LAIN MUKAAN KISSA SAA KULKEA VAPAANA (koskien eilistä keskustelua)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jees
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Sopraano:
Ja oisko sulla sitten keinoja, miten sen vapaana kulkevan naapurin kissan saisi pysymään poissa meidän takapihalta (rivari)? Oikaisee aina meidän pihan poikki omalle pihalleen. Mies jo suunnittelee jonkinlaista ansaa, kun vesisuihkusta ei ole mitään hyötyä... :kieh:

naapurin kissa kulkee joka päivä meidän pihan poikki. ja meidän katti todnäk niiden pihan poikki. se pyydystää hiiret ja myyrät ja mä olen onnellinen et saa lantut rauhassa pellolla olla.

Alkuperäinen kirjoittaja Rinsessa-Ryysynen:
Kissan tulee saada kulkea vapaana! Vain silloin se voi elää aitoa ja normaalia kissanelämää! Sisäkissanpito on melkein eläinrääkkäystä ja narussa sillä vasta onnetonta on!
Jos ei voi pitää kissaa turvallisetsi ulkona vapaana, silloin ei pidä sellaista hankkiakaan!

Ihanaa kun joku on tota mieltä!! ihmiset joilla on sisäkissa tulisi vangita eläinrääkkäyksestä. lukita sisälle ja katsoa kui kauan polla kestää! kissat vapaaksi! pois kaupungista!

Alkuperäinen kirjoittaja viima80:
Ja oisko sulla sitten keinoja, miten sen vapaana kulkevan naapurin kissan saisi pysymään poissa meidän takapihalta (rivari)? Oikaisee aina meidän pihan poikki omalle pihalleen. Mies jo suunnittelee jonkinlaista ansaa, kun vesisuihkusta ei ole mitään hyötyä... :kieh:

naapurin kissa kulkee joka päivä meidän pihan poikki. ja meidän katti todnäk niiden pihan poikki. se pyydystää hiiret ja myyrät ja mä olen onnellinen et saa lantut rauhassa pellolla olla.

En jaksa kaivaa sopraanon viestiä, joten lainaan tästä.

Miten helvetti jotain voi häiritä, että kissa OIKASEE pihan kautta?

Alkuperäinen kirjoittaja Kiira:
Oli laki mikä tahansa, niin kukaan ihminen ei pysty minulle millään maailman järjellä selittämään, miksi joku antaa kissansa (tai koiransa tai hevosensa tmv.) tulla paskomaan ja kusemaan minun lasteni hiekkalaatikolle.

KUINKA joku VOI olla niin täydellisen kylmä ihminen? :(

kuka pitää poissa ne linnut, hiiret, myyrät, ketut yms jotka ihan yhtälailla käy siell paskomassa.

Alkuperäinen kirjoittaja hm:
[

En mäkään tajua.
Mut meillä asuu naapurin kissat. Jos saunan ovi jää auki ja ei olla pihassa, ni siellä ne makoilee pyyhkeitten ja pehmusteiden päällä. Sama ulkokalusteilla. Liiterissä makoilevat usein. Mulla on astma, että siitä on ihan konkreettistakin haittaa.
Ja toisen naapurin perennapenkin ne on paskoneet täyteen.

Tää on alkanut jo pänniä.

Alkuperäinen kirjoittaja vierastaja:
Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:
se oli yleisesti tarkoitettu ei vain sulle. eihän sun katit ketään muita ole kiusaamassa jos ovat tarhassa.
Tajusin... Miksköhän ihmisten tosiaan pitää ottaa elukoita jos niistä ei haluta välittää? Ei toi tarhan rakentaminen nyt niin ylivoimainen urakka kuitenkaan ole!

tuleeko ne kaikki myyrät ja hiiret sinne tarhaan?

Alkuperäinen kirjoittaja Finttu:
Alkuperäinen kirjoittaja hm:
[

En mäkään tajua.
Mut meillä asuu naapurin kissat. Jos saunan ovi jää auki ja ei olla pihassa, ni siellä ne makoilee pyyhkeitten ja pehmusteiden päällä. Sama ulkokalusteilla. Liiterissä makoilevat usein. Mulla on astma, että siitä on ihan konkreettistakin haittaa.
Ja toisen naapurin perennapenkin ne on paskoneet täyteen.

