Lainaisitko rahaa kaverille tässä tilanteessa?

DevilishDream

Aktiivinen jäsen
10.10.2007
1 114
0
36
Kyse siitä samasta, joka yritti että ostaisin hälle pesukoneen osamaksulla, olisi maksanut osissa siis, itse ei saa ostettua osamaksulla. Tilanne se, että heillä ollut jo kauan huono rahallinen tilanne ja olen lainannut rahaa jo puolisen vuotta. On maksanut takaisin kyllä, mutta välillä maksanut myöhässä aika paljon. No nyt heillä sellainen tilanne, että nainen oli vienyt palkkalapun myöhässä ja ei saanut viimeksi palkkaa, saa nyt perjantaina kaikki palkat sitten. mies kyllä saanut sairaspäivärahan, josta maksoivat velkoja eri ihmisille ja laskuja. Lapsilisät on tulleet tänään, mutta se heillä auton lainan suoraveloitus, ei jää mitään. No lainasin heille viikonloppuna 15e, maanantaina 40e ja tiistaina vielä 20e. Alunperin mun piti lainata vaan 40e, mutta miehellä oli olleet lääkkeet lopussa ja ostivat niitä. Ei jäänyt taas yhtään rahaa. Lainasin sitten vielä sen 20e, se ei riitä ilmeisesti heille pe asti ja pyysi vielä 20e lisää. En lainannut enempää, koska mun mielestä ei pitäisi olla varaa ajella autolla ja ostaa tupakaa askia päivässä jos pitää muilta rahat lainata. Maksaisi takaisin kyllä perjantaina. Mutta ajattelen niin, että nyt voisivat olla ostamatta vaikka tupakkaa että pärjäävät. Lisäksi lainaan rahat miehen tililtä ja mies vihainen. Ei kaveri tajua, että se että lainaan hänelle aiheuttaa mulle ja miehelle riitaa. :|

Ensinäkään en lainaisi miehen tililtä. Toisekseen jatkuvana laina-automaattina toimiminen ei ole kenellekkään hyväksi. Voit ihan hyvin ilmoittaa hänelle, että olette miehen kanssa yhdessä sopineet, että ette enää lainaa.

No en todellakaan.
Kaiken huippu jos rahat tai osa niistä menee tupakkaan!
Lähipiirissä on yksi vastaava tyyppi, koskaan, ei koskaan ole rahaa ja auki on joka suuntaan. :headwall:

en lainaisi, mutta jos heilla on ongelmia raha-asioiden hallinnassa, voisin esim auttaa laskemaan menot ja tulot ja miten rahat kannattaisi kayttaa jotta ei tarvitsisi lainata.

En todellakaan lainailisi. On naisen oma moka, jos hän on huonossa rahatilanteessa ollut niin typerä, että on vienyt palkkalappunsa myöhässä!! Minä en jaksa noita ihmisiä enää. Joskus minäkin olen lainaillut, mutta kun rahaa takaisin pyytäessään tunsin oloni lähinnä kerjäläiseksi, luovuin lainailusta kokonaan. Lopeta tuo lainailu. Tai jos et pysty lopettamaan, älä ainakaan lainaa lisää, ennenkuin entinen velka on maksettu. Kokeilepa muuten vaihteeksi SINÄ lainaamista tuolta perheeltä. Saat nähdä, että voit luottaa ystävään hädässä... Toivottavasti olen tuon jälkimmäisen kommentin osalta väärässä.

Niin siis meillä on miehen kanssa yhteiset rahat kyllä, mutta hän on tiukempi rahankäytössä kuin minä. Toisaalta taas ei he varmaan tule toimeen 20 eurolla kolmea päivää, siis ti, ke ja to ruuat pitänyt ostaa siitä. Pe heille tulee raha tilille vasta 4 aikaan päivällä.Ei sekään ole kivaa jos heillä ei sitten ruokaa. Ja kaikkiin apteekkeihin ei kai saa laskulle?

Ja ovat he meille lainanneet joskus rahaa =) Ja muutenkin nainen paljon auttanut mua, kyydinnyt autolla yms. Maksanut olen toki bensat ja usein hieman ylikin.Että tavallaan vastavuoroista tämä. Nyt vain olen lainannut muutaman päivän aikana 75e jo.

