Laihdutusleikkaukset, kokemuksia?

  • Viestiketjun aloittaja "Princess"
  • Ensimmäinen viesti
"mie"
Voin suositella. Itselleni on tehty GBP eli olen ollut lihavuusleikkauksessa v2012. Olin 140kiloinen ja nyt 80kg. Sain jäättää diabeteslääkkeet pois ja nyt juuri päääsin eroon verenpainelääkkeistä.
Pienen mahan kanssa oppii hyvin elämään kunhan rauhassa ja kiireettä tustustuu siihen :) Vieläkin on siis ylipainoa mutta olen todella tyytyväinen nykyään itseeni, jaksan liikkua ja ELÄÄ!
Päätös mennä leikkaukseen oli elämäni paras päätös <3
 
"Princess"
Hienoa mie! :)
Miten sun kohdalla ihmiset ovat suhtautuneet leikkaukseesi? Onko arvosteltu tai kehuttu? Luin äskettäin artikkelin siitä miten muualla maailmalla hämmästellään tätä suomalaista häpeä kulttuuria näiden asioiden suhteen. En kyllä itsekään sitä käsitä nyt kun olen asiaan enemmän perehtynyt. alussa arastelin kertoa kenellekään mutta nyt tuntuu että eihän tässä ole mitään hävettävää.
 
"Sassa"
Mää menen myös mutta en sleeveen vaan vatsalaukku pienennetään. Kirurgin vastaanotolle meen ens vuonna ennen kevättä. Lähete on siis tehty, pääsin sen ene dietin läpi, että lähete tehdään. Oon laihduttanut 9v, pistäny PT rahaa paljon, liikkunu yms...paino ei tuu alas mutta cm lähti, silti on 50kg ylipainoo. Mietin kans eka, että meenkö vai en. Listasin paperille + ja - ku vertasin nyt elämääni. Kyllä siihen vaan enemmän + tuli kun meen leikkaukseen ja alan laihtuun, liikkuun kun painokin putoo.


Oon kuullu pelkkää hyvää tästä, moni saanu ihan uuden elämän, kaikki on muuttunut paremmaksi.
 
Ei itsellä mutta tuttava on leikattu eikä onnistunut. Tuli ongelmia ja paino on mitä on, suolissa kränää sorkkimisen seurauksena. Miehen kohdalla on puhuttu tuostakin, mutta ei oo lähteny ajamaan asiaa. Pää ei ole kondiksessa että onnistuisi ja seula on tiukka kun on kyselly asiasta. Painon suhteen pääsis kyllä heittämällä. Päätti yrittää vielä muuta ja on menossa lekuriin kokonais tarkastukseen ja hakemaan apua. Parempihan se aina on jos onnistuu ilman veistä,monen kohdalla kuitenkin operointi voi olla se ainoa keino enää.
 
"Sassa"
Kyllä se aika tiukkaa tekee. Mun piti saada 8kg pois, sain 9kg kk. 800kcl about pv eväät. Pussikeitto tai ruoka ene missä ei perunaa yms vaan lihaa 50g, kalaa, salaattia, jogurttia tai rahkaa.

Sairaalat missä tehdään näitä leikkauksia yli 50 vuodessa ni on epäonnistumisen riski tosi pieni 1-2%. Mun tuttu tuntee nää jotka leikkaa mut, on kokeneita, huippu tyyppejä, tässä sairaalassa tehdään yli 100 vuodessa.
 
jossain mättää
[QUOTE="Sassa";30540737]Kyllä se aika tiukkaa tekee. Mun piti saada 8kg pois, sain 9kg kk. 800kcl about pv eväät. Pussikeitto tai ruoka ene missä ei perunaa yms vaan lihaa 50g, kalaa, salaattia, jogurttia tai rahkaa.

Sairaalat missä tehdään näitä leikkauksia yli 50 vuodessa ni on epäonnistumisen riski tosi pieni 1-2%. Mun tuttu tuntee nää jotka leikkaa mut, on kokeneita, huippu tyyppejä, tässä sairaalassa tehdään yli 100 vuodessa.[/QUOTE]

Jos leikkauksia tehdään yli 100 vuodessa, eikö kellot soita, että jossain on vikaa??
 
