Laihduttaminen ja "säästöliekki"

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja epätoivoinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

epätoivoinen

Vieras
Missä vaihessa kroppa menee (jos menee) ns. säästöliekille? Kuinka paljon pitää kalori vajeen olla?
Entä sit mahapannat ja/ tai mahan ohitusleikkaus, eikö näissä kroppa mee säästöliekille?

Mulla on niin paljon ylipainoa et pääsisin tuohon leikkaukseen, mut lääkäri sanoi et odotetaan vielä et kuopus (1v3kk) kasvaa. Rupesin vain miettimään kun paino laskee _tosi_ hitaasti, 6kg/ 8vko että kuinka tiukaksi kalori määrän voi laskea, ilman säsätöliekkiä?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ojanperän Hilma:
Neuvoa en sua osaa, mutta eikös tuo 6 kg / 8 viikkoa kuulosta aika paljolta eikä vähältä? Älä hyvä ihminen tapa itseäsi laihduttamalla! Maltti on valttia :)

No mut kun joka paikasta lukee et kun on paljon pudotettavaa, paino laskee nopeampaa? Mä haluaisin ainakin 1kg/ viikossa tai mielummin 1,5-2 kg.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
mitä yhteistä kuopuksen ikällä ja sun mahan ohitusleikkauksella on

No läärin mukaan jotain? :)
Sanoi et katsotaan sitä myöhemmin, sit kun lapsi ei oo niin kiinni minussa. Tarkoitti kai imetystä?


Saattoi tarkoittaa myös sitä, että tuon ikäinen haluaa olla vielä paljon sylissä ja leikkauksen jälkeen se kanniskelu ei taitaisi olla ihan helppoa. Tämä oli kyllä ihan arvaus vaan...
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Ojanperän Hilma:
Neuvoa en sua osaa, mutta eikös tuo 6 kg / 8 viikkoa kuulosta aika paljolta eikä vähältä? Älä hyvä ihminen tapa itseäsi laihduttamalla! Maltti on valttia :)

No mut kun joka paikasta lukee et kun on paljon pudotettavaa, paino laskee nopeampaa? Mä haluaisin ainakin 1kg/ viikossa tai mielummin 1,5-2 kg.


Mun mielestä tuo sun vauhtisi on jo sitä "nopeampaa". Nyt vaan hillitset itsesi :) Kyllä ne kilot siitä karisevat!
 
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
mitä yhteistä kuopuksen ikällä ja sun mahan ohitusleikkauksella on

varmaan sitä yhteistä, että leikkaus on kuitenki iso ja siinäki on komplikaatioriskejä. Voi olla pitkä sairaalassaoloaika, ja ap:n lapsi on kuitenki vielä tosi pieni.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ojanperän Hilma:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
mitä yhteistä kuopuksen ikällä ja sun mahan ohitusleikkauksella on

No läärin mukaan jotain? :)
Sanoi et katsotaan sitä myöhemmin, sit kun lapsi ei oo niin kiinni minussa. Tarkoitti kai imetystä?


Saattoi tarkoittaa myös sitä, että tuon ikäinen haluaa olla vielä paljon sylissä ja leikkauksen jälkeen se kanniskelu ei taitaisi olla ihan helppoa. Tämä oli kyllä ihan arvaus vaan...

Olet varmaan oikessa! Kuopus kyllä viihtyy sylissä :)
Varsinkin äidin sylissä...
 
En nyt osaa kysymykseesi vastata mutta kommentoida haluan. Musta toi 6kg/8vko kuullostaa oikein hyvältä! Mietis nyt, jos laihtuisit tuohon tahtiin niin sehän tekee vuodessa 39 kiloa ja vaikka itselläsi olisikin runsaasti ylipainoa ja pudotettavaa jäisi vieläkin jäljelle, on olosi varmasti huomattavasti mukavampi. :) Mahapantaleikkauksia ei tehdä nykyään vaan käytössä on tuo vatsalaukun ohitusleikkaus, joka on sitten peruuttamaton operaatio. Aina vaan parempi itsellesi kun onnistut omin avuin ilman leikkausta laihduttamaan ja hyvinhän tuota olet jo onnistunutkin. :flower:
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No mut kun joka paikasta lukee et kun on paljon pudotettavaa, paino laskee nopeampaa? Mä haluaisin ainakin 1kg/ viikossa tai mielummin 1,5-2 kg.

Aluksihan sitä lähtee lähinnä nesteitä, oli sitten painoa 80, 110 tai vaikkapa 150 kiloa. Ja ihmisten aineenvaihdunta vaihtelee yksilöittäin ja ikäkin toki vaikuttaa. Isompikin ihminen laihtuu nopeammin mitä enemmän liikkuu, ainoastaan saatavien kalorien määrää on kenkku rajoittaa ja sitten sitä joutuu helposti nälkäkuurille ja elimistö tosiaan menee säästöliekille ja pahimmassa tapauksessa alkaa polttaa lihasta läskin sijaan. Mä luulen että itselle olisi helpompi ja laihtuminenkin olisi nopempaa, jos sitä söisikin vähän enemmän kaloreita eikä vähentäisi niitä ihan minimiin ja vastaavasti liikkusi enemmän. Ja pysyvän painonpudotuksen kannalta vähän hitaampi ja hallittu laihtuminenhan on suotavaa. :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä en oikein usko edes mokomaan "säästöliekkiin". Onkohan se jotenkin todennettu vai jonkun vaan keksimä.

Mun mielestä tuo säästöliekki on aivan järkeenkäyvä teoria. Miksi ihmeessä kroppa jatkaisi toimintaansa täydellä teholla, jos poltettavaa ei ole?

 
Alkuperäinen kirjoittaja Ojanperän Hilma:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä en oikein usko edes mokomaan "säästöliekkiin". Onkohan se jotenkin todennettu vai jonkun vaan keksimä.

Mun mielestä tuo säästöliekki on aivan järkeenkäyvä teoria. Miksi ihmeessä kroppa jatkaisi toimintaansa täydellä teholla, jos poltettavaa ei ole?

Jos poltettavaa on niissä vararavinnoissa ja energiantarvettakin on kropalla.

Teoria teoria, mutta tällaisia hömppäteorioitahan eli uskomuksia aina keksitään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eli jos on laihduttanut tarpeeksi, niin jää käytännössä säästöliekille, jopa loppuelämäkseen, jos ei ole enää mistä laihduttaa.

Silloin loppuelämä vaan jää lyhyeksi ja ihminen kokee nälkäkuoleman.

Ja kun joskus aika pullukallekin jolla kyllä on mistä laihduttaa, sanotaan, että kohta säästöliekki uhkaa jollet nyt ala popsimaan enemmän.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eli jos on laihduttanut tarpeeksi, niin jää käytännössä säästöliekille, jopa loppuelämäkseen, jos ei ole enää mistä laihduttaa.

suunnilleen noin. paitsi että jos syö jatkuvasti liiian vähän niin laihtuu kyllä vaikka olisi miten säästöliekillä. Ellei kuole munuaisten pettämiseen, sydänkohtaukseen, maksavaurioihin tai johonkin muuhun... tosin aikamoista alipainoa ja nälkätilaakin voi ylläpitää vuosikausia ja pysyä hengissä.
 

Yhteistyössä