Laiskat ihmiset käyttävät kertakäyttövaippoja

• Viestiketjun aloittaja kestoilija
  • Ensimmäinen viesti
Minkäslaisia kuukautissuojia arvoisat kestomammat käyttää? Jaa että ihan kaupan kertakäyttökamaa?
Miksi ette nysvää kuukautissuojianne itse ja pese niitä koneessa niin maailma pelastuisi?

Selityksiä kehiin.
Varmasti yksi selityksistä on että "siteet on pieni paha vaippoihin verrattuna".
Joo-o, niin on ja vaipat on pieni paha autoiluun tai lentomatkustukseen verrattuna.

Täältä pesee hieman esimerkkiä:

Edestakainen matka Helsingistä Kanariansaarille kuluttaa polttoainetta noin 200 kg jokaista vyölaukkuun sonnustautunutta suomalaista kohti.
Yhden vauvan vuoden vaippoihin, valmistukseen ja kuljettamiseen, tärvääntyy öljyä ja kaasua yhteensä noin 180 kg.
Sukissa ja sandaaleissa Las Palmasissa urpoileva kalpeanaama siis kuluttaa enemmän kuin vuoden vaipat turhalla matkallaan.
CO2-päästöjä matkasta aiheutuu noin 855kg/lärvi.
Kertakäyttövaipat aiheuttavat yhden vauvan osalta noin 600 kiloa hiilaria vuodessa.

Tämä vain esimerkkinä siitä että ei ne kertakäyttövaipat yksinään tätä maapalloa turmele.
Eikä niiden kestojen pesemiseen käytetty energiakaan tyhjästä tule.

Lähteet:
http://ymparistovalta.net/pdfs/liite6.pdf
http://www.lentoliikennejailmasto.fi/paastot

Vepasto
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä:
Minkäslaisia kuukautissuojia arvoisat kestomammat käyttää? Jaa että ihan kaupan kertakäyttökamaa?
Miksi ette nysvää kuukautissuojianne itse ja pese niitä koneessa niin maailma pelastuisi?

Selityksiä kehiin.
Varmasti yksi selityksistä on että "siteet on pieni paha vaippoihin verrattuna".
Kuukuppia ja kestoja tietenkin. Mä en sellaista muovilärpäkettä housuihini tunge, kuin pakosta.

:x

Turkilmas
Voi Triplaisä :D :D :D

Aikas monella on varmaan kestositeet ja kuukupit käytössä, tietenkin =)

Muoks: Eikä tietenkään kestovaippojen käyttö yksin pelasta maailmaa. Ei mikään yksittäinen teko sitä tee. Mutta mitä enemmän näitä isoja tai pieniä tekoja ympäristön puolesta tehdään, sen parempi.

Ja kyllä, vettä ja sähköä kuluu. Mutta jo tässäkin ketjussa on tutkimus miten todella paljon ympäristöystävällisempiä kestovaipat kuitenkin on. Se on nyt todistettu niin moneen otteeseen ja eri tahoilta että ei viitsis tuosta asiasta kinata.

kinuski
Kyllä mä voin myöntää että en kestoja käyttänyt koska olen laiska. Toisekseen, mua ällöttää ajatuskin siitä että meidän kylppärin nurkassa lojuis joku paskavaippa ämpäri. Kertikset on vaan niin paljon näppärämpiä ja helpompia. Itse asiassa mä en ole koskaan edes perehtynyt noihin kestoihin sen kummemmin, eikä mun kyllä enää tarvikkaan kun ei meillä enää vaippapyllyjä ole eikä tule.

Turkilmas
Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Voi Triplaisä :D :D :D
Aikas monella on varmaan kestositeet ja kuukupit käytössä, tietenkin =)
Muumikuosinen kestoriepu kuulostaa jänskältä =)

Kuukuppi... kuulostaa sotkuiselta ja monimutkaiselta :whistle:
Paha sanoa kun ei ole kokemusta :D
Muumikuosinen :LOL: :LOL: :LOL: . Pitäisköhän muuten alkaa väsäämään....saanko lainata ideaasi ;) ?

