Laihduttaja kyselee: Syönkö liian vähän?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tainted
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kuulostaa kyllä todella vähältä. Muistathan huolehtia, että kehosi saa kuitenkin kaikkia tärkeitä ravintoaineita?

Painoindeksi 18.5 on kyllä aika matala tavoite eikä minun korviini kovin terve. Se 20 on jo hoikka sekin.

Säästöliekki ei pysäytä laihtumista, jonkin verran voi hidastaa. Ja ihan nestetasapainon vaihtelut voi vaikutta kilonkin verran per päivä. Siksi sitä joka päivä punnitsemista ei suositellakaan, kun se ei läskin määrästä mitään kerro.

Suosittelen lihaskuntoliikunnan lisäämistä - mitä enemmän lihasta kropassa on, sitä enemmän energiaa kuluisi vaikka ei tekisi mitään. Mä olen itse suht pieni ihminen, ja mun normikulutus on vain n. 1600kcal. Jos siis söisin joka päivä vaikka sen 1500kcal, en laihtuisi kuin muutaman gramman viikossa. Ainoa ratkaisu on lisätä liikuntaa, jollei sitten tahdo kituuttaa juuri tuollaisella about 1000kcal-ruokavaliolla.

[QUOTE="vieras";29179666]Mä oon siis tuo vieras, jota tuossa lainaat. Musta voisit hyvin kokeilla esim. kuukauden ajan 1500 ja 1700 (liikuntapäivinä) ja katsoa miten paino kehittyy. Tietenkin nopeita tuloksia ei sillä saa, mutta ilmeisesti sulla nytkin junnaa niin kannattaa kokeilla. Jos toi ei auta, vois olla ihan hyvä pari viikkoa tai jotain semmosta syödä ravinteikkaasti 2000 kaloria (ei herkkuja). Kun kalorit nousee voisit just terveellisiin rasvoihin panostaa esim. pähkinöihin ja joku ehdottikin avokadoa ym.

Mä oon itte laihduttanut normaalipainon ylärajoissa olevaa painoa n. 21,5 bmi, just sillä, että söin yleensä 1700 kaloria/vrk, joskus 1500/vrk (ehkä kerran viikossa) ja kerran tai pari 2000 kaloria/vrk viikossa. Liikuin 4-5 kertaa viikossa kunnolla+rappusten kävelyä ym. lisäksi. Musta mä olin painoindeksiini nähden timmissä ja hoikassa kunnossa. (Nyt raskauskiloja tullut.) Mulla liikunta vaikutti paljon ulkonäköön ja ehdottaisin sullekin, että mieluummin timmiydyt liikunnalla ja hyvällä ruokavaliolla, missä syöt selvästi enemmän kuin mitä nyt.[/QUOTE]

Aion kyllä nyt lisätä noita rasvoja ruokavalioon, manteleita, avokadoa, siemeniä, pähkinöitä jne. Tiedän kyllä, että syön muutenkin vähän liian yksipuolisesti. Mutta on tämä tilanne entistä parempi jo.

Liikuntaa en harrastanut aiemmin yhtään. Siis edes silloin 62 kilon painossa. Se kyllä vaikuttaa paljon ulkonäköön, olin hoikimmillanikin ns. laiha läski. Jos olisin lihaksikkaampi ja timmimpi, tää nykyinenkin paino vois varmaan olla ihan hyvä. Eli liikunnan lisäys on myös listalla... Nyt olen innostunut tuosta juoksusta, ja sekin on jo iso juttu mulle. Eikä lenkkeilyinnostus ole laantunut kuukausienkaan jälkeen :)

Toivottavasti AP maksat ihan itse mahdolliset sairauskulusi.. kun alkaa hammasongelmia ja sydämen vajista verenpaineesta puhumattakaan ilmaantumaan. ;)
Tuon pituisella naisella tuo kituuttaminen on yks älyttömämpiä tapoja hoikistua pitkällä ajanjaksolla. :D
Siis 1200 kcal? Juu.. Sinuna vetelisin ainakin 1600 per pvä ja liikuntaa, lihaskuntoharjoituksia enempi alkuun 2-3 ja siitä sitten 4-5 krt viikossa. Se vois olla pikku lenkkejä joka toinen pvä vähintään puol tuntia ja kotijumppaa käsipainoilla tai kahvakuulalla.
Sun kantsis hommata oma kunto-ohjelma joltain paikkakuntasi PT:lta. Eikä näännyttää itseäs ja tuhota hiljakseen kroppaas. - satun tietämään kun sairastan imeytymishäiriöitä ja mitä se kituutus tekee ajan myötä kropalle sitten.. sama lopputulos olipa kyse sairaudesta tai omasta päätöksestä nääntyä hiljaa..

