Lahjojen/avustusten ruinaamisesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja BlingBling
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
B

BlingBling

Vieras
Tuosta yhdestä ketjusta tuli mieleeni seuraavat asiat..Minkä ihmeen takia niitä lapsia pitää tehdä niin paljon että ei riitä rahaa järjestämään joulua tms.?Järki käteen!!Lapsia sen mukaan miten talous kestää. Ja toisekseen..eikö kannattais elää puolison kanssa pitemmän aikaa kaksistaan, tutustua toiseen hyvin, ja vasta sitten tehdä lapsia??Olis ehken muutama yh vähemmän.. Ja vielä..eikö kannattaisi hoitaa opiskelut ennen lapsia?? Ei tartteis missään kinuta avustuksia kun ei oo muuta rahaa kuin opintotuki!! Kiitos..

Ole onnellinen, että pystyt järjestämään itse joulun lapsellesi. Ostamaan ruuat/herkut, ja ne odotetuimmat lahjat.

Kaikilla ei ole niin ruusuinen tilanne, eikä se aina johdu pelkästään siitä lasten määrästäkään. Et voi tuomita toisten elämää, jos et siitä mitään tiedä. Itsekin olimme (olemme 6 henkinen perhe jossa molemmat olivat työttöminä) viime jouluna todella tiukilla, ja saimme hyvämieli-keräyksen lahjakortin ja joulupuu-lahjat lapsille, ja olin niistä todella kiitollinen. Nyt kun kuluvan vuoden aikana työllistyimme molemmat, saamme itse tietenkin laitettua kivan joulun, ja veimpä kaksi pakettia tuohon keräykseenkin.

Ei se aina ole siitä kiinni, montako lasta tekee, ja kuitenkin, ne jo olemassa olevat lapset ovat vanhemmilleen rakkaita, ja heille haluaa tarjota jouluna edes jotakin, olkoonkin ne sitten raha-avustuksilla hankitut ruuat, ja muiden ostamat/lahjoittamat paketit. Pääasia että lapsilla on joulu ja hyvä mieli.

Mä oon todella onnellinen, että Suomessa on tahoja, jotka avustavat taloudellisesti (tai muuten) vaikeuksissa olevia perheitä, ja on ihanaa, että löytyy ihmisiä, jotka suurella sydämellä lahjoittavat rahaa/lahjoja vähävaraisille.

Ja mitä se sulta on pois, jos joku saa avustuksia ja lahjoja? Jos olet itse pienituloinen ja koet että joudut selkänahastasi repimään lapsillesi joululahjat ja ruuat, hae sinäkin avustusta. jos taas olet hyvätuloinen, ja saat helposti tehtyä lapsillesi joulun, ole onnellinen siitä. Ja koita suoda muillekin hyvä joulumieli, ja ymmärtää etteivät kaikki ihmiset ole samassa tilanteessa kuin sinä.

Tuosta yhdestä ketjusta tuli mieleeni seuraavat asiat..Minkä ihmeen takia niitä lapsia pitää tehdä niin paljon että ei riitä rahaa järjestämään joulua tms.?Järki käteen!!Lapsia sen mukaan miten talous kestää. Ja toisekseen..eikö kannattais elää puolison kanssa pitemmän aikaa kaksistaan, tutustua toiseen hyvin, ja vasta sitten tehdä lapsia??Olis ehken muutama yh vähemmän.. Ja vielä..eikö kannattaisi hoitaa opiskelut ennen lapsia?? Ei tartteis missään kinuta avustuksia kun ei oo muuta rahaa kuin opintotuki!! Kiitos..

Siis kuin joku voi ajatella näin yksinkertaisesti.
Kai ymmärrät että lapset on voitu tehdä kun molemmat on ollut töissä??
Meillä meni miehellä firma nurin ja nyt työttömänä ja itse sairastuin ja olen vuoden kohta ollut saikulla ja tulevaisuudessa pakko opiskella uusi ammatti koska vanhaan en pysty palaamaan.
Meillä onneksi yksi lapsi joten ok pärjätään näinkin mutta jos niitä olis ollut 3 tai enmmän ni apua!Ja ennen mun sairastumista ja miehen firmalla hyvin pyyhkiessä oltas heittämällä elätetty vaikka 6 lasta.

[QUOTE="äippyli";22628816]se on niin helppoa, kun katselee elämää vaaleanpunaisten lasien läpi... Toivottavasti joskus sinullekkin sattuu jotain ikävää.[/QUOTE]

nyt heitit kyllä...! ihan suoraan toivot toiselle "pahaa" ?? mielenkiintoista..