Mulla ei oo kuukupista kokemusta, mutta kestositeet odottaa kuukautisia. Ihanan tuntuisia ja vaikuttais pysyvän hyvin paikallaan. Niin ja mulla on semmoisia pantterikuosisia ja muita kivoja, vaikkakaan sillä tuskin on merkitystä. Tai ainakaan meillä miestä ei vois vähempää kiinnostaa minkänäköisiä kuukautissiteitä käytän :D

En lukenut kuin ekan sivun ketjusta
Olen ylpeänä käyttänyt lapsillani kertakäyttövaippoja. Ja olen ylpeä siitä ajasta minkä vietän lasteni kanssa mielummin kuin harjoittaisin paskavaipparumbaa kestovaipoilla.

Jos vaippaikäisiltä voisi kysyä mielipidettä niin varmasti käyttäisivät mielummin keveitä ja kapeampia kertakäyttövaippoja kuin painavia, leveitä, haarovälin täyttäviä kestoja.

Turkilmas
Alkuperäinen kirjoittaja En lukenut kuin ekan sivun ketjusta:
Olen ylpeänä käyttänyt lapsillani kertakäyttövaippoja. Ja olen ylpeä siitä ajasta minkä vietän lasteni kanssa mielummin kuin harjoittaisin paskavaipparumbaa kestovaipoilla.

Jos vaippaikäisiltä voisi kysyä mielipidettä niin varmasti käyttäisivät mielummin keveitä ja kapeampia kertakäyttövaippoja kuin painavia, leveitä, haarovälin täyttäviä kestoja.
On tuokin toki ajatustapa. Meillä vaan menee sama aika pyykkäämiseen mitä muutenkin menisi. Että eipä tuo ole kyllä yhtään ajasta lapsille pois jos kestoja käyttää :D.

Tiosta vauvojen toiveesta en tiedä, kun tuo jäbä ei tosiaan osaa vielä puhua. Mutta olen kyllä kuullut että kestoissa just lonkat ja jalat olis luonnollisimmassa asennossa ja siksi mukavimmat vauvalle. Mutta en tosiaan mene tuosta takuuseen.

hmm
Alkuperäinen kirjoittaja kestoilija:
Kun kysyy miksi et käytä kestovaippoja ja saat vastauksesksi että siksi kun en jaksa pestä niitä niin huhuhuhuhuh.
Kuka edes kehtaa sanoa noin?
Olen siis sitä mieltä että ihmiset jotka eivät käytä kestovaippoja ovat LAISKOJA!!!
Todella säälittävä selitys.
Kun laitat vaipat koneeseen se vie noin 2minuuttia ja kun laitat ne kuivumaan niin se vie noin 5 minuuttia.
Se on päivässä n.7minuuttia.
Kaikki eivät edes pese niitä päivittäin joten vaiva on erittäin pieni ja on turha vedota siihen että vaippojen pesu tuottaa liikaa vaivaa!

On myös tyhmää sanopa ettei käytä kestoja siksi kun on enemmän kuin 1 vaippaikäinen! Se ei tuota juuri yhtään lisää vaivaa. Sama koneellinen päivässä, käyttää niitä 1 tai useampi lapsi.

Laiskat ihmiset hei, ajatelkaa vähän luontoakin!
joo keksikööt sellaisen kertakäyttövaipan mikä on biohajoava..olen siis laiska..mut en menetä yöunia sen takia

Huomattu
Olen huomannut kestojen koossa saman kuin joku toinenkin tässä ketjussa että on jotenkin ihan valtavan massiivisen kokoisia ja pikku taaperot kestoissaan kävelevät hankalasti kun on niin paljon rättiä haaruksissa.

vieras
Yhtä hyvin otsikko voisi olla 'Itsekkäät ihmiset asuvat omakotitalossa'.

