kun heitit hienon läpän! Kumarretaan sua olet oikea vitsiniekkaa hehheheheeeeeeeeeee. Nappii ohtaan tai siperiaan oppimaan käytöstapoja. Ei me suomalaiset naiset tarvita sun kaltaisia luusereita tänne yhtään enempää!
miten loukkasin ajatuksillani sinua? :D minähän olin hiljaa pää painuksissa kuten kunnon kristitty tekee!
 
hahahah
miten loukkasin ajatuksillani sinua? :D minähän olin hiljaa pää painuksissa kuten kunnon kristitty tekee!
Et loukannut minua mitenkään. Voit puolestani ajatella samalla vaikka naimista mutta asenteesi on ärsyttävä ja olit olevinasi niin cool kun sait sanoa typerän vitsisi!!! Hohohoooooooooo kumartakaa häntä, kumartakaa näitä typeriä tyyppejä jotka sais heittää veke tästä maasta.
 
"vieras"
Kyllä ristiny yleensä, vaikka ei se käsien ristiminen ole mitenkään pakollista rukoillessa. Voi rukoilla kädet miten tahtoo ja vaikka seisos päällänsä niin voi rukoilla Jumalaa ja olla yhteydessä Luojaan. Laulan virsiä ja ylistyslauluja varsinkin kaikki kivat laulut ja mitkä osaan. Kiitos Jumalalle ihanista lauluista ja laulu on lahja Jumalalta. Laulaminenkin on rukousta/puhetta/ylistystä Jumalalle :) Ja lausun uskontunnustuksen jne. osallistun muutenkin kirkon menoon kun kirkossa olen. EN ymmärrä miten jokku voi mennä kirkkoon leikkimään ja muuten vaan???? Ehtoollinenkin on pahaksi, jos et ota uskossa sitä vastaan. Kirkossa käynti ja Ehtoollinen EI hyvitä/poista pahoja tekoja, vain usko tuo pelastuksen!
 

Yhteistyössä