Lähtisittekö reissuun,kun lapsella vesirokko?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mitä tehdä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mitä tehdä

Vieras
osa näpyistä on jo ruvella. 5 vrk loma on maksettu ja lähtö ois huomenna. Aateltiin,et toinen vanhempi ois lapsen kanssa hotellihuoneessa pari ekaa päivää,jospa ne loputkin kuivais pois siinä ajassa? Tylsäähän se on,mut lomaa on oottanut koko perhe koko syksyn ja joulua ei oo kotona laiteltu. Muuten lapsi hyvinvoiva,mitä tekisitte? Mielipiteitä?

tuosta tarttumisesta en tiiä,kun netistä luin,et rupivaiheessa ei enää tartuta. mut jos ollaan huoneessa,niin ei kait se sit haittaa. miks ihmiset ylipäätään pelkää koko rokkoa,kun hyvä se ois sairastaa pois mahdollisimman nuorena.

Alkuperäinen kirjoittaja jee:
.. mua kyllä vituttais jos oltais jossain hotellissa ja joku tuo kipeän lapsen sinne ja tartuttais mut -.-

Miten se lapsi sinut tartuttaisi? Meinasitko mennä vierasta lasta lääppimään vai miten ajattelit sen tartunnan saada?
Rupivaiheessa tauti ei sitäpaitsi enää tartu.

Ottaisin selvää lääkäriltä. Matkavakuutus maksaa peruuntumisen, jos lääkärin todistus. Jos tauti on tarttuvassa vaiheessa, on vähän törkeää lähteä sitä tartuttamaan, sillä vesirokko on erittäin tarttuva, tarttuu jopa ilmavirran mukana, ja on joillekin ihmisille vaarallinen (ehkä nämä ihmiset on rokotettukin, mutta silti-)

Alkuperäinen kirjoittaja Huom:
.. mua kyllä vituttais jos oltais jossain hotellissa ja joku tuo kipeän lapsen sinne ja tartuttais mut -.-

Miten se lapsi sinut tartuttaisi? Meinasitko mennä vierasta lasta lääppimään vai miten ajattelit sen tartunnan saada?

Jos se jotenkin koskettelee samoja juttuja ku mä :D

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
tuosta tarttumisesta en tiiä,kun netistä luin,et rupivaiheessa ei enää tartuta. mut jos ollaan huoneessa,niin ei kait se sit haittaa. miks ihmiset ylipäätään pelkää koko rokkoa,kun hyvä se ois sairastaa pois mahdollisimman nuorena.

Niinhän se ois. Mutta mä en sitä mielelläni millään joululomalla sairastais.

Ette tartuta sitä keneenkään ja sillä selvä. Jos vaaraa, että tarttuu yhä, te pysytte kotona.

Sen lisäksi, että vesirokko tarttuu pieniin lapsiin, se voi tarttua myös esim. raskaana olevaan naiseen, joka ei ole kyseistä rokkoa vielä sairastanut. Ja arvannette, että vatsassa kasvava ihmisenalku on vaarassa? Siinä olisi turha selitellä "mutku me niin lomaa ootettiin...".

Alkuperäinen kirjoittaja Huom:

Jos se jotenkin koskettelee samoja juttuja ku mä :D

Sitä tartuntaa ei voi saada pinnoilta.
Ja meinasitko mennä sinne samaan hotellihuoneeseen?
Oma lapsi ei muuten ainakaan yski yhtään, ei kuulu siihen tautiin...

Alkuperäinen kirjoittaja Huom!:
Ette tartuta sitä keneenkään ja sillä selvä. Jos vaaraa, että tarttuu yhä, te pysytte kotona.

Sen lisäksi, että vesirokko tarttuu pieniin lapsiin, se voi tarttua myös esim. raskaana olevaan naiseen, joka ei ole kyseistä rokkoa vielä sairastanut. Ja arvannette, että vatsassa kasvava ihmisenalku on vaarassa? Siinä olisi turha selitellä "mutku me niin lomaa ootettiin...".