Mä käytän lapsella kertiksiä ihan hyvällä omallatunnolla. En ole lentänyt viiteen vuoteen, asun kaupungissa lähellä palveluita (vähäinen autontarve) ja muutenkin pyrin isommilla valinnoilla vaikuttamaan pitkäaikaisemmin ympäristöön. Vaippojen tarve on vain sen vuoden, kaksi. Paljon suurempi merkitys on sillä, miten elämää muuten elää.

Kokonaisuus on siis tärkeämpää kuin se, mitä vauvalla on pepun alla. Tämä tuntuu usein hämärtyvän kaikessa ympäristö-keskustelussa.

Mä olin ihan ihmeissäni päätöksestä ottaa äitiyspakkauksesta kertikset pois. Pakkauksen pitäisi antaa vanhemmille tietoa eri vaihtoehdoista, ei ottaa kantaa. Jos se ottaisi kantaa, pakkauksen vaatteetkin pitäisi tehdä Suomessa eikä kärrätä Kiinasta. Liekö lapset tehneet nekin vaatteet.

Jos haluaa olla oikein ekologinen, jättää ne lapset tekemättä kokonaan. Siinä todellinen ekoteko.

anika harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Anteeksi, ei ollu tarkotus kyllä tyhmäksi leimata, mutta totuuden nimessä ennakkoluuloseksi kyllä.
Minä en väittäis, että kestot tuntuis helpommilta tai halvemmilta, mulle ne on luontoa ja tulevaisuutta ajatellen REILUMPIA vaihtoehtona ja lisäksi söpöjä :)

Jotenki se vaan harmittaa, kun ite on niistä mielissään ja saa hyvän mielen (en tosiaan tyrkytä muille/tuomitse ääneen toisia), niin joutuu sitten tuommoista oikeesti hyödyllistä juttua aina puolustelemaan. Ja kuulee aina nämä samat argumentit: sähkö ja vesi kuluu (joo, eihän ne vaatteita pestessä yhtään kulu ja silti ei pidetä kertakäyttövaatteita...)ja sitten tuo sonta roiskii ja haisee -> kokeilkaa ensin itse ja sanokaa sitten minne roiskii ja haiseeko.

Mutta siis anteeksi vielä, taitaa olla mulle liian arka aihe, väistyn sivummalle....
Juu, en oikeastaan tarkoittanut pelkästään sinua, vaan keskustelun yleistä sävyä.

Minä käytän itsekin kestovaippoja samasta syystä kuin sinäkin: ympäristösyistä ja materialistisista (on ne niin söpöjä). Mutta hyväksyn kyllä sen, että eri tavalla ajattelevia riittää.

Minua ei erityisesti ärsytä ennakkoluulot tässä tapauksessa - kestovaippa ei loukkaannu, vaikka joku pitäisi sitä hankalana. Kestovaipan käyttäjiin liittyvät ennakkoluulot saattavat harmittaa, ja niiden ennakkoluulojen muodostumiseen yritän vaikuttaa vastailemalla itse asiallisesti.

Onhan se tosiasia, että kestovaippoja käyttäessään joutuu enemmän kosketuksiin lapsen kakan kanssa. Kertakäyttövaippojen kanssa pestään pelkkä lapsen peppu ja kestovaipan kanssa sekä peppu että vaippa. Minulle tämä ei ole mikään ongelma, en ole hajuherkkä eikä oman lapsen kakka kamalasti ällötä. Mutta jos on niin, että joku kokee tämän isommaksi ongelmaksi kuin ympäristön kuormittamisen, niin hän kokee sen niin, enkä minä voi sitä asiaa muuttaa.

Jos kysymys on selvästi tiedon puutteesta, annan enemmän kuin mielelläni oikeaa tietoa. Mutta en minä voi kenellekään kertoa, mitä mieltä hänen pitää mistäkin asiasta olla. Tai miltä hänestä pitää tuntua.

Kehotan toki kaikkia kokeilemaan kestovaippoja vaikka kertakäyttöisten ohella. Saattaa käydä niinkuin minulle, että yllättyy työn vähäisestä määrästä ja käytön mukavuudesta. Mutta en syyllistä niitäkään, jotka eivät halua kokeilla.