Ap tiedätkös, että se työpaikka voi mennä alta vaikka silloin ku lapsia on jo vaikka se 6 lasta. Pitääkö antaa lapset sitte pois ku on tiukkaa???
Aika huono kannanotto asiaan josta et näytä tietävän mitään, etkä ilmeisesti ole henkilökohtaisesta ole viitsinyt vaivautua ottamaan selvää vaan teit päätelmän omissa pilvilinnoissa.
Itse tiedän kyllä mistä puhun kun sanon, että siinä on jo isohätä kun joutuu työttömäksi ja rahoja odoteltiin se 4kk. Oli ristiäiset, joulu, toisen muksun synttärit. Nii sitä vaan selvittiin ja elämä jatkuu :D

[QUOTE="vieras";22628927]Siis kuin joku voi ajatella näin yksinkertaisesti.
Kai ymmärrät että lapset on voitu tehdä kun molemmat on ollut töissä??
Meillä meni miehellä firma nurin ja nyt työttömänä ja itse sairastuin ja olen vuoden kohta ollut saikulla ja tulevaisuudessa pakko opiskella uusi ammatti koska vanhaan en pysty palaamaan.
Meillä onneksi yksi lapsi joten ok pärjätään näinkin mutta jos niitä olis ollut 3 tai enmmän ni apua!Ja ennen mun sairastumista ja miehen firmalla hyvin pyyhkiessä oltas heittämällä elätetty vaikka 6 lasta.[/QUOTE]

No kait te noilla hyvinä taloudellisina aikoina säästitte mukavan omaisuuden myös pahan päivän varalle? Maksoitte esim asuntolainaa reippaasti pois tai kartuititte rahastoja?

No kait te noilla hyvinä taloudellisina aikoina säästitte mukavan omaisuuden myös pahan päivän varalle? Maksoitte esim asuntolainaa reippaasti pois tai kartuititte rahastoja?

Asuntolainaa maksettu ja se liki pois jo maksettukkin,säästöjäkin on hieman joten ihan ok pärjätään kuten mainitsinkin tuolla mutta ap:lle yritin selventää että vaikka ne lapset tehtäs hyvässä taloudellisessa tilanteessa niin se ei takaa että talous pysyis hyvänä automaattisesti tulevaisuudessakin.

Kylläpä niihin ongelmiin joutuu jos mistäkin syystä, yllättävä lomautus, palkat jääkin saamatta (on myös käynyt meille) kun firma meneeki yllättäen konkkaan jne.

Takausvastuun kaatuminen omille niskoille, yllättävät laskut, ulosottomies jne jne. Ei se kuule ole niin että säästä rahaa jos lapsia on enempikin ku 3 ja eletään aika niukilla muutenkin niin kyllä yllättävä meno kaataa veneen.

Dorka.

[QUOTE="äippyli";22628816]se on niin helppoa, kun katselee elämää vaaleanpunaisten lasien läpi... Toivottavasti joskus sinullekkin sattuu jotain ikävää.[/QUOTE]

Minun mielestäni opiskelu, ammattiin valmistuminen, työpaikan hankkiminen, rahan säästäminen, puolison huolellinen valinta ja ehkäisyn käyttö nimenomaan eivät ole elämän katselemista vaaleanpunaisten lasien läpi. Ne ovat realismia.

Totta kai asiat voivat mennä pieleen, vaikka itse tekisi kaiken aina "oikein". Ja totta kai vähäosaisia pitää tukea. Mutta välillä tällä palstalla tuntuu, että ihmisten pitää suorastaan ajaa itseään hankaluuksiin ne vaaleanpunaiset lasit päässä. "Viis työpaikasta, viis miehestä, lapsi pitää pyöräyttää nyt heti, kun eihän sitä ehkä vanhempana saakaan..."

Ja kuulkaa joskus niitä lapsia tulee ihan ehkäisystä huolimatta. Aborttiko sitten pitäisi tehdä? Tappaa ihminen koska säästöjä ei ole?

Ottakaahan nyt järki käteen lynkkaajat ja toivokaa kovasti ettei tollainen tilanne tule ikinä itsellenne. Kun se elämä on niin kiero paskiainen, että yleensä kaikki se mistä muita niin kovasti arvostelet lankeaa juuri sinun osaksesi aikanaan:xmas:

No kait te noilla hyvinä taloudellisina aikoina säästitte mukavan omaisuuden myös pahan päivän varalle? Maksoitte esim asuntolainaa reippaasti pois tai kartuititte rahastoja?[/Q

Ihan totta ??? ei mulla ainakaan hirveitä säästöjä ole kertynyt ku tosiaan alle 30v olen ja Töiden lomassa sitte ollu äippälomallakin, eikä se minun mielestä tarkoita sitä, että jos on töissä nii se palkka ois aina hyvä.. Vaikka pystyykin turvaamaan sen leivän jokapäivä pöytään ja maksamaan laskunsa ilman yhteiskunnan apua... Nii siltikkään siitä ei monessa vuodessa saa hirveästi säästöön

Yhteistyössä