"Sassa"
Kellot soita jos tehdään 100 vuodessa, no juuu soittaa sen verran, että on Nii paljon lihavia ihmisiä :D Älkää tulko lässyttää jos ette tie tästä leikkauksesta mtn, ihmisten taustoista :D
 
vie ras
[QUOTE="Sassa";30540304]Mää menen myös mutta en sleeveen vaan vatsalaukku pienennetään. Kirurgin vastaanotolle meen ens vuonna ennen kevättä. Lähete on siis tehty, pääsin sen ene dietin läpi, että lähete tehdään. Oon laihduttanut 9v, pistäny PT rahaa paljon, liikkunu yms...paino ei tuu alas mutta cm lähti, silti on 50kg ylipainoo. Mietin kans eka, että meenkö vai en. Listasin paperille + ja - ku vertasin nyt elämääni. Kyllä siihen vaan enemmän + tuli kun meen leikkaukseen ja alan laihtuun, liikkuun kun painokin putoo.


Oon kuullu pelkkää hyvää tästä, moni saanu ihan uuden elämän, kaikki on muuttunut paremmaksi.[/QUOTE]

Varmaan näin, mutta omethan varautunut myös siihen, ettei elämä välttämättä olekaan sen parempaa kuin ennen? Olet yhä sama sinä, vaikka laihdutkin. Ongelmat on samoja, vaikkei ehkä enää ylipainoon liittyviä. Uusia ongelmia voi tulla.

En halua lannistaa, onhan ennen noita leikkauksia varmaan psykologikäyntejä missä keskustellaan asioista. Mulla on vaan esimerkkinä kaverini, joka laihdutti 30 kg. Ilman leikkauksia. Hän masentui kun tajusi, ettei elämä muuttunut sen paremmaksi laihana. Hän sitten päätti lopullisen ratkaisun ongelmilleen.
 
"Sassa"
Kyllä on elämä takuulla parempaa hoikempana kun ylipainosena. Enpä oo kuullu et jollain elämä menny päin peetä ku laihtunu :D Minä en usko siihen. Mulla on jo suunnitelmia mitä toteutan laihtumisen myötä, alan vaihtoo työstä mahdollisesti myös.
 
vie ras
En sanonut, että elämä olisi mennyt päin peetä kun on laihtunut. Vaan, että ei kaikki ongelmat välttämättä laihduttamalla ratkea, vaikka ihmisillä tuntuu olevan ajatuksena "hoikkana kaikki on parempaa". Ei se välttämättä niin ole ja olisi hyvä varautua siihenkin. Se kuulostaa pahalta, jos laittaa kaiken toivonsa laihtumiseen. Että sitten se elämä vasta alkaakin. Mitä, jos ei käykään niin?
 
vvierass
[QUOTE="Sassa";30540809]Kyllä on elämä takuulla parempaa hoikempana kun ylipainosena. Enpä oo kuullu et jollain elämä menny päin peetä ku laihtunu :D Minä en usko siihen. Mulla on jo suunnitelmia mitä toteutan laihtumisen myötä, alan vaihtoo työstä mahdollisesti myös.[/QUOTE]

Hoikkuuden voi saavuttaa terveellä tavalla, ei silpomalla.
 
En sanonut, että elämä olisi mennyt päin peetä kun on laihtunut. Vaan, että ei kaikki ongelmat välttämättä laihduttamalla ratkea, vaikka ihmisillä tuntuu olevan ajatuksena "hoikkana kaikki on parempaa". Ei se välttämättä niin ole ja olisi hyvä varautua siihenkin. Se kuulostaa pahalta, jos laittaa kaiken toivonsa laihtumiseen. Että sitten se elämä vasta alkaakin. Mitä, jos ei käykään niin?
Sen takia seulat on tiukat. Ettei luulla jotta ongelmat ratkeaa leikkauksella. Helposti tuhoaa työn jos ei pää ole kunnossa ja ne syyt miksi on lihonut sillälailla.
 
"Sassa"
En nää mitenkään epäterveellisenä tätä leikkausta. Muualla tää on hyvin yleistä, täällä ei viä ole. En minäkään menis tähä leikkaukseen jos paino ois pudonnu, oin ollu tiukassa kurissa PT, ihmetteli hänki ku ei putoo mutta sain erinomaisen lihaskunnon ja 3 vaatekokoo pois mutta 50kg on ylipainoo edelleen. Enään en aloita tätä rumbaa vaan päädyin tähän, rupeen reenaan tosissani ku oon toipunu leikkauksesta, motivoi kun se paino todella putoo vaikka liikkuu, ei jaksa paljoo syödä mitään.
 