Turkilmas
Täytyy vielä mainita, että mä en missään nimessä tuomitse kertiksien käyttäjiä. Itsekin välillä käytän esim. öisin. Ja tuskin olisin viitsinyt lähteä metsästämään ja selvittämään kestojen ideaa jos en olis saanut valmiiksi miehen veljenpojan vanhat vaipat.

Tässä ketjussa idea oli alun perin väärä. Eli alettiin syyllistää saman tien kertiksien käyttäjiä. Se tuskin toimii tässäkään tapauksessa, siis tuo syyllistäminen. Ei varmaan saa ketään vaihtamaan kertiksiä kestoihin se että haukutaan laiskaksi.

Mutta jos tuolta juupas-eipäs-sivuilta noukkisi muutaman ihan oikean faktan, jonka takia kannattaisi harkita edes tai edes kokeilla kestoja. Se oikeesti kyllä kannattais koska:

- Kestot on kiistatta ympäristöystävällisempiä. Tästä asiasta on tehty monta tutkimusta ja vertausta ja aina tultu tähän lopputulokseen. Silti vaikka vettä ja sähköä kuluu vähän normaalia enemmän.

- Kestot on kiistatta edullisempia. Tästäkin asiasta on tehty paljon laskelmia ja tutkimuksia. Alkusatsaus saattaa tuntua suurelta jos ostaa vaipat uutena. Mutta siis loppupeleissä kuitenkin halvemmaksi tulee vaikka tosiaan ostaisi uudet kestot. Kestoissahan nimittäin on loistava jälleenmyyntiarvo, muutamalla sideharsolla ja kuorella pääsee jo alkuun jne.jne. Just tänne palstalle joku kirjoitti että oli ottanut äitiyspakkauksen rahana ja maksanut sillä koko vaippa-ajan kestot.

- säästöä tulee myös siinä että kestovaipoissa oleva lapsi oppii usein aiemmin kuivaksi, koska kestoissa ei ole mitään kemikaaleja, jotka vievät kosteudentunteen pois.

- Kestovaippoja käytetään myös hoitomuotona, sillä YLEENSÄ kestot ovat huomattavasti parempi vaihtoehto vauvan herkälle iholle. Esim. itsellä on atoopikko-poitsu, jonka pylly on silkinpehmeä eikä yhtään kuiva tai muuta :)

Totta on, että kestoja pitää pestä ja joskus se tuntuu työläältä. Ja kakkojen huuhtelu saattaa tuntua vastenmieliseltä. Ja aina on pyykkiä kuivumassa. Että siis on paljon myös seikkoja joissa kertis vaan on parempi.

Kuitenkin kestojen käyttö on ympäristöteko ja jos vaan se yhtään kiinnostaa, niin kannattaa edes kokeilla. Niin mäkin tein ja tällä tiellä ollaan :D

Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Kuitenkin kestojen käyttö on ympäristöteko ja jos vaan se yhtään kiinnostaa, niin kannattaa edes kokeilla.
Tottahan se pitää myöntää että kestot ovat edullisempi ja ekologisempi vaihtoehto kertiksille. Ilman muuta.

Sana "laiskuus" on vain niin provokatiivinen sana että se saa välittömästi kertakäyttövaippailijat barrikaadeille vaikka väite osin onkin totta.

Kertistyyppejä, esimerkiksi minua, ärsyttää kestojen virheellinen "markkinointi" joka antaa liian ruusuisen kuvan niiden käytöstä.
- "Ne on söpöjä eikä pesemiseen mene kuin kaksi minuuttia"
Mihin unohtui vaipan jälkikäsittely kakkosen jälkeen, haisevien vaippojen säilytys jne jne?
Lisäksi tässä ketjussa on virheellisesti kestojen väitetty olevan imukykyisempiä (pidempi vaihtoväli ) yms.

Sen sijaan sinun kirjoituksesi on erittäin asiallinen ja mikä minulle tärkeää, kieliasultaan selkeää ja hyvin jäsennelty. Asiasisältö saa katu-uskottavuutta kertaluokkaa enemmän kuin "kyl mul kans on noit kestoi ja ihan parhait ne on ja muut on paskoi"-tyylinen ulosanti.
Tuot hyvin esiin kestojen sekä hyvät että huonot puolet (joita ei joidenkin mukaan ole ).

