Laihduttaja kyselee: Syönkö liian vähän?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tainted
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tainted

Vieras
Toivottavasti joku jaksaa lukea tämän selostuksen. Mitat tällä hetkellä 65 kiloa ja 177 cm. Painoni on "normaalisti" pyörinyt siinä 62-64 kilon kieppeillä, ja tuossa painossa pysyminen oli suht vaivatonta, ei vaatinut suuria ponnisteluita. Tietysti jonkin verran piti katsoa, mitä söi ja kuinka paljon.

Sitten lihoin, painoa oli enimmillään noin 75 kiloa. Olen nyt onnistunut laihduttamaan tuon 10 kiloa, mutta haluaisin saada painon jonnekin 60 kilon tuntumaan, kenties jopa alle. En ole ollut 63 kilon painossakaan mitenkään erityisen laiha, joten en koe, että alle 60 kiloakaan olisi liian pieni paino minulle.

Nyt siihen ongelmaan... Jotenkin tuntuu, että paino meinaa jumittaa. Suhtaudun vähän skeptisesti säästöliekki-ilmiöön, mutta olen miettinyt, että mahdanko syödä liian vähän. Olen yrittänyt pitää päivittäiset syömiset alle 1200 kilokalorissa. Paino on kyllä laskenut, mutta tuntuu tosiaan, että laihtuminen on hidasta. Ymmärrän, että tästä painosta ei ole enää niin helppo edes laihduttaa, tai ettei paino putoa yhtäkkiä kilokaupalla. Mutta silti.

Mitä mieltä olette? Liikuntaa harrastan jonkin verran, käyn 4 kertaa viikossa noin 8 kilometrin lenkillä. Lenkkiin menee reilu tunti ja (yli) puolet tästä ajasta pyrin juoksemaan/hölkkäämään.

Sun painoindeksi näyttää olevan nyt 20,7. Ei oo siis ihme jos paino ei enää kauheasti tipu, kun oot ihan ihannepainossa, jopa liiankin hoikka. Aikuinen nainen ei ole enää yhtä kevyt kuin teini.

En usko että syöt liian vähän. Ihan normaalia jumitusta kun normaalipainon sisällä pudottelee. Ennemmin koittaisin esim viikon vähän niukempaakin kalorimäärää. Et kuitenkaan ihan mahdottomasti kuluta, joten tuolla kalorimäärällä se paino ei vain enää putoa kuten ehkä 10kg sitten putosi.
Parempi vaihtoehto olisi tietysti lisätä liikuntaa ja syödä se 1200kcal

Tavoittelemasi paino on melko matala. Mittojesi perusteella olet jo hoikka, eli keskittyisin syömään järkevästi ja liikkumaan säännöllisesti ja lakkaisin tavoittelemasta jotakin tiettyä painoa. Piilota vaaka ja osta iso kokovartalopeili. Onnittelut menetystä kymmenestä kilosta :)

Mun mielestä noi kilokalorit jää usein jonnekin 1000 pintaankin, ja silti paino ei meinaa laskea, tai jos laskee parisataa grammaa, sitten parin päivän päästä ne on jo tulleet takaisin. Semmoista hidasta jojoilua, mutta onneksi paino on kuitenkin jatkanut laskuaan. Sitten taas jos/kun syön vähän enemmän, en nyt mitään älyttömiä, mutta ehkä joku 1500, niin painoa tuntuu lähtevän enemmänkin. Eli tavallaan just noi "mässypäivät" auttaa. Siksi kyselenkin, että syönkö vain liian vähän.

Kai sen kokeilemalla näkisi, että auttaisko, jos söisi enemmän, mutta jotenkin ahdistaa, että jos sitä painoa alkaakin taas kertyä. Vaikka järjellä ajateltuna ei pitäisi olla mahdollista lihoa, vaikka söisikin esim. 1600 kilokaloria päivässä. Huokaus, turhauttaa vain välillä...

Ja tiedän kyllä, että vaa'an lukemaa tärkeämpää on se, miltä näyttää ja miltä itsestä tuntuu. Ei tuo tavoitepaino toki mikään ehdoton ole, mutta kyllä tästä pitäisi vielä vähän laihtua. Tällä hetkellä mä huomaan, että sitä ylimääräistä on vielä. Ja kuten jo aiemmin sanoin, en ollut 62-kiloisenakaan mikään nälkiintynyt, en todellakaan.