pläääski
[QUOTE="Sassa";30540809]Kyllä on elämä takuulla parempaa hoikempana kun ylipainosena. Enpä oo kuullu et jollain elämä menny päin peetä ku laihtunu :D Minä en usko siihen. Mulla on jo suunnitelmia mitä toteutan laihtumisen myötä, alan vaihtoo työstä mahdollisesti myös.[/QUOTE]

Nyt kuulostaa siltä, että uskot kaikkien ongelmiesi poistuvan leikkauksella. Mä pääsääntöisesti kannatan noita ja olen joskus miettinyt itsekin, mutta seulan pitäisi olla psyykkisesti tiukempi. Ei se ole mikään oikotie. Miksi et opiskele ja ELÄ NYT! TÄNÄÄN! Tuo on sellaista sitku-elämää. Mä vaihdoin alaa lihavana, opiskelin ja muutin elämäni. Kaksi vuotta siihen meni ja valmistuessani huomaisn, että painokin oli pudonnut 15 kiloa.
 
"Sassa"
Ennemmin leikkaukseen kun olla lihava mössökasa lopun ikää, mahdol.sairaudet mitkä tulee pitkällä tähtäimellä. Ei tää oo mikään päivän päätös, kyllä tätä on 6kk mietitty mutta onnee muille jotka menee leikkaukseen :)
 
Xhscdhdvhdb
Ystävä ja yks työkaveri käyny sen läpi. Olo parantunutu, mutta ovat mm kipeämpiä kuin ennen, vitamiinit tms ei imeydy? Ja molemmilla myös parisuhteet päättyneet, kai se muutta ihmistä sen verran? Eli varaudu ihan kaikkeen.....
 
wwierasss
[QUOTE="Sassa";30540869]Ennemmin leikkaukseen kun olla lihava mössökasa lopun ikää, mahdol.sairaudet mitkä tulee pitkällä tähtäimellä. Ei tää oo mikään päivän päätös, kyllä tätä on 6kk mietitty mutta onnee muille jotka menee leikkaukseen :)[/QUOTE]

Onnee vaan silvottuna.
 
"Princess"
Ap sanoi karpanneensa monta kertaa. Mitähän on mahtanut syödä?
Ja karpatahan ei tarvitse kuin kerran, se on loppuelämän ruokavalio.
Söin karpatessa ja syön edelleen kasviksia, vihanneksia, kalaa eri muodoissa, turkki/kreikkajogua, kananmunia, broitskua...ym ym..jonkun verran söin/syön edelleen hedelmiä mutta vähemmän banaania...öljyistä suosin enemmän oliivi kuin rypsiöljyä. Mitäs vielä, perunaa jos otan, otan vain yksi -kaksi ja vaan keitettynä...leipää en syö, en tummaa enkä vaaleaa, enkä pullaa, sämpylää, kakkuja, keksejä...en juo limppareita, vettä suosin ja piimää. Maito ei sovi suoraan juotuna vatsalle, syön myös juustoja sekä maustamatonta viiliä.
Tuossa tuota listaa olis jonkun verran, toki sieltä varmaan unohtui joku yksittäinen ruoka..laji, mutta eiköhän tuo anna suuntaa. En myöskään santsaa, eli en ota lisää...mutta annoskoot on olleet liian suuria, sen myönnän.

Mutta tuli tällanen mieleen niille joiden mielestä laihdutuksen pitäis onnistua tosta noin vaan, että ylensyöminenhän on syömishäiriö. Sen varmaan kaikki myöntää ja syömishäiriö ei parane sormia napauttamalla, EIKÄ leikkauksella. Leikkaus EI siis ole mikään hokkuspokkus taikatemppu vaan apuväline tai tuki laihdutukseen.
Menkääpä kokeilemaan sellasta että sanotte anorektikolle ''ala syömään kyllä sä sillai paranet'' tai bulimikolle ''lakkaa oksentamasta kyllä se siitä'' tai alkoholistille tai huumeidenkäyttäjälle että lakkaavat käyttämästä, mitä luulette miten teidän sanat tehoavat? Ikävä kertoa mutta ne sanat tulevat kaikumaan kuuroille korville ja sen lisäksi saatte tilanteen vaan entistä pahemmaksi kun esitätte tietävänne mikä on paras keino. Totta kai ylensyömisen lopettaminen on paras keino mutta niin kauan kun on kyse syömishäiriötilasta, ei auta se että tullaan esittämään kaikki tietävää joka tuntee tämän ongelman paremmin kuin lihava itse. Sori.
 

Yhteistyössä