Eikö se muka aikuisiin tartu :D?

Alkuperäinen kirjoittaja jeejee:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Niinhän se ois. Mutta mä en sitä mielelläni millään joululomalla sairastais.

Miten pian sinä ajattelit taudin tulevan, kun itämisaika on 2-3 viikkoa...Ja joululomallahan se paras olisi sairastaa, kun päiväkodit, koulut sun muut ovat muutenkin kiinni ja lomaa. Eikö?

Anteeksi, tämä vitsi meni nyt vähän ohi...?

Ja mä oon ymmärtäny et vesirokko on erittäin herkästi tarttuva, pelkkä läsnäolo esim. samassa huoneessa voi tartuttaa. Ja yskä on kyllä vesirokon oire.

faktaa vesirokosta
Löydökset

Suomessa ei toistaiseksi ole yleistä rokotusta vesirokkoa vastaan, ja niinpä tautia edelleen esiintyy runsaasti. Vesirokko on erittäin tarttuva, ja oleskelu vesirokkopotilaan kanssa samassa huoneessa riittää tartuntaan. Vesirokon itämisaika on 14-21 vuorokautta. Tauti alkaa yleensä ihottumalla, joilloin vartaloon ilmestyy punoittavia ja kutisevia paukamia. Osa niistä muuttuu nopeasti rakkuloiksi, jotka samenevat, usein rikkoutuvat tai painuvat keskeltä kasaan ja arpeutuvat parin päivän kuluessa. Uusia paukamia muodostuu yleensä noin 3-4 päivän ajan. Useimmilla lapsilla on yleisoireita, kuten kuumetta, yskää, ruokahaluttomuutta, väsymystä ihottuman puhjetessa tai jo ihottumaa edeltävänä päivänä. Vesirokon oireet voivat kuitenkin jäädä hyvin lieviksi eli tauti ilmenee vain muutamana ihorakkulana.
Hoito

Vesirokko paranee itsestään viikossa. Kutinaan voi tarvittaessa käyttää suun kautta annettavaa antihistamiinivalmistetta. Myös mentolisprii voi viilentää kutiavaa ja kuumottavaa ihoa. Vesirokon jälkitaudit ovat harvinaisia. Yleisin ongelma on rakkuloiden raapimisen seurauksena ilmaantuva ihon tulehtuminen. Tulehtunutta aluetta on syytä hoitaa antibioottivoiteella ja joskus myös suun kautta annettavalla antibiootilla. Myös korvatulehduksen tai harvemmin keuhkokuumeen ilmaantuminen vesirokon yhteydessä on mahdollista. Erittäin harvinaisena ongelmana voi vesirokon jälkeen ilmaantua keskushermoston tulehtumista, mikä ilmenee lähinnä lapsen kompurointina.
Artikkelin tunnus: dlk00550 (001.350)
© 2007 Kustannus Oy Duodecim

Anteeksi, tämä vitsi meni nyt vähän ohi...?

No siis eihän tää nyt varsinaisesti mikään vitsi ollut edes.
Kirjotit yllä että tarttuu pieniin lapsiin ja voi tarttua myös ihmisenalkuun. Niin sitä kummastelin, että eikö aikuisiin ihmisiin tartu. :)

Vesirokko ei tartu enään rupivaiheessa...Minä lähtisin reissuun,mutta jos ittiä vaivaa niin voihan sinne hotelliin soittaa ja kysyä mitä mieltä siellä ollaan...Oli meilläkin viime kesänä siskon poika kylpylässä ja sillä oli vesirokko rupivaiheessa.Soitin kyllä ensin kylpylään ja kysyin että saadaanko tulla,sieltä sanovat samaa, että eihän se nään tartu, joten saatiin mennä.Mut kyllähän ne ihmiset katsoivat,jonka kyllä ymmärtää!!

Yhteistyössä