Jotenkin ärsyttää toi "aikuisen naisen paino" -kommentti :D Jos vuosi, pari sitten onnistuin vielä pysymään tuossa alemmassa painossa, ei sen pitäisi olla mahdotonta nytkään. Enkä edes ole kovin vanha vielä...

Minä olen tuo, joka kehotti laittamaan vaa-an piiloon. Eikä ainakaan minun ollut tarkoitus ärsyttää. Olen sinua 7 senttiä lyhyempi ja jo 60 kilon paino saa minut näyttämään aivan liian laihalta. Joskus sitä vain sokaistuu ja näkee itsessään vielä vikoja, joita ei ole olemassa. Minä näin edelleen paksun naisen, vaikka kylkiluut ja rintakehän luut paistoivat...

Mä kirjoitin tuon "aikuisen naisen paino" -kommentin. Tarkoitin sitä että monilla nuorilla naisilla helposti jää se mielikuva että reilusti yli 20-vuotiaana tai vielä vanhempana pitää painaa vielä saman verran kuin joskus 14-19-vuotiaana.

Kiitos kaikille vastauksista! Kivaa saada vähän kommentteja :)

vinkkejä: Ymmärrän kyllä sunkin pointin, mutta mä en edes teininä ollut mikään anorektinen. Jotkut vain käyttää ikää (teko)syynä lihomiselle... Toki aineenvaihdunta varmasti hidastuu, kun ihminen vanhenee. Mutta mun tapauksessa vielä muutaman kilon pudotuksen pitäisi olla ihan mahdollinen.

Ja "vieras": Kiitos onnitteluista, onhan tämäkin pudotus jo hyvä saavutus. Ja mulla on myös taipumusta tuohon, että katson itseäni varmasti kriittisemmin kuin ulkopuoliset... Mä en vain vielä tässä painossa ole liian laiha, enkä hoikempanakaan. Tämähän on niin yksilöllistä ja riippuu monesta asiasta. Vaa'asta en kuitenkaan uskalla vielä luopua :)

Pitkäjumi: Ei ole kauan jumittanut, olen kai vähän kärsimätön... Lähinnä ärsyttää se, että paino heittelee tosi epäloogisesti. Välillä painoa oli jo 64,4 kg, sit se taas nousi yli 65 kiloon, vaikka en edes syönyt mitenkään paljon. Sitten taas laski, sit taas vähän nousi jne. Nuo heittelyt ei tunnu seuraavan mitään logiikkaa. Että vaikka syön tosi tiukasti, paino ei välttämättä laske. Sit syön vähän enemmän, paino laskee. Jatkan taas tiukalla linjalla, ja oho, paino nousee vähän.

Jos sulla on pituutta 177 cm, ja hamuat reilusti alle 60kiloiseksi, niin sulla on jonkin sortin ongelma. Onko se anoreksia, vai bulimia vaiko joku persoonallisuushäiriö, sen saat päättää ihan itse, mutta ei ole tervettä!

En halua reilusti alle 60 kilon :D Rasittavaa, kun vedetään tollasia johtopäätöksiä. Jotkut tykkää olla hoikempia, toiset eivät. Esim. 58-kiloisenakin mun painoindeksi olisi 18,5, joka on vielä normaali. Eikä tuo nyt mikään välttämättömyys todellakaan, että pitäisi päästä alle 60 kilon. Kunhan on muuten hyvä olo ja peilikuva näyttää kivalta. Muistan kuitenkin sen, että 62 kilossakaan en tosiaan ollut mikään rimpula.

Kun painoin 75, olin silloinkin normaalipainoinen. Olisi ollut indeksien mukaan varaa vielä vähän lihoakin. Mutta tuo paino oli mulle aivan liikaa. Olin pullukka, läskiä oli vaikka kuinka, olin tasapaksu, olo oli todella epämukava, enkä tosiaan ollut mitenkään viehättävän oloinen. Nämä on niin yksilöllisiä juttuja. Joku muu samanpituinen näyttää varmasti ihan ok:lta 75-kiloisenakin. Mä en.

