Laiska esikoisen äiti kyselee yöimetyksistä

• Viestiketjun aloittaja laiska esikoisen äiti
  • Ensimmäinen viesti
laiska esikoisen äiti
Syötän enää iltaisin ja öisin 10 kk ikäistä vauvaani ja vauvan yöllä itkiessä nukahtaa hän ja minä nopeasti imetykseen (perhepedissä tosiaan nukumme). Kyse on siis pitkälti laiskuudesta, toisaalta vauva oikeasti tuntuu syövän eikä vain tuttina pidä. Minusta monessa paikassa on ohjeistettu, että unikoululle ei ole tarvetta mikäli äiti ja muu perhe jaksaa yöherätyksiä. Mutta onko se näin "vanhallekin" vauvalle totta vai teenkö lapselle hallaa kun en opeta häntä nukkumaan yönsä läpi? Toisaalta luin myös että vauvalle "yön läpi nukkuminen" tarkoittaa viiden tunnin yhtäjaksoisia unia, ja sen lapsi kyllä saa...

Toinen kysymys, onko toivoa että laiska äiti pääsisi jossain vaiheessa lopettamaan imetyksen ihan itsekseen, siis niin ettei vaavi enää heräisi yöllä, vai pitääkö yleensä jossain vaiheessa tekemällä tehdä yövieroitus? Kumma kun sitäkin pitää stressata etukäteen, vaikka nykytilanteeseen olen tyytyväinen jaksamiseni kannalta.

vieras...
Älä suotta stressaa etukäteen :) Kun lapsi heräilee imetyksille omaan tahtiinsa, oman unen rytmiin, ei imetykset häiritse lapsen unta eikä niistä ole lapselle haittaa. Ja viiden tunnin yhtäjaksoinen unipätkä on jo hyvä! Hampaatkaan eivät tuosta kärsi kun muistaa hampaanpesun illalla (äidinmaito yksinään ei ole reikiinnyttävää mutta muuhun ja varsinkin sokeripitoiseen ruokaan yhdistettynä kyllä).

Jotkut lapset jättävät yöimetykset ihan itsekseenkin - kaikki varmasti joskus, jos vain äiti jaksaa odottaa :D Mutta vieroituksellekin on parempia ja huonompia ajankohtia. Huono on ainakin se hetki jos imetysten jatkuminen on kaikille ok. Samoin jos lapselle tulee lähtenymisvaiheita, ja yöimetykset saattaa tihetäkin, se ei välttämättä ole se helpoin hetki yövieroittaa. Meillä lapsi jätti itsekseen yöimetykset klo 21-05 1v5kk iässä ja kuukautta myöhemmin vieroitin siitä aamu viiden imetyksestä äidintahtisesti todella helposti. Aiemminkin olin yrittänyt yöimetysten rajoittamista/vieroitusta mutta kun viikon oli koko perhe valvonut ja itkenyt niin eipä tuntunut mielekkäältä. Nyt imetän melkein 10kk ikäistä nuorimmaista... useita kertoja yössä. Ihan hammashoitajankin siunauksella ("kokonaisuus ratkaisee"). Kaikki aikanaan :)

"mamama"
Niin kauan kuin sinä ja vauva jaksatte niin ei ole mitään syytä muuttaa toimivaa systeemiä :)

Lapsi yleensä lopettaa yösyömiset jossain vaiheessa ihan itsestään. Tai sitten sinä joku yö kyllästyt imettämään ja päätät että tämä oli nyt tässä. Eli jompi kumpi teistä päättää kyllä lopettaa! Elä stressaa :)

2x
Edellisiä myötäillen, niin kauan kuin itse jaksat niin jatka. Laiska et ole vaan ymmärrät lapsen parhaan ja helpoimman tavan hoitaa yöt. Ei tarvitse nousta pullorumbaan, ei tarvitse nousta ylös tarkistamaan pinnansänkyyn onko kaikki hyvin... paidanhelma ylös ja uni jatkuu =)
Ilta ja yö imetys antaa lapselle luontaista unilääkettä, rytmiä vuorokauteen ja rauhoittaa mukavasti. Itse kaksi lasta perhepedissä laiskana hoitanut ja hyvin levännyt. Toinen vieroittautui itse vuoden ikäisenä kokonaan ja toinen vähän myöhemmin tai oikeastaan aika paljonkin myöhemmin.... Jos itsellä alkaa väsy tulla imetykeen, voi kokeilla tuttia tai ihan silittelyä tms. rauhoittamista ennen imetystä. Lapsi saattaa vain kaivata kosketusta unen hieman keventyessä välillä. Kyllä sinä itse ja vauva pääsette yhteisymmärrykseen, kun sen aika on.

laiska esikoisen äiti
Kiitos, ihanat! Turhaan aina mollataan tälläisiä keskustelupalstoja, kyllä täällä hyvää vertaistukea on saanut joka kerta kun olen jotain kysynyt.

"..."
Itse lopetin yöimetykset juurikin tuossa 10 kk kohdilla. Yöimetyksestä oli ilmeisesti tullut vain tapa, eikä siis nälkäänsä syönyt, sillä päivisin söi hyvin. Pääsimme yöimetyksestä helposti eroon siten, että kun yritti tulla rinnalle, vähän aikaa vain silittelin vauvaa, niin että rauhottui. Imetys siis loppui ihan ilman itkuja tai suurempia hankaluuksia.

Vie ras
Peesaan vastanneita. Itse olen myös laiska äiti. Lapsi jo 14 kk ja vielä saa öisin imeä jos haluaa. Muutkin perheenjäsenet voivat paremmin kun saavat nukkua yön heräämättä lapsen itkuun. Lapsen tahtisuus ennen kaikkea jos ei siitä ole muille haittaa.

hkhk
Mä imetin kuopusta öisin vielä pari kk sitten, 1v3kk ikäistä. Sitten kun rupesi tuntumaan etten jaksa enää herätä jatkuvasti, laitoin laastarit tisseihin ja sanoin että maito on loppu. Se oikeasti toimi. Ei itkua ei raivoa vaan kävi välillä kattomassa ja ihmetteli. Edelleen nukkkuu vieressä mutta imetyksen lopetuksen jälkeen ihan koko yön heräämättä.. :)

vvvvieras
Kovin pitkälle päälle vuoden en jatkaisi yöimetystä hampaiden vuoksi (äidinmaidostakin kuitenkin tulee happohyökkäys) mutta vielä pari kuukautta antaisin mennä vaan :) Meillä esikoinen lopetti yösyömiset itse 4kk iässä, nuorempi söis varmaan vieläkin öisin (nyt 3v :D) mutta siinä vuoden iässä tehtiin niin että muutin sohvalle nukkumaan ja lapselle ei ollut yöllä tarjolla kuin isi ja vesipullo. Olisko viikko mennyt niin alkoi nukkumaan kokonaisia öitä. Kumpaakin lasta imetin hiukan alle 2v.

Poikkeuksen yöimetykseen tekisin erityistarpeisen/sairaan lapsen kanssa, esim. kaverin vauvalla suolistosairaus ja useimmat ruoat eivät käy, äidinmaidosta ei oireile joten jokainen tippa hänelle ravitsemuksellisestikin tärkeä.

Yhteistyössä