Tää on alkanut jo pänniä.

kissat on aika hassuja. ne jotka niitä eniten inhoavat saavat ne varmasti riesaksi. ja ne jotka niitä haluais silittää ja helliä, niitä juostaan karkuun. eli teidän pitää alkaa paijaamaan niitä kunnolla ja pitämään väkisin sylissä niin ottavat pian hatkat.

kyl mä ymmärrän et just allergian takia ei tykkää, toisaalta onhan tuolla luonnossa monia muitakin jotka sitä aiheuttaa.

hassua kanssa et vaik täällä noit katteja on vaik muille jakaa niin meidän pihalta en oo koskaan kissan kakkaa löytänyt. kaikkii raatoja senkin edestä. YÖK!

[

kissat on aika hassuja. ne jotka niitä eniten inhoavat saavat ne varmasti riesaksi. ja ne jotka niitä haluais silittää ja helliä, niitä juostaan karkuun. eli teidän pitää alkaa paijaamaan niitä kunnolla ja pitämään väkisin sylissä niin ottavat pian hatkat.

kyl mä ymmärrän et just allergian takia ei tykkää, toisaalta onhan tuolla luonnossa monia muitakin jotka sitä aiheuttaa.

!

Juu, mä olen ihan tukossa jo siitä, kun ne makaa meen pihatuolien pehmusteilla. :|
Juu, on monilla luonnossa asioita, jotka aiheuttaa allergiaa, mut mä en ainakaan ehdon tahdoin hakeudu sellaisten asioiden lähelle. Mulla monet muut allergiat on ruoka-aineista johtuvia ja oon neulasille kosketusallerginen, mut enpä niitä näprää.

Moni lukee lakia väärin. Poliisi varmensi tämän. Lain mukaan kissa ei saa tulla meidän pihallemme ilman meidän lupaa. Eläin on omistajansa vastuulla ja vastaa niistä vahingoista joita eläin tekee. Mm. joidenkin pikkulintujen taposta on määritelty sakko ja kissan omistaja vastaa, kun sain sen linnun pyydystämisen kuvattua. Lisäksi vielä auton pellin naarmutus. Lasku tulee perässä. Lisäksi eläinsuojelulaki vaatii omistajalta vastuuta. Kissa ei saa olla heitteillä ja se on heitteillä ollessaan yksin missälie ja naapurin koira syö sen, etkä ole taannut lemmikkisi turvallisuutta.

Ihan yks ja hailee! Täällä meni hermo, kun ei pari naapuria asiaa hiffannut.Ei vaikka sen seitsemän kertaa sanottiin, hakivat sitten loukuttettuja kuseksijoitaan ESY:n huostasta, vaan EI. EI auttanut. Nyt meillä onkin nam-nam-rotanmyrkkyä vajassa jota käyttävät paskapaikkanaan (jonka jälkeen luonnollisesti kierrettiin kuseksimassa ovenpielet ja makoilemassa ne puutarhakalusteíden pehmusteet..).
Jo on misset harventuneet naapurustossa!

Alkuperäinen kirjoittaja olette todella naurettavia:

MITÄ HELVETTIÄ SE TODELLISUUDESSA TEITÄ HAITTAA JOS KISSA OIKAISEE TEIDÄN PIHALTANNE OMALLEEN.??!!?? OLISKO KENTIES AIKA HANKKIA OMA ELÄMÄ NIIN EI TARTTE KYTÄTÄ MITÄ NAAPURIN KISSA TEKEE. VOI HYVÄ LUOJA MITÄ PELLEJÄ OLETTE!!

Toisaalta olen samalla linjalla kanssasi...Ei toki ole kivaa kun kissa merkkailee toisten pihoille. En minäkään tykkäisi. Mutta harmiton oikaiseminen oman pihan poikki. Mikä siinä mättää? :o Kyllähän jäniksetkin teidän pihanne poikki kulkee monet kerrat, ettehän te siitä valita. Ja on se kyllä ihmeellistä, että jaksetaan valittaa kissanpissoista muttei jäniksenpapanoista. :D Hyvä luoja! Jos ootte oikeesti noin pihejä, niin hankkikaa elämä.