En noudata mitään karppausta tms. Syön kaikenlaista, mutta yritän pitää annokset kohtuullisen kokoisina. Herkuttelu on vähentyny todella paljon. Ruisleipää lisukkeineen menee paljon, samoin keittoja, salaatteja. Rahkaa ja jugurttia jonkin verran. Parantamisen varaakin toki on paljon vielä, mutta hiljalleen...

Ymmärrän sua kyllä, itsekin 178 cm ja mulle luonnollinen, sopiva paino olisi 63kg. Nyt varmaan 72 kg(?? En omista vaakaa :D) ja kyllä muuten läskiä löytyy ihan eri lailla. Pitkän ei muuten kannata tuijottaa BMI:tä, pituus vääristää sitä. Kaikki riippuu ihmisen mallista. Itse oon rimpulakoipinen ja kaikki kertyy mahaan ja alleihin. Eli siitä voi päätellä, että esim. 8 kg pois vatsasta on tosi merkittävää jo!

Ap:lle suosittelen mässypäiviä (yli 2000 kcal!!) ja tietoa siitä, että kropan paino voi päivästä riippuen vaihdella ihan hyvin kilon jo turvotusten takia. Älä tuijota grammoja liikaa.

Ihanaa, vihdoinkin joku ymmärtää mua :D Juuri noin: kun on "pitkä" nainen, niin voi näyttää isolta, vaikkei painoa indeksin mukaan mitenkään kovin paljon olisikaan. Ja mullakin ylimääräiset kilot tarttuu lähinnä keskivartaloon (käsivarret, vatsa, tissit). Mulla on mahaläskiä ollut aina, ihan silloin alle 60-kiloisenakin.

Kuinka usein noita mässypäiviä kannattaisi pitää? Kerran viikossa? Ja muuten sitten vetäisi tiukasti, siinä max. 1200 kilokalorissa, vai? Kuulostaa vain niin tosi paljolta tuo määrä, kun on tottunut jo syömään vähemmän. Vatsa tulee täyteen nopeammin ja eikä edes tee mieli ruokaa jatkuvasti, niin kuin aiemmin...

Ihanaa, vihdoinkin joku ymmärtää mua :D Juuri noin: kun on "pitkä" nainen, niin voi näyttää isolta, vaikkei painoa indeksin mukaan mitenkään kovin paljon olisikaan. Ja mullakin ylimääräiset kilot tarttuu lähinnä keskivartaloon (käsivarret, vatsa, tissit). Mulla on mahaläskiä ollut aina, ihan silloin alle 60-kiloisenakin.

Kuinka usein noita mässypäiviä kannattaisi pitää? Kerran viikossa? Ja muuten sitten vetäisi tiukasti, siinä max. 1200 kilokalorissa, vai? Kuulostaa vain niin tosi paljolta tuo määrä, kun on tottunut jo syömään vähemmän. Vatsa tulee täyteen nopeammin ja eikä edes tee mieli ruokaa jatkuvasti, niin kuin aiemmin...

Mun mielestä kuulostaa jo hiukan huolestuttavalta, jos kaloreiden lisääminen n. 1000-1200 kalorista on mässyttämistä ja 18.5 painoindeksilläkin on "läskiä". "Läskiä" kuuluukin olla, jos haluaa olla yhtä langanlaiha kuin mallit, siitä vain pumpulia syömään (yksi mallien keinoista pysyä anoreksisen laihoina). Se, että nahka jostakin kohtaa menee makkaralle tai ei ole pelkkää luuta, nahkaa ja lihasta, ei tarkoita, että on läskiä, jota pitää saada pois.

Vastauksena sun kysymykseen luulen, että kehosi on säästöliekillä ja voisit hyvin syödä jonkin aikaa esim. 1500 kaloria ja jos liikut, niinä päivinä 1700. Olisi ihan hyvää jatkon kannaltakin sun opetella syömään normaalimmin, et saa tarpeeksi ravintoaineita 1200 kalorimäärällä, vaikka kuinka laadukkaasti söisit. 1500 kaloriakaan ei ole tarpeeksi normaalisyömiseksi, jos jonki verran liikkuu ja ei ole todella lyhyt.

