Lainaa 200 000? ??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pohtija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pohtija

Vieras
Millasilla tuloilla olette saaneet/voisi saada 200 000? lainaa?
Olisi kiikarissa kolmen asunnon puutalo.. vuokratulojakin mahdollisesti saisi kyseisestä kohteesta n.1000? kk:ssa.
Montakohan takaajaa tarttis..

Vuokratulot ovat veronalaista tuloa, se kannattaa huomioida. Paljonko asumsikustannukset ovat, onko teillä omaa rahaa pohjalle vai tuleeko kokonaan velaksi? Ja tinkiminen kannattaa nyt, myös uusista kohteista.

Ottaisin 200t lainan jos nettotulot olisivat yli 5000? ja maksuaika alle 20 vuotta. Oma laina on 160t noin 4200 netoilla.

En ottaisi sitten millään, vaikka kyllähän pankit tuollaisia tyrkyttää jopa 30 v maksuajalla. Minä olen itse pienituloinen (noin 2000 e /kk ) ja mies hyvätuloinen. Lainaa meillä alunperinkin alle 100 000 e.

Meillä päin jos meinaa omakotitalossa asua niin pakko on tuon verran VÄHINTÄÄN lainaa ottaa jos ei ole omia säästöjä. Ja siis sillä oletuksella että omakotitalossa on 100 neliötä tai enemmän eikä se ole yli 20 vuotta vanha.

Me kun laina haettiin, mies vaan töissä, mä kotiäitinä ilman vakkaripaikkaa odottamassa.

Omassa asunnossa voi pihistää viimeiseen asti, mutta yleensä vuokralaiset häipyvät jos talo on laho/katto vuotaa/kodinkoneet eivät toimi/jne. Eli vuokranantajana joudut varautumaan siihen, että vuokra-asunnot pitää pitää kohtuu kunnossa. Kunto tietty korreloi tuloihin.

Mutta vuokratuotto ei ole mikään huono idea. Laske kokonaiskustannukset ja vertaa niitä tuloihinne, onko se järkevää?

ja pitää muistaa se et jos toimii vuokranantajana on velvollinen hoitamaan asunnot ok kuntoon ja pitämään niitä jatkossakin hyvässä kunnossa, esim kaikki tarvittavat remppainvestoinnit.
Jos ajattelet vuokraamista niin se on sua hyödyttävää vasta sitten kun saat vuokratuloja ainakin sen verran että se kattaa sun kuukausittaiset lainanhoitomenot.
Ja tuon kokoisessa lainassa arvioisin lainanhoitomenojen olevan miltei 2000e kuukausiluokkaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:
Meillä päin jos meinaa omakotitalossa asua niin pakko on tuon verran VÄHINTÄÄN lainaa ottaa jos ei ole omia säästöjä. Ja siis sillä oletuksella että omakotitalossa on 100 neliötä tai enemmän eikä se ole yli 20 vuotta vanha.

Me kun laina haettiin, mies vaan töissä, mä kotiäitinä ilman vakkaripaikkaa odottamassa.

Pakko ei ole ottaa mitään, ne pakot tulevat korvien välistä. Minusta iso laina on ok jos tulotkin ovat isot ja maksuaika kohtuullinen.

Alkuperäinen kirjoittaja Hirvee lainasumma:
En ottaisi sitten millään, vaikka kyllähän pankit tuollaisia tyrkyttää jopa 30 v maksuajalla. Minä olen itse pienituloinen (noin 2000 e /kk ) ja mies hyvätuloinen. Lainaa meillä alunperinkin alle 100 000 e.

ai sinä pienetuloinen..no et nyt niinkään..

Miksi vuokralle? Kuittaisitte hyvän summan pois lainasta jos joku ostaisi (tällä hetkellä kyllä riskinsä myymisessä, pitäisi pystyä ssuoriutumaan lainasta jos ei mene kaupaksi)

Eikö noilta kiinteistöfirmojen sivuilta löydy lainalaskureita. Vilkaise sinne.

Niin, ja eiköhän 2000 e tienaava lueta pienituloiseksi nykymittojen mukaan ?

Tämän hetkisillä koroilla juu, mutta tuossa summassa pienikin koron nousu tietää jo isoja kk-lyhennyksiä tai 30v. maksuaikaa, mitä en suosittele kellekään.

Helpointa olisi vain verrata lainaa omaan maksukykyyn.

Alkuperäinen kirjoittaja babyporkkana:
Ja tuon kokoisessa lainassa arvioisin lainanhoitomenojen olevan miltei 2000e kuukausiluokkaa.

Arvio ei ole tiedon väärti, ei LÄHELLÄKÄÄN!

OP:n lainalaskuri:

Lainamäärä: 200 000,00 euroa
Laina-aika: 25 v
Kuukausierä: 1 055,67 euroa
Todellinen vuosikorko: 4,1 %

noin pitkällä laina-ajalla ei vuokra-asuntojen omistaminen ole enää järkevää.
Mitä nopeammin vuokratulot tulevat vain omaan taskuun sitä parempi.
Lisäksi myös kaikki kiinteistön hoitokulut. Lainanhoito ei ole se yksi ja ainoa menoerä noinkin suuressa asunnossa kuten ap:lla oli kiikarissa.
Tai ainakaan itse en haluaisi olla niin pitkään "naimisissa pankin kanssa"

Kuulostaa oudolta että op:n laskuri antaa noinkin pienen kk erän, meillä on as.lainaa jäljellä vajaa 60 000 ja meillä 800e/kk. korko on tarkistettu tammikuun alussa eli ei mitään huippuluokkaa sekään.

