Lahjojen antaminen ja saaminen on kivaa ja meillä annetaan lahjoja!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Annuska
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Annuska

Vieras
Helekatti, joka toisessa aloituksessa vaan puhutaan siitä, miten kenellekään ei anneta kuin yksi lahja paitsi sukulaisten lapsille ehkä. Omille ei kukaan saa antaa mitään.

Jos joku antaa, ne on oltava venäläisiä, puuvalmisteisia ja ne on naulattava 6 tuuman rautanaulalla kolmesta kohtaa lattiaan.

Aikuisille ei anneta mitään paitsi nyrkkiä, jos uskaltavat antaa lapsille lahjoja.

Heittäkää vaikka keskikokoisilla kivillä, mutta meillä annetaan lahjoja sekä aikuisille että lapsille! Jokainen saa monta! Ja joukossa ei ole yhtään kalsaripakettia! Ja jokaiselle yritetään löytää jotain ekstraihanaa - siis joku sellainen ihana juttu, suuri tai pieni hörsötys, turhimus, ihanimus tai hauska.

On se kumma, kun antamisen ilokin pitää tappaa ja siinä sivussa saamisen ilo, tai ainakin ne pitää ylen riettaina ja syntisinä piilottaa.
Antamisen ja saamisen ilo eivät ole muiden hyveiden vastakohta. Ihminen voi olla ihan hyvä ja kunnollinen ihminen, vaikka hän pitäisikin lahjoista.

...kiitos muuhahainen... edes joku ymmärtää ...

oli pakko, kun tuntuu, että kaikki on niin joulukielteistä nykyisin. Aletaan marista jo lokakuussa, miten kaikki on turhaa ja tarpeetonta, sopimatonta, väärin ja moraalitonta, silkkaa tuhlausta, kasvatuksellisesti väärin ja vastoin ETYKin päätösasiakirjaa.

Meilläkin annetaan lahjoja ja ilolla myös niitä otetaan vastaan. On ihanaa miettiä toiselle hyvää lahjaa ja vielä mukavempaa on se, että lahja on saajalle mieluinen! Tytöllekkin ostin monta joululahjaa ja vielä synttärilahjat erikseen, vaikka synttärit on neljä päivää aaton jälkeen. Enkä häpeile asiaa yhtään.

Alkuperäinen kirjoittaja Annuska:

oli pakko, kun tuntuu, että kaikki on niin joulukielteistä nykyisin. Aletaan marista jo lokakuussa, miten kaikki on turhaa ja tarpeetonta, sopimatonta, väärin ja moraalitonta, silkkaa tuhlausta, kasvatuksellisesti väärin ja vastoin ETYKin päätösasiakirjaa.

:D :hug:

Minusta on kanssa ihanaa ostella ja antaa lahjoja!! Ihanaa nähdä läheisten iloa kun saavat niitä =) . Vaikka kuinka on kulutushysteriaa niin on tosi mukavaa kun kerran vuodessa päivä, että saa "törsätä" luvalla toisille jotain kivaa.

Jos haluaa säästää Jouluna ja välttää turhaa kulutusta, niin jättää sitten joulukoristeet ostamatta.. hyvä ruoka, läheiset ihmiset ja antamisen ja saamosen ilo tekevät joulun ainakin mulle, ehkä pari kynttilää siihe päälle tunnelmaa tuomaan. Ei siihen välttämättä tarvitse metritolkulla valoja ja ikkunaan liimattuja paperitonttuja..

Mäkin tykkään antaa ja saada lahjoja :xmas:
On ihan huippuihanaa törmätä lahjaan, jonka tajuaa samantien "kuuluvan" jollekulle tutulle :D
Rahaa vaan sais olla enempi :whistle:

Meillä on rajotettu lasten lahjojen määrää ihan siitä syystä, että parina vuonna isovanhemmat villiinty niin, että muksut ei jaksaneet edes avata kaikkia pakettejaan :o Ja kun niitä tulee vähän joka suunnalta, yksi sieltä ja toinen täältä, niin rajotus piti laittaa niille jotka sen tarvii. Aikuisten lahjamääriä ei ole rajattu, jostain syystä :D

No kun se joulumieli ja ilo voi tulla muustakin, ku parista kuutiosta paketteja. Vaikka ihan vaan tunnelmasta, hyvästä ruuasta ja oleilusta. Sitä paitsi pari-kolme hyvää lahjaa hakkaa 20 paskaa kevyesti.