[QUOTE="vieras";29180811]Toivottavasti AP maksat ihan itse mahdolliset sairauskulusi.. kun alkaa hammasongelmia ja sydämen vajista verenpaineesta puhumattakaan ilmaantumaan. ;)
Tuon pituisella naisella tuo kituuttaminen on yks älyttömämpiä tapoja hoikistua pitkällä ajanjaksolla. :D
Siis 1200 kcal? Juu.. Sinuna vetelisin ainakin 1600 per pvä ja liikuntaa, lihaskuntoharjoituksia enempi alkuun 2-3 ja siitä sitten 4-5 krt viikossa. Se vois olla pikku lenkkejä joka toinen pvä vähintään puol tuntia ja kotijumppaa käsipainoilla tai kahvakuulalla.
Sun kantsis hommata oma kunto-ohjelma joltain paikkakuntasi PT:lta. Eikä näännyttää itseäs ja tuhota hiljakseen kroppaas. - satun tietämään kun sairastan imeytymishäiriöitä ja mitä se kituutus tekee ajan myötä kropalle sitten.. sama lopputulos olipa kyse sairaudesta tai omasta päätöksestä nääntyä hiljaa..[/QUOTE]

No kiitos vain huolenpidosta :D Tuskin tässä muutamassa kuukaudessa itseäni sairaaksi saan. Ja mähän mainitsin jo aiemmin, etten mitään kitudieettiä aio enkä halua loppuikääni jatkaa, vaan jossain vaiheessa kaloreita pitää lisätä ja siirtyä siihen saavutetun painon ylläpitoon ja ns. normaalimpaan syömiseen.

Voi huokaus. Senhän takia tän ketjun aloitin, kun mietin syönkö liian vähän ja halusin neuvoja/vinkkejä muilta. Liikuntaa aion ehdottomasti lisätä, kuntosali kiinnostaa, kahvakuula myös. Ja PT:kin on kyllä käynyt mielessä...

[QUOTE="Jenis";29179696]Säästöliekki ei pysäytä laihtumista, jonkin verran voi hidastaa. Ja ihan nestetasapainon vaihtelut voi vaikutta kilonkin verran per päivä. Siksi sitä joka päivä punnitsemista ei suositellakaan, kun se ei läskin määrästä mitään kerro.

Suosittelen lihaskuntoliikunnan lisäämistä - mitä enemmän lihasta kropassa on, sitä enemmän energiaa kuluisi vaikka ei tekisi mitään. Mä olen itse suht pieni ihminen, ja mun normikulutus on vain n. 1600kcal. Jos siis söisin joka päivä vaikka sen 1500kcal, en laihtuisi kuin muutaman gramman viikossa. Ainoa ratkaisu on lisätä liikuntaa, jollei sitten tahdo kituuttaa juuri tuollaisella about 1000kcal-ruokavaliolla.[/QUOTE]

Joo, tiedossa on, että paino voi heitellä paljonkin monesta asiasta riippuen ihan lyhyessäkin ajassa. Pitäisi kai käydä harvemmin vaa'alla...

Kalorilaskurin mukaan mun peruskulutus olisi noin 1700 kcal päivässä. Tuohon sitten liikunta päälle, tosin ei nuo lenkitkään nyt mahdottoman paljon kuluta. Pitää tosiaan aloittaa se salilla käyminen, oon sitä miettinyt muutenkin jo pidempään.

Jos sun kroppa tykkää olla 62-64kg painossa, joka on oikein hyvä paino, niin luultavasti se pyrkii siihen takaisin, vaikka muutaman kilon alemmas hetkeksi pääsisitkin. Tai sitten pitäis kituuttaa lopun elämää pysyäkseen sielä alemmassa painossa..?
Suosittelisin ennemmin jotai kiinteyttävää urheilua, kuntosalia tai muuta.

Yhteistyössä