Kaverin lainasta huomauttaminen..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kiusallista
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kiusallista

Vieras
Lainasin keväällä kaverille 40€. Sanoin kyllä, että ei maksulla niin kiire ole, mutta kaveri lupasi maksaa sen ens kuussa. Ei maksanut.

Ollaan tämän jälkeen nähty normaalisti pari kertaa (asutaa eri paikkakunnalla) ja oltu yhteydessä muutenkin. Kaveri ei siis mitenkää välttele minua. Mutta ei myöskään sanallakaa oo maininnut lainaa. Eilen kertoi ostaneensa tietokoneen, todennäköisesti osamaksulla kai. Heillä on rahan käytön kanssa ongelmia, ulosottovelkaa yms ja aina rahat loppu.

tietenki ku tiedän, ettei rahaa ole, tuntuu pahalta alkaa perimään. Toisaalta en minäkää rahassa ryve ja ikävää sekin, ettei ota lainaa puheeksi, vaan hiljenee sen "pois". Mietin, että kysynkö pystyykö maksamaan ja jos ei ni sovin että ei tarvi. Näin ku siitä ei mitää puhuta se häiritsee ja ärsyttää.

mutta miten otan asian esille?

Soitat vaan ja sanot, että nyt sun pitää kyllä maksaa se 40 euroa minkä olet velkaa, mulla alkaa olla rahat lopussa ja tarvitsen ne nyt.
Eikä tarvi kysellä mitään haluaako ja pystyykö maksamaan, kyllä velka on maksettava! ! Meni vielä tietokoneenkin ostamaan ennenkuin maksoi sulle, aika tyhmää käytöstä.

Alkuperäinen kirjoittaja Näin;28857597:
En mä kehtaisi noin pientä summaa pyytää takaisin. En vaan lainaisi enää. Jos pyytäisi, toteaisin, että et maksanut edellistäkään velkaa.

No ei tuo nyt mikään kovin pieni summa ole etenkään jos lainaajallakaan ei ole mitenkään paljon rahaa. Tottakai raha pitää maksaa takaisin. Jos toinen on kehdannut pyytää lainaa niin ihme on jos ei OMIAAN muka kehtaisi pytää takaisin. Nehän pitäisi saada ihan pyytelemättä.

Mulla oli opiskelukaveri joka aina "unohti" lompakon kotiin kun käytiin kahvilla. Lupas aina maksaa ensi kerralla, mutta taas oli lompakko kotona. Niitä muutaman euron velkoja en takaisin kysellyt mutta mullakin alkoi lompakko "unohtumaan". Ärsyttävää kun kummallakin oli tasan yhtä pieni opintotuki...

Siis et oo kertaakaan muistuttanut tässä välissä? Tottakai kehtaa kysyä, että "muistatko muuten sen 40e jonka lainasit minulta, voisitko maksaa sen tässä kuussa?". Itse ainakin herkästi unohdan monenlaista, joten uskon että siitä on kysymys kaverillasikin :)

Sano, että "sähän et oo muuten vielä muistanut maksaa takaisin sitä keväällä lainaamaasi 40 €. Oisko sulla nyt se, kun ei meilläkään raha kasva puussa..."

Kyllä sitä kehtaa kysyä suoraan. "kuule muistatko sen keväisen 40e jonka lainasin.. nyt olis vähän itselläkin tarvetta rahalle. Voisitko milloin maksaa sen?" :) Tms..

Jotkut voi unohtaa ihan vilpittömästi, jos ollut vaikeuksia. Mutta voi käydä kuten itsellekin.. vähemmän kauniisti alkoi kaveri kyselemään samaa summaa. Olin eron aikoihin lainannut ihan ruokaan puhtaasti sen 40e. Ja maksanut seuraavassa kuussa 60e.. ei ollut kaveri katsonut tiliotteitaan kovin tarkkaan ja niin, eihän siellä ollutkaan näkynyt sitä 40e panoa. :D Tarkista ap ettei ole käyny vähä samoin, et onkin jo maksanut etkä ole huomannut?
Mun tapana on pistää puolet lainasummasta lisää aina, jos käy huonosti ja olen pa hetkellisesti. (niin voi käydä apteekissa käynnin jälkeen helpostikin, kun 300-550e ei ole pikku raha mulle)

Mä kyllä olisin huomannut jos olisi tilille sen laittanut. :D Joo, pitää nätisti kysyä. En ennen oo sille lainannut, kun ei ole pyytänyt, mutta nyt oli varmasti tiukka tilanne ku pyysi. Ehkä se on unohtanut. Tuntuu kiusalliselta pyydellä ku minusta hänen olisi pitänyt asiasta mainita, mut nii kai se on että jolla on saatavia ni se pyytelee.

Eikä se maailmaa kaada, jos en rahoja saisi, haluaisin vain, että sit olisi sovittu niin, että annan rahat ja velka unohdetaan. Nyt se vaan roikkuu. Kaipa se on ryhdistäydyttävä ja pyydettävä rahoja.