Alkuperäinen kirjoittaja Valaja:
No kun se joulumieli ja ilo voi tulla muustakin, ku parista kuutiosta paketteja. Vaikka ihan vaan tunnelmasta, hyvästä ruuasta ja oleilusta. Sitä paitsi pari-kolme hyvää lahjaa hakkaa 20 paskaa kevyesti.

No tottakai! Joulun tunnelmaan kuuluu paljon asioita, joista lahjat eivät ole ainoa eikä tärkein. Lahjoja ei tosiaankaan tarvitse olla monta kuutiota.

Mekään emme anna 20 paskaa, vaan pyrimme antamaan kivoja saajannäköisiä lahjoja. Ketään emme hakkaa, emme lahjoja emmekä muita.

Toistan: se, että on kivoja lahjoja, ei ole pois tunnelmasta, hyvästä ruuasta eikä oleilusta - toisin kuin nyt on muodikasta ajatella.

Hyvin kirjoitettu. Jokainen toki tekee tavallaan, mutten ymmärrä sitä negatiivista suhtautumista runsaampiin lahjoihin. Etenkään, kun ekologisuutta harvempi mainitsee. Yhtenä jouluna meillä lapset saivat liikaa lahjoja. Ei ollut energiaa aukaista kaikkea jne. Siitä opittiin, ettei ihan hirveää kasaa tule tänä jouluna, mutta useampi per naama kyllä. Aikuisiakin muistetaan, mutta vähemmällä materialla.

Meillä on ollut usein paljon lahjoja, vaikka itse emme ole syypäitä kuin pariin pakettiin per naama.

Viime jouluna lapset olivat 1,5 ja 2,5. Kumpikin sai yli 40 lahjaa. Lisäksi vielä lahjoja minulle, miehelleni ja perheelle yhteiseksi olevat lahjat. Meillä oli aattona neljä täyttä jätesäkillistä pelkkiä lahjoja. Liika on liikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Valaja:

No tottakai! Joulun tunnelmaan kuuluu paljon asioita, joista lahjat eivät ole ainoa eikä tärkein. Lahjoja ei tosiaankaan tarvitse olla monta kuutiota.

Mekään emme anna 20 paskaa, vaan pyrimme antamaan kivoja saajannäköisiä lahjoja. Ketään emme hakkaa, emme lahjoja emmekä muita.

Toistan: se, että on kivoja lahjoja, ei ole pois tunnelmasta, hyvästä ruuasta eikä oleilusta - toisin kuin nyt on muodikasta ajatella.
Jaa. Olen ollut sitte jo pitempään "muodikas". Minusta jossain menee vaan se raja, mulla. Meillä toimitaan näin ja opetan lapsilleni tän elämäntyylin.

Jipii, joku iloinen antaja, enkä minä yksin!
Multa meinas mennä joulu pilalle jo marraskuussa, kun lasten täti alkoi ehdottelemaan (taas) että ei tänä vuonna ostrettaisi toistemme perheille joululahjoja ollenkaan. Että on ihan turhaa vaihtaa "rahaa" keskenämme.
Ollaan kyllä ostettu ajatuksella oikein lahjat, eikä mitään rahaa vaihdettu.
Mä loukkaannuin niin verisesti, että sanoin, että mennään nyt sitten heidän tahtonsa mukaan, eikä osteta mitään.
Kyllä kirpaisee, kun siinä perheessä on meidän ainut kummilapsi ja lahjojen antaminen on kielletty.
Mulle ei tule joulua, ellen saa antaa lahjoja. Ihan sama, vaikka en yhtään pakettia saisi itse, kunhan vaan saan kokea antamisen iloa!