Alkuperäinen kirjoittaja DevilishDream:
Niin siis meillä on miehen kanssa yhteiset rahat kyllä, mutta hän on tiukempi rahankäytössä kuin minä. Toisaalta taas ei he varmaan tule toimeen 20 eurolla kolmea päivää, siis ti, ke ja to ruuat pitänyt ostaa siitä. Pe heille tulee raha tilille vasta 4 aikaan päivällä.Ei sekään ole kivaa jos heillä ei sitten ruokaa. Ja kaikkiin apteekkeihin ei kai saa laskulle?

Mutta ei ole sun vastuullasi huolehtia heille ruokarahoja!
Heidän täytyisi itse opetella rahankäyttöä, mutta eivät opi sitä ikinä niin kauan, kun joku suostuu aina lainaamaan tiukassa paikassa.

Kyllä vaikka kaurapuuroa 5 kertaa päivässä sillä elää kolme ja puoli päivää. Ei ihminen siihen kuole. Ja röökiaskin hinnalla saa lapsille litran maitoa ja jopa kanamunapaketin että saa puuron kanssa myös proteiinia!

Aikuinen voi olla vaikka vesipaastolla kolme päivää, tekee vaan hyvää! EI siitä sairastu tai kuole.

Ongelma on jossain muualla kuin siinä ettei olis mitä syödä.

Alkuperäinen kirjoittaja minä itte:

Heidän täytyisi itse opetella rahankäyttöä, mutta eivät opi sitä ikinä niin kauan, kun joku suostuu aina lainaamaan tiukassa paikassa.

niin ei olekaan, totta. Mutta eivät saa muualta apua. Ei sukulaisilta ei muilta kavereilta. Kumminkin lapsia kaksi heillä niin aika inhottavaa jos ovat ilman kunnon ruokaa..

:| :| ja se on kyllä totta, että heidän tilanteensa ei ole itse aiheutettu. taustalla miehen onnettomuus. Toisaalta taas en ymmärrä miksi tupakoida niin paljon, tai onhan se vaike lopettaa kun muutenkin stressiä.

No kyllä noilla jo lainatuilla pitäis pärjätä. Eiks se perjantaihin asti ollut vai miten? Riippuu tietysti mihin asti pitää pärjätä. Ja mihin tarkalleen tarvivat, ruokaan, bensaan, tupakkaan? Jos ruoka loppu, veisin heille kyllä ruokaa. Jos tupakka loppu, ostaisin sätkäkamat ja veisin heille. Anyway, mä oon itse tehnyt niin että oon omalla kauppareissulla ostanut kaverille jotain sapuskaa millä heidän perheensä pärjää muutaman päivän. Helpointa niin.

Alkuperäinen kirjoittaja minä itte:

niin ei olekaan, totta. Mutta eivät saa muualta apua. Ei sukulaisilta ei muilta kavereilta. Kumminkin lapsia kaksi heillä niin aika inhottavaa jos ovat ilman kunnon ruokaa..

:| :| ja se on kyllä totta, että heidän tilanteensa ei ole itse aiheutettu. taustalla miehen onnettomuus. Toisaalta taas en ymmärrä miksi tupakoida niin paljon, tai onhan se vaike lopettaa kun muutenkin stressiä.

Kaikesta huolimatta neljä henkeä saa ihan hyvät ruuat kahdella kympillä kolmeksi päiväksi!!! Ja eikö lapset syö myös päiväkodissa jos ovat?

Jos ostaa röökiä ym. on tilanne itseaiheutettu! Ei siihen viekkarikiukkuunkaan kuole :o

Eikä kai tollasta tarvii edes perustella kun koko ajan ollaan käsi ojossa.
Tuskin olisin alunperinkään lainannut yhtään.. aikuiset ihmiset hoitakoon aisansa ihan itse, menot on suhteutettava tuloihin.

No rehellisesti sanoen tiedän että lainaisin koska mulla ei ole tosiaan liikaa kavereita ja välillä yritän ollaa liikaa mieliksi :ashamed:

Mutta ihan oikeassa olet että luulisi että auto ja rööki ei tosiaan ole niitä ostoslistan ensimmäisiä asioita ja neuvoisinkin muita olemaan lainaamatta...osaisipa itse tehdä kuten opettaa :|

Yhteistyössä