Vaikka "myyntipuheesi" vallan erinomainen onkin niin meillä tytsyt edelleen toimittavat asiansa "laaki/vaippa"-periaattella koska se on helpompaa.
Joo-o, laiskoja ollaan ja mottoni onkin:
"Älä tee sitä tänään minkä voit huomennakin jättää tekemättä" :D

Hyvää joulun odotusta kaikille ... vaippoihin katsomatta :xmas:

Jaa. Mä taas kestoilen koska olen laiska. Pääsee helpolla kun ei tartte ostaa vaippoja joka viikko. Kerran ostetut vaipat riittää koko vaippaiän ja vielä seuraavallekin lapselle. Säästyy rahaa, luontoa ja vaivaa kun ei tartte roskista tyhjentää. Lapsiperheessä varmaan muutenkin tarvii joskus pestä pyykkiä, ei kestojen kuivumaan ripustaminen oo yhtään rankempaa kuin vaatteiden

Kuukuppia käytän myös. Helppoa, halpaa ja huomaamatonta... Ja hygieenistä!

Alkuperäinen kirjoittaja huokaus:
Alkuperäinen kirjoittaja RYPÄLE VoittamatonHerkkusieni:
Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Kun keksis paikan missä säilöä niitä likasia vaippoja.. Ei kyll onnistu juuri nyt. :/
Meillä menee suoraan koneesen.
kiva, laitaksä kakkoineen päivineen suoraan koneeseen... jee
En, kun meillä ei kakata vaippaan. Ei tarvii kakkavaippoja pestä.

Alkuperäinen kirjoittaja m:
niin meillä menee 14 euroa kuussa vaippoihin jossa on 82 kpl vaippoja, sun matikkas on nelosen arvoinen ala-aste matikalla!!!
Ja sulta puuttuu sisälukutaito. Jos mä nyt sadannen kerran sanoisin, että tässä pinossa joku sano ton 20?.

Suurin osa kestovaippojen käyttäjistä on kyllä varmasti niin valistuneita, etteivät kertasuojia käytä. Eli kyllä nysväämme kuukautissuojiemmekin kanssa. Paitsi minä en nysvää, huuhtasen vaan, koska minulla on kuukuppi. ;)

Ja voisin tässä vaiheessa vielä huomauttaa, mä en myöskään oo missään vaiheessa ketään tuominnu. Oon vaan vastannu kysymyksiin ja yrittäny oikasta ennakkoluuloja. Jostain syystä jotkut vaan silti ottaa sen herneen sinne nenuliin. :whistle:

Niin, kestot on hieno ajatus niille lapsille, joille se sopii. Kaikille kun ne eivät valitettavasti sovi. Meillä nelonen käytti kestoja jonkun aikaa mutta lopetettavanhan se niiden käyttö oli kun en enää tiennyt reagoiko lapsen iho vaippoihin, ruokaan (kun on ruoka-aineallergikko), pesuaineeseen vai näihin kaikkiin yhteensä. Ja aikamoisia palloja sitä väliinsä piti pistää toisen ahteriin että sai keston pitämään edes sen aikaa kun kävi toista hakemassa kerhossa :x

Alkuperäinen kirjoittaja hannamaria:
Jaa. Mä taas kestoilen koska olen laiska. Pääsee helpolla kun ei tartte ostaa vaippoja joka viikko.

Muotoilen hieman omia sanojasi
Alkuperäinen kirjoittaja hannamaria:
Lapsiperheessä varmaan muutenkin tarvii joskus pestä pyykkiä, ei kestojen kuivumaan ripustaminen oo yhtään rankempaa kuin vaatteiden
Lapsiperheessä varmaan muutenkin tarvii joskus käydä kaupassa, ei vaippojen ostaminen oo yhtään rankempaa kuin vessapaperin.

Yhteistyössä