Kannattaa myös varautua siihen ettei vuokralaiset maksakkaan vuokraansa. Pahimmassa tapauksessa menetätte puolen vuoden vuokrat ja joudutte oikeusteitse hakemaan häätöä.

Alkuperäinen kirjoittaja babyporkkana:
noin pitkällä laina-ajalla ei vuokra-asuntojen omistaminen ole enää järkevää.
Mitä nopeammin vuokratulot tulevat vain omaan taskuun sitä parempi.
Lisäksi myös kaikki kiinteistön hoitokulut. Lainanhoito ei ole se yksi ja ainoa menoerä noinkin suuressa asunnossa kuten ap:lla oli kiikarissa.
Tai ainakaan itse en haluaisi olla niin pitkään "naimisissa pankin kanssa"

Kuulostaa oudolta että op:n laskuri antaa noinkin pienen kk erän, meillä on as.lainaa jäljellä vajaa 60 000 ja meillä 800e/kk. korko on tarkistettu tammikuun alussa eli ei mitään huippuluokkaa sekään.

No sehän on ihan siitä kiinni miten pitkän laina-ajan haluaa, mä heitin tuon 25 vuotta ihan hatusta, koska käsittääkseni se on tavallisin laina-aika nykyään.

15 vuoden laina-ajallakin lainan lyhennyserä jää alle 1500 euroon kuukaudessa. Ja sä kyllä edellisessä viestissäsi nimenomaan sanoit, että LAINANHOITOMENOT on 2000 euron luokkaa.

Meillä on oma laina siten, että mahdollisimman pitkä laina-aika ja pieni erä kuukaudessa - JOS tulee tiukka paikka, ei olla heti kusessa lainan kanssa mutta jos ja KUN rahaa jää enemmän, tehdään sitten ylimääräisiä lyhennyksiä.

Alkuperäinen kirjoittaja rt:
Alkuperäinen kirjoittaja Hirvee lainasumma:
Eikö noilta kiinteistöfirmojen sivuilta löydy lainalaskureita. Vilkaise sinne.

Niin, ja eiköhän 2000 e tienaava lueta pienituloiseksi nykymittojen mukaan ?

no ei.

No suomalaisten keskiansio jossain tutkimuksessa jokin aika sitten oli n. 2500e, joten eipä tuo 2000e (tai oma 2013e) mikään mainitsemisen veroinen asia ole..siihen nähden että opiskeltu on aika monta vuotta..no, ammatinvalintakysymys :laugh:

Musta 2000 euroa kuussa ei kyllä ole mikään pienituloinen! Jos nyt ei kyllä rikkaaksikaan pääse itseään luulemaan. Pienituloinen on joku alle 1500 e kuussa bruttona - semmoisiakin kun on!

mä oon samaa mieltä.jotkut tienaa useita satoja vähemmän ja heitä kutsuisin pienituloisiksi :)

En ottaisi lainaa ITSE enää ollenkaan, vaikka asuntolainaa meillä "enää" 65 000e. Tuossakin on maksamista riittävän monta vuotta, tykkään ettei koko loppuelämä ole pelkkää lainanmaksua. Toki tiedän ihmisiä, jotka lainaa ottavat ja kauniita taloja niillä saavat, mutta ei ole mun juttuni ollenkaan. Ja tuo vuokralaisjuttu ei ole ehkä ihan paras tienesti, omilla vanhemmillani on ollut useamman vuokralaisen kanssa ongelmia, ja vuokria on peritty oikeusteitse useamman kerran :| En jaksaisi sitäkään =)

Alkuperäinen kirjoittaja hannamaria:
onko muuten toi 2500 keskiansio, niin kumpaa se tarkoittaa: sitä että keskimäärin niin paljon tienaa? (eli että tähän on laskettu kaikki lahdenjakajasta kansanedustajaan, niin kyllähän se vaihtelee 700 eurosta 10 000 euroon ), vaiko sitä että jos katotaan mikä tulo on yleisin, niin suurin osa suomalaisista saa 2500e/kk?

Se on keskiarvo kaikista palkoista, kaikista aloista. Naisilla muistaakseni alle ja miehillä noin 2500?.

No veikkaan että asunnosta voisi tarjota esim. 170 000...ja voisi mennä läpittekin. Ollut TODELLA kauan myynnissä..pyyntihinta oli siis 189 000. Ja itse me jäisimme asumaan yhteen niistä asunnoista. Yhteen ajattelin perustaa valmistuttuani ryhmäperhepäivähoidon. Sitä ennen voisi olla ne molemmat "turhat" asunnot vuokralla.
Meillä nettotulot miehen kanssa 3000?..tällä hetkellä lyhennämme lainaa 700? kk:ssa.. Hyvin ollaan pärjätty. :)
Onko teillä kellä paljon lainaa, niin monta takaajaa? Ja mistä pankista laina?

Yhteistyössä