[QUOTE="sondersson";29177633]Eihän se tarkota et pitäs syödä määrällisesti paljon. Syöt vaan kaloripitoisempaa kamaa.[/QUOTE]

Totta. Jollain pizzalla ja lisukkeilla sais äkkiä kalorit kasaan :) Mutta oon yrittänyt pyrkiä vähentämään rasvaisten ruokien ja herkkujen syömistä. Niihin tuntuu jäävän koukkuun. Aiemmin suorastaan elin roskaruoalla. Paino pysyi kurissa, kun annokset oli kohtuullisia ja jätin sitten ns. normaalin ruoan syömättä. Mutta sitten jossain vaiheessa ruoka alkoi maistua enemmän ja enemmän, ja yhtäkkiä kilojakin oli kertynyt semmoset kymmenen lisää... No, tämä meni vähän aiheen vierestä.

[QUOTE="vieras";29177637]Mun mielestä kuulostaa jo hiukan huolestuttavalta, jos kaloreiden lisääminen n. 1000-1200 kalorista on mässyttämistä ja 18.5 painoindeksilläkin on "läskiä". "Läskiä" kuuluukin olla, jos haluaa olla yhtä langanlaiha kuin mallit, siitä vain pumpulia syömään (yksi mallien keinoista pysyä anoreksisen laihoina). Se, että nahka jostakin kohtaa menee makkaralle tai ei ole pelkkää luuta, nahkaa ja lihasta, ei tarkoita, että on läskiä, jota pitää saada pois.

Vastauksena sun kysymykseen luulen, että kehosi on säästöliekillä ja voisit hyvin syödä jonkin aikaa esim. 1500 kaloria ja jos liikut, niinä päivinä 1700. Olisi ihan hyvää jatkon kannaltakin sun opetella syömään normaalimmin, et saa tarpeeksi ravintoaineita 1200 kalorimäärällä, vaikka kuinka laadukkaasti söisit. 1500 kaloriakaan ei ole tarpeeksi normaalisyömiseksi, jos jonki verran liikkuu ja ei ole todella lyhyt.[/QUOTE]

Kiitos kommentista, etenkin tuo toinen kappale kiinnostaa :)

En tarkoittanut, että yli 1200 kilokalorin päivittäissyömiset olisi mässyttämistä, vaan tuossa aikaisemmin puhuttiin ns. "mässypäivistä", jolloin syödään yli 2000 kcal ja ehkä (?) saadaan aineenvaihduntaa "käynnisteltyä" ja painoa taas laskemaan. En tosin tiedä, toimiiko tuo systeemi vai ei, olen kuullut ristiriitaisia kommentteja tuosta.

Enkä tosiaan pyri mihinkään anorektisuuteen, syömishäiriöihin, pakkomielteiseen painon ja syömisten tarkkailuun tai läskittömyyteen. "Läskiä" on toki normaaleilla, hoikillakin ihmisillä, ja se on ihan ok. Tuota omaa mahamakkaraa haluaisin vain pienemmäksi ja muutenkin vielä muutaman kilon kun saisi pois, niin olo olisi "kotoisampi" tässä kropassa.

Tuo 58 kiloa ja 18,5 painoindeksi on jo aika matala, ja siihen on vielä matkaa. Tuskin siihen tulen pääsemään (tai jos pääsenkin, siinä pysyminen on luultavasti hyvin vaikeaa eikä kaiken vaivan arvoista). Kunhan vain heitin sen esimerkiksi.

Juuri tuota olen miettinyt, että pitäisikö nostaa kalorimäärää, että olenko syönyt liian vähän. Vai olisiko nuo satunnaiset mässypäivät ja muuten se 1200 kcal parempi vaihtoehto, en tiedä. Kokeilemallahan se tosiaan selviää. 1500 ei tosiaan ole paljon yleensä, mutta nyt kun laihduttaminen on vielä kesken, tilanne on erilainen.

Ja tuo on niin totta, että jossain vaiheessa pitää kaloreita lisätä, en halua enkä voi koko elämääni millään kitudieetillä elää. Haluan pystyä syömään ns. normaalisti ja monipuolisesti ja herkuttelemaankin välillä, siten, että jaksaa liikkuakin mutta että se paino sitten myös pysyisi kurissa.