Alkuperäinen kirjoittaja olette todella naurettavia:

MITÄ HELVETTIÄ SE TODELLISUUDESSA TEITÄ HAITTAA JOS KISSA OIKAISEE TEIDÄN PIHALTANNE OMALLEEN.??!!?? OLISKO KENTIES AIKA HANKKIA OMA ELÄMÄ NIIN EI TARTTE KYTÄTÄ MITÄ NAAPURIN KISSA TEKEE. VOI HYVÄ LUOJA MITÄ PELLEJÄ OLETTE!!

Toisaalta olen samalla linjalla kanssasi...Ei toki ole kivaa kun kissa merkkailee toisten pihoille. En minäkään tykkäisi. Mutta harmiton oikaiseminen oman pihan poikki. Mikä siinä mättää? :o Kyllähän jäniksetkin teidän pihanne poikki kulkee monet kerrat, ettehän te siitä valita. Ja on se kyllä ihmeellistä, että jaksetaan valittaa kissanpissoista muttei jäniksenpapanoista. :D Hyvä luoja! Jos ootte oikeesti noin pihejä, niin hankkikaa elämä.

Alkuperäinen kirjoittaja Rinsessa-Ryysynen:
Kissan tulee saada kulkea vapaana! Vain silloin se voi elää aitoa ja normaalia kissanelämää! Sisäkissanpito on melkein eläinrääkkäystä ja narussa sillä vasta onnetonta on!
Jos ei voi pitää kissaa turvallisetsi ulkona vapaana, silloin ei pidä sellaista hankkiakaan!

Ihanaa kun joku on tota mieltä!! ihmiset joilla on sisäkissa tulisi vangita eläinrääkkäyksestä. lukita sisälle ja katsoa kui kauan polla kestää! kissat vapaaksi! pois kaupungista!

En yhtään tiedä, mihin perustatte tuon väitteenne. Naurettavaa! Ensinnäkin mä tiedän todella monta onnellista sisäkissaa! Ja kissa kyllä tottuu siihen, kunhan sillä on virikkeitä. On paljon pahempi vaihtoehto päästää kissa vapaaksi ulos kuin pitää sitä sisällä. Ja sitä paitsi, kissaa voi aina ulkoiluttaa turvallisesti. Kissoille on tehty omia valjaita, tai niille voi rakentaa tarhan ulos.
Jos ette vielä tienneet mikä kissaanne voi odottaa ulkona, niin minäpä valaisen...
-Jos kissa ulkoilee vapaana ilman minkäännäköistä valvontaa, se on heitteillä. Joku voi esim. loukuttaa sen ja viedä eläinsuojeluun.
-Kissa voi joutua ilkivallan kohteeksi, ikinä ei tiedä ketä ulkona liikkuu...
-Se voi jäädä esim. auton alle.
Minä en ainakaan IKINÄ päästäisi kissaani vapaaksi seikkailemaan. Ulkona voi tapahtua vaikka mitä ilman valvontaa!
Kissa ei kuulu suomen luontoon, eikä se selviä siellä. Kissa on luotu ihmisen seuraksi, sitä ei kuulu sekoittaa villikissaksi.
Joten ensi kerralla jättäkää tuollaiset typerät kommentit suuhunne. Kiitos!

Ihan sama mitä laki sanoo tai on sanomatta, niin kauan kuin naapurin kissat tunkevat pihaamme ja yrittävät ovesta hyttysverkkojen läpi sisäänkin, menettävät ne armotta henkensä, kunhan vaan saan kiinni.

Mulla herää vaan kysymys että miten kukaan kissan omistaja voi päästää kissan yksin kulkemaan? Ei se ole harvinainen juttu että kissa jää auton alle, tai että naapurilla palaa hermot pihaansa kuseksivaan kissaan. Se että minä rakastan kahta kissaani, ei tarkoita että naapurit heitä rakastaisi ja siksi meillä ei ole koskaan kissat yksin pihalla kuljeskelleet. Kun eivät ole siihen tottuneet, niin eivät myöskään osaa sitä kaivata. Ihmettelen vain että miten eläimen (jota ei siis voi opettaa varomaan autoja tai vittuuntuneita naapureita) rakastava omistaja saattaa päästää yksin ulos.