Kukin tavallaan. Mä itse en halua paljoa paketteja, en itselleni enkä lapsilleni. Mulle tulee ns. tavaraähky ja hyvän olon tilalle tuleekin jonkinlainen pahaolo. Olen myös huomannut ettei lapset arvosta kauheaa kasaa lahjoja. Se ei tee heitä yhtään onnellisempia. Jonkun tutkimuksen mukaan (mä rakastan tutkimuksia ) lapsien kiinnostus katoaa 10 lahjan jälkeen ja oman kokemukseni mukaan tämä ainakin meillä pitää paikkaansa.

Muistan kun esikoinen oli n. 3v ja sai ekasta paketista pikkuauton. Hän halusi alkaa sillä heti leikkimään. Sukulaiset ja me vanhemmat sanottiin kuorossa avataan muutkin ja leikitään sitten. Poika veti aikamoiset herneet nenään. :)

Onko kukaan ajtellut, mistä se "lahjavastaisuus" kumpuaa?

Mä oon aatellut että se tulee ainaskin mulla siitä, että mä sain lapsena paljon lahjoja jouluna, joista suurin osa oli turhia. On tullut tunne että ikään kuin mut olisi ostettua hiljaiseksi. Etten pukahtaisi siitä helvetistä mitä me arkisin koettiin.

Ja sitten toisaalta ei kukaan pentu tee mitään monella kymmenellä paketilla, ihan oikeasti.

Mä tykkään antaa lahjoja. Ja saada niitä.

Yksi ihanimpia lahjatoiveita tänä vuonna oli tuoreimman kummi pojan äiti sanoi että pieni ihminen haluaisi että kummitäti tekisi hänelle villatakin jos suinkin ehtii :heart:

Ja tänään oli ihan pakko käydä hakemassa omalle lapselle vielä muiden lisäksi pari junaratakisko settiä, sai niitä syntymäpäivälahjaksi (tota brion junarataa ja junia) ja on leikkinyt joka ikinen päivä niillä. Muuta meillä ei enää tehdäkkään :D (onneksi äitikin tykkää ajella junilla :whistle: )

Alkuperäinen kirjoittaja vieras2:
Jipii, joku iloinen antaja, enkä minä yksin!
Multa meinas mennä joulu pilalle jo marraskuussa, kun lasten täti alkoi ehdottelemaan (taas) että ei tänä vuonna ostrettaisi toistemme perheille joululahjoja ollenkaan. Että on ihan turhaa vaihtaa "rahaa" keskenämme.
Ollaan kyllä ostettu ajatuksella oikein lahjat, eikä mitään rahaa vaihdettu.
Mä loukkaannuin niin verisesti, että sanoin, että mennään nyt sitten heidän tahtonsa mukaan, eikä osteta mitään.
Kyllä kirpaisee, kun siinä perheessä on meidän ainut kummilapsi ja lahjojen antaminen on kielletty.
Mulle ei tule joulua, ellen saa antaa lahjoja. Ihan sama, vaikka en yhtään pakettia saisi itse, kunhan vaan saan kokea antamisen iloa!

Mutta miksi ihmeessä et osta sille kummilapsellesi lahjaa ja sano tiukasti, että ette itse halua lahjoja heiltä? Onko heillä kenties rahasta tiukkaa ja sen takia eivät halua ostaa lahjoja? Tai toiset eivät vaan jaksa vuodesta toiseen miettiä mitä kukakin haluaa lahjaksi.
Itse sovin siskojeni kanssa, että tänä vuonna ei osteta aikuisten kesken lahjoja, mutta kaikille lapsille olen kyllä lahjat ostanut ilolla.