Juu, ruokavalio kaipaa vielä muokkausta. En ehkä haluaisi hiilareita kovin paljon rajoittaa, toki ns. "höttöhiilarit" on vähentyneet jonkin verran. Oon yrittänyt mennä semmoisella "kohtuus kaikessa" -linjalla, ja ihan hyvinhän sekin on toiminut tähän asti. Pitää miettiä asiaa...

Kiitos kommentista, etenkin tuo toinen kappale kiinnostaa :)

En tarkoittanut, että yli 1200 kilokalorin päivittäissyömiset olisi mässyttämistä, vaan tuossa aikaisemmin puhuttiin ns. "mässypäivistä", jolloin syödään yli 2000 kcal ja ehkä (?) saadaan aineenvaihduntaa "käynnisteltyä" ja painoa taas laskemaan. En tosin tiedä, toimiiko tuo systeemi vai ei, olen kuullut ristiriitaisia kommentteja tuosta.

Enkä tosiaan pyri mihinkään anorektisuuteen, syömishäiriöihin, pakkomielteiseen painon ja syömisten tarkkailuun tai läskittömyyteen. "Läskiä" on toki normaaleilla, hoikillakin ihmisillä, ja se on ihan ok. Tuota omaa mahamakkaraa haluaisin vain pienemmäksi ja muutenkin vielä muutaman kilon kun saisi pois, niin olo olisi "kotoisampi" tässä kropassa.

Tuo 58 kiloa ja 18,5 painoindeksi on jo aika matala, ja siihen on vielä matkaa. Tuskin siihen tulen pääsemään (tai jos pääsenkin, siinä pysyminen on luultavasti hyvin vaikeaa eikä kaiken vaivan arvoista). Kunhan vain heitin sen esimerkiksi.

Juuri tuota olen miettinyt, että pitäisikö nostaa kalorimäärää, että olenko syönyt liian vähän. Vai olisiko nuo satunnaiset mässypäivät ja muuten se 1200 kcal parempi vaihtoehto, en tiedä. Kokeilemallahan se tosiaan selviää. 1500 ei tosiaan ole paljon yleensä, mutta nyt kun laihduttaminen on vielä kesken, tilanne on erilainen.

Ja tuo on niin totta, että jossain vaiheessa pitää kaloreita lisätä, en halua enkä voi koko elämääni millään kitudieetillä elää. Haluan pystyä syömään ns. normaalisti ja monipuolisesti ja herkuttelemaankin välillä, siten, että jaksaa liikkuakin mutta että se paino sitten myös pysyisi kurissa.

Mä oon siis tuo vieras, jota tuossa lainaat. Musta voisit hyvin kokeilla esim. kuukauden ajan 1500 ja 1700 (liikuntapäivinä) ja katsoa miten paino kehittyy. Tietenkin nopeita tuloksia ei sillä saa, mutta ilmeisesti sulla nytkin junnaa niin kannattaa kokeilla. Jos toi ei auta, vois olla ihan hyvä pari viikkoa tai jotain semmosta syödä ravinteikkaasti 2000 kaloria (ei herkkuja). Kun kalorit nousee voisit just terveellisiin rasvoihin panostaa esim. pähkinöihin ja joku ehdottikin avokadoa ym.

Mä oon itte laihduttanut normaalipainon ylärajoissa olevaa painoa n. 21,5 bmi, just sillä, että söin yleensä 1700 kaloria/vrk, joskus 1500/vrk (ehkä kerran viikossa) ja kerran tai pari 2000 kaloria/vrk viikossa. Liikuin 4-5 kertaa viikossa kunnolla+rappusten kävelyä ym. lisäksi. Musta mä olin painoindeksiini nähden timmissä ja hoikassa kunnossa. (Nyt raskauskiloja tullut.) Mulla liikunta vaikutti paljon ulkonäköön ja ehdottaisin sullekin, että mieluummin timmiydyt liikunnalla ja hyvällä ruokavaliolla, missä syöt selvästi enemmän kuin mitä nyt.

Yhteistyössä