Niin toi lakihan tarkoittaa käytännössä sitä, että kaupunki- tai asutusalueella kissaa EI SAA pitää ulkona valvomatta. Mutta jos asut esim. saaressa, jossa ei muita asu, niin siellä voit pitää kattia irti.

Laista viis, vain välinpitämättömät idiootit pitää kissaansa irti alueella, jossa on autoja ja ihmisiä (ihmiset voi keksiä mitä tahansa, kiduttaa ym.), sama kuin tappaisi kissan itse! Tuossa saari-esimerkissä voisin pitää itse kissaa irti, en muualla.

Niin ja te joiden mielestä kissojen kuuluu olla vapaana... Oishan useimmat kissat varmaankin onnellisimpia kuin sais kulkea sisään ja ulos miten haluaa, mutta sitä varten teidät pitää muuttaa jonnekin saareen, superaidatulle alueelle tms. missä kissanne eivät häiritse muita/ole vaarassa.

Alkuperäinen kirjoittaja Orion:
Kissan KUULUU saada kulkea vapaana! Se kuuluu kissan luonteeseen, ominaispiirteisiin.

Mä en ymmärrä että mitä haittaa siitä on jos kissa kulkee pihalla?

Meillä kävi kerran vieras kissa IKKUNALLA uhoomassa omalle kissalleni, joka oli ONNEKSI ikkunan sisäpuolella. Oma kissani ei tehnyt mitään väärää, vieras kissa sen sijaan kävi ja kusi ikkunalle merkatakseen. Vieras kissa tosiaan karvat pystyssä häntä pörröllä murisi ja sähisi ikkunalla.

Tykkäisitkös itse, jos vieras henkilö tulisi tontillesi uhoamaan ja huutelemaan ja paskomaan?

Ja jos kissaa pitää vapaana, niin omistajan on pystyttävä AINA puuttumaan kissansa tekemisiin VÄLITTÖMÄSTI. (ei taida onnistua ku ne kulkee vapaana ties missä)(eli ellei pysty puuttumaan tekemisiin välittömästi niin silloin se on lain vastaista)

siis soitin kyttikselle joku aika sitte kun kissa kusi vaunuihin ja sieltä sanottiin että kissä EI SAA KULKEA VAPAANA TAAJAMASSA JA JOS OMISTAJA EI USKO VOI POLIISIT KÄYDÄ SAKOTTAMASSA

Käykäähän lukemassa nuo:

Eurooppalainen Lemmikkieläinsopimus: (määritelmät, heitteillä oleva eläin)
http://www.finlex.fi/fi/sopimukset/sopsteksti/1992/19920049

Eläinsuojelulaki:
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1996/19960247

Metsästyslaki, Huom! Erit. 85§ ja 75§
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1993/19930615

http://www.sey.fi/elaintietoa/kissa/kissa_laissa

Luonnonsuojelulaki: Huom! erit. 39§ (vapaana liikkuva kissa mitä suurimmalla todennäköiyydellä häiritsee, pyydystää, vahingoittaa ja jopa tappaa rauhoitettujen lajien yksilöitä)
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1996/19961096

ja siihen liittyen:

http://www.birdlife.fi/lintuharrastus/faq-suojelu.shtml#kissa

Eli nyt sitten opetan teille ja hain tiedon kun ette sitä itse onnistunut etsimään tai ette ymmärtänyt.

Yritän mahdollisimman selkeästi kirjoittaa jotta jokaiselle menee perille, eikä tarvi vedota että on käynyt kursseja jne.

Suomessa siis on laki jota tulee noudattaa on sitten itse kuinka eläinsuojelussa töissä tai kuinka käynyt kursseja.

Eli ei kannata sellasta huudella mistä ei mitään tiedä.

..........................................
Voi reppanaa, kun se luulee, mutta ei tiedä! Lueppas nämä: Powered by Google Docs

Yhteistyössä