Alkuperäinen kirjoittaja se toinen täti:

Mä oon aatellut että se tulee ainaskin mulla siitä, että mä sain lapsena paljon lahjoja jouluna, joista suurin osa oli turhia. On tullut tunne että ikään kuin mut olisi ostettua hiljaiseksi. Etten pukahtaisi siitä helvetistä mitä me arkisin koettiin.

Ja sitten toisaalta ei kukaan pentu tee mitään monella kymmenellä paketilla, ihan oikeasti.

Mulla se tulee siitä, että näen joka päivä, millä lapset mieluiten leikkii, mikä oikeasti toimii ja kestää vuosienkin leikit. Säilytystilatkin sanoo rajansa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja se toinen täti:

Mulla se tulee siitä, että näen joka päivä, millä lapset mieluiten leikkii, mikä oikeasti toimii ja kestää vuosienkin leikit. Säilytystilatkin sanoo rajansa.

Tää oli mun viesti. Palsta heitti mut pihalle näköjään. :o Ihmeellistä

Lisään vielä.
Meillä siskoni ostaa lapsilleen aivan mielettömät röykkiöt lahjoja. Tuli viime vuonna vähän paha mieli kaikkien puolesta, kun joulupäivänä tulivat mummolaan ja siellä odottivat isovanhempien ja kummien lahjat. Lahjat vain repäistiin auki ja annettiin pudota lattialle. Kun kysyin mitä joulupukki oli tuonut edellisenä iltana, niin sanottiin vaan, että vaikka mitä en jaksa luetella. Surkeaa jos tavarapaljoudesta ei löydy edes yhtä sanomisen arvoista lahjaa. Itse yritän pysyä lasten lahjojen ostossa kohtuudessa juuri siksi, että eivät luulisi että lahjat ovat vain avaamisen iloksi ostettu. Eli että osaisivat arvostaa sitä mitä saavat.

Oma tyttöni odottaa joulupukilta kolmea lahjaa. Kysyin, että entä jos pukki tuo vain yhden lahjan, niin sanoi, että ei haittaa jos se on lääkärilaukku.

Voi saatana sentään. Että joulukielteisiä ollaan, jos ei haluta hukkua joulunakaan tavaraan, vaan keskittyä olennaiseen.. hyvään seuraan, joulutunnelmaan, musiikkiin ja ruokaan. Itse koen etten lapsena osannut nauttia koko joulusta, kun ainut ajatus oli pitkin päivää että "koska lahjat avataan" ja sit kun oli avattu niin leikittiin niillä ja mietittiin saatiinko enempi kun naapurin liisa. Haluan opettaa lapsilleni toisenlaisen joulun.

Lahjoja varmasti tulee, muutamia. Vaikka en ostaisi yhtäkään itse. Mutta tosiasia on, että mun lapsi ei tarvitse mitään. Sillä on jo kaikkea mitä tarvitsee. Laadukkaita hyviä leluja. Henk. koht. en arvosta tipan tippaakaan leluja jotka on tehty halvasta huonosta muovista, joita valitettavasti alkaa pian kaverisynttäreillä tulemaan nurkat täyteen. Opetan lapselleni myös, että kun haluaa uutta, täytyy jostain vähemmän kivasta vanhasta luopua. Näin lapseni ei toivottavasti ala hamstraamaan krääsää ja kasvaa vähemmän materialistiksi. Panostetaan mielummin laatuun kun määrään.

Lisäksi meidän perheessä ekologiset arvot on tärkeitä. Ärsyttää että kaiken ilmastonmuutoksen keskellä 'minä, minä, minä'-ajattelu jatkuu. Todellako kuvittelette ettei jouluna voi olla mukavaa, jos lahjoja tulee vain vähän?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Todellako kuvittelette ettei jouluna voi olla mukavaa, jos lahjoja tulee vain vähän?
Mä en hetkeäkään epäile, etteikö voisi olla. Mutta jouluna voi olla mukavaa myös silloin, jos lahjoja tulee paljon. Ja musta on jotenkin kummallista kuvitella, että jos lapsi saa paljon lahjoja, niin ne lahjat on sitten laadullisesti huonoja.