No syytä on varmaan kysyä onko neljäkymppiä muistissa ja milloin oli ajatellut sen maksaa.

Tarkastaa sopiva aikajakso, ja jos ei vielä kahteen kuukauteen kyselyn jälkeenkään ole rahoja palautunut, voit varmaan suoraan sanoa, että olkoon sitten se neljäkymppiä, saat sen pitää, mutta että ei kannattaisi rahoja pyytää lainaksi, jos ne meinaa pitää itsellä lopullisesti...

Jos kaveri siitä loukkaantuu niin siinähän loukkaantuu.

Älä nyt ainakaan toiste hälle lainaile.

Mä en usko, että kukaan unohtaa lainaa! Paskapuhetta.

Tuo on ihan tavllista, että lainataan ja sitten siirrellään sitä takaisinmaksua, jos sitä kysyy - ja venytetään niin kauan, että se sopivasti "unohtuu". Oppirahat on mekin miehen kanssa maksettu ja enää ei lainata. Kenellekään! Ei senttiäkään!

Tavaroiden kanssa on sama juttu. Niitä ei palauteta koskaan eli ei kannata lainata kenellekään mitään. Mun kokemuksen perusteella yli 90% ihmisistä ei palauta rahoja tai tavaroita. Meillä on nyt jo vuosia perätty yli 200€ rahaa (pari miehen kaveria), Harry Potter -kirjoja (miehen kaveri) ja mulla on jo yli kymmenen vuoden takaiset saatavat vieläkin teillä tietymättömillä. Mä siis lopetin lainaamiset jo yli kymmenen vuotta sitten. Mies ei uskonut, kun varoitin ja nyt on katkolla sitten suhde lapsuudenkaveriin tuon rahavelan vuoksi.

Miten voi luottaa ihmiseen, joka ei maksa lainojaan takaisin? Kyseesä on vilä isohko summa eli 200€. Paskat tuommoinen mikään ystävä on. Ei edes kaveriksi kelpaa.

Jos tuntuu nololta kysellä omia rahoja takaisin niin mitäpä jos vuorostasi lainaisit häneltä rahaa.

Kysyt vaan samalla tavalla kuin kaverisi aikoinaan että ois vähän akuutti rahapula, niin voisitko lainata 40 euroa maksan kato heti ens kuussa takasin...ja sitten vaan unohdat takaisinmaksun yhtä reilusti kuin kaverisi.

Tasoissa oisitte.

Kiusallista ja noloa tuo on vain sun pummikaverillesi! Mitä väärää ap on tehnyt? Kaverisi on käyttänyt sua hyväkseen ja sopivasti unohtanut velan.

Sanot vaan reippaasti, että tarvitset NYT itse rahaa, joten saisitko ne velat takaisin. Ja sun ei tartte nolostella. Kaverisi on pummi ja hänen olis syytä hävetä!

Alkuperäinen kirjoittaja Näin;28857597:
En mä kehtaisi noin pientä summaa pyytää takaisin. En vaan lainaisi enää. Jos pyytäisi, toteaisin, että et maksanut edellistäkään velkaa.

Ei se kaikille mikään pieni summa ole.

Ja ap. :lle: Minäkin odottelen velkaa kaverilta. Yeensä maksanut takaisin kun on sovittu. Tällä kertaa ei maksanut. Enpä lainaa hälle enää.

Tuommoisia ihmisiä vaan on olemassa, meilläkin useampi..ollaan vaan päätetty ettei nille anneta uusia lainoja enään..

-Yksi 40e velka (maksettiin toisen junalippu jonka aikoi maksaa kun nähdään...., tästä aikaa jo 1,5v)
-Meiltä ostettu elektroniikka laite 100e (takuuta voimassa)
-"Lainassa" ollut 30e uusi vaate, joka tarkoituksen palauttaa kun meidän muksulle sopiva..
-50e muuten vaan
-100e x 2, yhdestä tavarasta jonka mieheni piti hommata samalla kun itselle..no on toimittanut tavaran mutta rahaa ei oo kuulunut..ainakaan toiselta (kesäkuussa tavara toimitettu)
-Jne..

Osa eri ihmisille siis, lainattu multa tai mieheltä..ollaan hyvä uskoisia, höynäytettäviä...en usko että kukaan on ollut alunperin tarkoituksena jättää maksamatta...mutta, näin vaan on. Kumpikaan meistä ei ruinaa sen enempää rahaa takasin.. Jos kehtaavat/on luonnetta olla maksamatta niin olkoon sitte. Ja juu, me kärvistetään perkele ja haukutaan seläntakana kotona ;D
Ja maksu ongelmaa tuskin on (ainakaan kaikilla, koska ulkomailla asti on käyty välillä..vaikka meille velkaa yhteensä n.250e..)

Yhteistyössä